DE beste tip tegen zachte hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 23:44

hallo,

ik ben benieuwd naar echte ervaringen van wat helpt om zachte hoeven harder te krijgen.
alle middeltjes zeggen wel te werken maar wat is volgens jullie eigen ervaring nu echt iets dat goed werkt?

mijn paard heeft best zachte hoeven en verliest daardoor vrij snel zn ijzers.
ik ben dus zeer benieuwd naar wat nu echt helpt.

100% Reiner


LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:48

Ik heb erg goede ervaringen met Cavalor Dry Feet en Excellent Hoof&Sole Hardener. Vergelijkbare werking en allebei ellendig spul wat je ook niet op je handen wilt krijgen, maar je ziet bij beiden echt binnen een paar dagen verschil.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 13-11-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt


AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:48

Ik gebruik Dry Feet van Cavalor en ik ben hier erg tevreden over
Zeker nu in de natte periode

Aaron
Elmar
Lucky

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:48

tandpasta :D
dat droogt uit :P
dat gebruik ik ook altijd bij rotstraal
omdat het die eigenschap heeft.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:50

Is er een mogelijkheid om de ijzers eraf te laten? Kun je ze ook niet verliezen ;) Toevallig heeft mijn pony ook zachte hoeven, vooral met dit weer is het echt gatenkaas. Mijn hoefsmid zei dat meer vitaminen geven heel goed kon helpen samen met het dagelijks oliën van de hoeven met plantaardige olie. Geen hoevenvet/olie maar gewoon plantaardige olie. Niet op de onderkant, alleen de buitenkant. Teren op alles behalve de straal schijnt ook te werken maar pas op met rotstraal, dan alleen de buitenkant teren. :)

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:51

Van z'n ijzers halen: zowel warm beslag als koud beslag maken de hoeven zwakker en warm beslag is daarbij een tikkeltje erger dan koud.
De hoef zo bekappen dat de voet steunt op de hele zool en niet alleen op de hoefwand.
Niet 12 weken wachten op de volgende bekapbeurt, want met 6 weken loopt het paard al meer op de hoefwanden dan op de hele zool.
Doordat je dus regelmatig bekapt, hebben de hoeven geen kans om te brokkelen en worden ze ook harder. Denk maar aan eelt dat je op je handen krijgt. Dat is bij regelmatig bekapte hoeven net hetzelfde.
Succes!

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 23:52

nee, eraf halen is geen optie. voren niet omdat hij dan best gevoelig is op de hoeven. achter niet ivm reining (heeft plates).
de heofsmid komt al iedere 6 weken.

thx voor de andere tips alvast!

100% Reiner

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 23:54

kan cavalor ook mocht er ook wat rotstraal bij zitten? (weet dit niet zeker maar wil nisk doen wat het dan verslechterd mocht het zo zijn)

100% Reiner

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:56

Je paard loopt waarschijnlijk gevoelig voor omdat veel smeden de tonen te lang laten en de hielen te hoog willen. Het paard loopt dan in feite op hoge hakken. Tonen die te lang worden gelaten kan je vergelijken met als je zelf op je vingernagel loopt en moet afrollen en dat je bij elke nieuwe pas steeds voelt dan je nagel wat opgelicht wordt van het nagelbed. Dat geeft inderdaad gevoeligheid.
Anyways, bij mijn paarden in natuurlijk bekappen het beste wat op mijn pad is gekomen, maar het kan best zijn dat dat voor jou niks is.
Wat betreft die reiningplates weet ik ook zo dadelijk geen oplossing. (niet meer sliden ofzo?) Geintje ;)

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:58

quarterH schreef:
kan cavalor ook mocht er ook wat rotstraal bij zitten? (weet dit niet zeker maar wil nisk doen wat het dan verslechterd mocht het zo zijn)

Ja juist, het werkt bacteriedodend.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 23:59

ok denkd at ik die eens ga proberen dan. dank alvast.

100% Reiner

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:01

Stappen op het harde wil ook wel helpen. Dus een stuk op een weggetje of verhard pad. Hier werd er vroeger over een beton pad (oud koeienpad) tussen de weides door gelopen. Alle pony's hadden goede harde hoeven.

Aan de studie.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:22

honing, teer zijn wel dingen die helpen.
maar ik kun je 1 ding verzekeren: jou paard zou zachte hoeven blijven houden...

uitleg:

als jij nu je schoenen uit doet, en over grind gaat lopen> dan doet dat pijn, jou voetzolen zijn zacht.

als jij elke dag op blote voeten loopt, zal je voetzool harder worden

wat ik dus wil zeggen is: bijna alle paarden met ijzers, hebben zachte hoeven. als je ze eraf haalt, dan zullen ze harder worden (heeft moeder natuur mooi geregeld!) want hoe harder de hoeven slijten, hoe harder ze ook gaan groeien. hoe vaker jij je haar knipt, hoe sneller het zal groeien.

ik ben niet tegen ijzers hoor... maar ik vind wel: als je paard zonder ijzers kan, dan graag. bij probleemhoeven is dat uiteraard anders (katrol, bevangen enz.)

als jou paard verder gezonde hoeven heeft en je er niet elke dag hele lange ritten over het harde mee maakt, dan kun je misschien eens een poging wagen... geef je paard wel even minimaal 2 weken de tijd om te wennen aan op blote voeten lopen..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 14:05

geloof me, als hij zonder voorijzers kon, zou ik het meteen doen. scheelt ook een hoop geld uiteraard :-)
achter moeten ze sowieso blijven.

100% Reiner

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:48

Één keer in de week hoefteer gebruiken :) je zal zien dat ze een stuk gezonder en harder zullen worden. Werkt overigens ook preventief tegen rotstraal, wat nog wel eens voor kan komen bij zachte hoeven. Succes!

fortuna126
Berichten: 53
Geregistreerd: 27-06-13

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:49

Plakijzers eronder is het beste.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:05

Jackieboy schreef:
Één keer in de week hoefteer gebruiken :) je zal zien dat ze een stuk gezonder en harder zullen worden. Werkt overigens ook preventief tegen rotstraal, wat nog wel eens voor kan komen bij zachte hoeven. Succes!

\

Her ook gewoon 1 a 2x per week teer erop wanneer het weer natter word

Verlang niet al te zeer naar succes, doe gewoon wat je graag doet en waarin je gelooft en het succes komt vanzelf!
B+17 / L1+18 / L2+11 / M1+30 / M2 +19 / Z1+4 / SGM Klasse 1 + 13

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 17:59

Dat zeei de hoefsmid ook, teer. Maar ben bang dat ik dan vlasjes in teer en dan hoeffzweer krijg

100% Reiner

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:43

quarterH schreef:
Dat zeei de hoefsmid ook, teer. Maar ben bang dat ik dan vlasjes in teer en dan hoeffzweer krijg

Gewoon doen voordat je gaat rijden. .

Verlang niet al te zeer naar succes, doe gewoon wat je graag doet en waarin je gelooft en het succes komt vanzelf!
B+17 / L1+18 / L2+11 / M1+30 / M2 +19 / Z1+4 / SGM Klasse 1 + 13

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:58

Ja ik doe het ook vaak voor het rijden. Als ik hem pak doe ik eerst zijn hoeven en dan ga ik hem voor de rest poetsen en opzadelen, dan slijt het ook niet meteen af in het zand.
Als je hoefsmid het al zei dan zou ik het zeker gaan doen. Die weet het tenslotte het beste :)

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:14

Jackieboy schreef:
Ja ik doe het ook vaak voor het rijden. Als ik hem pak doe ik eerst zijn hoeven en dan ga ik hem voor de rest poetsen en opzadelen, dan slijt het ook niet meteen af in het zand.
Als je hoefsmid het al zei dan zou ik het zeker gaan doen. Die weet het tenslotte het beste :)


Hier doe ik het ook zo en inderdaad ook DE tip van mijn hoefsmid..

Sommige gebruiken die groene/blauwe spray, maar die bevat antibiotica en zolang het niet nodig is wil ik geen onnodige antibiotica in mijn paard hebben.. dus lekker teren die hap..

Die van mij heeft nu echt mega harde hoeven.. ondanks dat hij rondom op ijzers staat!

Verlang niet al te zeer naar succes, doe gewoon wat je graag doet en waarin je gelooft en het succes komt vanzelf!
B+17 / L1+18 / L2+11 / M1+30 / M2 +19 / Z1+4 / SGM Klasse 1 + 13

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:20

Ik zweet ook bij cavalor dry feet!

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:20

Volgens mijn smid zorgt dry feet er alleen voor dat het bovenste laagje harder wordt. Het gevaar is dan dat ie gaat snijden, flink wat kracht moet zetten voor de bovenlaag en dan ineens doorschiet. Ik was er wel tevreden van maar gebruik het nu omzichtig. De smid adviseert hier Egyptische zalf, dat deed ook wonderen bij mijn vorige paard met vergelijkbare klachten.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:26

Mijn hoefsmid zweert bij Hypozin http://www.agradi.nl/hypozin-100ml.htm

Hier ook een paard met zachte hoeven/stralen en gevoelig voor van alles en nog wat. Sinds ik dit gebruik zijn zijn hoeven wel enorm vooruit gegaan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: DE beste tip tegen zachte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:52

QH, heeft ie het hele jaar door zachte hoeven? Die van mij verschilt erg qua weer en ondergrond buiten. Ik las laatst ergens dat de hoef zich aanpast aan de omstandigheden en dat dit juist goed is.
Voor je ijzers lastig natuurlijk. Je kan ook proberen van binnenuit te helpen. Ik denk altijd alle beetjes helpen. ( nu ga ik er wel vanuit dat die van jou heel goed gevoerd wordt en veel beweging krijgt )
Doe je een winterstop en plates eraf? Kun je misschien veel op het harde stappen.
Ik zag laatst bij een hoefsmid een platsic rand die ze plakken waar de ijzers aan vast gemaakt kunnen worden bij hele slechte hoeven onder andere. Dit kan dan alleen koud en lijkt me achter bij je plates niet geschikt, maar durf ik niet te zeggen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers