"Help", mijn paard is te slim!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Em_

Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

"Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:54

Ik las dit interessante artikel over "Left Brain Horses" (http://ow.ly/qyudx) en zag mijn paard er direct in terug.

"Have you ever been flicked right in the face by your horse’s tail and thought “I wonder if that was an accident?” What about when he calmly steps on the hose, or your toe, or head-butts you in the back? When Pat talks about horses playing games with you, THIS is the horse he is talking about! It’s not your average timid little prey animal, this horse is running things his way. He’s highly food motivated, excellently stubborn and sometimes downright aggressive."

Ik ken m'n paard al 9 jaar (hij is nu 16), en alles gaat eigenlijk hartstikke goed, maar soms denk ik echt dat hij me wel eens in de maling neemt.
Hij heeft enorme humor, maar gaat ook wel eens een tikkeltje te ver (zie tekst boven). Hij vindt van alles leuk, maar is al snel afgeleid of verveeld.
We hebben een goede band en dat is ook niet het probleem. Maar ik zou hem graag meer willen uitdagen!

We doen van alles: loswerk, grondwerk, (vrij) springen, dressuur, western, buitenrijden, agility/schriktraining, longeren, lange lijnen, noem het maar op! En toch is hij (denk ik) nog niet genoeg uitgedaagd. Het is niet dat hij niet tevreden is, het is meer dat ik denk dat ik hem meer plezier zou kunnen doen door dingen onverwachter of spannender te maken.

Wie herkent mijn verhaal en kan me (graag praktische, uitvoerbare) tips geven? :D


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:39

Jouw vraag betekend dat je graag hulp zou willen, want het lukt je blijkbaar niet helemaal zoals je het gepland hebt.
Maar zo via een forum, achter de pc das niet helemaal real, je ziet niet wat het paard doet en hoe het reageert, en je ziet ook niet wat de persoon doet die er mee bezig is.
Als ik zoiets lees dan denk ik dadelijk , dit zou best wel eens een uitdaging kunnen zijn, hier wil ik best eens kijken hoe en wat er mogelijk is, maar dat kan enkel in real life, dus niet zo via tekst en antwoord, daar is dit probleem eigenlijk veel te ingewikkeld voor, er zijn te veel mogelijkheden en mogelijke antwoorden en ....

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:29

Misschien het niveau verhogen van alles waar je mee bezig bent?
Je kunt wel heel divers bezig zijn, maar als dat allemaal basic training is kan ik me voorstellen dat hij niet genoeg uitgedaagd wordt.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:20


Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:32

Het kan ook zijn dat je te voorspelbaar bent voor je paard. Voor sommige paarden is dat alleen maar fijn, want die houden van een vast ritme, maar in dit geval kan het ook averechts werken. Ik moest mijn paard ook altijd "afleiden", door haar een stapje voor te zijn. Allereerst deed ik daarom werkelijk geen dag hetzelfde, dus niet op vaste dagen longeren, grondwerk, mennen of rijden. Ook geen vaste dagen vrij, maar wel méér vrij dan ik bijvoorbeeld ging rijden of wat ook van plan was. Maar dat even terzijde.

Puur als voorbeeld:
Als jij een buitenrit maakt, dan maak je waarschijnlijk een standaard route. Of op de route maak je vaste afslagen. Je zou bijvoorbeeld eens een heel andere kant op kunnen gaan of bij het punt waar je standaard naar links gaat eens twee keer naar rechts gaan. Als je gaat longeren, dan laat je je paard (onbewust) eerst linksom lopen en daarna pas rechtsom. Je kunt in dat geval beuwst de andere kant op beginnen of aan de lange lijnen, zodat je tijdens het longeren ook eens een stukje rechtuit de bak doorgaat en wat figuurtjes tussendoor doet. Een balkje neerleggen is ook al variatie. Wat aeolusnr1 al zegt: vanaf een bureaustoel kun je weinig zinnigs zeggen, omdat je het hele gebeuren ter plaatse moet bekijken. Een paard spiegelt de mens, dus in de meeste gevallen moet er eerst naar het handelen van de eigenaar gekeken worden. En dat stukje mist in dit geval in het verhaal c.q. kan gewoon niet zonder aanwezigheid ter plaatse beoordeeld worden. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Em_

Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 14:20

Bedankt voor de praktische tips! Ik begrijp dat het in "real life" makkelijker is om te helpen, maar eigenlijk is dat bij elk persoonlijk (discussie)onderwerp op dit forum. Nogmaals, ik heb geen groot probleem met m'n paard, we hebben het hartstikke leuk samen, maar ik zoek dus meer uitdaging voor hem. Een aantal andere bruikbare tips die ik heb gekregen van Bokkers heb ik hier onder geplaatst. Ik heb er al een aantal van uitgevoerd en merk echt enorm veel verschil: hij is meer gefocust en actiever (en ik denk ook gelukkiger). Sommige paarden hebben veel structuur nodig, maar mijn paard juist niet. Ik probeer dus ook naast het rijden afwisselend te zijn, zoals bijvoorbeeld de volgorde van hoeven uitkrabben anders te doen, aan de andere kant opzadelen (wat voor mij best lastig is aangezien het een westernzadel is!), aan de andere kant op en af stijgen etc. Uiteraard zijn er waarschijnlijk nog veel meer dingen die ik zou kunnen doen, en daar was/ben ik benieuwd naar.

Def schreef:
Wij oefenen altijd veel met wachten op de hulp. Dan gaan we hetzelfde lijntje als altijd rijden, maar dan rechtdoor ipv een zijgang. Of over de AC lijn in verzamelde galop en dan in de proef moet je dan op X halthouden en groeten en Donya is dan geneigd dit altijd te doen. Dan gaan wij dus juist niet halthouden maar doorrijden.
Of bv. met wijken een stukje de ene kant op wijken, dan even rechtstellen en dan de andere kant op wijken.
Met overgangen kun je ook altijd veel doen. Je vraagt veel concentratie als je heel snel achter elkaar overgangen vraagt en dan door elkaar. stap-galop galop-draf draf-galop galop-stap. enz.


Sammyoo schreef:
Balkjes!!!
Drie balkjes op de A-C lijn leggen met ongeveer een meter ertussen. Vervolgens in verschillende gangen linksom en rechtsom grote en kleine cirkels eroverheen rijden.

Of balkjes in een vierkant leggen, het puntje van de ene balk op de andere leggen, waardoor een kant hoger ligt. Vervolgens hier in verschillende gangen en vanuit verschillende kanten overheen rijden en soms stil zetten in het vierkant. Omdat de balken ongelijk liggen, moeten ze erg goed opletten.

Twee balkje ongeveer 75 cm van elkaar leggen. Daar kan je veel mee doen! Gewoon is stap en draf overheen, tussendoor: vooruit en achteruit, zijwaarts eroverheen!

Pionnetjes
Koop bij de speelgoedwinkel van die kleine pionnetjes. Zet er vier in een vierkant van ongeveer 10 x 10 en rijd daar linksom en rechtsom in cirkels overheen.

Zet een aantal pionnetjes met ongeveer 4 meter ertussen op de AC lijn. Daar kan je tussendoor zigzaggen, voltes rijden, wijken...

Of een combinatie van bovenstaande! Toch nog inspiratie gekregen! :D

Tamaar2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-11-13

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:28

Misschien moet je iets doen wat je echt nog NOOIT gedaan hebt (sorry als dit een dom antwoord is, ik ben pas net op bokt)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:43

Eigenlijk al je structuur er uit halen. Dus als je paard verwacht dat bij opzadelen hij moet rijden/longeren, ga dan eens buiten wandelen. Of stap eens op, rij naar de wei en stap weer af.
Als je normaal gesproken eerst poetst, dan wat grondwerk doet en dan in de bak gaat rijden, ga dan eerst rijden, dan poetsen en dan wat grondwerk. Of als je buiten alleen maar rijdt, ga daar dan eens grondwerk doen.
Of rijdt 5 min. spring eraf doe wat grondwerk, spring er weer op, er weer af en poetsen.

Verder heb je nog clickertraining, wat de LB-i erg leuk vindt (omdat hij zelf na moet denken én voedselbeloning krijgt). Zo kun je target-practice (aanraken/oppakken van voorwerpen) doen, puzzeltjes maken (voor het hoofd of voor de benen) en ook freestyle rijden goed toepassen met de clicker.
Als je met galopperen altijd een paar rondjes vraagt, vraag dan eens een schijnovergang. Als je met rijden altijd eerst 5min instapt, begin dan eens meteen met draven/galopperen (als je paard niet net van stal afkomt tenminste). Of stap op, maar laat je paard eens 5min. stilstaan.

Leer je paard op/in/onder/tussen dingen te gaan staan e.d.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Em_

Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 22:45

Sassol, super tips! Ik ga ze echt allemaal uitproberen :)

Tamaar, er zijn geen domme tips hoor, daar zijn het immers tips voor! Iets heel nieuws doen staat wel in de planning voor in de lente/zomer. Ik zou graag eens een keer met m'n paardje willen zwemmen en een echte cross training doen. Is alleen helaas nu niet een geschikte tijd voor ;)


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:51

Em_ schreef:
Ik las dit interessante artikel over "Left Brain Horses" (http://ow.ly/qyudx) en zag mijn paard er direct in terug.

"Have you ever been flicked right in the face by your horse’s tail and thought “I wonder if that was an accident?” What about when he calmly steps on the hose, or your toe, or head-butts you in the back? When Pat talks about horses playing games with you, THIS is the horse he is talking about! It’s not your average timid little prey animal, this horse is running things his way. He’s highly food motivated, excellently stubborn and sometimes downright aggressive."

Ik ken m'n paard al 9 jaar (hij is nu 16), en alles gaat eigenlijk hartstikke goed, maar soms denk ik echt dat hij me wel eens in de maling neemt.
Hij heeft enorme humor, maar gaat ook wel eens een tikkeltje te ver (zie tekst boven). Hij vindt van alles leuk, maar is al snel afgeleid of verveeld.
We hebben een goede band en dat is ook niet het probleem. Maar ik zou hem graag meer willen uitdagen!

We doen van alles: loswerk, grondwerk, (vrij) springen, dressuur, western, buitenrijden, agility/schriktraining, longeren, lange lijnen, noem het maar op! En toch is hij (denk ik) nog niet genoeg uitgedaagd. Het is niet dat hij niet tevreden is, het is meer dat ik denk dat ik hem meer plezier zou kunnen doen door dingen onverwachter of spannender te maken.

Wie herkent mijn verhaal en kan me (graag praktische, uitvoerbare) tips geven? :D

Ehm, voedt je paard simpelweg eens wat beter op!
Wat je zo beschrijft is het oprekken van grenzen door het paard, zonder dat het die privileges verdient heeft. Het is dan jouw gebrek aan scherpte die veroorzaakt dat het paard die geboden ruimte ook inneemt.

Wat de goeroes er van maken is niet meer dan een slap zeververhaal om te verbloemen dat je feitelijk je opvoeding gewoon niet voor elkaar hebt. Een paard simpelweg opvoeden is echter veel minder geld aan te verdienen dan aan een wollig verhaal met veel in te kopen oplossingen........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:58

Ja, laten we van onze paarden robotjes maken die precies doen wat je wilt..

Wat mij betreft moet er wat ruimte zijn voor een paard om zichzelf te kunnen zijn. Ook als dat betekent dat hij soms op de slang gaat staan of dat hij zich niet laat vangen in het land of zoiets.
Als het gevaarlijk wordt is het wat anders.. maar een paard mag toch een beetje karakter hebben?

TS: Je zou eens kunnen kijken of er een ''jacht'' wordt georganiseerd in jouw buurt? Het is weer eens wat anders voor hem, bovendien voor jezelf denk ik ook wel eens gaaf om mee te maken :)
En anders zou je kunnen denken aan een nieuwe omgeving bij het maken van buitenritten. Stukje rijden met de trailer, ergens waar hij nog nooit geweest is..
Laatst bijgewerkt door Monchou op 14-11-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:58

ikke schreef:
Em_ schreef:
Ik las dit interessante artikel over "Left Brain Horses" (http://ow.ly/qyudx) en zag mijn paard er direct in terug.

"Have you ever been flicked right in the face by your horse’s tail and thought “I wonder if that was an accident?” What about when he calmly steps on the hose, or your toe, or head-butts you in the back? When Pat talks about horses playing games with you, THIS is the horse he is talking about! It’s not your average timid little prey animal, this horse is running things his way. He’s highly food motivated, excellently stubborn and sometimes downright aggressive."

Ik ken m'n paard al 9 jaar (hij is nu 16), en alles gaat eigenlijk hartstikke goed, maar soms denk ik echt dat hij me wel eens in de maling neemt.
Hij heeft enorme humor, maar gaat ook wel eens een tikkeltje te ver (zie tekst boven). Hij vindt van alles leuk, maar is al snel afgeleid of verveeld.
We hebben een goede band en dat is ook niet het probleem. Maar ik zou hem graag meer willen uitdagen!

We doen van alles: loswerk, grondwerk, (vrij) springen, dressuur, western, buitenrijden, agility/schriktraining, longeren, lange lijnen, noem het maar op! En toch is hij (denk ik) nog niet genoeg uitgedaagd. Het is niet dat hij niet tevreden is, het is meer dat ik denk dat ik hem meer plezier zou kunnen doen door dingen onverwachter of spannender te maken.

Wie herkent mijn verhaal en kan me (graag praktische, uitvoerbare) tips geven? :D

Ehm, voedt je paard simpelweg eens wat beter op!
Wat je zo beschrijft is het oprekken van grenzen door het paard, zonder dat het die privileges verdient heeft. Het is dan jouw gebrek aan scherpte die veroorzaakt dat het paard die geboden ruimte ook inneemt.

Wat de goeroes er van maken is niet meer dan een slap zeververhaal om te verbloemen dat je feitelijk je opvoeding gewoon niet voor elkaar hebt. Een paard simpelweg opvoeden is echter veel minder geld aan te verdienen dan aan een wollig verhaal met veel in te kopen oplossingen........


Ik snap niet wat je bedoelt met die 'in te kopen' dingen. Die betrekken ook niet op TS. Ze vraagt naar meer uitdaging voor haar paard, dat is vooral uit te voeren door het hierboven genoemde. Wisselen van route, gangen, commando's. Misschien hier en daar een balkje of pion, dat blijkt voor haar ook te werken. Die kosten alleen geen honderden euro's en heb je meestal wel al liggen.

pyelone
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:03

Hoe is je paard gehuisvest? Zorg dat hij daar voldoende uitdaging heeft, daar is hij nl het grootste deel vd tijd.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:20

Ik ben het er wel mee eens , het ontbreekt hier heel duidelijk aan een goede opvoeding, de grenzen worden veel te veel opgerekt en dit wordt dan vertaald als tjaaa paard moet zich ook goed voelen, dit is gewoon onzin.
Een goed getraind paard loopt als het ware bijna als een soort robotje, en dat heeft niks te maken met zijn karakter of zijn temperament, je moet als ruiter idd eerlijk en vooral consequent kunnen en durven te zijn, en dat is zeker niet hetzelfde als enkel de baas willen spelen of het onderdrukken van, zeker niet.
Bekijk paarden bv in de "Spaanse Rijschool" die lopen zeker echt niet tegen hun zin, die worden echt niet vernederd, die worden zeer zeker goed verzorgd , er wordt heel zeker rekening gehouden met hun wezen paard en hun mogelijkheden en hun temperament, maar ze doen wel exact wat van hen gevraagd wordt, niks meer en niks minder.
Als jij als ruiter naar links wil en paard draait naar rechts, dan is dat echt niet even een kleine vergissing, dan is er gewoon geen sprake van controle, geen respect, geen opvoeding en ga zo maar door.....
Alleen willen de meeste ruiters dit niet horen vertellen, want hun paard is toch oooooh zo lief, en paardje ging echt niet opzettelijk op je teen staan hoor, een paard weet exact waar hij zijn voeten zet, dus als dat op jouw teen is dan wil dat zeggen dat het paard even snel zegt, hé jij staat even in mijn weg ik zal je even snel corrigeren, en dat heb je dan ook gevoelt.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:25

Mijn paard heeft ook van dit soort humor, maar absoluut niet dat het voor mij gevaarlijk word.... :)

Ooit een keer gehad dat ik een peesbeschermer omdeed en dat hij mij met zijn hoofd een tikje gaf en ik dus vervolgens met mijn kont op de grond viel (ik stond gebukt dus dat ging best makkelijk :D) hij zat mij toen aan te kijken van zo dat heb ik toch weer mooi gedaan. :P Dan denk je ook echt van dat kan écht geen ongelukje zijn geweest..
En zo maak ik wel meerdere dingen met mijn paard mee, maar voor als nog ik ondervind hier geen hinder aan en mijn paard weet ook echt wel tot hoe ver hij kan gaan. Bijten of andere nare dingen worden absoluut niet getolereerd!

The smell of earth after rain!

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:27

Em_ schreef:
Ik zou graag eens een keer met m'n paardje willen zwemmen en een echte cross training doen. Is alleen helaas nu niet een geschikte tijd voor ;)

Heb je wel meteen een uitdaging te pakken hoor 8-)


waarschijnlijk vooral voor jezelf :D

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:30

Ik weet over het algemeen ook prima waar ik mijn voeten zet. Maar soms ben ik zo onhandig om op iemand's tenen te staan. Gelukkig kom ik er dan meestal vanaf met een ''sorry'' en krijg ik niet direct een lel om mijn oren.. :\

Met rijden vind ik het iets heel anders. Met rijden heb je een doel. Je '''dresseert'' het paard. Het doel is dat het paard naar je luistert. Met buitenrijden zou het ronduit levensgevaarlijk zijn als het paard niet luistert.

Maar in de omgang is er wat mij betreft zeker ruimte voor een paard om een ''grapje'' uit te halen of een slimme oplossing voor iets te bedenken. Hij heeft hersenen en een eigen karakter. Die mag hij best gebruiken. Nogmaals: zolang het niet gevaarlijk wordt.
Mijn verzorgpaarden krijgen hier zeker de ruimte voor en zijn nog niet ontspoord ;)

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:41

Martine_R schreef:
Ja, laten we van onze paarden robotjes maken die precies doen wat je wilt..

Wat mij betreft moet er wat ruimte zijn voor een paard om zichzelf te kunnen zijn. Ook als dat betekent dat hij soms op de slang gaat staan of dat hij zich niet laat vangen in het land of zoiets.
Als het gevaarlijk wordt is het wat anders.. maar een paard mag toch een beetje karakter hebben?

Ik ga wel met Ikke mee. Ze mogen van mij best een keer niet luisteren maar tegen je aan beuken en op je tenen gaan staan? Sorry hoor maar dat is lomp en dominant, dat hoeven ze bij mijn merrie in de kudde niet te proberen want dan hebben ze echt een probleem. Dus robotjes? Nee gewoon respect tonen.

Je doet al erg veel verschillend werk met hem, misschien kan je kijken of je meer verdieping in je werk kan brengen? Andere routes rijden buiten? En inderdaad gooi je routine eens om.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:23

Paarden mogen best ruimte krijgen, zeker als ze aangetoond hebben daarmee om te kunnen gaan.
Mijn paard mag zich schuren aan mij, onder bepaalde voorwaarden. Mijn paard mag het tempo bepalen in het bos, onder bepaalde voorwaarden. Alle deze, en meer, privileges heeft mijn paard verdient omdat ie bewezen heeft ermee om te kunnen gaan; zo je wil binnen de grenzen van "veilig" te blijven.
Grenzen zijn flexibel, maar als mens moet je altijd bepalend zijn hoe flexibel je kan zijn!

Meer afwisseling? Alleen je eigen fantasie is hierin de beperkende factor! Denk niet na over wat allemaal zou kunnen, ga het DOEN!
Anders gezegd: "kan ik niet" is "wil ik niet"

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:18

pluklief schreef:
Martine_R schreef:
Ja, laten we van onze paarden robotjes maken die precies doen wat je wilt..

Wat mij betreft moet er wat ruimte zijn voor een paard om zichzelf te kunnen zijn. Ook als dat betekent dat hij soms op de slang gaat staan of dat hij zich niet laat vangen in het land of zoiets.
Als het gevaarlijk wordt is het wat anders.. maar een paard mag toch een beetje karakter hebben?

Ik ga wel met Ikke mee. Ze mogen van mij best een keer niet luisteren maar tegen je aan beuken en op je tenen gaan staan? Sorry hoor maar dat is lomp en dominant, dat hoeven ze bij mijn merrie in de kudde niet te proberen want dan hebben ze echt een probleem. Dus robotjes? Nee gewoon respect tonen.

Je doet al erg veel verschillend werk met hem, misschien kan je kijken of je meer verdieping in je werk kan brengen? Andere routes rijden buiten? En inderdaad gooi je routine eens om.


Ik zeg ook nergens dat mijn paard van mij tegen me aan mag beuken.

En op je tenen staan hoeft natuurlijk niet elke week te gebeuren, maar als dat een enkele keer gebeurt, geef ik daar mijn paard niet direct een draai om zijn oren voor hoor..

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: "Help", mijn paard is te slim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:46

Of het is grijs: je voedt je paard wat beter op en biedt hem wat meer afwisseling.

Ik kan mijn paard bijna niet geboeid houden. Ik ben gaan SGW gaan rijden omdat dat al zoveel afwisseling biedt. Wij wisselen, dressuur, springen, crossen, galoptraining, stapritjes, balkjes werk, longeren, wandelen, fietsen en alleen spelen op of naast het paard af en nóg moet ik puzzelen om het afwisselend en uitdagend te maken. Doe ik dat niet gaat hij ofwel rottigheid uithalen (bij de andere paarden) ofwel hij werkt niet meer. :O saaaai baasje

Em_

Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 20:45

Bedankt voor alle reacties. Ik vind het erg interessant om te lezen dat er meerdere en vooral zeer diverse oorzaken/oplossingen te vinden zijn.

Ik ben het wel eens met pol013, het is een combinatie van opvoeding en uitdaging/afwisseling. En deze twee kunnen ook heel goed op "één lijn liggen". Bijvoorbeeld vandaag nog: Als ik uitstap, dan gaat mijn paard vaak stilstaan van "tsja rijden is klaar, dus ik ben er klaar mee". Hier zit een stukje gebrek aan opvoeding in, maar ook wel uitdaging. In plaats van mijn paard steeds moeten blijven aandrijven heb ik het anders aangepakt. Ik ben na het rijden er meteen afgestapt, heb een lang touw aan het hoofdstel vastgemaakt, en ben vervolgens met hem gaan lange lijnen. Paard had niet eens de tijd om te verzinnen hoe hij er onder uit kon komen. En toen heb ik nog hele leuke oefeningen in stap achter hem aan gedaan. Paard leert dat hij nog niet klaar is als we stappen, én ik heb hem verrast door iets totaal anders te doen dan we normaal doen. Iedereen happy toch? :)

Over het uitproberen van nieuwe routes met buitenrijden, toevallig heb ik me gisteren nog opgegeven voor de Enjoy the Ride rit van a.s. zaterdag! Ik ga voor het eerst zo'n rit maken, dus voor ons beiden erg spannend en uiteraard leuk!

Verder is hij best geobsedeerd door eten. Ook daar probeer ik nu wat aan te doen. Voer weigeren met bijv. stukje appel gaat wel oké, maar als ik met een emmer eten kom dan reageert hij heel anders. Sinds kort met het voeren geef ik hem het commando "blijf" (dat hij al kent, maar niet i.c.m. niet aan het eten komen) en zet de emmer voor hem neer, maar hij mag er niet op afstormen of al meteen gaan eten. Na een paar seconden (eerst was het 1, toen 2, probeer nu 3 etc.) zeg ik "eet" (klinkt raar, maar vond ik een makkelijk commando) en mag hij gaan eten. Deze oefening is eigenlijk nog de grootste uitdaging voor hem!! Het gaat beetje bij beetje steeds beter.

We blijven allebei van elkaar leren en dat maakt elke dag met elkaar weer anders. Ik ben erg benieuwd welke uitdagingen we nog zullen tegenkomen. Mochten jullie nog ideeën/opvattingen hebben, dan hoor ik het graag!

Em_

Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 20:54

Oh ja, betreft de huisvesting: Hij staat met 3 andere paarden en ze kunnen altijd in de binnenbak en wei. Tussen het weiland en de bak is een paadje waarvan ook een gedeelte verhard is. Verder zijn er nog twee schuilstallen. Water staat bij de binnenbak, zodat ze heen en weer blijven lopen als ze in de wei gras eten (op dit moment niet, want we voeren nu kuil). Eigenlijk een paddock paradise :) Hij is ook niet anders gewend, want hij staat er al sinds z'n geboorte! Ben erg blij dat hij zoveel ruimte heeft!

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:11

Wat bij mijn LB-i heel goed werkt is het heeeeel kritisch zijn op alles wat hij doet, ik vraag 1 stap dan krijg ik 1 stap en geen 1,5 bijvoorbeeld. ik vraag een halt-draf overgang dan krijg ik die en niet eerst een paar passen stap (hij is prima in staat dit te doen en kan dit ook super maar wel met de juiste motivatie..)
In het begin was hij erg sloom met rijden 1 rondje over de hoefslag was te saai want er was geen doel dus pionnen neer gaan zetten en van pion naar pion gaan rijden, bij elke pion deden we iets...

Eerst kon hij geen rondje draven zonder aan te sporen en nu draaft hij zo 10 rondjes door met hooguit 2x een kleine herinnering :D dat gewoon door we draven van deze pion naar de volgende en daar mag je stoppen (en krijg je als je het heel goed doet iets lekkers)
En nu ben ik vooral heel kritisch op wat ik wil, anders gaat hij de kantjes ervanaf lopen en ziet hij de uitdaging niet meer. En nog belangrijker make it a game! alles wat ik met hem doe maak ik een spelletje van.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:53

DPTomboy schreef:
Wat bij mijn LB-i heel goed werkt is het heeeeel kritisch zijn op alles wat hij doet, ik vraag 1 stap dan krijg ik 1 stap en geen 1,5 bijvoorbeeld. ik vraag een halt-draf overgang dan krijg ik die en niet eerst een paar passen stap (hij is prima in staat dit te doen en kan dit ook super maar wel met de juiste motivatie..)
In het begin was hij erg sloom met rijden 1 rondje over de hoefslag was te saai want er was geen doel dus pionnen neer gaan zetten en van pion naar pion gaan rijden, bij elke pion deden we iets...

Eerst kon hij geen rondje draven zonder aan te sporen en nu draaft hij zo 10 rondjes door met hooguit 2x een kleine herinnering :D dat gewoon door we draven van deze pion naar de volgende en daar mag je stoppen (en krijg je als je het heel goed doet iets lekkers)
En nu ben ik vooral heel kritisch op wat ik wil, anders gaat hij de kantjes ervanaf lopen en ziet hij de uitdaging niet meer. En nog belangrijker make it a game! alles wat ik met hem doe maak ik een spelletje van.

Wat heeft dit te maken met rechter en linker hersenhelften?
Dom stukje opvoeing en training waarin je stappen gemaakt hebt. Daarin moet je met elk paard steeds weer stappen maken, of dat nu van 1 naar 10 rondjes draven of van wissels om de twee passen naar wissels om de pas is, maakt niet uit.......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers