De maatschappij van tegenwoordig...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 10:27

Deze keer niet alleen de jeugd, maar de hele maatschappij van tegenwoordig waarin mij toch een aantal dingen negatief opvallen en ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ten eerste de individualisering.
De buren praten niet meer met ons, doen voor niemand de deur open. De andere buren hebben het bruggetje wat ons met elkaar verbindt gebarricadeerd. De enige mensen die geld hebben in NL, zijn de witteboordencriminelen. Misdaad loont, er zijn zoveel oplichters en dieven, de straf is zo laag dat dat risico wel genomen kan worden. Mensen worden verkracht, in elkaar getrapt om niks. In praktisch alle voedingsmiddelen zit vergif. Je kijkt elkaar niet meer aan op straat, in de wachtkamer zit er standaard minstens één stoel tussen jou en de ander. Een ander aanraken is taboe! Alles draait om geld; ook hier op bokt zie je zoveel topics met mensen die hun geld niet terugkrijgen, of mensen die overal een slaatje uit willen slaan. Mensen doen uit jaloezie zulke valse dingen naar elkaar!

Ik kan nog wel even doorgaan zo.

Daarnaast is de wereld zo prestatiegericht geworden, dat steeds minder mensen het kunnen bijbenen. Kijk maar naar de depressies, burn-outs en nieuwe ziektes en stoornissen die aan de niet-meekomers worden toegeschreven. Ik ben zelf ook een niet-meekomer. Mijn ogen beginnen al te tollen als ik denk aan de dagelijkse hectiek die 'normaal leven' wordt genoemd. De meritocratie met al zijn waardeloze diploma's. En al die auto's op de weg.

Ik word al moe als ik mijn eigen verhaal lees. Het vakmanschap van een familielid leren, en van daaruit het bedrijf overnemen. En daarnaast gewoon te paard of te fiets reizen. Weg met alle haast, presteren en negeren. Maar vele mensen zullen het wel als vooruitgang zien.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D



Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:33

Gewoon emigreren, heb je daar geen of veeeel minder last van ;)
Het is namelijk (gelukkig!) niet overal op de wereld zo.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:39

Tsja, van jouw openingspost word ik spontaan depressief. :P
Het is denk ik ook hoe je zelf in het leven staat.

Ik loop de deur niet plat bij de buren, maar als ik ze tegen kom maken we een gezellig praatje. Ik weet niet wat je onder 'geld hebben' verstaat, maar volgens mij hebben we het in Nederland met zijn allen niet zo slecht. Ík niet in ieder geval, en ik werk netjes voor mijn centjes. Ik ben me ook bewust van het vergif in voedingsmiddelen, maar je bent er zelf bij wat je eet. Enzovoort, enzovoort. :)

Je kunt je erbij neerleggen of er wat aan doen, dus dan zou je moeten emigreren. :)

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:44

Tja, ik merk het ook om mij heen, individualisering, de drukte, de haast, het presteren.
Ik ben van mening dat dat voor niemand goed is, dus ik heb voor mezelf besloten dat ik er niet aan mee doe. Is best een opluchting hoor ;)

[o]

git
Berichten: 1956
Geregistreerd: 15-07-05

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:55

Het is een feit dat het drukker wordt in Nederland. Dat dingen veranderen, en dat verandering niet per definitie goed hoeft te zijn. Je leeft in deze tijd, in dit land. Je kunt niet terug in de tijd en je kunt ook niet alvast naar morgen. Alleen vandaag telt dus. Hoe vervelend je het ook vind dat dingen anders geworden zijn, door alleen te mopperen, je eraan te ergeren, verandert er helemaal niets.
Je zult dus voor jezelf moeten bekijken wat je wilt, en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Maak vandaag een kleine verandering en probeer de dingen wat positiever in te zien.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:01

Ik wordt vooral dood ziek van de enorme prestatiedrang van veel mensen. Trappen naar onder en likken naar boven mentaliteit. Niks collegialiteit maar je ellebogen gebruiken en andere zwart maken om je baan te behouden. Degene met de grootste mond profileert zich zogenaamd en werkt het hardst. |o

Verder vind ik het wel meevallen in de samenleving. Niet anders of zelfs beter als de tijd waar jij naar refereert.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:04

Hanneke84 schreef:
Gewoon emigreren, heb je daar geen of veeeel minder last van ;)
Het is namelijk (gelukkig!) niet overal op de wereld zo.


Op de meeste plekken is het inderdaad veel erger :+

Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort posten.

Het is nu niet heel veel erger dan jaren terug, er is namelijk altijd wel wat.
In de jaren '30 '40 '50 '60 '70 '80 en '90 was het óók niet allemaal sunshine and rainbows.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:09

De jaren 40 en 50 waren idd niet de fijne jaren om in te leven om over accepteren van je medemens maar niet te spreken.Wat dat betreft zijn de problemen van alle tijd. Denk aan de middeleeuwen, crisis van de jaren 30, slavernij periode enz enz

Helaas is er nu veel angst in crisistijd. Baan verliezen, inkomsten verlies en uiteindelijk huis verlies enz. Angst zorgt er voor dat men heel individualistisch gaat denken en reageren. Terwijl dit eigenlijk onzin is. Samen werken bereik je veel meer mee
Laatst bijgewerkt door Salsa op 14-11-13 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:10

Ik denk dat elke situatie anders is. Ik heb hele fijn buren, spreek ze bijna dagelijks en we helpen elkaar waar nodig. Laatst had ik een paar emmers met deksel nodig, zij hebben een horecabedrijf dus emmer zat, die hangen ze dan aan mijn hek als ik niet thuis ben.

Via verschillende weggeefsites geef ik spullen weg die ik niet meer kan gebruiken en niet de moeite waard vind om op MP te zetten, via die sites krijg je ook weer leuke kennissen.

Verder ben ik het er wel mee eens, het leven draait teveel om geld en prestaties. Dat zat ik mij laatst ook te bedenken, eigenlijk is het leven daarmee saai, als ik naar mezelf kijk.

Je staat 's ochtends op, gaat werken tot 5 uur, dan de paarden doen tot een uur of 7, daarna eten en dan thuis nog rommelen en dan weer naar bed. De volgende dag ga je weer hetzelfde riedeltje af. Is dat nou waarom we leven?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:10

Tja, het is maar net hoe je alles ziet.
En het ligt ook aan je zelf, je kan zelf ook je buren eens uitnodigen bij jou thuis :)
Je kan op alles hier wel iets negatiefs bedenken, maar er zijn ook genoeg positieve dingen. Ik vind het juist altijd heel irritant als mensen zeggen 'vroeger was alles beter'. Dat is namelijk helemaal niet waar, aan alles zit een nadeel en aan alles zit een voordeel :)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:11

Ik weet niet of het op de meeste plekken wel echt erger is.
Alleen zeg ik dat er ook plekken of landen zijn waar het niet is en ik kan je zeggen dat dat fantastisch is!

In mijn ogen wordt het zeker wel erger.
De druk wordt al hoger, graaigedrag zie je ook veeeel meer.
Mensen zijn veel materialistischer.
Maar slavernij is van alle tijd.

Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 14-11-13 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 11:13

Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort posten.

Het is nu niet heel veel erger dan jaren terug, er is namelijk altijd wel wat.
In de jaren '30 '40 '50 '60 '70 '80 en '90 was het óók niet allemaal sunshine and rainbows.[/quote]


Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb heel bewust nergens neergezet dat het vroeger beter was, want ik weet ook wel dat dat niet zo is.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:15

antje_vip schreef:
Amaris schreef:
Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort posten.

Het is nu niet heel veel erger dan jaren terug, er is namelijk altijd wel wat.
In de jaren '30 '40 '50 '60 '70 '80 en '90 was het óók niet allemaal sunshine and rainbows.



Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb heel bewust nergens neergezet dat het vroeger beter was, want ik weet ook wel dat dat niet zo is.


Nou ja, je zei wel "Het vakmanschap van een familielid leren, en van daaruit het bedrijf overnemen. En daarnaast gewoon te paard of te fiets reizen. Weg met alle haast, presteren en negeren. Maar vele mensen zullen het wel als vooruitgang zien." wat nogal lijkt te refereren naar vroeger.

Daarnaast heb je het over de maatschappij van tegenwoordig, aangevende dat het vroeger dus anders/beter was.

Ook schrijf je "Daarnaast is de wereld zo prestatiegericht geworden" wat ook aangeeft dat het vroeger dus beter was.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:16

Vjestagirl schreef:
Nou ja, je zei wel "Het vakmanschap van een familielid leren, en van daaruit het bedrijf overnemen. En daarnaast gewoon te paard of te fiets reizen. Weg met alle haast, presteren en negeren. Maar vele mensen zullen het wel als vooruitgang zien." wat nogal lijkt te refereren naar vroeger.

Daarnaast heb je het over de maatschappij van tegenwoordig, aangevende dat het vroeger dus anders/beter was.

Ook schrijf je "Daarnaast is de wereld zo prestatiegericht geworden" wat ook aangeeft dat het vroeger dus beter was.


Vjestagirl: je hebt me een heel stuk typen bespaard _/-\o_

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 11:18

Ik geef alleen aan wat ik er tegenwoordig van vind, wat mij nu opvalt. Hoe het vroeger was kan ik ook niet weten, ik was er immers niet bij... En die dingen van vroeger: vakmanschap van familie leren, daardoor is de kwaliteit denk ik een stuk beter, en paard of fiets is gewoon rustiger, geen benzine nodig, etc.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:22

antje_vip schreef:
Ik geef alleen aan wat ik er tegenwoordig van vind, wat mij nu opvalt. Hoe het vroeger was kan ik ook niet weten, ik was er immers niet bij... En die dingen van vroeger: vakmanschap van familie leren, daardoor is de kwaliteit denk ik een stuk beter, en paard of fiets is gewoon rustiger, geen benzine nodig, etc.


Handwerk is niet altijd beter dan machinaal. Er zijn uiteraard gevallen waar dat wel zo is, echt vakmanschap. Dat is nog steeds te vinden (en best veel ook), maar daar betaal je dan ook wel het veelvoudige van fabrieksspul. Dat gaat op voor van alles, van brood tot tafels.

Doordat er nu op grote schaal machinaal geproduceerd kan worden is de kwaliteit constanter, zijn goederen beschikbaar voor een breder publiek en voor lagere prijzen. In principe is alles wat je nodig hebt om te (over)leven tegenwoordig beschikbaar voor een redelijke prijs op een bereikbare locatie.

Niemand houdt jou tegen als je je reizen te voet, te fiets of te paard wil doen. Niemand houdt jou tegen als je niet mee wilt doen met de rat-race, maar ergens rustig in een huisje je eigen dingetje wilt doen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Kaula

Berichten: 2482
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:22

Ik ben juist blij dat ik ook prestaties mag neerzetten, dat er iets van mij verwacht word.
Moet er niet aan denken dat ik als huisvrouw de hele dag een beetje had moeten zitten poetsen en voor de kinderen zorgen.
Prima als dat je eigen keus is, maar dat was het vroeger niet.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:31

Ik vind deze wereld ook niet zo leuk als in mijn jonge jaren, ik ben zelfs wel eens op de pony naar school gegaan en zette hem gewoon in het weiland erachter. Maar ook toen waren er veel dingen niet zo leuk alleen als je jonger bent valt je dat niet op. Nu heb ik een leeftijd dat ik veel veranderingen heb gezien, ten goede en ten kwade maar wil je er wat aan doen dan zal het echt uit je zelf moeten komen, staat de ratrace je hier niet aan dan is emigreren misschien de oplossing. Maar ook in een ander land zal je tegen problemen aanlopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:37

Industriële revolutie heeft wel als groot voordeel gehad dat wij nog maar een 40 uurs werkweek hebben ipv 60 en dat onze kinderen tot ver in de tienerjaren naar school kunnen ipv meewerken.

Daarnaast zijn veel basis behoefte voor iedereen toegankelijk geworden en zelfs normale luxe als auto en televisie.

Enne oja en de meeste mensen kunnen zich vakantie veroorloven ookal is dit in nl op een boeren camping met tent. Sowieso heb je 5 weken per jaar recht om niks te hoeven doen en toch betaald te krijgen.

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:40

Kaula schreef:
Ik ben juist blij dat ik ook prestaties mag neerzetten, dat er iets van mij verwacht word.
Moet er niet aan denken dat ik als huisvrouw de hele dag een beetje had moeten zitten poetsen en voor de kinderen zorgen.
Prima als dat je eigen keus is, maar dat was het vroeger niet.

Inderdaad.

Daarnaast denk ik dat het maar net is hoe je zélf hierin staat. Buren, die kies ik niet. Die wonen er al. Maar dat houdt niet in dat ik direct dikke maatjes met hen moet zijn. Ik kies mijn eigen vrienden wel uit. (en die moeten dan ook nog eens vrienden met mij willen zijn). Met carrière: Ik heb niets voor niets gestudeerd, waarom zou ik dat dan weggooien? Mensen met geld zijn niet allen witteboordencriminelen. Geld is er om in léven te blijven, niet om erin te zwemmen. Voedingsmiddelen: Kijken wat je eet.
Kom ik mensen tegen die met mij meereizen in de trein: Ik glimlach rustig of zeg goedendag. En ik krijg ook gewoon antwoord.

Life is what you make it.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:48

Ik ben nu bezig met een cursus loopbaanoriëntatie waarbij ik dus op zoek moet gaan naar vacatures enz. Maar jeetje... Ze zoeken allemaal mensen die stevig in hun schoenen staan, van aanpakken weten, geen 9 tot 5 mentaliteit, liefst in bestuur van vereniging gezeten naast je studie enz enz. Ik heb niks gedaan naast m'n studie. Ja, een bijbaantje in de zomer. Maar verder...

Wat iemand hier dus ook noemt van: ik doe er niet aan mee. Je moet bijna wel.

Ben het er wel mee eens dat je verdere leven net is wat je er van maakt. Als je je vriendelijk en positief opstelt, krijg je dat vaak ook wel terug.
Ik ben overigens ook iemand die er vaak een stoel tussen laat als ik ergens ga zitten. Maar dat is meer uit respect/persoonlijke ruimte respecteren dan uit een 'ik wil met niemand contact dus ga ik verder op zitten' idee.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:49

Vjestagirl schreef:
Niemand houdt jou tegen als je je reizen te voet, te fiets of te paard wil doen. Niemand houdt jou tegen als je niet mee wilt doen met de rat-race, maar ergens rustig in een huisje je eigen dingetje wilt doen.


Even inhaken op deze zin, zo ongeveer iedereen houdt je tegen om niet mee te komen in de rat-race. Misschien niet letterlijk of lichamelijk, maar iedereen heeft een mening over je en in de tegenwoordige tijd is het wel opvallend dat iedereen vindt dat die mening aan je opgedrongen moet worden. Als je daar vervolgens niks mee doet ben je al snel raar, gek tot en met een profiteur.

Je hoeft alleen maar te kijken naar mensen op straat. Stel je komt een persoon tegen die extreem dik is. Iedereen kijkt, iedereen heeft al snel de mening dat het die persoon's eigen schuld is en dat ze moet afvallen. Gek genoeg zijn er ook wildvreemden die vinden dat ze dat tegen die persoon moeten zeggen. Daarbij komen vaak genoeg de gekste argumenten de hoek om, bijvoorbeeld dat ze vast niet werkt en profiteert van andermans belastingcenten :+ Terwijl helemaal voorbij wordt gegaan aan de persoon zelf of de reden. Hier op bokt zie je mensen ook kwaad worden en heel banketstaaf reageren als iemand niet met de maatschappij kan meekomen. Hij of zij heeft dan een schop onder z'n kont nodig en moet maar wat beter z'n best doen om te veranderen...

Dus zelf kiezen wat en hoe je bent kan alleen als je op kan boksen tegen de vooroordelen van anderen (Die naar mijn mening vaak ongefundeerd en dom zijn.)

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:54

Ik val er ook buiten, mij valt het ook op. Ik word er al ziek van als ik eraan denk, ik zit nu ook al heel lang functieloos thuis, zowel door geestelijke als lichamelijke problemen (ben een autist met scoliose). Het hele jaar mijn uiterste best gedaan om ergens te komen, daarvoor nog een HBO opleiding gedaan en netjes afgemaakt. Ik ben gewoon gefrustreerd dat ik nergens tussen kom, zit nu dan ook (weer) opgebrand thuis. Na keihard werken en nog niks bereikt hebben... ik ben het zat om zo behandeld te worden door iedereen...en emigreren is dan ook wel een gedachten die veel voorbij komt

http://www.spiritueel-leven.nl>>> Van heling naar hereniging met je tweelingziel|Healing en begeleiding<<<

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:54

Citaat:
Hier op bokt zie je mensen ook kwaad worden en heel banketstaaf reageren als iemand niet met de maatschappij kan meekomen. Hij of zij heeft dan een schop onder z'n kont nodig en moet maar wat beter z'n best doen om te veranderen...


Ik ben wel benieuwd in welk opzicht dit dan is.

Als iemand een klaagtopic opent dat het maatschappelijk zo slecht gaat en als je dan in de OP al kunt zien dat er dingen anders zouden moeten, dan vind ik dat je daar best iets van mag zeggen.

Soms willen mensen heel veel, en dan moeten ze zich inderdaad aanpassen.

Wil je je perse niet aanpassen: ook niet erg, maar ga dan niet lopen klagen en accepteer dan dat je zo bent en heb daar vrede mee.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:01

Ik vind dit een beetje een gevalletje self-fulfilling prophecy, ik ben blij dat ik in een andere wereld dan TS leef.

Raimondlover schreef:
Ik val er ook buiten, mij valt het ook op. Ik word er al ziek van als ik eraan denk, ik zit nu ook al heel lang functieloos thuis, zowel door geestelijke als lichamelijke problemen (ben een autist met scoliose). Het hele jaar mijn uiterste best gedaan om ergens te komen, daarvoor nog een HBO opleiding gedaan en netjes afgemaakt. Ik ben gewoon gefrustreerd dat ik nergens tussen kom, zit nu dan ook (weer) opgebrand thuis. Na keihard werken en nog niks bereikt hebben... ik ben het zat om zo behandeld te worden door iedereen...en emigreren is dan ook wel een gedachten die veel voorbij komt


Ook als je emigreert neem je jezelf mee. Dus met welk doel wil je dan emigreren?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CharleyT, Ecudes, IASCrawler en 2 bezoekers