1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:29

Maandag was het weer zo ver !
Eindelijk terug de start van de wedstrijden ^^

Ik rij met Furioso in de B1, we rijden LRV in Bornem (Belgiƫ)

We hebben nog heel wat punten waar we aan moeten werken maar we hebben wekelijks 2x goed les :)
* Voor me uit kijken (blijft heel belangrijk maar ook moeilijk om het effectief te doen :') )
* Benen op hun plaats houden en niet optrekken :P
* Recht zitten ! :+

Nog wat info:
Furioso is een 7 jarige ruin.
Hij is een Andalusiƫr zonder papieren maar wel met temperament en met momenten heel vurig :P
Het is een schat van een paard dat heel nieuwsgierig is en snel dingen oppikt :)

Hij wordt snel gespannen en loopt dan heel de proef ongemakkelijk en nu was het de eerste echte keer dat dit niet (of weinig ) het geval was.
Ik heb zonder neusriem gereden omdat hij 2 wondjes aan de plek van de neus had

Foto's staan niet allemaal op volgorde !

Ohja Furioso knabbelt graag aan het bit dus op dus kan het zijn dat zijn mond open is op de foto's.

--> tandarts is eind augustus geweest en er is niks mis met zijn tanden :)

Inrijden

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Een mooie galop... (hij ging al iets te vooruit, zie mijn gezicht :P )
Afbeelding

6. ...En dan Boem pats kan meneer ineens wel de beentjes strekken :+
Afbeelding

7. Afbeelding

De proef zelf

8. Afbeelding

9. Voor..
Afbeelding

10. ..En na... Bewegen kan hij (soms) wel <3 (strenge binnenhand sorry ! Hij werd een beetje heet..)
Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Op zijn allerknapste na de proef ^^
Afbeelding

15. Ter vergelijking hoe we vorig jaar reden op dezelfde dressuurdag..
Afbeelding

Nu minder spanning dan vorig jaar ?
Wat vinden jullie ?
Een berichtje vinden we leuk ! *\o/*
Opmerkingen en tips mogen maar hou het vriendelijk en herhalen is niet nodig :P

Nog een klein puntje; door de vele regen van afgelopen weken heb ik de week voor deze wedstrijd niet kunnen rijden, dus ik ben super trots op Fur dat hij wel zijn best heeft gedaan terwijl we niet meer hebben kunnen oefenen :)
We waren trouwens 8ste van de 15 (7de in de voormiddag en 8ste in de namiddag)
Laatst bijgewerkt door furioso op 14-11-13 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:32

Ziet er super goed uit !

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:09

Super! Wow met een Andalusier bij de LRV, moet je hier niet proberen! Jammer vind ik wel dat er zo weinig barokke paarden nog meedoen, net zoals friezen ;) Mooie voortuitgang! :D

Anoniem

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:29

Ik vind het eigenlijk niet heel fijn, omdat je zonder neusriem rijd ziet het er gelijk al veel minder mooi uit, dat ie zijn mond open heeft is eerder omdat alle druk nu rechtstreeks op z'n mond komt en er geen neusriem is om dat tegen te houden..
Je houding vind ik ook niet echt fijn..
Weet verder niet wat alles betekent kwa klasse etc..
Je hebt wel een heel mooi paard :)

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:46

annett: Een neusriem die dat tegenhoud? de druk is het zelfde, alleen hij heeft nu de vrijheid om zn mond te openen.
Maar dat heeft niks met de druk te maken.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:08

Ik vind het totaal niet fijn ogen, je paard heeft zijn mond open omdat het het bit door zijn mijn *trekt* niet omdat hij zo lekker knabbelt hoor.
Een neusriem werkt stabiliserend, mocht een Hoge neusriem met sperriem niet lekker voor hem zijn, heb je ook nog lage neusriemen.

Buiten dat ziet het er heel onprofessioneel uit. Doordat het bit zo door zijn mond zit kan je hem ook moeilijker begrenzen.
Ik zou er toch een neusriem aan doen.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:42

Krijg je geen commentaar dat hij zijn mond de heletijd open doet? Verder ben ik het eens mee FeeY. Leuk paardje en succes!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:44

Dat hij zijn mond steeds open heeft vind ik ook erg storend lijken.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:47

Ik vind het er niet echt vriendelijk uitzien. Zowel je houding als dat je paard steeds zijn mond open heeft. Ook vind ik je er niet verzorgd uitzien.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:51

Enne heeft hij op foto 2 nou bloed in zijn mond?

Niky

Berichten: 156
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:52

hehe leuk, ik ben zelf ook van Puurs :)
Ale, eigenlijk van Ruisbroek. Onze paardjes staan ook te Ruisbroek.

Heel mooi paard heb je!
Rijtechnisch kan ik niet echt iets zeggen, we rijden zelf western :P
Wel dacht ik dat als je zonder neusriem rijdt, je een kinriempje moet bevestigen. Zo zegt mijn instructeur toch :o

Nog veel succes gewenst met verdere wedstrijden!

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:55

FriesWytske schreef:
Ik vind het er niet echt vriendelijk uitzien. Zowel je houding als dat je paard steeds zijn mond open heeft. Ook vind ik je er niet verzorgd uitzien.



Wat bedoel je niet verzorgd? Alles is toch schoon? zowel paard als ruiter..
Het enige is de haren die wapperen, misschien een haarnetje of zo.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:59

Ik vind het er wat gedwongen uitzien, sorry.
JE handen te laag en te streng.
Jijzelf valt erg ver naar voren, waardoor ik spanning zie ik je lichaam.
Ik zie ook een valse knik en op de meeste foto's een weggedrukte rug.

Ik denk dat het verstandig is, om aan ontspanning te werken met onderlinge wedstrijden, zodat je leert om met gezonde spanningen om te gaan.

Dit vind ik niet fijn of wedstrijdwaardig. Sorry....

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:08

maralyn schreef:
Ik vind het er wat gedwongen uitzien, sorry.
JE handen te laag en te streng.
Jijzelf valt erg ver naar voren, waardoor ik spanning zie ik je lichaam.
Ik zie ook een valse knik en op de meeste foto's een weggedrukte rug.

Ik denk dat het verstandig is, om aan ontspanning te werken met onderlinge wedstrijden, zodat je leert om met gezonde spanningen om te gaan.

Dit vind ik niet fijn of wedstrijdwaardig. Sorry....

hier ben ik het mee eens.

ik zou graag wat meer ontspanning zien.
en ik zie ook geen paard wat op het bit knabbelt maar meer een paard die zijn mond open doet vanwege veel druk op de teugels

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:10

Lezen jullie eigenlijk wel de openingspost ?

Ik reed zonder neusriem omdat hij er 2 wondjes van had gekregen
Daarom dat het nu deze keer zonder neusriem was..

Ik ben ervan bewust dat mijn houding op niks trekt --> staat ook in de OP en ik ben er hard aan bezig ;)

Furioso is constant bezig met het bit, ook als ik stil sta/ teugels loshangen/ teugels op maat...
Zoals hier
Afbeelding
En hier na de proef
Afbeelding

moonforever Bedankt ! :D

Crazyiris Jaa er zijn er niet veel dat met 'andere' paarden LRV rijden :P af en toe zie ik wel eens een fries/ tinker/ haflinger/ appaloosa/ bonte maar die zijn in de grote minderheid :P

Annett1990 Ik weet dat het er zo niet echt uitziet zonder neusriem maar het was of zo rijden of niet meedoen
Mijn houding weet ik en het is gewoon B dat we nog maar rijden

daphneM Ben ik met je eens :j

FeeY Er zijn toch ook foto's bij waar ik niet trek en hij zijn mond open doet ?

sophianemo Nee geen commentaar op gehad :) en neen op de 2de foto is het zijn tong dat je ziet

FriesWytske Mijn haar mocht idd wel in een haarnetje ofzo :)

Niky Dankje :) Normaal is het idd met een kinriempje als je zonder neusriem rijd maar dit heb ik niet..
Het is maar tijdelijk dat we zo rijden en als de wondjes weg zijn terug met een (andere) neusriem
Waar staan jou paardjes dan ergens ? :P

maralyn Ontspanning is iets waar we constant mee bezig zijn en dat nu beetje per beetje minderd maar het blijft nog altijd moeilijk ! We blijven op wedstrijd gaan want dit is ook een manier om de spanning proberen te minderen :)
Dit zijn nog de 'onderlinge' wedstrijden en vanaf mei ongeveer beginnen de 'echte' wedstrijden en ik rij ze allemaal mee :)
Het hoeft ook nog niet wedstrijdwaardig te zijn weet je ? Al doende leert men en ja we zijn een duo dat nog volop aan het leren is en ooit komen we er wel :j

Voor de mensen die graag onze andere bezigheid willen zien :)
[VD-ITP] Furioso oefent zijn kunstjes @ dresuurwedstrijd :D

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:16

Furioso, die ontspanning is niet terug te zien.
In de op zette je dat hij veel onstpannender was dan met de vorige wedstrijden.
Maar zijn lichaamstaal verteld iets heel anders.
Daarnaast zie ik ook niet dat hij van achteren naar voren wordt gereden.
Waarom zie ik dat niet, omdat hij een enorme onderhals heeft, een gespannen kaak, en zijn rug hol wordt getrokken.

Terwijl een paard in ontspanning en correct gereden zijn rug bol maakt, zijn rug ontspant vanuit de staartwortel naar de oren toe en zijn onderhals ontspant.

Er valt zeker veel te werken.

En nog ben ik van mening, en dat is mijn mening, dat hij zijn mond open doet, omdat jij spanning op het bit zet. Spanning die hij niet kan plaatsen en niet kan ontspannen.

Hoe rij jij je paard eigenlijk aan de teugel als ik vragen mag?

Edit: Heb die foto's gezien van het vrijheidsdresuur, en ook van zijn bouw en omgang.
Nu is mijn mening volledig bevestigd.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:19

Tuurlijk heeft hij nog spanning in zijn lichaam dat geef ik toe want het is idd ook zo !
Maar hij voelde met momenten wel ontspannender en losser in zijn lijf, als hij zich opspant is het ook moeilijk om goed op hem te zitten omdat hij zijn rug dan idd wegdrukt

Met wat is je mening nu bevestigd ?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:25

Dat hij niet van achteren naar voren wordt gereden.

En daardoor ben ik zeer nieuwschierig naar hoe je het paard aan de teugel rijd.

retivi

Berichten: 867
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:31

Je hebt een superleuk paard aan Furioso, met lekker gangenwerk!
Ook vind ik jullie een leuke combinatie ondanks dat er nog zeker verbeterpunten zijn.

Wat mij als eerste aan jou opvalt is dat jij erg naar voren valt en je handen vast lijkt te zetten bij zijn schoft.
Dit is niet fijn in zijn mond, waardoor hij deze opent (kauwen doen ze meestal met hun mond dicht) en hij geen fijne aanleuning kan aannemen. Ook drukt hij hierdoor zijn rug weg, wat sowieso al een aandachtspunt is bij Anda's.
Met losrijden zou ik hem zeker 10-15 minuten actief lang en laag losrijden, ook in galop. Daarna met oefeningen als schouderbinnenwaarts en volte sluiten en openen meer op het achterbeen zetten. Als ik dit bij mijn PRE goed voor elkaar heb, dan rijd ik de proef meestal vrij makkelijk uit omdat ik dan een fijn en soepel paard onder mij heb.
Foto 2 is wat mij betreft waar je meer naar toe moet proberen te werken! Ontspannen en over de rug..

Zijn bit lijkt ook wat hoog in zijn mond te zitten, zou het voor hem niet prettiger zijn deze 1 gaatje lager te doen? Geen van mijn 3 PRE's vinden het prettig als het bit hoger ligt, ze willen het bit allemaal liever wat lager dan wat hoger in de mond.

Succes verder, het komt vast wel goed. Het beeld van nu vind ik in ieder geval al een stuk beter dan je eerdere foto's!

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:37

We doen ons best hoor.. We hebben 2x per week les van goede lesgevers en ze helpen me beide enorm

Ik ben zeer slecht in uitleggen en zeker om het dan nog te typen maar bon ik probeer..
Ik begin met Fur rustig in te stappen langs beide kanten en na een tijdje ga ik draven en halsstrekken (is ook een groot punt bij hem dat we zoveel mogelijk meenemen) hierop neem ik de teugels op en zorg ik dat er contact is, als ik dan een beetje speel met de teugels dan komt hij meestal onderin.

retivi
Bedankt :)
Dat van mijn handen heb je gelijk in, ik moet ze hoger houden en niet aan het zadel/ schoft

We zijn veel bezig met wijken, schoudervoor, schouder binnenwaarts en buitenwaarts, voltes verkleinen en vergroten doen we ook altijd en het helpt wel om de spanning te verminderen maar het blijft nog altijd wat steken (zowel bij Fur als bij mij)

Morgen heb ik weer les en zal zijn bit een gaatje lager hangen, en zien of het helpt :)

Nogmaals bedankt !

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:50

Je bent al goed op weg. Maar.... "spelen" met de teugels is gewoon not done.
DAn kruipt een paard achter de teugel weg, waardoor je geen druk meer voelt.
Wat je dan zelf waarschijnlijk gaat doen is druk op zoeken, dus je neemt je handen naar je toe.
Daardoor gaat een paard in valse knik, en drukt hij zijn rug weg.

wat ik kan adviseren is om even met superwoman te kletsen.
Zij kan je heeeel precies uitleggen hoe het wel moet.

Met de rest ben je al prima op weg....

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:16

Ik zou gewoon nog thuisblijven want ik vind dit er niet uitzien, sorry...
Het ziet er met momenten heel ongecontroleerd uit, en zelfs al is hij met momenten heel vurig, dat zou jij onder controle moeten kunnen houden!

Spelen met de teugels kan idd niet. Je moet een rustig contact hebben met de mond van je paard en als jij elke keer wat ligt te spelen, kan er geen rust in die mond zijn, dus dat kan al een reden zijn dat hij zo zijn mond open doet. Als je hem naar beneden speelt, werk je alleen maar aan zijn hoofd. Dus hij loopt dan niet over zijn rug en zijn achterhand zal dan ook niet actief gaan. Je moet van achteren naar voren werken, niet andersom en dat doe jij.

Ik zou hem eerst leren ontspannen. Voorwaarts-neerwaarts zou voor hem zeker goed zijn. En nee, dit is niet gewoon halsstrekken, want als hij niet van achteren gereden wordt, valt hij gewoon op zijn voorhand dus dan heeft het ook geen nut.

Achterhand train je door tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen. Balkjes willen ook wel eens helpen!
Ik ben trouwens ook van mening dat je nog niet zo hard op dat wijken en die schouder binnenwaarts ed moet werken. Je kan dat wel eens meepakken, maar wat ben je met die oefeningen als je paard niet ontspant?

Ik zou dit zeker met je lesgever bespreken. Eventjes terug naar de basis. De basis is gewoon zo belangrijk, en als je paard die niet mee krijgt, dan loop je later tegen veel problemen aan. Ook gaat jouw paardje rugproblemen krijgen, en dat wil je toch niet he? :)

Als je aan die basis gaat werken, dan ga je zo'n fijn paardje hebben! Er zit zeker iets in, en dat ga je er pas optimaal uitkrijgen als die basis 100% in orde is! Ik ben met mijn paard van 6 ook hard aan het werk met die basis en die gaat de laatste tijd gewoon zo goed!
Ik verzeker je, dat geeft zowel een goed gevoel voor jou als voor je paard! :j

Veel succes nog met hem. Als je aan die basis gaat werken, dan komt dat zeker goed :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:31

Komt deze furioso uit Limburg toevallig?

Ik zou ook echt aan die basis gaan werken en eerst eens op zoek gaan naar wat ontspanning en controle... Vindt dit er niet zo heel erg vriendelijk uit zien eerlijk gezegd.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:32

Met spelen met de teugels bedoel ik niet heel de tijd he, gewoon eventjes en als hij zakt dan handen stil en hem zo houden
We doen alle oefeningen die je maar kan bedenken om zijn tempo goed te houden en om te ontspannen zoals halt-draf, achteruit- draf en alle andere overgangen, verruimen en weer terug nemen, slangevoltes, achtjes, voltes vergroten en verkleinen, balkjes...
Zijn er nog dingen die ik eventueel over het hoofd zie ?
Als er mensen zich geroepen voelen mogen die zeker eens langskomen en zelf eens werken met Fur om te zien hoe hij echt in elkaar zit en hoe hij doet

Hij komt niet van limburg nee

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:34

mensen die zeggen dat je thuis moet blijven, daar ben ik het niet mee eens.
wedstrijden rijden doe je niet alleen voor de winst, maar ook voor de ervaring.

hoe vaak zie je jonge onervaren paarden / ruiters wedstrijden rijden, puur voor de ervaring?!
daar is niets mis mee, vind ik. lekker doen & vooral plezier hebben :)

wel zou ik er echt op letten dat je rechtop blijft zitten meid, want je zit op elke foto naar voren...