Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 20:27

horsetalk.co.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Zal het rijden met een cap in de toekomst ouderwets zijn? Foto: http://www.focussed.nl

Zou een innovatieve, opblaasbare fietshelm de toekomst zijn voor caps die gedragen worden in de paardensport?

Het idee is niet nieuw voor veel ruiters en amazones: al lange tijd bestaan er opblaasbare bodyprotectors die bij een val geactiveerd worden. Maar een opblaasbare cap is iets volledig nieuws.

De uitvinding zal zeker geen schoonheidsprijs winnen, maar kwam vorig jaar wel als beste uit de test bij een onderzoek naar fietshelmen door verzekeringsmaatschappij Folksam.

De helm bestaat uit een airbag, die als een kol om de nek gedragen wordt. Hierdoor is geen harde helm meer nodig, zoals normaal wordt gedragen bij fietsers. De module heeft een verwisselbare buitenkant, waardoor het ontwerp door de drager zelf gekozen kan worden. De kraag bestaat uit een opgevouwen airbag, die zichzelf opblaast en daardoor het hoofd van de drager beschermt wanneer deze ten val komt. Een sensor bepaalt aan de hand van beweging of de fietser in een val terecht komt en blaast zich dan vervolgens in een tiende van een seconde op. De airbagtechnologie zou volgens de ontwikkelaars het hoofd van de drager beter beschermen dan een conventionele helm. Het zou zelfs de helm met de beste schokabsorptie zijn die er op dit moment op de wereld is.

De helm is oorspronkelijk bedacht door Annau Haupt en Terese Alstin, twee studenten Industrieel Design aan de universiteit van Lund, die met dit idee kwamen voor hun master thesis.




Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:30

Jeetje wat ziet dat er handig uit zeg!


eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:32

Het zal best zijn dat het een goede is,
of het aanslaat is het volgende..

Happiness is not a goal, its a way of life

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:32

ik heb alleen de titel gelezen...maar ik zou niet blij zijn als mijn helm zichzelf zou opblazen...Heb ik liever ene hersenschudding dan een hoofd in lapjes en stukjes...

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Wat ontzettend cool!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

en hoe zit het dan met een eventuele schuiver over het wegdek?
gaat de ''air'' dan niet uit de airbag, waardoor je alleen nog maar een lappie stof op je kop hebt...
Nee ik denk niet dat dit DE vervanging is voor de harde helm.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

mmm , ik vind het wel een oplossing , maar waarschijnlijk
zijn ze behoorlijk prijzig :=

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Woogy schreef:
ik heb alleen de titel gelezen...maar ik zou niet blij zijn als mijn helm zichzelf zou opblazen...Heb ik liever ene hersenschudding dan een hoofd in lapjes en stukjes...

:')

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:34

Leuk, maar je ziet het moment dat ze hun hoofd 'stoten' dus niet, daar was ik wel benieuwd naar, haha

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:34

Ik ben benieuwd of het voelt als een sjaal om je nek of alsof je opgesloten zit. Ook ben ik wel erg benieuwd wat hij gaat kosten en of hij "herbruikbaar" is na een val.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:34

Jammer dat ze wel laten zien hoe de ''helm'' zich opblaast, maar niet laten zien hoe die de klap opvangt.
Ziet er slim en handig uit, maar toch vraag ik me af in hoeverre iets met lucht erin een klap kan opvangen zonder zelf te knappen.

Tamtaartje
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-05-12
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:35

Het idee is super! Maar of her ook echt geschikt is voor paardrijden?! Persoonlijk houd ik niet zo van dingen om m'n nek tijdens het rijden. En wanneer gaat ie open? Ook als je paard een onverwachtse beweging maakt, waardoor je net niet valt? Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

www.tammiestaart.jimbo.com

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:36

ik vraag me af hoe veel minder impact zoiets heeft op je hoofd ipv een harde cap..krijg je dan niet een enorme terug slag bij t neerkomen?? omdat je als t ware op een ballon beland.
ik denk dat t net zoiets is als een airbag dus dat je die moet laten vervangen..

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:37

en als een paard nu trapt, lijkt me niet dat deze dan stevig genoeg is om deze klap op te vangen. of een balk lijkt me dat deze door het opblaasbare heen gaat.

nee i ben zeker nog niet overtuigd.

en kun je deze hergebruiken? word anders een duur grapje.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:38

jorika1986 schreef:
en hoe zit het dan met een eventuele schuiver over het wegdek?
gaat de ''air'' dan niet uit de airbag, waardoor je alleen nog maar een lappie stof op je kop hebt...
Nee ik denk niet dat dit DE vervanging is voor de harde helm.


Daar hadden wii het vanmiddag ook over, benieuwd of blijft zitten als doorschuift. En vraag me af of comfortabel is zo om je nek? En wat als onverwachte beweging hebt zonder dat valt, lijkt me extra eng dan voor jong dier?

Farouk

Berichten: 67
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:39

Wat een interessant en innovatief ontwerp! Ik zie in de shop dat ze 399 euro kosten. De hoes is in verschillende, verwisselbare motiefjes verkrijgbaar. http://shop.hovding.com/

“A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.”...some of us are lucky to have both...!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:40

Het is idee is wel wat anders. Al weet ik niet of ik hier nu een veilig gevoel bij zou hebben. Daarnaast lijkt het me met paardrijden niet echt fijn om zo'n kraag om te hebben.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:41

Moet je niet op iets scherps terecht komen met je hoofdairbag. Dan helpt het nog niks. Op vlak oppervlak zou het misschien wel zin hebben. Toch zie ik dit voor de paardensport niet zitten. De airbag zou maar 1x niet af gaan terwijl je valt. Voor je lichaam is het natuurlijk niet prettig maar je hoofd.....is bescherming pure noodzaak, ten alle tijden. En dan die mega kraag om je nek/keel....

Knudd

Berichten: 1561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:43

En wat nou als op het moment van vallen er een storing in het systeem komt? Of wanneer het systeem niet goed werkt? Moeten er updates plaats vinden, moet het iedere X maanden gecontroleerd worden? Een sensor verbruikt stroom, wat nou als die stroom uitvalt tijdens een val? En dan, wordt de airbag dan alsnog opgeblazen? Heeft zo'n airbag genoeg lucht om een dergelijk klap op te vangen?

Nee, ik heb er geen vertrouwen in. Het lijkt me niet comfortabel zitten en daarnaast lijkt het mijn niet veiliger dan een gewone cap. Zeker wanneer er elektronica bij komt kijken zoals een sensor kan er altijd een defect optreden en bij gevaarlijke situatie is dat iets wat absoluut niet kan.

Opblaasbare bodyprotectors zitten toch aan het zadel vast?

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:45

Wat een goed idee, al ben ik blij dat ik deze nu niet draag 8-)
Het is even wennnen.... Natuurlijk nog een prototype... en dan nog niet eens voor de paardensport.
Ik zal niet raar opkijken als over een aantal jaar ruiters rondrijden met een bodyprotector met ingebouwde airbag-helm.

Okay.. soms vind ik dat onze maatschappij doorslaat in het 'beveiligen van alles wat los en vast zit'.... maar ik acht het zeker niet onwaarschijnlijk dat dit over een paar jaar gewoon verkrijgbaar is.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

16Denters

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Voor mij een weet, voor jou een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:45

Ik heb ook niet alles gelezen, maar krijg je dan niet een grote klap?

It's impossible to see the future in a place where time stands still - Peter Pan

Anoniem

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:07

Geef mij onze gewone cap maar hoor..
Dit vind ik helemaal niets. Wat als je ergens langsglijd? of op iets scherps komt?
Knapt ie dan niet?

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:15

Zo'n ding hoef ik echt niet :')

hoe zit het trouwens met de maten? Want uh, niet iedereen heeft dezelfde grootte van hoofd? Stel je voor dat je hoofd te groot is en dat ding er niet 'rond' raakt :')

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:18

Goede vooruitgang! Ik vind het wel positief! Het is ook maar het begin nu en zal in de toekomst zeker verbeterd worden en minder duur! Ik ben wel blij met zon uitvinding!

Bavanta (Numero Uno x Burggraaf / voorl keur )

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Opblaasbare helm: toekomst voor de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:55

Ook ik zie het wel zitten, een helm is ook niet altijd alles.
Moet het wel een stuk goedkoper worden.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, AhrefsBot, Bagheera_206, christel0908, daliance, furious, GrapeshotBot, Hannerups, MissyNr1, Nieuwsredactie, Ninouschka, oblix, pluisje88, ReneeMonty, Roihi, Roulette_, verootjoo, VinandoW, voet en 36 bezoekers