Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 09:03

Hallo,

Ik werk als uitzendkracht met uitzendbeding (Fase A) via een uitzendbureau dat onder de ABU CAO valt. In december gaat mijn zus trouwen en ik ben getuige. Heb ik volgens jullie dan recht op een vergoeding die valt onder buitengewoon verlof? Ik heb deze vraag al gesteld aan mijn intercedente, zij zei dat ik hier geen recht op heb, maar tot nu toe heeft ze zo'n beetje alles fout gedaan dus ik geloof haar niet direct.

De CAO vind ik er nogal onduidelijk over. Dit staat er:
Artikel 37 Kort verzuim en buitengewoon verlof
1. Onder kort verzuim en buitengewoon verlof wordt verstaan een korte, naar billijkheid te berekenen
tijd waarin de uitzendkracht verhinderd is zijn arbeid te verrichten:
a. hetzij ten gevolge van de vervulling van een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding,
opgelegde verplichting, welke vervulling niet in zijn vrije tijd kon geschieden;
b. hetzij ten gevolge van zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden.
2. Voor de verlening van kort verzuim of buitengewoon verlof zal in de gevallen als bedoeld in lid
6 van dit artikel de uitzendkracht zo mogelijk ten minste één dag tevoren aan de uitzendonderneming
van het verzuim of verlof kennis geven. Overig kort verzuim of bijzonder verlof zal in
overleg worden opgenomen, behoudens het bepaalde in lid 7 van dit artikel.
Uitzendovereenkomst met uitzendbeding
3. Voor kort verzuim en bijzonder verlof ontvangt de uitzendkracht met een uitzendovereenkomst
met uitzendbeding een aanvulling, uitgedrukt in een percentage van het feitelijk loon verhoogd
met de wachtdagcompensatie. Dit percentage staat vermeld in artikel 41 lid 2 van de CAO.
4. De in lid 3 van dit artikel bedoelde aanvulling wordt niet iedere week bij de wekelijkse uitbetaling
uitgekeerd, maar gereserveerd. Wanneer de uitzendkracht met inachtneming van het bepaalde
in dit artikel kort verzuim of bijzonder verlof opneemt en de uitzendovereenkomst blijft
voortduren, wordt ten laste van de reservering het feitelijk loon uitbetaald.

Detacheringsovereenkomst
5. De uitzendkracht met een detacheringsovereenkomst heeft aanspraak op doorbetaling van het
feitelijk loon, als ware op die dagen het normale of gemiddelde aantal uren gewerkt, mits de
voorschriften, bedoeld in lid 2 van dit artikel, door de uitzendkracht worden nageleefd.
6. Aan uitzendkrachten die werkzaam zijn met een detacheringsovereenkomst wordt buitengewoon
verlof verleend in de volgende gevallen:
(...) Bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van: broer of zuster (onder hen begrepen zwager
en schoonzuster, half-, stief- en pleegbroer,
half-, stief- en pleegzuster): 1 dag (...)


Op deze website http://www.flexibility.nl/werken-flexibility staat dit: Kort verzuim en buitengewoon verlof
Bij kort verzuim en buitengewoon verlof kun je denken aan een tandartsbezoek, een overlijden of juist een huwelijk, of bijvoorbeeld stemmen voor verkiezingen. Je bouwt hier 0,60% over je bruto uurloon voor op. Dit is niet mijn uitzendbueau maar wel een uitzendbureau dat ook onder de ABU valt.

Edit: ik heb dus al schriftelijk doorgegeven aan het uitzendbureau wanneer mijn zus gaat trouwen.


Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:05

Je meot hier volgend mij gewoon een vrije dag voor inleveren. wordt inghouden van je opgebouwde vakantie uren.
Alleen als je zelf gaat trouwen krijg je volgens mij meestal 2 dagen verlof.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:14

Je kan kort verzuim opnemen maar dat zal max een uurtje of 2 a 3 zijn. Je bouwt namelijk niet veel op. Je hebt geen recht op bijzonder verlof aangezien je fase a hebt en geen detachering.

Ik zou persoonlijk verlof opnemen en kort verzuim bewaren voor arts of tandarts bezoek

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:14

Zoals ik het lees en nog even heb nagezocht in de CAO heb je recht op 1 dag betaald verlof.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:35

Dat ligt aan de situatie:

Als je bv nooit op maandag hoeft te werken en je zus trouwt op maandag, dan krijg je niets.
Als het op een normale werkdag valt, dan krijg je doorbetaald.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:40

Bij fase b of c of detachering contract fase a voor bepaalde aantal uren had je alleen recht op een dag. Gewoon fase a met geen vaste uren krijg je hem niet.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 09:43

Ik werk fulltime, dus 5 dagen in de week.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:44

Als je in december nog steeds werkzaam bent, dan heb je gewoon recht op doorbetaald vrij.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:48

Brainless waar haal je dat vandaan? Wat jij uitlegt geldt voor officiële feestdagen. Is met verlof geen enkele spraken van. Zelfs pt kan je met onregelmatig werken recht op bijzonder verlof hebben als je onder je contracturen uitkomt mits je contractvorm dit ondersteunt.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:52

Heb je vaste uren op je contract staan? Dus gegarandeerd aantal uur die je altijd moet werken of anders moet aanvullen met verlof? Dan krijg je hem vergoed.

Krijg je betaald na de uren die je werkt? Dus mag je zelf kiezen of je uren met verlof aanvuld? Dan krijg je hem niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:55

Ik zou het hoofdkantoor even bellen, de salarisadministratie of zo, die weten meer, hebben met dit soort dingen te maken.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:56

Volgens mij krijg je alleen verlof voor je eigen huwelijk, tenminste dat is bij ons zo.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:57

Ik dacht ook alleen in fase B/C... voor fase A zijn het je eigen verlofuren. Hoewel er in overleg soms wel wat mogelijk is (mijn collega kreeg bijzonder verlof in fase A toen haar vader overleed...)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Heb ik recht op een vergoeding? Huwelijk uitzendkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:57

Zou wel lekker zijn he, jij een dagje feesten en je werkgever gewoon doorbetalen :P

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:05

Toen de zus van mn vriend ging trouwens kreeg hij ook bijzonder verlof....
Geen dag inleveren..en toch 8 uur betaald krijgen..

Dus zo gek is dat niet hoor...

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:10

Salsa schreef:
Brainless waar haal je dat vandaan? Wat jij uitlegt geldt voor officiële feestdagen. Is met verlof geen enkele spraken van. Zelfs pt kan je met onregelmatig werken recht op bijzonder verlof hebben als je onder je contracturen uitkomt mits je contractvorm dit ondersteunt.

Onze uitzendkrachten kregen altijd (ook Fase A) doorbetaald vrij met zulke dagen.
Mits het voor hun een normale werkdag zou zijn geweest.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:11

Dan heeft hij mazzel gehad, want zo gebruikelijk is dat niet, zeker tegenwoordig.. Ik kreeg zo 20 uur voor mijn eigen huwelijk, mijn man slechts 4 uur bijzonder verlof. In mijn cao staat expliciet vernoemd dat je geen bijzonder verlof krijgt voor het huwelijk van derden.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 10:13

Ik heb de vraag gesteld aan de SNCU (Stichting Naleving CAO Uitzendkrachten) ik krijg binnen 10 werkdagen een antwoord, ik ben benieuwd.

Ik heb officieel niet eens een contract, maar een overeenkomst, en officieel werk ik 16 -36 uur, maar ik heb tot nu toe altijd 36 uur gewerkt.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:15

DianneM schreef:
Dan heeft hij mazzel gehad, want zo gebruikelijk is dat niet, zeker tegenwoordig.. Ik kreeg zo 20 uur voor mijn eigen huwelijk, mijn man slechts 4 uur bijzonder verlof. In mijn cao staat expliciet vernoemd dat je geen bijzonder verlof krijgt voor het huwelijk van derden.

Dat klopt dan niet.
Voor bijzonder verlof geldt het wettelijk minimum, een CAO mag dan wel meer geven:
Citaat:
Eigen huwelijk (2 dagen);
Huwelijk van broer, zuster, ouder of kind (1 dag);


http://www.dezaak.nl/regels-voor-buitengewoon-verlof-1710940.html

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:17

DianneM schreef:
Dan heeft hij mazzel gehad, want zo gebruikelijk is dat niet, zeker tegenwoordig.. Ik kreeg zo 20 uur voor mijn eigen huwelijk, mijn man slechts 4 uur bijzonder verlof. In mijn cao staat expliciet vernoemd dat je geen bijzonder verlof krijgt voor het huwelijk van derden.


Dir is niet aan mij gericht toch?
Want de zus van mn vriend is geen derden he :p
En ook in zijn cao staat dat jij daar bijzonder verlof voor krijgt.
Ook als wij nu zouden trouwens..gewoon hele dag vrij.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:18

Brainless schreef:
Salsa schreef:
Brainless waar haal je dat vandaan? Wat jij uitlegt geldt voor officiële feestdagen. Is met verlof geen enkele spraken van. Zelfs pt kan je met onregelmatig werken recht op bijzonder verlof hebben als je onder je contracturen uitkomt mits je contractvorm dit ondersteunt.

Onze uitzendkrachten kregen altijd (ook Fase A) doorbetaald vrij met zulke dagen.
Mits het voor hun een normale werkdag zou zijn geweest.


Dat is heel netjes. Alleen ze zijn het niet verplicht.
Maar goed werkgeverschap is het wel. Maar ja zeker in deze tijd is het roeien met de riemen die je hebt. En zeker een groot uitzendbureau snap ik dat ze 1 lijn moeten trekken

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:19

dorientjuh schreef:
Ik heb de vraag gesteld aan de SNCU (Stichting Naleving CAO Uitzendkrachten) ik krijg binnen 10 werkdagen een antwoord, ik ben benieuwd.

Ik heb officieel niet eens een contract, maar een overeenkomst, en officieel werk ik 16 -36 uur, maar ik heb tot nu toe altijd 36 uur gewerkt.


Dan heb je er wettelijk geen recht op helaas.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:34

Het hangt zowizo af van je opgebouwde BV uren (let op die bouw je minimaal op). Wat je te kort komt gaat gewoon (zonder overleg vooraf) van je vakantieuren af. Verder staat het duidelijk in je CAO (let op er zijn 2 uitzend CAO's de ABU en de NBBU).

Je krijgt dus idd 1 dag MITS je voldoende uren hebt opgebouwd.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:03

Jolliegirl schreef:
DianneM schreef:
Dan heeft hij mazzel gehad, want zo gebruikelijk is dat niet, zeker tegenwoordig.. Ik kreeg zo 20 uur voor mijn eigen huwelijk, mijn man slechts 4 uur bijzonder verlof. In mijn cao staat expliciet vernoemd dat je geen bijzonder verlof krijgt voor het huwelijk van derden.


Dir is niet aan mij gericht toch?
Want de zus van mn vriend is geen derden he :p
En ook in zijn cao staat dat jij daar bijzonder verlof voor krijgt.
Ook als wij nu zouden trouwens..gewoon hele dag vrij.

Broer en zus worden gezien als tweede lijn familie, ouders en kinderen als eerste lijn. Voor de tweede lijn krijg ik geen vrij, voor de eerste lijn wel, maar ik werk niet als uitzendkracht.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:10

antje_vip schreef:
Zou wel lekker zijn he, jij een dagje feesten en je werkgever gewoon doorbetalen :P

Heel eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook zo.
En zeker omdat je het van te voren weet, kun je gewoon vrij nemen.
Zoals ik het artikel lees, gaat het juist om bijzondere gebeurtenissen die onvoorzien zijn. Een begrafenis ofzo.
Een huwelijk is niet echt onvoorzien, natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers