Ervaring shetlanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:25

Hallo lieve bokkers! *\o/*

Omdat ik nog naar school ga en niet over het geld beschik om een groot paard te onderhouden.
Ben ik aan het twijfelen om misschien binnenkort een shetje aan te schaffen.

Daar kan je dan wel niet mee rijden, maar zie er mensen onwijs leuke trucjes mee doen en mee gaan wandelen etc...
Ik kan gewoon niet langer meer wachten, ik heb een hart voor paarden en aan een shetje kan ik het ook verliezen! <3

Wat is jullie ervaring met shetjes?
Wat doen jullie ermee (trucjes, wandelingen, ...)
Laatst bijgewerkt door Ilenamor op 14-11-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:31

In onderhoud is een shet bijna even duur als een groot paard, alleen de aanschafkosten zijn minder.

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:33

__Lauraa schreef:
In onderhoud is een shet bijna even duur als een groot paard, alleen de aanschafkosten zijn minder.

Serieus? Maar een shet eet toch minder, of vergis ik me :')

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:34

ED --> SMP

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:38

hier zijn heel veel topics over..
gebruik de zoekfunctie eens..

het zal je misschien uit je droom helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:39

Ilenamor schreef:
__Lauraa schreef:
In onderhoud is een shet bijna even duur als een groot paard, alleen de aanschafkosten zijn minder.

Serieus? Maar een shet eet toch minder, of vergis ik me :')


Als ie koliek krijgt kost ie net zoveel :D

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:45

Gewoon goed nadenken en overwegen... een shet is in onderhoud goedkoper, maar bij de dierenarts even duur als een groot paard. Heb je voldoende ruimte, heb je een vriendje voor 'm en heb je een financiële buffer? Heb je hulp van een volwassene, etc. En als dat allemaal in orde is, dan kun je er echt één gaan zoeken... Succes!

Sunshine1995
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: papendrecht

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:31

Hoihoi,
Ik heb twee shetlanders waarvan mijn ouders er een betalen.
Ik betaal dus per maand 90 euro voor de stalling.
Om de 3 maanden 25 euro aan de hoefsmid.
Dan komt de jaarlijkse inenting nog (ik schat rond de 60 euro)
Wormenkuur elke 2/3 maanden (ongeveer 12 euro)
Daarnaast is het ook belangrijk om nog wat extra geld opzij te zetten mocht je shet ziek worden.
Qua stalling is een shet dus wel goedkoper maar ook dit is erg duur. De dierenarts en hoefsmid rekenen hetzelfde voor een shet als voor een groot paard.
Wat ik met mijn shetten doe is vooral wandelen, longeren en kroelen. Maar je kunt er ook vrijheidsdressuur mee doen, mennen, of naast de fiets leren lopen.

Nelson17

Berichten: 538
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:02

Hoi,
Met een shet kan je inderdaad een heleboel leuke dingen doen!! Maar zoals de rest al zegt kost een shet bijna net zo duur, hier betaal je voor stalling (bijna) net zo veel als voor een groot paard. Mijn shet staat aan huis en dat is in kosten wel een stuk goedkoper! Maar als hij ziek word kost het net zo duur, ook verzorgingspullen en dekens etc zijn net zo duur.. .

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:03

Ik heb dan een mini paard maar ik betaal wel minder bij de hoefsmid, 15 euro ipv 25. En wormenkuur kan ik 2 keer mee doen. Als je in pension gaat met shet kan je nog best wat betalen voor een stal maar geheid minder dan voor groot paard.
Verder kan je natuurlijk ook gaan mennen met een shet.

Zorg wel dat je genoeg kan sparen voor onvoorziene kosten, dat kan behoorlijk tegenvallen anders.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:36

Ik heb op stallingen gestaan waar ze net zoveel voor een shet rekende als voor een paard. De shet bezet toch een stal wat ze ook aan een groot paard kunnen verhuren.

Verkijk je niet op de kosten. Ik ben een keer in de maand 1000 euro kwijt geweest aan dierenarts kosten. En daar kwamen de stallingskosten, hoefsmid, wormenkuur en andere vaste lasten nog bovenop.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:24

Dat een shet misschien ietsjes minder eet dan een 'groot paard' of grote pony, is wel degelijk zo, maar qua kosten valt dat nog steeds erg tegen, vergis je daar niet in!
Als je daar je 'winst' uit wil halen kom je bedrogen uit.

Voor de rest kost een shet echt net zo veel als een groot paard. De hoefsmid en DA gaan echt geen goedkopere prijzen rekenen. Verder betaal je idd op veel stallingen het zelfde aan stalgeld voor een shet of een grote pony/paard. Als je dan al goedkoper uit bent, dan zal het maar heel ietsjes zijn.

Ik heb hier 2 shetten en een Welsh A lopen. Die eten in de winter toch echt wel iets meer dan een baaltje hooi per dag, en dan staan de shetten nog redelijk op dieet. Per dag haal ik er ook een volle kruiwagen mest uit. Laatst is de DA geweest voor de jaarlijkse enting; komt op bijna 100 euro uit. Mijn hooivoorraad is laatst ook weer aangevuld; 25 kleine baaltjes mooi hooi, strak geperst en 10 grote balen heel droog voordroog, bijna hooi. Wordt dan helemaal gebracht en netjes op pallets gelegd waar ik ze wil hebben. Kosten: bijna 600 euro. Ben ik wel voor de hele winter klaar.

Hoefsmid kwam v/d week ook nog; de Welsh hoefde niet, die staat nog erg netjes, loopt blootsvoets voor de wagen en hoefde niet bijgewerkt, dus die rekent die dan ook niet. De shetten wel. kosten: 50 euro. Dan heb ik wel een goede en relatief goedkope hoefsmid, maar als hij voor maar 1 pony moet komen zal hij misschien wel wat meer rekenen; hij is toch z'n brandstof en tijd kwijt. Bovendien zijn er een hoop hoefsmeden die uit principe geen shetten wíllen doen, of als ze wel shetten doen, daar juist meer voor rekenen. Dat is natuurlijk belastender werken, zo laag bij de grond.

Ook mijn tandarts rekent geen verschil tussen groot paard of kleine pony/shet.

TS: je moet voor een shet gaan, omdat je graag een shet wil. En níet omdat je denkt dat dat wat goedkoper is, dat is nl. vaak helemaal niet zo, en dat zal je dan vies tegenvallen.
Daarbij; ga je hem dan op pensionstalling zetten of ga je ergens een weitje huren? Dat laatste kan je wel wat geld uitsparen, maar betekent wel dat je vaak álles helemaal zelf moet doen, plus het feit dat je pony dan alleen staat, en dat kan natuurlijk ook niet, hij heeft wel een soortgenootje als vriendje nodig.

Verder lijkt het allemaal heel leuk, maar is het een hoop werk hoor, een 'eigen' weiland. Ik ben toch per dag minstens een uur tot 2 uur kwijt, als het niet meer is, en dan heb ik alleen nog maar 'kleine' klusjes gedaan en ben ik met de pony's zelf niet eens bezig geweest.

Als je zo graag een shetje wil om daarmee leuke dingen te doen, waarom zou je niet op zoek gaan naar een verzorgpony? Of misschien zelfs wel een bijrijdpony/paard, dan kun je zelfs nog rijden ook nog. Heb je wel de 'lusten', en niet de (financiele) lasten en zorgen.

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:26

Dankjewel iedereen voor jullie reacties!
Moet er nog eens heel goed over nadenken! :Y)

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:24

Verstandig ;)
En alleen een shet nemen omdat die goedkoper zijn moet je natuurlijk nooit doen.

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:09

Mennen! VD!
Is super gaaf om met shetjes te doen!

Ik had twee merrie's (Chrisje, Harmonie van Veldzicht 1.10 meter en Roosje, Okiedokie van de Oude Waag 1.07 meter) voor dat ik ging verhuizen, ze liepen beide in enkelspan, tweespan en tandem!
Shetten zijn sober maar stoer!
Je kunt ze erg veel leren.
Maar pas op, ze zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid dus hou ze op kort gras!
Die van mij stonden de hele nacht tot de middag van ongeveer 12 a 1 uur op de paddock.
Daarna mochten ze tot 4 a 5 uur het gras op en daarna weer terug op de paddock.
De paddock was wel groot en had een inloop stal, het was deels bestraat en bestond voor het andere deel uit zand!

Ik heb ze helaas moeten verkopen omdat ik op z'n korte termijn geen geschikte onderkomen kon vinden wat ik kon betalen! (Ik kreeg zo in eens een woning toe gewezen en het is als buitenstaander er moeilijk om een woning in Ermelo te krijgen, dus ik moest die woning wel accepteren en ik moest daarna binnen 4 weken mijn oude woning verlaten en binnen die 4 weken kon ik geen nieuwe betaalbare onderkomen vinden voor hun hier in Eremlo)
Want wat ik in Huissen betaalde per JAAR voor een weiland waar ik 1, 2, 3 of zelfs 10 pony's op mocht zetten moest ik hier (Ermelo) betalen PER maand PER pony!
Dan had ik nog niet eens plek voor mijn marathon wagen en tweewieler!
Maar ze hebben beide een super plekje gekregen!
Roosje is naar een collega van mijn vader gegaan als rij en men pony voor hun dochter's.
En Chrisje staat nog in Huissen en is gegaan naar een oudere meneer die met haar samen met zijn kleinkinderen gaat mennen. Hij had ook een haflinger maar deze vertrouwde hij niet met zijn kleinkinderen.
Chrisje is namelijk echt BOMPROOF!!

Heel veel plezier met je toekomstige SHETLANDER!!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:44

Mijn shetlander kost zeker niet zoveel als een groot paard, zowel in stalling als voeding niet. Ontwormen ook minder want je kunt langer met de spuit doen. Ik zou niet bezuinigen op de aanschaf, een goed gefokte pony kopen :) Ik men met mijn shetlander en uiteraard longeren, wandelen en dat soort dingen. Ik heb ook nog andere pony's waar ik op kan rijden dus dat mis ik niet. Ik ben er heel blij mee :)

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 03:23

Het onderhouden kost net zoveel als een groot paard. Ze gebruiken misschien wat minder maar dit neemt niet weg dat alles meteen de helft goedkoper is.
Shetlanders kunnen veel hebben dus ze zouden het hele jaar door buiten kunnen staan zonder deken zelfs (schuilmogelijkheid zou wel fijn zijn voor de pony) dus stalling is niet persee een pré.
Je betaald vaak alleen minder stalling omdat hij/zij minder ruimte in beslag neemt.
Minder eten is ook absoluut niet waar want het zijn echte vreetzakken.

Ik heb eerst een tijdje gereden op mijn shet, springen, crossen, longeren, mennen (voor de sulky) vrijheidsdressuur en lekker tutten

Maar ik zal geen shetlander nemen alleen omdat je niet langer kan wachten en omdat het goedkoper is en dat als je te groot bent hem/haar weer weg te doen.
Athans zo zit ik niet in elkaar, heb echt uit het welzijn van mijn pony gekeken en niet naar mijn eigen belangen met de verkoop.
Ik kocht haar eigenlijk als maatje voor het leven. Maar ze heeft nu een goed nieuw tehuis en heb nog contact met de eigenaar dus dat zit wel goed.

Ik zal als ik jou was alles even op een rijtje zetten qua kosten en mogelijkheden zo weet je voor jezelf of het haalbaar is of niet.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:21

Het is inderdaad maar net hoe je kunt stallen en wat je zelf wilt aan besteden. ;)

Momenteel heb ik een Appaloosa en twee mini's, nu de wintermaanden kosten ze mij niks. :Y) Ik heb een eigen stukje winterweide die ze helemaal kapot kunnen lopen met schuilstal. In September heb ik 3000 KG hooi laten komen in balen van 500 KG, een baal kost mij €35,-, krachtvoer is €15,- per zak en doen ze ongeveer een maand mee, dus daar koop ik meestal een zak of 10 tegelijk van. De smid heb ik een dealtje mee gesloten, als hij voor alle drie de paarden in een keer komt betaal ik €40,- of €50,- euro dat ligt eraan om mijn jongste mini speciaal bekapt moet worden. In de zomermaanden (Van Maart/April tot Oktober/November) heb ik in een naastgelegen dorp drie weides die ik kan huren, een kleine wei huur ik voor heel die periode voor €200,-. Dat is mijn overgangsweide voor het nieuwe weideseizoen, dan huur ik een maand of twee een weide van 1 hectare voor €100,- per maand. Meestal gaan ze Mei/Juni naar de grote weide op van 5 hectare, die huur ik voor €150,- per maand. Enige kosten die daar bovenop komen zijn die van de DA & de ontwormingskosten. Ander kosten bereken ik bewust niet mee.

Even alles op een rijtje wat mij de paarden kosten:
Hooi voor de hele winter: €230,-
Schuilstal (deze winter gebouwd): €21,-
Hooiruif (deze winter gebouwd): €25,-
Krachtvoer (voor +/- een heel jaar): €150,-

Overgangswei (Periode maart tot november): €200,-
1 hectare wei (Periode april/mei) €200,-
5 hectare wei (Periode mei tot augutus/september): €500,- a €600,-

Ontworming (Tabletten, dus duurder): €50,- per jaar
Dierenarts: €70,- per jaar (als er niks voorvalt, dit jaar heb ik hem de eerste keer in 8 jaar met spoed moeten laten uitrukken en ben ik in totaal €300,- kwijt geweest.)
Hoefsmid: €200,- (+/- per jaar)

Overige kosten reken ik dus bewust niet mee omdat die niet wekelijks, maandelijks of jaarlijks zijn en daar gewoon een buffertje voor is, hieronder vallen voor mij de tandarts, dekens, tuig dat soort zaken.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:59

Mijn mini kost meer dan mijn grote :+

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:24

Hm nog héél hard aan het twijfelen _O-

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:31

Eddy_Rocks schreef:
Mijn mini kost meer dan mijn grote :+

Serieus :o ?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:47

kyraties schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Mijn mini kost meer dan mijn grote :+

Serieus :o ?


Ja :j

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:46

Strasshorse schreef:
Het onderhouden kost net zoveel als een groot paard. Ze gebruiken misschien wat minder maar dit neemt niet weg dat alles meteen de helft goedkoper is.
Shetlanders kunnen veel hebben dus ze zouden het hele jaar door buiten kunnen staan zonder deken zelfs (schuilmogelijkheid zou wel fijn zijn voor de pony) dus stalling is niet persee een pré.
Je betaald vaak alleen minder stalling omdat hij/zij minder ruimte in beslag neemt.
inder eten is ook absoluut niet waar want het zijn echte vreetzakken.Minder eten is ook absoluut niet waar want het zijn echte vreetzakken.

Ik heb eerst een tijdje gereden op mijn shet, springen, crossen, longeren, mennen (voor de sulky) vrijheidsdressuur en lekker tutten

Maar ik zal geen shetlander nemen alleen omdat je niet langer kan wachten en omdat het goedkoper is en dat als je te groot bent hem/haar weer weg te doen.
Athans zo zit ik niet in elkaar, heb echt uit het welzijn van mijn pony gekeken en niet naar mijn eigen belangen met de verkoop.
Ik kocht haar eigenlijk als maatje voor het leven. Maar ze heeft nu een goed nieuw tehuis en heb nog contact met de eigenaar dus dat zit wel goed.

Ik zal als ik jou was alles even op een rijtje zetten qua kosten en mogelijkheden zo weet je voor jezelf of het haalbaar is of niet.


Jeetje, als je hem niet minder geeft dan een paard van 600 kg dan zal die wel tonnetje rond zijn....
Mijn shet eet zeker wel veel minder, geen brok, en een klein beetje hooi :) soms nog een paar uur op t land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:58

Eddy_Rocks schreef:
Mijn mini kost meer dan mijn grote :+


Hahahaha! Echt he, hier nog 1 hoor, of toch minstens net zo veel als mijn grote...

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:00

Ze kosten misschien een voer niet zo veel als een groot MAAR
in al het anderen wel.
ze staan op bodembedekking, je moet dus mesten (ze poepen wel hoor :P)
ze krijgen wormenkuren ( ja je koopt een hele, gebruikt vaak een halve)
ze krijgen zelfde entingen
kappen is niet goedkoper voor een kleine, beslaan ook niet.
Dierenarts kosten als, zijn niet goedkoper.

Ga weg uit je gedachte dat een shet neemt omdat je een groot niet kan betalen, belachelijk.
dan is hij misschien wel goedkoper in aanschaf, maar de rest is net zo duur ;)
en waag het al om te zeggen, ' als hij ziek wordt, heeft hij minder rechten als een groot paard'.

Ze zijn niet goedkoper, en risico's zijn niet kleiner bij een kleiner dier ;)
Doe het gewoon niet.
al helemaal niet als je zoiets zegt van, 'omdat ik een groot niet kan betalen'.