Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 12:05

Ik kocht mijn paard in maart, en hij stond toen rondom op ijzers. Ik heb hem er helemaal van afgehaald toen, maar op grind liep hij toch nog best gevoelig voor. Ik heb hem daarom in juli weer terug op ijzers gezet, alleen voor en dat ging heel goed. Toch wil ik het graag weer proberen om helemaal zonder ijzers te gaan (ivm meer demping, ik heb niks met ijzers en vanwege de gladheid in de winter).
Nu is mijn vraag; een stalgenoot raadde mij aan mn hoefsmit te vragen hem niet zo te bekappen dat hij teveel op zn wanden loopt.
Is dit idd af te raden? Ik heb veel vertrouwen in mijn hoefsmit, maar omdat hij vorige keer zo gevoelig liep voor, wil ik dit toch overleggen.


MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:08

ijzers afhalen, dat gevoelige is over half jaar weg.
zo hebben ze het op mijn stage plek ook gedaan
de duurt even maar dan heb je ook wat.......

Gee
Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:18

Gewoon aan je hoefsmid vertellen, dat het paard na het vorige bekappen zo gevoelig was.
Hij weet dan wat te doen. (als hij een goede hoefsmid is, kan hij zo bekappen, dat je paard er minder last van heeft)
Uiteraard moeten de paarden even wennen als ze zonder ijzers gaan lopen, maar het went. Mijn paard stond ook rondom op ijzers, zelfs met speciale dure zooltjes. Dat bleek achteraf helemaal niet nodig. Nu loopt ze al jaren op blote voetjes en dat gaat super.

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:19

Mijn paardje stond ook lang op ijzers, en ook een platvoet vanvoren.
Toch de ijzers eraf gehaald, hij liep aantal weken erg gevoelig op de straat maar nu niks meer van te merken!

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:31

Je stalgenoot heeft gelijk; je paard hoort niet alleen op de hoefwanden te lopen, maar ook op de straal en zool. Als een paard alleen op de wand loopt kan deze gaan scheuren en/of afbreken. Als de wand goed kort gehouden wordt en mooi afgerond, dan kan de straal fungeren als schokdemper en deze zorgt voor extra grip op de weg. De straal moet dan wel de kans krijgen om 'eelt' te krijgen en mag dus niet meer bijgesneden worden, want dan zal het paard gevoelig blijven lopen. Ook de zool moet gehard worden en daar mag dus ook niet meer in gesneden worden. Traditionele hoefsmeden doen dit doorgaans helaas wel.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:37

Dan kom ik even tussendoor en ik hoop dat dat mag: als de straal van het paard niet bijgesneden mag worden, wat moet er dan gebeuren als er een flapje los zit? Mijn pony had dat laatst namelijk.

TS, ik zou er ook gewoon voor kiezen paardlief van de ijzers te halen, dat gevoelige gaat vanzelf over.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:43

Paarden hebben tijd nodig om te wennen. Sommigen zelfs een jaar of meer.

In de straal zitten receptoren die signalen doorgeven welke hoefgroei stimuleren. Traditionele hoefsmeden zetten het paard neer op de hoefwand, waarbij de straal de grond niet raakt. De hoefwand slijt af, en wanneer de straal de grond raakt is het al te laat om nog snel bij te groeien en loopt het paard gevoelig.

Daarom hoort er een gelijke verdeling te zijn: 50% van het gewicht op de hoefwand, 50% op de zool en straal. Op die manier heb je de ideale verhouding waarbij de hoef goed genoeg groeit om geen last te hebben van de slijtage.
Dit kost dus echter wel tijd wanneer een paard op ijzers heeft gestaan. Hij moet wennen aan de nieuwe stand, grip leren hervinden met zijn eigen hoeven en het spreidmechanisme van de hoef opnieuw ondervinden.

Veel stappen op het harde en lekker veel rijden in de berm verder, en steeds meer stukje bij beetje opbouwen. Je paard geeft zelf aan wat hij aan kan, en als je genoeg tijd en geduld hebt heeft je paard over 1 of 2 jaar geweldige hoeven.


melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:48

Als je zelf nieuwe schoenen hebt moet je ook even wennen :P

Ik zou inderdaad het even aan je hoefsmid zeggen, waarschijnlijk kan hij er wel wat mee

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:37

Pacific schreef:
Dan kom ik even tussendoor en ik hoop dat dat mag: als de straal van het paard niet bijgesneden mag worden, wat moet er dan gebeuren als er een flapje los zit? Mijn pony had dat laatst namelijk.

TS, ik zou er ook gewoon voor kiezen paardlief van de ijzers te halen, dat gevoelige gaat vanzelf over.

Losse flapjes mogen er best wel af :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:39

Als je paard nu gevoelig loopt, zal hij niet minder gevoelig worden wanneer de smid de hoefwand gelijk maakt met de zool. Het zal alleen maar erger tonen.

De hoefwand gelijk maken met de zool is een methode uit het natuurlijk bekappen. Dit kan uiteindelijk inderdaad de gevoeligheid verhelpen, maar dan ben je sowieso al een half jaar verder.
Als je echt wilt, ga er voor, maar lever geen half werk, dan kun je je paard beter op ijzers houden.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-13 22:54

Gypsy schreef:
Als je paard nu gevoelig loopt, zal hij niet minder gevoelig worden wanneer de smid de hoefwand gelijk maakt met de zool. Het zal alleen maar erger tonen.

De hoefwand gelijk maken met de zool is een methode uit het natuurlijk bekappen. Dit kan uiteindelijk inderdaad de gevoeligheid verhelpen, maar dan ben je sowieso al een half jaar verder.
Als je echt wilt, ga er voor, maar lever geen half werk, dan kun je je paard beter op ijzers houden.


Wat vindt jij dan half werk??

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:36

Je moet goed opletten dat de gaatjes waarin de nagels zaten goed uitgroeien, als ze niet mooi uitgroeien en je snel weer op weg gaat lopen/grind dan heb je kans dat de hoef wat poreus word. Tenminste dat is mijn ervaring.

Mijn smid heeft sneeuwbeslag, een bepaald beslag wat je bij het beslaan bij het ijzer kan doen (kun je 3 jaar lang gebruiken en is eenvoudig te verwijderen, voelt het paard niks van). Kost bij mij circa 15 euro extra en daarmee krijg je paard niet van die ijsballen in zijn hoef en daardoor glijd. Evt. oplossing ;)

Je hebt zelf ondervonden dat hij zonder een ijzertje gevoelig loopt, ik zou pers. dus het ijzer eronder laten

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vraagje over alleen bekappen (ijzers eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:44

Je zult geduld moeten hebben en daarmee vertrouwen dat het wel in orde komt - maar tijd nodig heeft.
Sommige paarden moeten flink wennen als ze van de ijzers gaan, de voet moet 'herstellen', wennen aan de normale situatie. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:23

Brendaaaa schreef:
Gypsy schreef:
Als je paard nu gevoelig loopt, zal hij niet minder gevoelig worden wanneer de smid de hoefwand gelijk maakt met de zool. Het zal alleen maar erger tonen.

De hoefwand gelijk maken met de zool is een methode uit het natuurlijk bekappen. Dit kan uiteindelijk inderdaad de gevoeligheid verhelpen, maar dan ben je sowieso al een half jaar verder.
Als je echt wilt, ga er voor, maar lever geen half werk, dan kun je je paard beter op ijzers houden.


Wat vindt jij dan half werk??


Voor natuurlijk bekappen schijnt het, dat je het beste werkt wanneer je paard niet meer suikers dan strikt noodzakelijk moet voeren, zoveel mogelijk moet laten bewegen en regelmatig moet bekkappen.
Dus niet op stal, geen kilo's krachtvoer etc.
Het kan wel, er zijn ook mensen die het met stalpaarden doen. Maar dan heb je kans dat het niet zo goed werkt als gehoopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, MariekeS_ en 8 bezoekers