Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:54

Na het espresso potje (te klein en onpraktisch daardoor), cafetiere (altijd prut in de koffie), senseo (gewoon niet zo lekker..) en filterapparaat (echt minder lekker, haalt de power uit de koffie) zijn we ondertussen wel toe aan een nieuw koffie apparaat.

Ik ben al een tijdje aan het lezen maar ongelofelijk wat een mogelijkheden! We zijn eruit dat we een bonenapparaat willen (cupjes systemen vind ik echt te duur), dat makkelijk schoon te maken is en bij voorkeur ook een melk functie heeft want zelf cappucino maken lijkt me fantastisch (of kan dat ook los? Ooit eens een klopper bij de blokker gekocht dat werkte in elk geval totaal niet). En niet idioot duur, ik zie ook apparaten staan van meer dan 500 euro, dat is echt te veel voor ons helaas :o

Zijn er hier ervaren koffie mensen die ons wat tips kunnen geven waar op te letten bij de aanschaf en wat te vermijden??

Bij voorbaat dank!


_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:59

Misschien niet wat je wil horen maar, ik ben zo ontzettend blij met nespresso en een melkopschuimer erbij. Bij elkaar kostte deze apparaten zo'n 200 euro en ik heb echt de meest heerlijke koffie.

Ik snap dat je het duur vind, de cupjes, maar investeren in een dure machine om er vervolgens goedkope bonen in te gooien is alsnog zonde van het geld en de moeite. Mijn ouders hadden een jura (1000,- of duurder) en gooide daar altijd gewoon supermarktbonen in, nou mijn nespresso is lekkerder. Zij hebben nu ook nespresso.

Goedkope machines zijn vaak toch duurkoop merk ik bij vrienden.

Nogmaals, en ik ben echt kritisch wat betreft koffie, ik vind Nespresso geweldig. Drink liever 1 kopje Nespresso per dag dan 3 bakjes smerige koffie of 'net niet' koffie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:01

Mijn vader heeft er meerdere staan. Nee geen grapje :+ hij is in zijn eentje, had er zelf een gekocht en heeft de oude van mijn zus na reparatie gehouden en er nog een gekregen van vrienden.

Maar is de koffie nu van goede smaak en temperatuur. Nou nee :n . Zijn grote aparaat maakt een pokkie herrie, is al 2 keer terug gestuurd voor reparatie ivm te koude temperatuur. Er zijn zoveel instellingen dat je bijna een dik handboek nodig hebt om een kopje te zetten. Die van hem staat standaard uit en warmt het water op als nodig,

Die van mijn zus heeft standaard heet water, vreet daardoor best veel stroom. Koffie kwaliteit redelijk, maar als je weinig koffie drinkt worden de bonen er snel oud in. Schoonmaken is best een drama en erg ingewikkeld. Ook hier de temperatuur en smaak minder dan de ouderwetse variant.

De derde is een bonen espresso ding, kwaliteit redelijk, schoonmaken best tijdrovend bij kalkhoudend water.

Kortom geen echt succes, duur, ingewikkeld em niet eens beter in smaak, en ze nemen best veel ruimte in oo de aanrecht en kosten vaak redelijk veel stroom.

Wij zetten op de ouderwetse manier koffie en gaat eigenlijk net zo snel. Los filter op het kopje, bonen malen met de hand. Water koken en opgooien op de filter met koffie. Op die manier kun je snel lekkere koffie maken. Omdat de bonen goed afgesloten zitten en je per keer weinig nodig hebt blijven de bonen ook goed op smaak.

Ik moet wel zeggen we zijn zeikerds met de koffie soort die we gebruiken. Hier in nl JJ Darboven de arabica variant zowel de bonen als de filterkoffie. In Frankrijk nemen we vooral arabica uit zuid america. Peru of Colombia heeft de voorkeur. De keuze in de normale supermarkt is echt gigantisch elk koffie land heeft zijn eigen vak zowat en meerdere merken. Mjammie.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-11-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:03


“Winter is coming”

_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:03

Karuna, precies wat jij zegt hoor ik ook overal om me heen bij mensen met 'redelijk betaalbare' espresso/koffieautomaten met bonen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37226
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:06

Die van mijn vader en mijn zus vallen niet bepaald onder de goedkopere apparaten. Zeker die van mijn zus niet die valt onder de categorie 500 plus. :oo

Op mijn werk toen hadden ze ook zo n ding, ik moest hem onderhouden en schoonmaken met vieze zooi. Vaak zat er dan langer een chemisch smaakje aan de koffie ondanks de goede kwaliteit bonen. Bleeh dronk er liever thee of water.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:40

Ik kan alleen antwoord geven op je cappuccino vraag, zelf zet ik koffie met de senseo, ondertussen doe ik mijn kannetje, met melk precies tot het streepje, 1 minuut in de magnetron. Zijn dan tegelijk klaar, ik zet de koffie neer en klop +/- een halve minuut mijn melk en giet het bij de koffie in, ik vind het heerlijk en super simpel. Ik heb een kannetje met klopper die te koop is bij o.a. blokker en xenos, er staat heel groot "milk" op..

_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:30

@ karuna, daarom ook 'redelijk betaalbaar' tussen haakjes. Naar mijn idee is een vol automatisch espresso-apparaat met bonenmaler en melkschuimer tot 1.000 euro redelijk betaalbaar. Alles onder de 400 euro is eigenlijk sowieso prut.

@ ts, ben je er al uit?

_Jelske

Berichten: 1312
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:34

Wij hebben een koffieapparaat van Philips waar je filterkoffie in kunt doen, maar waar ook een reservoir op zit om bonen in te doen en die hij dus zelf maalt. Ding is niet bijzonder duur en ook de koffie is betaalbaar - al kun je dat natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. En die koffie is werkelijk waar heerlijk!
Melk (opschuiven bijvoorbeeld) is heel goed apart te doen.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:46


Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

_Jelske

Berichten: 1312
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:50

Ja die :j
Kleinste hoeveelheid is voor 'twee koppen' maar dat komt eigenlijk neer op anderhalf kopje (wij drinken echt kopjes, geen mokken). Verder is hij wel vlot en houdt de koffie zodra gezet, nog een half uur warm en geeft daarna een laatste pieptoon om aan te geven dat hij stopt met warmhouder en uit gaat.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 22:56

Iedereen bedankt voor het advies! Het is me al wel duidelijk dat mijn originele plan van een goede bonenmachine onder de 500 euro erg lastig wordt en dat ik goed moet nadenken of ik niet toch voor een cup/pad apparaat moet gaan.

Ik vind de laatste optie, die van phillips van 120 euro natuurlijk ook heel interessant, maar die is zoveel goedkoper dan wat de anderen zijn dat ik me afvraag hoe dat kan. Of is dat toch een filterapparaat? Misschien eens bij iemand een kopje uitproberen. En ik ga de optie senseo + melkopschuimer ook uitproberen.

Ik heb in elk geval veel ideeen gekregen, alvast mijn dank!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:09

Hij is inderdaad erg goedkoop in verhouding. Maar het merk philips komt normaal toch met degelijke apparatuur. Klinkt bijna te goed om waar te zijn.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

_Jelske

Berichten: 1312
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:13

troi schreef:
Iedereen bedankt voor het advies! Het is me al wel duidelijk dat mijn originele plan van een goede bonenmachine onder de 500 euro erg lastig wordt en dat ik goed moet nadenken of ik niet toch voor een cup/pad apparaat moet gaan.

Ik vind de laatste optie, die van phillips van 120 euro natuurlijk ook heel interessant, maar die is zoveel goedkoper dan wat de anderen zijn dat ik me afvraag hoe dat kan. Of is dat toch een filterapparaat? Misschien eens bij iemand een kopje uitproberen. En ik ga de optie senseo + melkopschuimer ook uitproberen.

Ik heb in elk geval veel ideeen gekregen, alvast mijn dank!

Het is goede koffie hoor :) Kennis van ons is barista (koffiemeester ofzoiets) en die zegt ook dat er niets op aan te merken valt. Het valt of staat met de kwaliteit van de koffie die je gebruikt, vele malen minder van het apparaat.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:16


[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:22

Elektrische espressopotje (perculator?), elektrisch bonenmalertje, elektrische melkopschuimer. Merk Graef, top apparaten!


jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:22

Wij hebben sinds een jaar de Senseo Sarista. Wij drinken te weinig koffie thuis voor een espressoapparaat maar met een eigen horecabedrijf zijn we wel verwend wat koffie betreft.
De Sarista bevalt ons super, vers gemalen en makkelijk in gebruik & onderhoud! Cappuccino maak ik met zo'n opschuimbeker.

Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb!!
Hitmaker, KWPN Goedgekeurd 2015 v. Wynton x Cabochon x Pantheon xx

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:27

Ik had een Krups (de voorganger van de EA8000) waar je gemalen koffie in kon doen, en water in een apart reservoir. Daar kreeg je lekkere espresso koffie uit, twee kopjes. Ook kon je melk op schuimen met stoom, en cappucino maken. Het apparaat heeft het 15 jaar probleemloos gedaan. Omdat wij nooit veel koffie dronken hadden we er gewoon goede kwaliteit koffie voor. Dan krijg je ook echt lekkere koffie.

Aan de studie.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:27

Ik ben zo blij met mijn nespresso apparaatje, wil echt geen andere koffie meer. En dat voor 120 euro.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 23:49

Poe, moeilijk hoor! Me toch even verdiept in de nespresso apparaten maar dat is nog lang niet makkelijk.. Minstens drie merken met minstens vier typen per merk.. Lastig hoor!

Ik ga geloof ik de komende periode vooral bij veel vrienden in de keuken gluren welke koffieapparaten ze hebben en veel proeven!

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 09:52

Kent iemand de phillips saeco? Die is onder de 400 en heeft beste koop in een consumenten bond test van een paar maanden geleden gewonnen. Incl cappucino functie. Lijkt me wel een interessante optie eigenlijk.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koffie machines, door de bomen het bos niet meer zien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 13:54

Na even goed op marktplaats gekeken te hebben kan ik voor 25 euro een magimix essenza van iemand overnemen. Ik denk dat ik dat maar doe. Ik ga wel even voor de koop een kopje proberen natuurlijk om zeker te weten dat het apparaat goed werkt (nog dingen waar ik op moet letten verder??).

Bedankt voor iedereens advies!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:07

Wij hebben thuis een koffie apparaat van Ariete
http://www.ariete.net/en/catalog/Cafe/Cafa-Retro-Nera

Zet heerlijke hete koffie. Met stoom opschuimer, dus altijd knetter stijve schuim op m'n bakkie.
Tis van Italiaanse makelarij dus heeft nog een mooie look ook.
Ben al bijna 4 jaar zeer tevreden met dit apparaat, voor mij geen andere!
Die gevriesdroogde George Clooney bak mogen ze houden :D al kreeg ik hem erbij...

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:09

troi schreef:
Na even goed op marktplaats gekeken te hebben kan ik voor 25 euro een magimix essenza van iemand overnemen. Ik denk dat ik dat maar doe. Ik ga wel even voor de koop een kopje proberen natuurlijk om zeker te weten dat het apparaat goed werkt (nog dingen waar ik op moet letten verder??).

Bedankt voor iedereens advies!


Of er vieze aanslag ergens in/op het apparaat zit, alg door stilstaand water is er een van.
Vraag ook of hij recentelijk nog ontkalkt is.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:14

Ik heb net voor E50 een super nespresso apparaat gekocht op marktplaats. Met cappuccino functie ed. Was voor een nood oplossing maar hij gaat niet meer weg.

En als de cups je te duur zijn dan zijn er ook nog navulbare cups van coffeeduck (of zoiets). Die doen het ook prima

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joy_Mennings, sjaslique en 72 bezoekers