Ik word maatje

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 22:53

Laatst hoorde ik op de radio dat er een website is waar je jezelf op geeft als vrijwilliger om iemand te helpen - je word maatje van iemand die hulp nodig heeft: http://www.ikwordmaatje.nl/

Ik vind zoiets een goed idee - het kost vrijwilligers niet veel tijd, het is dankbaar werk, en je helpt er iemand echt mee. Dit staat op de website:



Ons land telt veel verschillende maatjesinitiatieven. Dat zijn initiatieven waarbij vrijwilligers een-op-een contact hebben met een deelnemer. Die deelnemer is iemand die tijdelijk wat extra aandacht, ondersteuning of begeleiding kan gebruiken.
Plezier voor twee

Maatjes zijn betrokken vrijwilligers die helpen de samenleving leefbaar te maken voor iedereen. Bij maatjesinitiatieven hebben beide partijen plezier in het contact. Een maatje gaat gezellig koffie drinken bij iemand die een beetje eenzaam is. Of op stap met een kind dat thuis aandacht tekort komt. Of zwemmen met iemand met een beperking.
Maatjes, mentoren en coaches

We noemen dit 'maatjesinitiatieven'. Maar dat kunnen ook organisaties zijn die mentoren of coaches zoeken. Bijvoorbeeld om jongeren te helpen met huiswerk. Of om allochtone vrouwen te ondersteunen bij het leren van de taal.




Hoewel ik het nogal druk heb lijkt het me wel leuk om zoiets te doen - op zondag heb ik altijd wel een paar uurtjes vrij. Zijn er hier mensen die maatje zijn? Of die het gedaan hebben, of overwegen zich er voor aan te melden?


Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:00

Vorig jaar heb ik ook gekeken naar Maatje worden, helaas waren er toen in mijn omgeving weinig projecten. Via de krant heb ik toen een ander "doel" gevonden, ik begeleid nu een kookclubje van verstandelijk gehandicapten. Erg leuk en gezellig, wij zijn met best veel vrijwilligers en de belangstelling voor het clubje neemt ook steeds meer toe.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:06

wat leuk.
mij lijkt zoiets ook erg leuk.
ik voel me wel eens eenzaam ondanks mijn twee lieve kids.
vrijwilligers werk zou voor mij wat extra aanspraak zijn en ik maak me nuttig.
zal van de week via de pc eens op die site snuffelen.

<3 <3 <3 <3

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:15

Ik heb het vorig jaar gedaan, via Jong Perspectief.
Was verplicht voor mijn opleiding, dus mijn woensdagmiddag was er speciaal voor vrijgeroosterd.
Ik was gekoppeld aan een meisje van 8, met lastige thuissituatie die gewoon wat extra aandacht nodig had en ook geld om leuke dingen te doen (arm gezin, maar kreeg vanuit de organisatie 20 euro per maand om met haar bv naar de speeltuin, bioscoop oid te gaan).
Het is mij zo onwijs goed bevallen, dat ik het eigenlijk dit jaar weer wilde doen, met hetzelfde meisje, maar dat lukt helaas niet ivm mijn stage.
Maar de dankbaarheid die je ervoor terugkrijgt, dat is echt onbeschrijflijk :)

Miss_Caroo

Berichten: 829
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Op stal

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:08

Ik ga stage lopen bij een maatjes project. Gister op gesprek geweest en ik krijg binnenkort 2 maatjes. Ben heel benieuwd!
Ik doe het bij steunpunt zorg voor welzijn. Ze hebben ruim 350 vrijwilliger sen het groeit, dus dat zegt wat :)

:¨·.·¨:
`·. S
pirit...

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:14

Lijkt me erg leuk, al sik ooit tijd over heb wil ik zoiets ook graag doen maar met een kleuter en kindje onderweg, 32 uur werken en 3 paarden heb ik nu geen tijd voor.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:10

Lijkt me erg leuk om te doen, maar ik ben bang dat ik tekort tijd krijg en dan moet stoppen midden in een project en dat wil ik liever niet.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:22

Mijn zus heeft zo'n buddy. Ze heeft Ziekte van Kahler, een vorm van kanker die nooit meer weg gaat. Ze heeft de diagnose nu 14 maanden geleden gekregen en ze heeft al 2 chemo behandelingen gehad waarvan 1 hele zware (als voorbereiding op) en een stamceltransplantatie. Ze ligt momenteel weer in het ziekenhuis omdat ze een infectie kreeg (stamceltrans is slechts enkele weken geleden gedaan).

Ze heeft een fijne buddy. Ze is zelf 43 en haar buddy ergens in de 60. Fijne man met beetje zelfde opleiding als mijn zus en het doet haar veel goed. Hij ging bijv ook met haar wandelen toen ze net thuis was uit de revalidatie etc. (Rolstoel)

Dus echt een super initiatief! Ga je echt iemand veel plezier mee doen!

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Laura1589
Berichten: 1363
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:45

Het lijkt mij ontzettend leuk om buddy van iemand te worden en ik heb me voorgenomen om binnenkort te gaan informeren naar projecten bij mij in de buurt. Ondanks dat ik een behoorlijk drukke baan en leven heb lijkt het me ontzettend leuk en waardevol om een buddy van iemand te zijn!

Never change a winning team

kiimberley
Berichten: 365
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:57

Het is heel dankbaar werk en ook heel gezellig/leuk. Ik heb momenteel 2 maatjes. Een meid van 26 en een vrouw van rond de 45 jaar. Beide wonen niet heel lang in Nederland en hebben moeite met de taal. Ik ben er dan ook om ze te begeleiden waarbij ze hulp nodig hebben. Bij het meisje is het meer helpen met huiswerk en bij de oudere dame vooral het spreken en lezen. Heel erg leuk om te doen en zo leuk dat je ook de vooruitgang ziet. Dit noem je taalcoach, je werkt met vluchtelingen. Dit doe ik mede voor mijn opleiding maar als ik tijd over zou hebben zou ik het zeker doen. Het kost vaak maar 4 uurtjes tijd per week.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:13

Ik ben schuldhulpmaatje: ik help mensen om hun huishoudboekje (weer) op orde te krijgen. Zeer leerzaam!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:15

Silvia schreef:
Ik ben schuldhulpmaatje: ik help mensen om hun huishoudboekje (weer) op orde te krijgen. Zeer leerzaam!


Dat lijkt mij wel wat :j
Zal daar eens op zoeken.

Vraag mij wel af: doen ze wel iets met je tips?

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:17

De keus in mijn buurt is groot vind het moeilijk een keus te maken.

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:19

Klinkt super, hoor het ook op de radio langkomen.
Wil er hier niet aan beginnen omdat we oms huis in de verkoop hebben. Vind het niks als we halverwege ineens weg zouden gaan. Bovendien voel ik me hier niet echt veilig genoeg om iets ted oen met vreemden. Straks als we verhuist zijn wil ik graag zoiets doen :)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Nrkee

Berichten: 943
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:44

Ik ga hier ook mee beginnen als mijn contract af loopt op mijn huidige baan.

Heb me al ingeschreven bij een project daar kun je maatje worden van een Ex-TBS-er en hem begeleiden met het ondernemen van alledaagse dingen nadat hij weer vrij is. Gezien het werk dat ik doe (tbskliniek) staat het wel goed op mijn CV als ik m'n kennis een beetje op peil gehouden heb. :')

Love is patient. Love is kind. It does not envy, it does not lie. It is not rude, it is not self-seeking. Love is not easily angered, but it rejoices with the truth. It keeps no record of wrongs. It always hopes, always trusts, it always perseveres. Love never fails, it's everlasting, it's eternal, it goes on and on, it goes beyond time. Love is the only thing that will last when you die..

lauraenabe

Berichten: 930
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:55

Ik ga morgen voor het eerst contact opnemen met mijn maatje.

Voor mijn opleiding toegepaste psychologie moet ik stage lopen en doe dit bij het Rode Kruis. Daar loopt het project samen in amsterdam. In dit project hou je je bezig met maatjes die eenzaamheid ervaren. De bedoeling is dat je een luisterend oor kan bieden en samen leuke dingen doet en sommige maatjes willen geholpen worden met een nieuw sociaal netwerk op te zetten. Persoonlijk vind ik het een erg goed project en heb erg veel zin in de komende maanden :)

... Tendresse van de Scheldemeersen (B dressuur) ...

Liins

Berichten: 7906
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Deventer. (Overijssel)

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:55

Interessant! Ik ga even volgen en verder lezen op andere ervaringen.
Mooi gebaar, en geeft ook veel voldoening denk ik!:j

Allegro v. Trento B
Overleden 19-04-2016

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:37

Fijn om te horen dat er zoveel mensen zijn die dit willen doen! Dikke pluim voor jullie!
Wij zijn zelf ook opzoek naar een maatje voor mijn broertje, verstandelijk beperkt, maar weinig jongens die zijn intresses delen dus dat is wel lastig.

I could conquer the world with one hand, just as long as you were holding my other one

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:54

Ik ben ook vrijwilliger, niet via ik wordt een maatje.
Maar voor de instelling waar ik al voor werk. Ik ga om de 14 dagen paardrijden op een daarvoor bestemde manege. Met een jongen van de groep waar ik werkte. De jongen is 24 en van laag niveau, kan nog wel lopen, maar niet praten. (kan ook geen gebaren)
Ik vind het prettig dat het niet elke week is. Ook ivm met werk. Het is altijd een hoop geregel om het voor elkaar tte krijgen,ik regel vaak zelf dat ik die avond vrij ben. Met plannen wordt er niet altijd aan gedacht.

Maar wel erg leuk werk.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:41

Ik heb me gister aangemeld bij utrechtcares.nl. Daar staan allemaal losse dingen op waar je dus ook gewoon 1 keer kunt helpen. Ik zit nu in de afrondende fase m'n studie (scriptie schrijven enzo) dus echt een maatje wil ik op het moment niet aan beginnen. Wie weet heb ik binnen 5 maanden een baan en dan wil ik me toch daar op kunnen richten. Via die site waar ik nu sta kun je dus net zoveel helpen als je wilt, ideaal vind ik voor nu!

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:47

Heel erg leuk initiatief!! Als ik het weer wat rustiger krijg lijkt me dat ook heel leuk om te doen. Maar nu met fulltime studie, dag stage en 3 dagen werken vrees ik dat ik niet echt veel continuïteit kan bieden.

Mijn vriend gaat ws via Humanitas iemand helpen met de financiën. Lijkt me ook erg interessant om te doen!

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:53

vuurneon schreef:
Silvia schreef:
Ik ben schuldhulpmaatje: ik help mensen om hun huishoudboekje (weer) op orde te krijgen. Zeer leerzaam!


Dat lijkt mij wel wat :j
Zal daar eens op zoeken.

Vraag mij wel af: doen ze wel iets met je tips?


Gelukkig wel! Vaak zijn die mensen gestuurd door de sociale dienst van de gemeente en staat het water hen al aardig aan de lippen.
Het streven is dat de mensen zoveel mogelijk zelf doen: Dus zelf de post open maken en sorteren. Zelf een overzicht maken van de vaste lasten en andere uitgaven. Je helpt ze op weg en spreekt met ze af dat je na een x aantal dagen terug komt de vorderingen te bekijken en de volgende stap te zetten.
Als blijkt dat de mensen niets met je tips doen of niet behulpzaam zijn dan sein ik de coordinator van de welzijnsorganisatie in en dan is de kans groot dat de organisatie zich terugtrekt en ik daar niet meer kom. Met alle gevolgen van dien. Maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Ik heb een training van 3 dagen gevolgd en moet elk jaar een herhaalcursus volgen anders is mijn certificaat niet meer geldig.

Voor meer info: www.schuldhulpmaatje.nl Daar is ook een lijst met gemeenten te vinden die mee doen aan het project.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:55

Heb er tijdje geleden over nagedacht maar toen raakte ik zelf psychisch in de knel dus was nou niet echt handig.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl


AFCAAFCA
Berichten: 467
Geregistreerd: 04-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:25

_Tara_ schreef:
Ik heb me gister aangemeld bij utrechtcares.nl. Daar staan allemaal losse dingen op waar je dus ook gewoon 1 keer kunt helpen. Ik zit nu in de afrondende fase m'n studie (scriptie schrijven enzo) dus echt een maatje wil ik op het moment niet aan beginnen. Wie weet heb ik binnen 5 maanden een baan en dan wil ik me toch daar op kunnen richten. Via die site waar ik nu sta kun je dus net zoveel helpen als je wilt, ideaal vind ik voor nu!



Dit was ook precies wat ik zocht! Bedankt. Heb mij hier zojuist ook ingeschreven :)

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Ik word maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:38

hier in de buurt weinig projecten of ik ben niet wat ze zoeken.
kijk er over een tijdje wel weer op.

<3 <3 <3 <3