[GED] Probatio Pennae

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

[GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 09:56

Ik heb lang getwijfeld om dit te openen, omdat gedichtjes toch wel iets persoonlijks zijn. Maar ik vraag me altijd af wat mensen er van zouden vinden en dat op een forum vol onbekenden vragen is een kleinere stap dan het aan bekenden vragen :+
Dus bij deze:

Ik verlang je
mij een groot warm hemd te zijn
mij met je lichaamshitte
helemaal te omvatten,
te verdrinken in je armen
bijna grenzeloos te reizen
tussen dromen en waken
zoet en zacht
met jou te zijn.


Tips zijn uiteraard meer dan welkom, als je er niets aan vindt, mag je dat ook melden natuurlijk, maar laten we ten allen tijde vriendelijk blijven, dankjewel :)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: [GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:24

Ik vind het een lief gedicht. Niet geweldig origineel in zijn beelden, maar er zitten wel interessante stukjes in. Zoals het woord lichaamshitte - door niet voor het voor de hand liggende lichaamswarmte te kiezen trek je de aandacht. Het warme hemd vind ik ook een fijn beeld, verdrinken in je armen weer iets minder omdat dat imo al te vaak is gebruikt. Het stukje bijna grenzeloos te reizen verbaasde me een beetje: waarom bijna grenzeloos? Ik vind het mooi, het haalt het clichéë er een beetje vanaf, maar ik vraag me wel af of je er iets mee bedoelt had.
Het einde is voor mij precies goed: niet overdreven, gewoon wat je wil zeggen met je gedicht.

Leuk dat je dit geplaatst hebt, poëzie is een beetje een ondergeschoven kindje op bokt, er wordt ook vaak te weinig op gereageerd. Maar dit vind ik echt mooi! :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:35

Het spreekt me wel aan, ik heb het gedicht meerdere keren gelezen. Waar ik over struikel is dat je zin (tenminste, ik zie het gedicht als doorlopende zin) begint met "Ik verlang je" (dus, lees ik: ik wil dat je ...)
en eindigt met: " zoet en zacht met jou te zijn". Dat lijkt niet te kloppen? Imo zou daar ipv 'jou', beter 'mij' staan.

Hoe is jouw interpretatie hiervan? Hoop dat je snapt wat ik bedoel :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 23:52

Dankjewel allebei :)

Nightingale, ik probeer de cliché's inderdaad te vermijden,"verdrinken in je armen" is dan misschien een minder idee. Ik kan misschien iets anders zoeken :) Met grenzeloos bedoelde ik dat de grenzen tussen slapen en waken vervaagden. Eerst had ik eindeloos, maar dat klopte niet helemaal en was ook te cliché ;)

Safiera, je interpretatie van de eerste regel als "ik wil dat je", klopt inderdaad, maar het was de bedoeling dat die na de komma een beetje wegviel, dus dan beschrijf ik gewoon nog wat ik graag zou willen ervaren. Ik had er over zitten denken om die overgang duidelijker te markeren, maar ik wist niet meteen een manier en het leek me wel leuk op die manier een beetje te spelen met de grammatica, omdat ik dan meer losse zinsdelen ga gebruiken. Maar goed dat je dit zegt, misschien verander ik het toch nog een beetje :)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: [GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:39

Oh nog een dingetje dat me te binnen schoot: je titel. Slaat het op je gedicht of was je gewoon echt een pen aan het proberen? :')

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: [GED] Probatio Pennae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 12:53

Nee, ik had nog geen titel, dus heb ik dit snel als topic-titel gebruikt ;)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:23

Een paar kleine aanpassingen (met dank voor jullie tips :) ). Ik zoek ook nog altijd een titel. Ik denk dat ik iets ga zoeken dat te maken heeft met het hemd...

Ik verlang je
mij een groot warm hemd te wezen
mij met je lichaamshitte
helemaal te omvatten,
weg te sluipen in je mouwen
bijna grenzeloos te reizen
tussen dromen en waken
en zoet en zacht
met jou te zijn.