muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 20:41

Graag zou ik wat ervaringen willen horen over de diverse mueslis die er zijn die geschikt zijn voor gespannen en snel nerveuze paarden.
Mijn paard krijgt een volledig compleet voerrantsoen(krachtvoer/brok icm muesli/lucerne/bietenpulp en 2 x per dag voordroog/kuil en hele dag weidegang) op de pensionstal.
Dit voer doet ze het goed op en wil/kan en ga ik niks aan veranderen ook op advies van 2 verschillende dierenartsen.
Echter geef ik zelf na het trainen nog muesli bij, ook ivm het op gewicht houden van mijn paard

Wat info:

grote(1.78) merrie van 8 jaar die snel gespannen of nerveus kan worden
moeilijk op gewicht te houden daardoor
altijd werkwillig, ijverig en erg voorwaarts
word 5/6 x per week intensief getraind(minimaal 45 min/uur) op M/Z niveau
Nog wat slap in bespiering; Mag meer spieropbouw hebben/krijgen
Slechte eter

Ik heb een tijdje lang corn muesli gegeven van Marstall; hiermee gestopt omdat bleek dat er veel omega 3 olie in zat welke bekend staat voor veel energie.
Iets wat ik niet nodig heb.

Daarna na overal informeren uitgekomen bij:
horsefood easy mix muesli
Dit geef ik nu 3 maanden en blijkt eitwitrijk te zijn: waarschijnlijk te eiwitrijk..
Ik was daar zelf niet van op de hoogte :o De dierenarts vroeg me van de week na algemene check van mijn paard of ik ander voer geef wat eiwitrijk is?
Hij vond haar namelijk wat gespannen op de spieren en snel nerveus/gespannen en dit zou kunnen komen door te eiwitrijk voer.


Ik ben me er nu in aan het verdiepen ook via voergelijk maar ik kom er niet uit.
Wie heeft voor mij de tip mbt de juiste muesli
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 13-11-13 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt


sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:49

Mijn Johnson ruin {bijna 1.80m, 7 jaar, wordt getraind op M/Z nivo} krijgt Power plus mix van Havens. Verder geen ander soort krachtvoer. Dit is eiwitarm. Van een schepje basis brok van een willekeurig merk wordt ie heel kijkerig, maar van deze muesli niet. Hij verzuurde voorheen erg snel en een aantal keren waren zijn nierwaarden niet goed {bleek uit bloed en urine onderzoek}. Vandaar dat ik specifiek op zoek gegaan ben naar een krachtvoer wat redelijk eiwitarm is. Sinds hij dit voer krijgt, is ie niet meer verzuurd en zijn zijn nierwaarden ook goed gebleven {nu anderhalf jaar ofzo}.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:01

In de power plus mix zit haver.

Die van mij heeft het jaren goed gedaan op de Havens Cool mix en de Hartog Balance. Nu krijgt hij de best-mix van Paloma.

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:45

Ik voer Pavo. Natures Best (gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte) voer ik 0,5 kg per dag, daarnaast een halve Summerfitkoek en 0,25 kg NerveControl. Werkt perfect en klinkt perfect voor je paard. Kijk eens op de website.

Ik heb verder geen nerveus paard, een sensibele, en dit werkt dan heel goed. Uit ervaring met andere paarden weet ik dat de Nervecontrol goed werkt (bijvoorbeeld op vreemde terreinen, toch rustiger en hanteerbaarder gedrag).
Ik zou het je aanraden. Je kunt naar wens voeren, en ze vinden het heerlijk. Mijne staat nu laag in de muesli omdat hij recreatief bereden wordt, maar dat schroef ik op naarmate hij meer zou doen.

muppetmayo

Berichten: 3392
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:52


Onderschriftloos....

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:56

Toevallig ben ik vandaag met de Pianissimo begonnen, van Cavalor.
Hierin zit weinig eiwit (waar sommige paarden dus erg druk van kunnen worden), extra magnesium en tryptofaan.
Ik heb er veel goeie verhalen over gelezen, dus dat gaan we nu eens proberen..

Mijn paard ziet alles, hoort alles en bij erg veel spanning kan ze in de eigen wereldje gaan..
Ze is heel sensibel en snel afgeleid, maar met werken érg werkwillig _/-\o_

Ik hoop alleen dat ze nu een beetje meer 'zen' wordt.. :o

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:04

Ik heb ook een pony die alles ziet en snel spanning heeft.
Pianissimo van Cavalor is fijn, Havens Natural Balance vind ik ook wel fijn maar de knoflook stinkt wel :)
Van St.Hippolyt vind ik de kruidenmeusli ook fijn maar die is wat lastiger te krijgen hier.
Ze krijgt er wel extra magnesium bij maar heb niet het idee dat dat wat doet.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:07


L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:07

Ik heb onze ruin ook een tijdje Piannissimo gevoerd voordat we hem gingen verhuizen. Hij heeft moeite met veranderingen. Ben een 2 maanden van te voren begonnen en hij heeft met het verhuizen eigenlijk geen moeite gehad moet ik zeggen!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:24

tamaramt schreef:
Ik heb een tijdje lang corn muesli gegeven van Marstall; hiermee gestopt omdat bleek dat er veel omega 3 olie in zat welke bekend staat voor veel energie.
Iets wat ik niet nodig heb.

Je hebt het hier over langzame energie (uit vetten/olie) dit is voor het uithoudingsvermogen, dus niet de explosieve of snelle energie (granen, mais-lijnzaad, haver ed)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:32

Ik gebruik subli muesli (de gewone, eiwit arm) en dit werkt erg goed bij haar...


listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:40


L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:42

Babsding schreef:
Ik voer Pavo. Natures Best (gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte) voer ik 0,5 kg per dag, daarnaast een halve Summerfitkoek en 0,25 kg NerveControl. Werkt perfect en klinkt perfect voor je paard. Kijk eens op de website.

Ik heb verder geen nerveus paard, een sensibele, en dit werkt dan heel goed. Uit ervaring met andere paarden weet ik dat de Nervecontrol goed werkt (bijvoorbeeld op vreemde terreinen, toch rustiger en hanteerbaarder gedrag).
Ik zou het je aanraden. Je kunt naar wens voeren, en ze vinden het heerlijk. Mijne staat nu laag in de muesli omdat hij recreatief bereden wordt, maar dat schroef ik op naarmate hij meer zou doen.

Voerde ik ook, natures best... Suiker en zetmeel 26% (!!) Laag in suikers, ammehoela :n

S_a_f_a_r_i
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-05-05
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:48

Kijk een naar de muesli van dommelsche watermolen en dan de light

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:57

ik voer de best mix laag eiwit zonder haver kost 10,50 per 25 kg zak prima voer mijn paarden doen het er super op

:+:B'jay :+:
B'jay B+8 L1+1
Lexie.❤️

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:02

listiglistje schreef:
ster21 schreef:
Ik gebruik subli muesli (de gewone, eiwit arm) en dit werkt erg goed bij haar...


deze? maar die zit nog hoog in de eiwitten als je kijkt naar de gehaltes, ondanks dat ze anders beweren....
http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... uesli.html



Tja, bij mij werkte dit beter dan die van pavo nature's best...


tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 09:54

wat een hoop reacties al! :)
Ik ben een paar dingen vergeten te vertellen :o
Ze krijgt ook elke dag equilin basic al 2 jaar op advies van meerdere verschillende da, chiropracter en osteopaat :)
Ik gaf sinds 2/3 maanden ook elke dag halve koek pavo summer fit maar nu sinds enkele dagen mee gestopt ivm hoge suikergehalte.
Ik was dit de laatste weken aan het afbouwen omdat ik er mee wilde stoppen maar mijn da heeft van de week gezegd dit voorlopig niet te doen.
Ik heb maanden lang elke dag magnesium gegeven maar daar merkte ik weinig verschil van en daar ben ik dus ook mee gestopt nadat ik equilin basic ben gaan geven. Daar zit ook magnesium in.
En in de periode dat ik marstall corn muesli gaf kreeg ze ook elke dag 1 voerschep marstall wiesencobs; grasbrok; moest je weken en dan zette het heel erg uit. Dat was dus puur ruwvoer.
De easy mix van horsefood die ik nu geef is ook speciaal voor nerveuze en gespannen paarden maar ik kom er nu dus achter dat deze ook eiwitrijk is.
Waarschijnlijk dus te eiwitrijk voor mijn paard.


@sliert: ik sta op een pensionstal waarbij alle paarden hetzelfde krachtvoer (sportbrok)krijgen. Ik kan hier dus niks aan veranderen. Ik heb ook niet het idee dat het hier aan ligt want dit voer krijgt ze al bijna 4 jaar en het extreme, gespannen gedrag is pas sinds 2 jaar ong.
power plus mix zit haver in: mijn merrie is echt al pittig en voorwaarts genoeg dus ik wil dat niet nog verder oprakelen :)

@babsding; op google vind ik dit over pavos natures best:
pavos nature best is Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:
licht werken
snel dik worden
gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
te heet worden van haver

Alleen die laatste heeft betrekking op mijn paard. De rest niet dus klinkt niet als de juiste muesli voor mijn paard.
Toch bedankt voor je reactie!

@muppetmayo; ik ben even gaan zoeken op google naar de subli zonder en dat spreekt me wel aan en klinkt wel goed maar ik kan nergens het eiwitgehalte vinden.

@casarell; ik ben gaan googlen mbt pianissimo van cavalor en dit klinkt heel erg goed!
Volgens mij qua samenstelling gelijk aan de easy mix die ik nu geef alleen dan veel eitwit armer
Maar er staat in de omschrijving dat het ook geschikt is voor paarden die op rust staan etc.
Is het dan ook wel geschikt voor paarden die wel fanatiek gereden worden.?

@listiglistje; het is niet alleen maar bedoeld als dikmaker maar ook bedoeld als extra naast pittige training en voor betere spieropbouw en om de suppl door te mengen.
Ik heb maanden lang marstall wiesencobs gegeven maar op dit moment heeft ze dat niet meer nodig qua gewicht. Ze is op dit moment goed op gewicht al zou ze van mij nog iets voller mogen zijn.
Ik denk dat alleen wiesencobs geven na training of andere grasbrok niet genoeg is aangezien ik haar fanatiek rijd voor 5/6 x per week en ze dan wel wat extras kan gebruiken.

@ster21; de gewone subli bevat zo te zien behoorlijk veel eiwit.

@only; welk merk is dat? Ook van horsefood? Ik krijg het niet gevonden via google :o
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 14-11-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:05

Volgens mij is het enorm moeilijk voer te vinden waarvan een paard wel dik wordt, maar dat laag is in suikers, zetmeel en eiwit. Zo n voer moet dus vooral uit vetten bestaan en volgens mij is het probleem hierbij dat je daarmee heel lastig brokken kunt maken. Een muesli bevat toch over het algemeen wel veel zetmeel omdat er granen in zitten... Dus ik vraag me af of je aan allebei deze eisen kunt voldoen...

Toen mijn paard wat mager was voerde ik de Slobbermash van Pavo, omdat de behoorlijk vet is.

Ik voer nu de dieetmix van Subli als beloning na het rijden, omdat mijn paard nu goed op gewicht is en meer dat genoeg energie heeft, en ik dus ook geen eiwit en suiker wil geven.
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 14-11-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:10


Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:16

Havens, de kruiden muslie (the green vet)
Voer dat al jaren en ben er erg tevreden over.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:26

tamaramt schreef:
@casarell; ik ben gaan googlen mbt pianissimo van cavalor en dit klinkt heel erg goed!
Volgens mij qua samenstelling gelijk aan de easy mix die ik nu geef alleen dan veel eitwit armer
Maar er staat in de omschrijving dat het ook geschikt is voor paarden die op rust staan etc.
Is het dan ook wel geschikt voor paarden die wel fanatiek gereden worden.?


Daar heb ikzelf nog geen ervaring mee, maar het lijkt me wel..
Denk dat dat meer met de dosering te maken heeft, een paard wat fanatiek gereden wordt zal meer moeten hebben als een paard op rust staat.
Kwestie van proberen denk ik :o

Overigens ken ik ook paarden die in de springsport lopen, en dit voer krijgen.. :j


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:11

ik vind het niet helemaal duidelijk hor.
wat krijgt dit paard momenteel aan voer per dag?

uitkijken met eiwitarm voeren, eiwttten zijn absoluut nodig voor het lichaam!
suikerarm kan prima.
maar voor mijzelf zou ik graag willen dat je even op een rij zet wat het dier nu daadwerkelijk krijgt :j

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: muesli zonder haver, laag eiwitgehalte, voor gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:15

Ik heb mijn hete nerveuze merrie ook lang pianissimo gevoerd van Cavalor en daar deed ze het echt super op!

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:17

Gezien je wens om meer spieren op te bouwen heeft je paard toch ook wel eiwitten nodig.
Ik ben mijn snel gestresste hete paard destijds muesli gaan geven op basis van gerst ipv haver, omdat hij daarmee ronder blijft. (Ik gaf Mijten gerstemix maar er zijn meer merken die het hebben. Het enige merk wat ik echt niet voer is Cavalor omdat mijn paard daarmee graatmager werd.) Ondertussen voer ik zelfs alleen gerst bij wat ik vooraf stuk kook. Dat is dan dus niet eitwitarm maar dat wil ik ook niet, want ook ik wil graag een mooi bespierd paard.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

jgd
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:20

wij voeren de pavo cerevit. deze werkt bij ons beter dan de nature`s best bij nerveuze paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chery en 26 bezoekers