Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:46

Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?

Ben benieuwd.


newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:52

Ik vind beide lastig.
Zowel de jonge GGK hengsten die nog niet hebben gepresteerd. Zij worden alleen wel op nakomelingen beoordeeld en kunnen er na bepaalde tijd op wacht gezet worden.
Daarnaast kan een vaderpaard goed presteren (GP). Dit wil niet zeggen dat hij dit op nakomelingen over kan brengen. Daarintegen is het ook zo dat er dan vaak verwacht word dat er een goeie uit "moet" komen.
We vind ik dat ze jonge hengsten te snel op wacht zetten, neem bijvoorbeel Lnacelot. Als (meende) 7 jarige op wacht gezet door matig presterende nakomelingen, maar zijn nakomelingen bleken laat bloeiers. En veel te laat weer van Wacht gehaald door zijn GP nakomelingen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:56

Newt, en dat loop je als eigenaar van Lancelot veel geld mis, in de tijd dat die op wacht gezet wordt. Waar slaat dat eigenlijk op, je keurt ze eerst goed en haalt ze er dan weer uit... Beetje onbenullig, is dat niet waar we het predicaat prestatie voor hebben. GGK als de verwachtingen hoog zijn, Prestatie als de verwachtingen uit zijn gekomen?

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:01

Ja dat zeker, je loopt heel veel mis en hebt ook nog een grote kans dat de hengt weer van wacht word gehaald maar al gecastreerd is. Daarom vind ik het ook te snel. Je kun dat niet bij de eerste lichting 4 jarigen al zien.
Ik denk en vind zeker dat je moet dekken bij een hengst die toevoegd aan jou merrie. En dat je je niet moet leiden door de trent.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:13

Rivaldo schreef:
Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels.
Ben benieuwd.


Doordat het logisch lijkt te klinken gebruikt men zo'n hengsten.

Maar je kunt ook uitgaan door je af te vragen, hoe het komt dat een bepaalde paard zulke prestaties leverde?

Dan kun je proberen zulk een paard te copyeren, exterieurmatig en/of genetisch en wat veel goedkoper is.

Ik denk dan dat je dan net zo veel kans maakt op een voor je zelf geslaagd fokproduct.

Ik ga er dan ook vanuit dat "fokleiders" de volgende zin hanteren en zeker bij een dekgeld van bv. €10000,-:
Dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
,

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:21

Rivaldo schreef:
Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?

Ben benieuwd.


Ik denk dat de nakomelingen dan deze hengsten inderdaad meer sportpaarden zijn dan keuringspaarden.
En dat de meeste pas tot hun recht komen in de hogere dressuurklasse,waar er meer gevraagd wordt van een paard fysiek en mentaal.
Maar wat betreft nafok,aan hoe zo'n hengst zelf is gefokt kun je wel een beetje kijken of hij meerwaarde heeft in de fokkerij..Lingh bijv. fokt naar de moeder..tja dan kun je beter Flemmingh zelf gebruiken. {al fokt die trouwens ook niet uniform}
Er blijft toch altijd een verschil tussen keuring en sportpaarden..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:47

Elisa2 schreef:
[
Er blijft toch altijd een verschil tussen keuring en sportpaarden..


Je fokt toch voor de sport ? Dat keuringsverhaal is meer wat keurders willen zien, waarbij vaak de persoonlijke voorkeur prefereert.
Het blijft toch de wet van de grote getallen en dan heeft een stamboek altijd gelijk..

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:20

Een stamboek van sportpaarden moet een uitzonderlijk presterende hengst altijd de kans moet geven en de fokkers moeten wijs, of juist het tegenovergestelde zijn.
In geval van Totilas heeft men als voorbeeld volle zussen en broers die nergens op lijken en een afstamming die totaal toevallig is.
Wanneer je dan als fokker nog denkt de talenten van Totilas te kunnen dupliceren, zonder te weten welk bloed daar goed bij aansluit, hou je van gokken.
Er zullen best een paar goede Totilassen geboren zijn, er zijn ook mensen die de loterij winnen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:25

sarabande schreef:
Een stamboek van sportpaarden moet een uitzonderlijk presterende hengst altijd de kans moet geven en de fokkers moeten wijs, of juist het tegenovergestelde zijn.
In geval van Totilas heeft men als voorbeeld volle zussen en broers die nergens op lijken en een afstamming die totaal toevallig is.
Wanneer je dan als fokker nog denkt de talenten van Totilas te kunnen dupliceren, zonder te weten welk bloed daar goed bij aansluit, hou je van gokken.
Er zullen best een paar goede Totilassen geboren zijn, er zijn ook mensen die de loterij winnen.

Zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:28

ceasario schreef:
Rivaldo schreef:
Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels.
Ben benieuwd.


Doordat het logisch lijkt te klinken gebruikt men zo'n hengsten.

Maar je kunt ook uitgaan door je af te vragen, hoe het komt dat een bepaalde paard zulke prestaties leverde?

Dan kun je proberen zulk een paard te copyeren, exterieurmatig en/of genetisch en wat veel goedkoper is.

Ik denk dan dat je dan net zo veel kans maakt op een voor je zelf geslaagd fokproduct.

Ik ga er dan ook vanuit dat "fokleiders" de volgende zin hanteren en zeker bij een dekgeld van bv. €10000,-:
Dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
,

In principe kun je beter de vader van die GP hengst gebruiken die heeft hem immers geproduceerd.

Vooral met hengsten die er in de eerste bezichtiging al uit gegaan zijn en later goedgekeurd/erkend worden op sportprestaties heb ik wat moeite. Ze zijn er niet voor niets al zo vroeg uitgegaan, dan is er toch een bemerking geweest.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

janderegelaa schreef:
Vooral met hengsten die er in de eerste bezichtiging al uit gegaan zijn en later goedgekeurd/erkend worden op sportprestaties heb ik wat moeite. Ze zijn er niet voor niets al zo vroeg uitgegaan, dan is er toch een bemerking geweest

Zo zie ik het ook!

ceasario schreef:
Maar je kunt ook uitgaan door je af te vragen, hoe het komt dat een bepaalde paard zulke prestaties leverde?

Dat vind ik wel een goede... Zet een vrij simpel dier neer bij een geweldig handige ruiter en die haald er alles uit wat er in zit en dan kan die simpele opeens een aparte worden. Zet datzelfde paard neer bij een "doorsnee" ruiter en de kans bestaat dat het dier nooit op zal vallen :(:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:46

janderegelaa schreef:
[
In principe kun je beter de vader van die GP hengst gebruiken die heeft hem immers geproduceerd.

Inderdaad voor 50% de andere 50 % is de moeder en dan wordt het een optelsom van specifieke genen als ze tenminste naar voren komen..

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:57

janderegelaa schreef:
Vooral met hengsten die er in de eerste bezichtiging al uit gegaan zijn en later goedgekeurd/erkend worden op sportprestaties heb ik wat moeite. Ze zijn er niet voor niets al zo vroeg uitgegaan, dan is er toch een bemerking geweest.

Ben ik het niet mee eens. Die hengsten worden gekeurd als het nog baby's zijn, als het dan een laadbloeier is ligt ie er inderdaad uit, terwijl het wel een goede kan zijn/worden. Andersom kan het natuurlijk ook.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 14:15

Elisa2 schreef:
Rivaldo schreef:
Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels. Denk hier aan hengsten als Maestro en Lingh. Of breken deze nakomelingen nog door omdat het zoals hun vaders geen typische keuringpaarden zijn die bovenaanstaan bij jonge paarden competities?

Ben benieuwd.


Ik denk dat de nakomelingen dan deze hengsten inderdaad meer sportpaarden zijn dan keuringspaarden.
En dat de meeste pas tot hun recht komen in de hogere dressuurklasse,waar er meer gevraagd wordt van een paard fysiek en mentaal.
Maar wat betreft nafok,aan hoe zo'n hengst zelf is gefokt kun je wel een beetje kijken of hij meerwaarde heeft in de fokkerij..Lingh bijv. fokt naar de moeder..tja dan kun je beter Flemmingh zelf gebruiken. {al fokt die trouwens ook niet uniform}
Er blijft toch altijd een verschil tussen keuring en sportpaarden..



Maar moeten we dan niet ons keuringsidee aanpassen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:24

Rivaldo schreef:
Maar moeten we dan niet ons keuringsidee aanpassen?


Er moet minder belang aan een keuringsuitslag gehecht worden, ik roep dat al jaren, maar dat is een moeizaam proces.
Een keuring, buiten de stamboekkeuring is een soort missverkiezing en zo zou dat ook gezien moeten worden

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:19

sarabande schreef:
Er moet minder belang aan een keuringsuitslag gehecht worden, ik roep dat al jaren, maar dat is een moeizaam proces.
Een keuring, buiten de stamboekkeuring is een soort missverkiezing en zo zou dat ook gezien moeten worden

Maar hoeveel waarde word er aan gehecht aan keuringsuitslagen bij sportpaarden? Ik vind het namelijk ook best dubbel... Op de keuringen zie je voornamelijk fokkers die hun dieren voorstellen. Mensen die een paard voor de sport hebben zie je veel minder op keuringen voor bijv. stamboekopname/ster.
Daarnaast zijn predikaatrijke moederlijnen vaak weer een pre om te fokken, maar ik merk in mijn omgeving dat mensen die een paard enkel voor de sport aankopen weer minder letten op predikaten (of alleen letten de sportpredikaat-aanduidingen).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:38

Er wordt veel waarde gehecht aan gezondheid en sportpredicaten, maar minimaal ster geeft toch een bepaalde correctheid aan dus men kijkt tegenwoordig toch naar het totaal plaatje en

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:29

Predikaten, buiten gezondheid en sport, zeggen niks...

Zolang er geen of weinig sportprestaties in de stam zitten moet je toch eens 2x nadenken vooraleer te fokken.

Je moet niet verwachten een GP-paard te fokken uit een familie van L2-paarden è... zelfs niet met een top-hengst...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:01

Waarom niet? Zet een stel hannesers op die paarden en ze komen niet verder door gebrek aan rijkunst bij de ruiter.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:11

Inderdaad, want L2 paarden, sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Die paarden hadden met een beetje ruiter heus Z kunnen worden. Een KWPN'er wordt toch al sport bij Z1 of Z2? Is toch maar de basis he, ik vind het een laag niveau voor een stamboek wat sportpaarden meent te fokken. :o

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:16

Nies_ schreef:
Inderdaad, want L2 paarden, sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Die paarden hadden met een beetje ruiter heus Z kunnen worden. Een KWPN'er wordt toch al sport bij Z1 of Z2? Is toch maar de basis he, ik vind het een laag niveau voor een stamboek wat sportpaarden meent te fokken. :o


Ze worden sport bij Z2 hetgeen een respectabele prestatie is voor een fokmerrie die je niet kan vergelijken met een paard dat alleen voor de sport gehouden wordt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:20

Nies_ schreef:
Ben ik het niet mee eens. Die hengsten worden gekeurd als het nog baby's zijn, als het dan een laadbloeier is ligt ie er inderdaad uit, terwijl het wel een goede kan zijn/worden. Andersom kan het natuurlijk ook.



Het gaat om de instroom van grand Prix paarden in eerste instantie. w.o. Totilas en bv. Lingh in het verleden.

Jonge hengsten is een ander verhaal..
Die bekijk in mijn opinie op aanleg tot..en vooral ook nog de pedigree in generaties en verdere moederlijnen..
Dan heb je iets meer dan allleen koffiedik kijken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:25

Nies_ schreef:
Inderdaad, want L2 paarden, sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Die paarden hadden met een beetje ruiter heus Z kunnen worden. Een KWPN'er wordt toch al sport bij Z1 of Z2? Is toch maar de basis he, ik vind het een laag niveau voor een stamboek wat sportpaarden meent te fokken. :o




Een hele familie met alleen L2-paarden... er gaat er nooit eens eentje bij en goeie ruiter terecht komen?
Als het talent er is worden ze er wel uitgepikt hoor...


Dus, als de hengst uit een sportfamilie komt, verder correct is qua fundament en gezond zie ik geen reden om hem niet goed te keuren.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:27

s0173957 schreef:
[


Dus, als de hengst uit een sportfamilie komt, verder correct is qua fundament en gezond zie ik geen reden om hem niet goed te keuren.


Dat is een beste manier.. Verder zal de fokkerij zelf beslissen of ze hem gebruiken of niet..

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:48

ceasario schreef:
Verder zal de fokkerij zelf beslissen of ze hem gebruiken of niet..

En daar heb je een hele leuke zin...
Uiteindelijk zal de nafok laten zien of het de juiste keuze was om hem goed te keuren... Alhoewel er natuurlijk ook wel degelijk verschil zit in het merriemateriaal wat er gedekt word :7

Wat dat betreft denk ik dat toen totilas ter dekking werd aangeboden en dat merries "beoordeeld" werden een hele slimme zet is geweest. Met goed merrie-materiaal is de kans natuurlijk veel groter dat er leuke dieren uit voort komen... Maar de vraag is ook hoe houd een hengst zich op een merrie met wat minder kwaliteit? Kan ie dan flink verbeteren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers