Knotwilgen van buur naast weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sasquatche

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-10-13

Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:32

Hallo,

ik ben er al enige tijd over aan het nadenken om een stuk grond in de buurt te kopen voor mijn toekomstig 1e paardje! Het stuk dat ik nu op het oog heb is op elk vlak super! Alleen staan er aan de zijkant een aantal knotwilgen (denk een 5 of 6 tal). Het probleem is nu dat die op de grond staan van de weide ernaast... van mijn toekomstige buur dus misschien. Na enig opzoekingswerk vond ik dat dit inwendige bloedingkjes bij paarden kan veroorzaken... Is dit waar? En indien dit zo is, weten jullie dan een goede oplossing alternatief om deze ernstige gevolgen te voorkomen of heb ik geen andere keus dan heel lief aan die buur te vragen om al zijn knotwilgen uit te doen? (weet natuurlijk ook niet of die mens dat wel gaat willen doen :s)

Alvast bedankt!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:34

Wat een onzin. Wilgen zijn juist heel erg fijn in de buurt van paarden. Zou het eerlijk gezegd maar niet gaan vragen of iemand voor jouw paarden zijn bomen even wil gaan omhakken.

kmo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

Bij ons staan heel veel knotwilgen langs de wei en ze krijgen hier regelmatig takken van te eten. Ze vinden dit heerlijk.
Nog nooit problemen mee gehad. 1 Van de paarden heeft ooit de hele bast van 1 boom opgegeten en hij had hier totaal geen last van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:40

Knotwilg mjammie, daar mag je zelfs blij mee zijn. Vinden ze lekker en kan geen kwaad. Of de buren er blij mee zijn dat hun wilg het hele jaar door geknot worden is een tweede. Voor onze tinker zou dat een paradijs zijn smakelijke bomen naast zijn wei.

Daarnaast kun je niet van mensen verwachten dat ze even hun bomen omhakken voor jou paarden. Wil je dat ze er echt niet bijkunnen zul je een extra draadje moeten spannen.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:43

In wilg zit natuurlijke aspirine. Dat is niet alleen pijnstillend, maar ook bloedverdunnend. Ik kan me dus voorstellen dat het verhaal over die inwendige bloedingen in theorie klopt. Ik denk alleen wel dat een paard in 1 keer een hele wilg (of misschien wel meer dan 1) moet opvreten, om daar daadwerkelijk last van te krijgen. In de praktijk zal het daarmee dus wel loslopen. Het zou voor mij iig. geen beletsel zijn om het land te kopen, of een reden om er na aankoop tegen de buurman in kwestie over te gaan zeiken. Ik zal het je nog sterker vertellen: op ons land stonden geen bomen en wij hebben juist zelf een aantal wilgenstekken geplaatst, met de bedoeling die tot bomen te laten uitgroeien. Enerzijds als schaduwgevers, maar anderzijds juist ook wilg omdat paarden afgesneden wilgentak een heerlijk snackie vinden.

bartissimo
Berichten: 54
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:44

ze gaan er echt niet dood van hoor, maar hou wel rekening met die bomen, als ze ze compleet kaal eten en de bomen gaan dood, dan kan je ook gezeur krijgen met je buren, gewoon even een draadje er voorlangs denk ik.

Sasquatche

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:50

bedankt voor de reacties!!
Ik las op bokt enkele verhalen van paarden die kleine inwendige bloedingen hadden gehad door het eten van knotwilgen en dus schoot ik even in paniek, vandaar dat ik het hier nog eens navroeg in hoeverre ik hier echt schrik voor moet hebben ;)

...Niet dus blijkbaar :p Het leek me gewoon nogal veel zo 5 of 6 knotwilgen en zeker na die verhalen gelezen te hebben! Zou me ook nogal straf lijken als de buur zijn bomen zou willen uitdoen voor mij :p maar tis wel een feit dat zijn bomen enkele meters van die grond inpalmen... die hangen echt kei scheef over die grond die ik mss wil kopen... maar als paarden het effectief lekker vinden zoals jullie zeggen dan is dit mss wel een voordeel :) hopelijk komt die mens dan niet zagen dat mijn paarden zijn bomen opeten :p

Bedankt voor de reacties!

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:55

Knotwilgen zijn net goed om in of naast de wei te hebben, die geven veel beschutting in de zomer, produceren niet veel bladeren in de herfst en ze zijn nog lekker ook.

Anoniem

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:00

Nooit van gehoord, mijn paarden eten al jaren met veel plezier de takken en bladeren van de wilgen...dus als je buum dat niet wil, even een lintje extra daar zetten.

pmarena

Berichten: 48093
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:52

Ideaal juist: schaduw, beschutting tegen wind / sneeuw / regen... en ze kunnen er nog lekker van snoepen ook :9

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:54

Hier snoepen de paarden ook met plezier van de wilgen en als de wilgen bij ons in het dorp geknot worden, gaan we altijd wat takken halen voor de paarden. Ik zou er dus juist blij mee zijn :)

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:41

in ons wei staan heel veel knotwilgen en paarden vinden dat zo lekker dat ik een draad rond knotwilgen moet plaatsen. anders zou ik gezeur krijgen van de gemeente. Knotwilgen zijn hier in deze streek een beschermde soort

pyelone
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:49

Zolang je je paard geen heel bos laat leegeten is er geen probleem. Juist een goed tijdverdrijf.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:51

Ik geef mijn paarden juist wilgentakken + bladeren voor het genezend vermogen. Ik zou het geweldig vinden zo'n boom in/bij de wei te hebben.

Sasquatche

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 18:57

hmm, daar moetk me dus zo te zien niet al te veel zorgen om maken :D
wou het eens checken vr de zekerheid ;)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Het enige waar je bij moet opletten als je wedstrijden gaat rijden en je krijgt een doping onderzoek dat je dus een positief resultaat daarop krijgt.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Knotwilgen van buur naast weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:36

Te is nooit goed.. Het kan geen kwaad als je paard er een beetje van krijgt, maar teveel is niet goed.