Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 09:07

Ik heb van niemand tot nu toe gehoord dat mijn pony ernstig overgewicht heeft. Sommigen vinden dat er wel wat af kan (dat vind ik ook) en sommigen vinden haar goed zo. Ik ben bezig met een voedingsdeskundige om het voer op haar aan te passen. Ondertussen was ik op internet verder aan het zoeken en kwam ik de Body Condition Score tegen... Ik schrok me rot want volgens die test heeft mijn pony ernstig overgewicht, maar dat is niet het enige waar ik van schrok.. De meeste paarden die ik ken hebben dat dan dus :wow:

Uitleg van de Body Condition Score:

Mijn pony heeft net zoals de pony uit het filmpje op een "rechte" rug ipv de vorm van een dakje, en haar billen zijn hoger dan het midden ipv het midden hoger dan de billen.

Klopt deze test? Want dan zijn er echt heel veel paarden met ernstig overgewicht..

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:23

Ja, helaas komen er veel mensen pas veel te laat (of nooit) achter dat hun paard zo dik is. Omdat er gewoon zo enorm veel paarden met overgewicht zijn en we aan het beeld gewend raken.
Of zeggen ze: "die dikke nek en billen zijn spieren". Of nog een vaak gehoorde: "Mijn paard is een ouder type/barok type, die horen zo te zijn".

Anoniem

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Ik schrok er ook van dat mijn pony echt vééééél te dik bleek te zijn (naja, beide pony's eigenlijk) :j Maar het klopt wel, want nu zijn ze beiden erg goed afgevallen en let ik echt op hoe ze blijven en nu zien ze er een pak beter uit .. Leek net alsof ik geen pony meer voor mij had, een iel nekje ipv die dikke speknek die ik gewend was .. Maar nu zie ik de schouder tenminste en die wist ik eerst niet zitten :+ Net zoals de ribben (die kan ik voelen, niet zien ;) ) .. En zijn rug is ook niet meer gevuld met vet .. Is een heel raar zicht moet ik zeggen, maar het klopt allemaal wel .. En dat betekent inderdaad helaas dat veel paarden te dik zijn :=

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:08

Ik heb altijd op deze manier gekeken, en merk aan mijn merrie dat ze nu nog een enorme hangbuik heeft maar eerder te dun als te dik.
Maar laat ik veel andere kijken noemen ze haar al gauw te dik :P

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:14

Dit is idd een goede manier om het gewicht van je pony te bepalen. Heb je foto's?

Overigens kijk je nar het gemiddelde. Ik ken bijvoorbeeld een trekpaard dat een appelkont heeft. Mijn zijn voorhand en middenhand is verder netjes, dus die zou ik niet onder het kopje overgewicht scharen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 13-11-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:16

Ik weet t, heb hier een vorig jaar al een en ander over gelezen. Mijn paard toen nog iets meer op dieet gezet, en had m toen op een voor mij perfect gewicht. Ontbraken wat spiertjes, maar hij iig niet meer te dik.

Toen kreeg ik verschillende reacties dat hij toch wel ontzettend schraal was geworden de laatste tijd etc. Je kon niet eens zijn ribben zien.

Hij maakt alleen sneller buikvet aan, en heeft van zichzelf meer aanleg voor een puntkont. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van spieren trainen.

Ik zou m toen een score tussen de 3/4 in geven, terwijl er gedaan werd alsof het een 0/1 was. Het beeld van mensen is gewoon veranderd. Dat is bij paarden juist omgedraaid, de standaard is dat de meeste paarden overgewicht hebben dus dat vinden we nu normaal, terwijl dat niet zo is.

http://www.eigenpaard.nl/Portals/18/ima ... ding01.jpg

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 19:18

Jeetje.. Ik ben inderdaad dus gewend aan het beeld van een te dik paard.. Net zoals heel veel mensen dus. Ik vind dat best wel shockerend :\ Ik zal morgen even duidelijke foto's plaatsen. Het is bij mij pony helaas niet alleen de kont..

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:24

Het is even omschakelen. Die van mij waren ook altijd te dik. Mijn pony is toen een tijdje wat schraal geweest, maar ik vond haar in die tijd veel te dun. Heeft toch wel een poos geduurd voordat ik eraan gewend was. Nu is ze perfect op gewicht. De shetjes schommelen een beetje en zijn wat lastiger op het goede gewicht te houden. Zeker met de wintervacht ogen ze dik.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:25

Dit klopt zeker en ik vrees dat je idd gewend bent aan een te dik paard. Net als bij mensen is overgewicht bij een paard niet gezond. Ik vind heel veel paarden te dik, terwijl de eigenaar ze prima vindt.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:26

Ja, heel veel paarden zijn te dik en heel veel mensen weet niet eens hoe je dit kunt zien. De meeste mensen kijken teveel alleen naar de buik, dan is een paard dik (mijn pony zijn ribben zijn zichtbaar, maar hij heeft wel een bolle ruwvoerbuik). Echter als een paard slank is wordt er al snel gezegd "te dun". Terwijl iets dunner veel minder gezondheidsrisico's met zich mee brengt dan te dik... En toch zien veel mensen hun paarden liever te dik ("spieren" ;)) maar vinden dat "gezond".

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:36

Het klopt inderdaad dat veel te veel paarden te dik zijn. De mens vind dat het ideaalbeeld. Ik merk dat veel paarden al gauw gezien worden als te mager, en worden dan volgepropt met (kracht)voer. Vaak mist ook gewoon wat bespiering. Ik denk dat ook meespeelt dat veel paarden te weinig beweging krijgen of juist te veel vet gras.
Hetzelfde geldt overigens voor veel andere dieren en mensen.

aim

Berichten: 230
Geregistreerd: 14-11-07
Woonplaats: Velserbroek

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:37

Je kan het niet vergelijken met bcs formulier. Dit is gebaseerd op kwpners

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:31

Nou zitten wij met onze pony in hetzelfde schuitje, maar zijn op de goede weg, als we er al niet bijna zijn. Wat mij alleen opvalt in het filmpje (en ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien) is dat zij zegt graag een harde nek te willen voelen. Onze pony daarintegen heeft dus nu sinds hij afgevallen is, een veel slappere nek. Ik heb ook altijd begrepen dat een harde nek duidt op hoefbevangenheid en ben dus juist blij met zijn slappere nek. Is mijn blijdschap onterecht, moet de nek dus hard zijn???

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:36

Goeie vraag, die van mijne is strak (enkel wat bespiering, stevig en niet vet). Een slappe nek is volgensmij geen goed teken (klinkt als veel vet, want wat is anders het geen wat beweegt...)

Mijn paard heeft M-billen maar de ribben zijn zichtbaar, maar niet voelbaar... Iets snap ik niet aan dat paard, mager halsje en niet veel bespiering, vele vinden hem te mager maar toch die M-billen...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:38

Veel paarden in NL die niet in sport conditie zijn hebben idd overgewicht, dan lijken ze voor sommige nog gespierd, ofzo :P

maar moet ook wel zeggen dat maar heel weinig mensen goed kijken hoor. Zoveel kijken alleen naar de buik, hebben ze een hangbuik -> ja te dik! Of is de buik toevallig niet hangend maar paard verder te dik, zeggen ze dat hij te dun is.

Zo had ondertussen mijn pony voor ik hem overnam een enorm ernstig ondergewicht, was echt graat, graat mager, meer dan een skelet was het echt niet meer langs zijn ruggengraad, schouderbladen, heupen.
Maar hij had wel een enorme opgezwollen buik (echt enorm). En maar minder en minder voeren want ja, hij was zo dik........ Onbegrijpelijk...

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:40

What the hell? Mijn merrie krijgt sowieso nooit en te nimmer minder eten, hooi hooi en nog eens hooi, als je gaat korten op het ruwvoer ben je voor mij echt het paard niet waard. :r

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:52

Ik wou mijn post nog even aanvullen: Ik ben overigens ook van mening dat menig (sport)paard te veel krachtvoer krijgt en te weinig ruwvoer. Dit zie ik echt heel veel. Volgens mij krijgen ze van hooi minder snel een hangbuik(of juist helemaal niet), dan van gras. Of heb ik dit mis?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:19

Mijn paard krijgt veel hooi en weinig gras ('s winters geen gras) maar heeft toch best een hangbuikje.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:58

Ja, de test is (redelijk) betrouwbaar :)

Alleen vind ik t soms best moeilijk, zoals m'n m'n bijrijdpaard heeft een ontzettende hangbuik (ook als ze gewoon dun is, gewoon rondgeribt ofzo?) maar als ze dik is, slaat het vet zich vooral op in de buik.
Bij haar is het dus via deze test moeilijk te zien, aangezien ze geen (/niet veel) dikkere nek krijgt, manenkam niet dikker/ 'bewegelijker' wordt en ze nog een dunne kont blijft hebben. Ze krijgt alleen wel een gigantische buik :) Dus ik denk niet dat deze test voor 100% voor elk paard geldt. Bij m'n bijrijdpaard is het dus vooral te zien aan de buik, rug en dat bot bij overgang achterhand/ middenhand (als ze te dun is, steekt het wat uit).

zie het verschil maar:
goed gewicht:
https://lh4.googleusercontent.com/-JI18 ... UNSET%255D
https://lh4.googleusercontent.com/-9KrH ... UNSET%255D
https://lh4.googleusercontent.com/--Hi5 ... UNSET%255D

te dik:
https://lh3.googleusercontent.com/-pcct ... UNSET%255D
https://lh4.googleusercontent.com/-E37W ... UNSET%255D

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:00

Wow toen die te dik was, wie heeft dat ooit zo ver laten komen? Arm beest :\

Kijk overigens ook eens naar de rug, als hij zijn buikspieren aanspant, en de rug zou hebben zoals het hoort, is die niet buikig.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:05

Mijne is volgens de zadelmaker een 4 of een 4,5 :(:) Schrok er wel een beetje van, ook omdat ik het zelf wel mee vind vallen (hij heeft de hele zomer op het gras gelopen, pas sinds een week of 2 overdag in de paddock).

Ben overigens wel benieuwd naar foto's van hoe het dan 'hoort'. Duidelijk dat ik in mijn omgeving echt alleen te dikke paarden heb.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:13

Wel leuk dat ik gelijk op zicht op 'n 4.5 kwam! :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:16

Dat is dus het probleem, dat is binnen een weekje gebeurd. Kan je vrij weinig aan doen, ze wordt zo ontzettend snel dik. Ze lijkt trouwens ook al veel dikker doordat ze dus zo'n hangbuik heeft, dus het vertekend wel een beetje. Eigenaresse doet ook ontzettend haar best om haar op gewicht te houden, maar het is echt heel lastig. Als ze ook maar ff op een weiland met gras staat, is t meteen raak :+ Is het hele jaar trouwens wel heel goed gelukt om haar goed op gewicht te houden :D helaas aan het einde (die foto is redelijk recent) niet meer.

Die buik blijft altijd, hoe dun ze ook is, hoe goed ze ook loopt. Ik denk dat ze gewoon erg rondgeribt is ofzo (heb ik ooit wat over gelezen dat dat bestaat? :+)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:19

TS, een rechte rug kan voorkomen bij wat rondere paarden. Evenals hogere billen dan het midden. Dat heet een gespleten kruis en komt voor bij trekpaarden types. Het heeft te maken met het andere werk wat er werd verwacht van die types paarden. Ze kunnen niet hardlopen zoals renpaarden, maar wel grote last trekken. Het is gewoon spieren op een andere plaats.
Bij fokmerries zie je ook wel dat de buik niet meer helemaal 'strak' is. Daar hebben paarden dan ook een wat ander 'figuur' door gekregen.
Maar, ze kunnen wel degelijk ook te dik zijn. Als ze te weinig te doen hebben en teveel eten krijgen, (waar ze dus geen extra inspanning voor hoeven te verrichten).

Edit: Eileen, rondgeribt bestaat wel degelijk hoor. Het heeft te maken met meer ruimte hebben voor longen en hart en komt o.a. voor bij arabieren (zou je misschien niet verwachten). Die hebben meer longcapaciteit, zodat ze langer door kunnen lopen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:22

Zoals ik al zei komt het door de rug, gok ik zo... Is overigens een pony met Arabisch bloed, niet overdreven rondgeribt maar toch wel iets...
Heb het zelfde hiero, alleen word mijne niet veel dikker in de zomer (loopt ook ruim 100 km de week, gek hè)

stilstand, rug weggedrukt, oudere foto maar niet dikker/dunnen geworden in die tijd
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8732_n.jpg

bij het aanspannen van de buikspieren is de buik weg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4729_n.jpg

op foto's waar ze qua ruggebruik niet correct loopt is ze gelijk wat buikiger.

Overigens niet heel duidelijk, over de rug lopen is nog steeds heel moeilijk voor ons (mijn techniek icm met haar balans en hangrug)