Eerste keer zonder zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:54

Ik vond het doodeng, pas na een halfuur durfde ik pas te draven en daarna duurde het even eer ik durfde te galopperen. Sinds het de eerste keer was, heb ik me vooral bezig gehouden met blijven zitten en mijn evenwicht en niet het actief houden. Ik vond het wel veilig dat ze slofte :P

Heb sindsdien nog 2x zonder zadel, waaronder gister. Ging al stuk beter, stuiterde minder in draf. Alleen wijken zonder zadel is niet handig want toen lag ik bijna op de grond :o

1. Even stappen
Afbeelding

2. De gezichten die ik trok waren hilarisch.
Afbeelding

3. Proberen nageeflijk te krijgen
Afbeelding

4. Afbeelding

5. Haha oeps, iets te ver naar voren getrokken.
Afbeelding

6. Sukkelgalopje
Afbeelding

7. wheee
Afbeelding

8. Andere kant op
Afbeelding

9. Nou, het zat erop hoor
Afbeelding

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:09

Haha leuk! Ziet er wel naar uit alsof je heel veel steun zoekt in je teugels, klopt dat?

Pippa13

Berichten: 346
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:27

Als je moeite hebt met je evenwicht en je zou het kunnen verliezen, dan raad ik E aan om eens met neckrope te rijden. Als je dan je evenwicht verliest dan trek je in plaats van aan de teugels aan de neckrope.

Of je bind een dekje om waar je op kan zitten dat helpt ook!

Veel plezier nog :)

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:30

Surprise_ schreef:
Haha leuk! Ziet er wel naar uit alsof je heel veel steun zoekt in je teugels, klopt dat?


Ja, klopt. Doe dat zelfs met zadel. Is al een punt in me lessen :P

Pippa13 schreef:
Als je moeite hebt met je evenwicht en je zou het kunnen verliezen, dan raad ik E aan om eens met neckrope te rijden. Als je dan je evenwicht verliest dan trek je in plaats van aan de teugels aan de neckrope.

Of je bind een dekje om waar je op kan zitten dat helpt ook!

Veel plezier nog :)


Maar dan wurg ik het paard toch half als ik daaraan trek? Lijkt mij voor het paard ook niet zo prettig.

lalachico

Berichten: 427
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:36

neckrope is niet erg
dan nu aan zijn teugels te trekken
dus in het bit te hangen

ander doe je een longeersingel om
daar kan je ook steun op hebben
Laatst bijgewerkt door lalachico op 14-11-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippa13

Berichten: 346
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:36

Het is niet om hem te wurgen. ik gebruik het voor een extra houvast tijdens het rijden zonder zadel, omdat ik erg geneigd ben om via mijn teugels mijn evenwicht te vinden. Dit zie ik ook bij jou.

Hier wat meer info over te rijden met neckrope: http://www.bokt.nl/wiki/Rijden_met_neckrope

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:37

Inderdaad, neckrope is minder erg, maar herken het ook heel erg bij mezelf, haha ;)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:39

je zou ook met bbp kunnen rijden. Hierdoor glij je minder snel, net even iets meer grip bij de billen zeg maar.
Is ook zeker een goede oefening voor je zit.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:43

Als ik die wiki zo lees, dan is het een heel lang proces om uiteindelijk bij alleen de neckrope te komen.
Vind ik het fijner om gewoon te oefenen minder op de teugels te leunen.

Pippa13

Berichten: 346
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:48

Het gaat er niet om dat je uiteindelijk alleen maar met een neckrope kunt rijden het gaat er om dat je zonder zadel kunt rijden zonder dat je te veel steun zoekt bij de teugels. Gebruik hem om je evenwicht te verbeteren, dat helpt, ik weet het uit ervaring. En idd een barebackpad is super!

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:51

Waarom ga je eigenlijk zonder zadel draven en galloperen als je met zadel al niet je evenwicht kunt houden zonder aan de teugels hangt?

Zonder zadel rijden is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van je paard's mond..

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:52

Pippa13 schreef:
Het gaat er niet om dat je uiteindelijk alleen maar met een neckrope kunt rijden het gaat er om dat je zonder zadel kunt rijden zonder dat je te veel steun zoekt bij de teugels. Gebruik hem om je evenwicht te verbeteren, dat helpt, ik weet het uit ervaring. En idd een barebackpad is super!


Weet niet of ik haar dan nog kan sturen/op gang krijg.
Ik heb nog nooit zonder bit/alleen halster ofzo gereden.

Gister deed ik wel mijn teugels losser, zodat ik niet zo zou trekken. Hielp volgens mij wel beetje.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:53

melody7 schreef:
Waarom ga je eigenlijk zonder zadel draven en galloperen als je met zadel al niet je evenwicht kunt houden zonder aan de teugels hangt?

Zonder zadel rijden is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van je paard's mond..


Omdat ik dit een goede oefening vindt voor mijn houding en zit.
En ik ben er vaak niet van bewust dat ik aan de teugels trek.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:55

Rij in stap veel wendingen, zonder op je teugels te leunen.
Als dat goed gaat overgaan naar draf. Gelijf draf en galop terwijl je zit al niet zo goed is, is vragen om problemen. Je moet je balans vinden. Gewoon veel oefenen :)

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:57

Slina schreef:
melody7 schreef:
Waarom ga je eigenlijk zonder zadel draven en galloperen als je met zadel al niet je evenwicht kunt houden zonder aan de teugels hangt?

Zonder zadel rijden is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van je paard's mond..


Omdat ik dit een goede oefening vindt voor mijn houding en zit.
En ik ben er vaak niet van bewust dat ik aan de teugels trek.


Doe dat dan met halster en touw? Een oefening moet toch niet ten koste gaan van je paard?
En hoezo ben je je er niet bewust van als je het met zadel bij lessen moet oefenen?
Mijn zit is ook met zonder zadel rijden stevig geworden hoor, maar dan wel zonder bit..

Pippa13

Berichten: 346
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:58

Slina schreef:
Pippa13 schreef:
Het gaat er niet om dat je uiteindelijk alleen maar met een neckrope kunt rijden het gaat er om dat je zonder zadel kunt rijden zonder dat je te veel steun zoekt bij de teugels. Gebruik hem om je evenwicht te verbeteren, dat helpt, ik weet het uit ervaring. En idd een barebackpad is super!


Weet niet of ik haar dan nog kan sturen/op gang krijg.
Ik heb nog nooit zonder bit/alleen halster ofzo gereden.

Gister deed ik wel mijn teugels losser, zodat ik niet zo zou trekken. Hielp volgens mij wel beetje.



Je kan het hoofdstel gewoon omhouden en als je geen evenwicht meet hebt dan pak je de neckrope er gewoon bij.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Eerste keer zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:06

Wilde alleen wat leuke foto's laten zien en nu word ik erop aangevallen dat ik rij ten koste van mijn paard.
Ik heb het beste met haar voor, ik ben alleen zelf een klunzige ruiter. Beetje alles verkeerd aangeleerd dus ben druk bezig met dat afleren maar dat gaat niet in 1-2 maanden.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:10

Slina schreef:
Wilde alleen wat leuke foto's laten zien en nu word ik erop aangevallen dat ik rij ten koste van mijn paard.
Ik heb het beste met haar voor, ik ben alleen zelf een klunzige ruiter. Beetje alles verkeerd aangeleerd dus ben druk bezig met dat afleren maar dat gaat niet in 1-2 maanden.


Ik probeer je echt niet aan te vallen! Maar ik zou als ik jou was zonder zadel gewoon even je hoofdstel omruilen voor een halster en touw :) Ik ben zelf 2 keer omgeschoold naar een andere rijstijl dus ik snap heel goed dat dat niet zomaar even gaat, maar het is daardoor niet minder belangrijk dat je er mee oplet bij ditsoort dingen.. Ik zal er ook heel eerlijk bij zeggen dat ik zelf een paar jaar geleden ook te hard reed, daardoor let ik er nu meer op, ook bij andere :P (ofja te hard, beetje controle-loos, je weet wel wat ik bedoel denk ik)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 14-11-13 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:12

neckrope is imo nergens voor nodig, gewoon de manen even pakken als je denkt dat je je evenwicht verliest. en idd gewoon de teugels wat minder lang pakken.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:13

melody7 schreef:
Slina schreef:
Wilde alleen wat leuke foto's laten zien en nu word ik erop aangevallen dat ik rij ten koste van mijn paard.
Ik heb het beste met haar voor, ik ben alleen zelf een klunzige ruiter. Beetje alles verkeerd aangeleerd dus ben druk bezig met dat afleren maar dat gaat niet in 1-2 maanden.


Ik probeer je echt niet aan te vallen! Maar ik zou als ik jou was zonder zadel gewoon even je hoofdstel omruilen voor een halster en touw :) Ik ben zelf 2 keer omgeschoold naar een andere rijstijl dus ik snap heel goed dat dat niet zomaar even gaat, maar het is daardoor niet minder belangrijk dat je er mee oplet bij ditsoort dingen.. Ik zal er ook heel eerlijk bij zeggen dat ik zelf een paar jaar geleden ook te hard reed, daardoor let ik er nu meer op, ook bij andere :P


Ok, maar zoals ik al zei, altijd met hoofdstel met bit gereden, dus ik zou niet weten hoe zij reageert op een halster. Maar ik kan het een keer proberen. Ik voel me altijd al heel schuldig als ik weer perongeluk zit te trekken of dat ik tijdens het draven zo op dr zit te stuiteren :x

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:15

Slina"
[quote="melody7 schreef:
Slina schreef:
Wilde alleen wat leuke foto's laten zien en nu word ik erop aangevallen dat ik rij ten koste van mijn paard.
Ik heb het beste met haar voor, ik ben alleen zelf een klunzige ruiter. Beetje alles verkeerd aangeleerd dus ben druk bezig met dat afleren maar dat gaat niet in 1-2 maanden.


Ik probeer je echt niet aan te vallen! Maar ik zou als ik jou was zonder zadel gewoon even je hoofdstel omruilen voor een halster en touw :) Ik ben zelf 2 keer omgeschoold naar een andere rijstijl dus ik snap heel goed dat dat niet zomaar even gaat, maar het is daardoor niet minder belangrijk dat je er mee oplet bij ditsoort dingen.. Ik zal er ook heel eerlijk bij zeggen dat ik zelf een paar jaar geleden ook te hard reed, daardoor let ik er nu meer op, ook bij andere :P


Ok, maar zoals ik al zei, altijd met hoofdstel met bit gereden, dus ik zou niet weten hoe zij reageert op een halster. Maar ik kan het een keer proberen. Ik voel me altijd al heel schuldig als ik weer perongeluk zit te trekken of dat ik tijdens het draven zo op dr zit te stuiteren :x[/quote]

Ach eens moet de eerste keer zijn! dan gewoon eerst een keer met zadel proberen, dan zie je vanzelf hoe ze reageert :) Ik ken het! haha, ik ben door m'n schuldgevoel overgestapt op bitloos rijden := Ik had altijd de neiging om als we met meerdere paarden buiten waren heel erg in de teugels te gaan hangen omdat ze dan vrij druk was, dat heb ik bitloos wel afgeleerd want toen ging ze terughangen :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:16

Ik vind het juist heel leuk dat je dit wil en ook doet.
Probeer alleen niet teveel, want dan krijg je dit soort foto's.
Bouw het op! En een paardenrug kan best glad zijn waardoor je snel grip zoekt op de teugels.
Vandaar mijn idee barebackpad, meer grip op de billen. En begin in stap. Sturen met je benen.
Voelen hoe je paard beweegt in bochten. Beweeg met je heupen mee.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:19

PocoGaucha schreef:
neckrope is imo nergens voor nodig, gewoon de manen even pakken als je denkt dat je je evenwicht verliest. en idd gewoon de teugels wat minder lang pakken.


nou als ik paard was hoef ik niet steeds aan me haren worden getrokken hoor. Nee bedankt. Is het misschien een tip om iemand je paard te gaan longeren en jij zit er op met zadel en eerst zo probeer je evenwicht te houden?

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:21

lianne484 schreef:
PocoGaucha schreef:
neckrope is imo nergens voor nodig, gewoon de manen even pakken als je denkt dat je je evenwicht verliest. en idd gewoon de teugels wat minder lang pakken.


nou als ik paard was hoef ik niet steeds aan me haren worden getrokken hoor. Nee bedankt. Is het misschien een tip om iemand je paard te gaan longeren en jij zit er op met zadel en eerst zo probeer je evenwicht te houden?


Ik verlies niet vaak m'n evenwicht hoor. Vaak 1-2 tijdens het rijden. Dus het zou niet zo zijn dat het paard er kaal van wordt :P

Dat longeren doe ik al :D Beugels uit, longe eraan en zitten blijven.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:22

paarden hebben geen zenuwuiteinden bij hun manen, dus dat gaat sowieso niet op.
typisch geval van het vermenselijken van ;)