Extreem verbruik 206 GTi

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:05

Ben benieuwd of hier wat mensen zitten die dit kennen.
Het zij bij bovengenoemd model, hetzij bij een ander model.

Eerste volle tank: 450km gereden op 35 liter, zeer netjes naar mijn idee
Tweede volle tank: ruim 560km gereden op 42 liter, ook nog redelijk netjes, aangezien ik de muziek nogal hard had staan de laatste twee weken en niet altijd even rustig heb gereden.

Maar nu heb ik gisteren getankt. Inmiddels weer zo'n 45km gereden, maar verdorie al bijna een kwart tank leeg... }:0 Dat klopt natuurlijk van geen kant!!! Zeker niet aangezien ik m'n muziek uit heb gezet en eigenlijk alleen maar netjes/rustig heb gereden.

Geen noemenswaardige benzineluchten. Ja, vanavond eventjes, maar net op dat moment kwam er een auto voor mij rijden. Dus ik verwacht dat het komt doordat die optrok.

Als ik op internet zoek naar problemen bij dit model is dit wel het laatste probleem volgens mij... Het verbruik, tsjah, je kan er in theorie 1/14 mee rijden. Dat ambieer ik wel, maar moet ik nog ff op oefenen :D Ik ben tevreden met een verbruik tussen 1/12,5 en 1/13 voor nu.
Er zijn mensen die er meer mee verbruiken, er zijn mensen die zuiniger rijden dan ik.

Maar wat ik nu tegenkom klopt volgens mij van geen kant.

Wie weet waar ik op moet letten? Behalve of ik morgen ook een plasje achterlaat bij het wegrijden...
En waar kan overtollige benzine nog meer langs lopen?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:10

Een meter zelf zegt niet alles hoor.
Mijn man heeft een polo en de eerste 1/4 duurt juist heel lang terwijl de laatste 1/4 amper 120km mee kan,

Heb je al weer getankt?
Als hij echt veel meer is gaan gebruiken, dan toch even langs de garage.
Deze kunnen hem uitlezen om eventuele problemen (bv verkeerde afstelling) op de sporen.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:13

Het heeft ook te maken met de vorm van je brandstof tank. Is hij van boven smaller dan gaat het eerste stukje automatisch sneller dan de rest :j bij ons is het net andersom, de bodem loopt taps toe en dus gaat ie opt laatst ineens veel sneller leeg :)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:14

ik lees mee!
had eerst een lekkende brandstof slang... uiteindelijk geknapt en dus met pech naast de weg... is dus weer gemaakt dus ik vol goede moed rondtuffen verwachtend dat hij zuiniger werd...
het lekken is over... en het zuinige ook.. eerst was het 1 op 45... nu 1 op 15 :? :oo
maar heb geen idee waarom :+
dat brandstofmeterje zegt ook niet alles hoor ;) je weet het pas als je weet hoeveel liters er weer in zijn gegaan.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:15

Brainless schreef:
Een meter zelf zegt niet alles hoor.
Mijn man heeft een polo en de eerste 1/4 duurt juist heel lang terwijl de laatste 1/4 amper 120km mee kan,

Heb je al weer getankt?
Als hij echt veel meer is gaan gebruiken, dan toch even langs de garage.
Deze kunnen hem uitlezen om eventuele problemen (bv verkeerde afstelling) op de sporen.


Heb je ook gelijk in hoor!
Meter loopt namelijk ook niet helemaal naar het bovenste streepje. Maar normaal kan ik met het eerste kwart zeker 120 kilometer. Dus in die zin begrijp ik het totaal niet!
Bij mij gaat het eerste kwart het snelst volgens mij. Maar ik heb de auto net een maand, dus wie weet kom ik nog achter andere nieuwe dingetjes... Ik had hiervoor een Ford Ka, waar alles analoog ging, maar die tankmeter ging ook veel minder snel.

Heb nog niet weer getankt, wil het eerst nog eventjes aankijken. En als ik er met m'n vader niet uit kom, laat ik 'm inderdaad uitlezen. Volgens mij is er wel het een en ander digitaal aan mijn auto.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:15

ik zou ff langs de garage gaan..

lekt de tank niet ergens?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:16

unihorses schreef:
ik lees mee!
had eerst een lekkende brandstof slang... uiteindelijk geknapt en dus met pech naast de weg... is dus weer gemaakt dus ik vol goede moed rondtuffen verwachtend dat hij zuiniger werd...
het lekken is over... en het zuinige ook.. eerst was het 1 op 45... nu 1 op 15 :? :oo
maar heb geen idee waarom :+
dat brandstofmeterje zegt ook niet alles hoor ;) je weet het pas als je weet hoeveel liters er weer in zijn gegaan.


1/45???
Wat reed jij he??? }:0
Zo eentje wil ik ook _/-\o_

1/15 zou ik heel blij van worden :P

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:16

AdnerB schreef:
ik zou ff langs de garage gaan..

lekt de tank niet ergens?


Wil eerst wel een beetje meer weten waar ik zelf kan kijken (of eigenlijk m'n vader), voordat ik onnodige euro's ga uitgeven :P

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:17

Janine1990 schreef:
unihorses schreef:
ik lees mee!
had eerst een lekkende brandstof slang... uiteindelijk geknapt en dus met pech naast de weg... is dus weer gemaakt dus ik vol goede moed rondtuffen verwachtend dat hij zuiniger werd...
het lekken is over... en het zuinige ook.. eerst was het 1 op 45... nu 1 op 15 :? :oo
maar heb geen idee waarom :+
dat brandstofmeterje zegt ook niet alles hoor ;) je weet het pas als je weet hoeveel liters er weer in zijn gegaan.


1/45???
Wat reed jij he??? }:0
Zo eentje wil ik ook _/-\o_

1/15 zou ik heel blij van worden :P


hij gaat ook maar 45 kilometer :+ per uur :P
:')

3bengels
Berichten: 466
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:17

Is de meter niet gewoon kapot?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:18

unihorses schreef:
hij gaat ook maar 45 kilometer :+ per uur :P
:')


Ooooooh, dat verklaart een hoop :P

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:20

3bengels schreef:
Is de meter niet gewoon kapot?


Geen idee...
Het lampje gaat wel branden als de tank nagenoeg leeg is. Maar dan ga ik tanken zit er nog bijna 10 liter is, terwijl volgens het boekje er dan nog maar 5 liter in zit...

Zelfde als toen ik 'm de eerste keer driekwart leeg had gereden. Op een tank van 50 liter lijkt mij dat er dan nog 12,5 liter in zit... Ga ik tanken, zit er nog 15 liter in.
Dus dan zou 5 liter later het lampje moeten gaan branden...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:26

Loopt de motor motorisch wel goed rond?
Of roet hij meer dan anders (uit de uitlaat)?


Nu heb je het over afstanden en verbruik. Ik zie dat het iedere keer anders is. Maar zit er ook verschil in grote weg rijden, stads rijden, veel stoplichten, file?
Want dat zijn natuurlijk ook allemaal factoren die meespelen met het verbruik.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:30

Idd wat kiki zegt. Een paar keer flink optrekken of vergeten door te koppelen naar de hoogste versnelling.
Mijn auto loopt gemiddeld 1:19 maar kan hem zonder al te veel moeite ook 1:5 laten rijden :+

Verder kun je kijken of er morgenochtend bjjv. Een plas onder je auto ligt en na een rit ff de motorkap openen om te zien of alles droog is.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:33

kiki1976 schreef:
Loopt de motor motorisch wel goed rond?
Of roet hij meer dan anders (uit de uitlaat)?


Nu heb je het over afstanden en verbruik. Ik zie dat het iedere keer anders is. Maar zit er ook verschil in grote weg rijden, stads rijden, veel stoplichten, file?
Want dat zijn natuurlijk ook allemaal factoren die meespelen met het verbruik.


Ja motor loopt prima.
Zonet expres een poosje stationair laten draaien en gekeken of er roet uit de uitlaat kwam, maar nee, hartstikke schoon.

Ik rij voornamelijk dezelfde afstanden, das van huis naar werk en paarden. Veel 60/80km. Geen file of stoplichten.
Die 560 zat een 200km snelweg bij.
Let ook op het aantal liters he... Dat scheelt ook 7 liter...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:34

Mootje schreef:
Idd wat kiki zegt. Een paar keer flink optrekken of vergeten door te koppelen naar de hoogste versnelling.
Mijn auto loopt gemiddeld 1:19 maar kan hem zonder al te veel moeite ook 1:5 laten rijden :+

Verder kun je kijken of er morgenochtend bjjv. Een plas onder je auto ligt en na een rit ff de motorkap openen om te zien of alles droog is.


Ja, maar die eerste logica snap ik natuurlijk ook :+
Ik ben niet de zuinigste rijder, maar 1/3,6 is voor mij praktisch onmogelijk.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:38

Als je de auto nog maar zo kort hebt, zou ik eerst naar de garage gaan en melden dat jij een probleem signaleert.
Wie weet is er een simpele verklaring voor.
Hoe langer je daarmee wacht, des te minder 'rechten' je hebt qua garantie etc.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:40

senna21 schreef:
Als je de auto nog maar zo kort hebt, zou ik eerst naar de garage gaan en melden dat jij een probleem signaleert.
Wie weet is er een simpele verklaring voor.
Hoe langer je daarmee wacht, des te minder 'rechten' je hebt qua garantie etc.


Ik heb sowieso geen garantie. Het is een auto van 11 jaar oud ;)

Bovendien is het echt iets dat bij de eerste twee tankbeurten niet is voorgekomen...

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:42

Check je bandenspanning even. Te zachte banden (of 1 zachte band zelfs) kan een slok op een borrel schelen :)*

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:43

maaikemuis schreef:
Check je bandenspanning even. Te zachte banden (of 1 zachte band zelfs) kan een slok op een borrel schelen :)*


Bandenspanning is in orde. Zitten net nieuwe banden op.
Lijken wel wat zacht voor, maar er ligt wel een flinke motor in die daarvoor zorgt.

Maar te zachte banden zorgen niet voor 1/3,6 natuurlijk :P

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Extreem verbruik 206 GTi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:03

Toch denk ik dat je het even aan moet kijken straks, dus pas als je weer moet tanken.

Emmer

Berichten: 73
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:07

Wanneer zoiets gebeurd is meestal de lambdasonde overleden. Dit geeft niet altijd een fout code, maar zorgt wel voor dit extreme verbruik.

Zo'n gti zal in de praktijk meestal rond de 1 op 10 / 11 rijden met wat vlotter rijgedrag.

( als hobby sleutel ik aan "vlottere auto's")
Laatst bijgewerkt door Emmer op 15-11-13 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:09

Heeft je radiovolume invloed op je gebruik?? Nooit geweten!

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:09

Tank je bij hetzelfde station? Bij dezelfde pomp?

Kan namelijk best zijn dat de ene pomp eerder afslaat (vol) dan de andere.
Hierdoor krijg je een behoorlijk verkeerd beeld.
Tevens kan er verschil in kwaliteit van de brandstof zijn, witte pomp vs de bekende duurdere varianten.
Bandenspanning speelt een rol, maar ook lampen, airco, radio, ruitenwissers en ramen (open raampje is al zo`n 4% meer benzine verbruik) en dan nog het weer wat best wat invloed heeft.

Emmer

Berichten: 73
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:11

JorisDy schreef:
Heeft je radiovolume invloed op je gebruik?? Nooit geweten!



Als je flinke audio met versterkers er in hebt en daardoor de dynamo flink wordt belast zal het iets in het verbruik schelen, maar geen kilometers :P