Liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 22:54

Hoi. Ik heb altijd geleerd, dat als een paard koliek heeft enzo, dat paard niet mag gaan liggen en je het best rond kan wandelen. Maar nu was er laatst een shetlander in de buurt ziek, en die wou gaan liggen, paardje omhoog geholpen en rondgewandelt. Toen de dierenarts aankwam zei deze echter dat je de pony gerust mag laten liggen. Ze is nog een redelijk jonge dierenarts en zegt dat men er ook nog niet zo lang achter is, maar dat de pony dus gerust mag liggen, mits er genoeg ruimte is en de pony nergens vast kan komen te zitten. Had iemand dit al gehoord?


denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:56

Liggen mag ook wel alleen niet rollen want dan gaan de darmen in de knoop.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:57

Ze mogen liggen. Gevaar zit vaak in het rollen, dan komen de darmen in de knoop.
Maar hangt zo af van koliek tot koliek.
Rondwandelen zorgt soms dat de darmen terug in beweging komen.
Hangt wat af van situatie tot situatie.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:57

Ja. Liggen mag wel, rollen is niet zo best, dan kunnen de darmen gaan draaien en dan sterven ze af. Een paard wil bij buikpijn graag rollen om van de pijn af te komen, maar dat is dus niet goed. Als ze lopen, is het lastiger voor ze om te gaan liggen. Een en ander is ook een beetje afhankelijk van welke soort koliek ze hebben.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:59

Liggen mag best, maar ga alsjeblieft lopen.

M. 21-07-2017. <3

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 23:00

Hmm.. wat raar! De dierenarts die erbij was, zei dat de pony ook gewoon mocht rollen, ze was er zelfs bij toen de pony dat wou doen en zei ook gewoon van 'laat haar maar doen'. :\
Deze pony leek kotsneigingen te hebben en keek ook geregdl naar haar buik. Het eten kwam er ook uit via haar neus. Maar of ze echt koliek had was niet helemaal zeker, want een andere dierenarts (die moest komen omdat de eerste in het buitenland werkt en in het weekend thuis is, maar geen medicijnen heeft) zei dat het een darmverstopping was, of iets in die trant.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:07

Het was waarschijnlijk een slokdarmverstopping, bij de keel dus, dan zit het eten opgepropt en paarden kunnen niet overgeven.
Meestal gaat het vanzelf beter maar anders moet er een zonde in.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:09

Dat is idd geen koliek.
Maar zelfs dan zou ik ze zo rustig mogelijk houden en dus niet laten rollen.
Maar of het echt kwaad kan is iets anders.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:10

Kliniek (lingehoeve) heeft mij verteld dat zowel liggen als rollen mag. Het gevaar ligt voornamelijk dat het paard zichzelf kan verwonden als hij rolt.

♥ Charlie ♥

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:20

cashlee schreef:
Kliniek (lingehoeve) heeft mij verteld dat zowel liggen als rollen mag. Het gevaar ligt voornamelijk dat het paard zichzelf kan verwonden als hij rolt.

Ik denk ook dat dat gewoon nieuwe inzichten zijn, vroeger zeiden ze dat het niet mocht maar daar schijnt nu de mening over veranderd.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 23:26

Cashlee: Dat is precies wat deze dierenarts ook vertelde. :)
Ik ga nog eens navragen hoe het met de pony is nu en wat het dan was geweest. Een slokdarmverstopping kan heel goed denk ik, want ze kreeg haar wortel en toen begon het. Alleen hooi bleef er enigszins in. Maar, hoe komt het dan dat ze heel vaak naar haar buik zit te kijken?

JeaDH

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:28

Dat van de darmen in de knoop lijkt mij ook onzinnig, als ze geen koliek hebben mogen ze toch ook rollen? en dan gaan de darmen niet in de knoop?? Lopen/beweging doe je omdat beweging de darmen ook simuleert.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:31

Natsuki schreef:
Cashlee: Dat is precies wat deze dierenarts ook vertelde. :)
Ik ga nog eens navragen hoe het met de pony is nu en wat het dan was geweest. Een slokdarmverstopping kan heel goed denk ik, want ze kreeg haar wortel en toen begon het. Alleen hooi bleef er enigszins in. Maar, hoe komt het dan dat ze heel vaak naar haar buik zit te kijken?
Sommige paarden doen dat als ze van slag zijn, naar hun buik kijken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze ook last van haar buik had.
Wortel altijd in stukken geven maar niet als ronde schijfjes.
pizza64 schreef:
Dat van de darmen in de knoop lijkt mij ook onzinnig, als ze geen koliek hebben mogen ze toch ook rollen? en dan gaan de darmen niet in de knoop?? Lopen/beweging doe je omdat beweging de darmen ook simuleert.

Toch is het niet helemaal onzinnig, als er een verstopping zit, betekend dat dat er op één plaatst een dikke bult komt te zitten, die kan anders bewegen dan een mooie gladde darm.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:43

Mij is ook verteld dat liggen en rollen mag, wandelen is gewenst om proberen de boel weer op gang te krijgen, maar het paard mag een houding aannemen die gewenst is.
Schijnt achterhaalt te zijn van het niet mogen liggen en rollen, volgens mijn dierenarts :-)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:48

Mijn DA zegt het ook: "laat maar rollen, als de darmen in de knoop zitten, rolt hij die slag er misschien wel uit...."

(Laat een dier zich in wanhoop vol op de grond vallen, tja. Heel simplistisch: dan is de DA te laat met pijnstilling.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:36

Het "verplicht" lopen maakt ook dat een paard uitgeput kan raken. Alleen bij gaskoliek zou eventueel de darm over het miltbandje kunnen komen met rollen. Het in de knoop komen van darmen kan ook zonder dat een paard rolt. Bij mijn paarden ( de eerste was ruim 30 jaar geleden en de tweede was bijna 10 jaar geleden) werd ook duidelijk gezegd dat lopen niet hoefde en dat rollen mocht als ze zich maar niet verwondden. Bij een paard van een stalgenote dat minder ernstige koliek had was het advies juist ieder uur 10 minuten lopen, eventueel zelfs een rustig, wiegend drafje en dan weer rust. Het hangt dus erg van de DA en de soort en ernst van de koliek af.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KellyR, Violaatje en 86 bezoekers