zomereczeem bij haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:00

Hoi bokkers,

Ik heb een hele leuke haflinger op het oog die ik graag wil kopen. Ik zag alleen dat haar staart afgeschuurd was. Niet in extreme mate, maar de haren op de staartwortel waren gewoon kort. De eigenaar vertelde dat het geen zomereczeem was omdat ze dit jaar voor het eerst schuurde, maar zomereczeem kan zich toch ook op latere leeftijd ontwikkelen? Aangezien zomereczeem bij haflingers vrij veel voor komt twijfel ik hier wel over. Overigens was alleen haar staart geschuurd, de manen niet. Hoe kan ik erachter komen of het zomereczeem is of niet? En wat zijn de gevolgen als dit wel het geval is?

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:01

Hoe oud is ze?
Zomereczeem ontwikkelt zich over het algemeen tot het 6e jaar meen ik.

nola12_Oud

Berichten: 72
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:03

Ik heb mijn haflinger merrie toen der tijd ook eczeemvrij gekocht dacht ik..Ze was toen 3 jaar..
pas na 2 jaar kwam het bij haar.. zo heftig dat ik elke zomer zonder manen zat.
Een deken is een goede optie, als je er optijd mee begint dan valt het schuren mee.
Je heb ook veel middeltjes waarmee je het kan wassen of behandelen.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:04

Ik heb geen idee of je zoiets kan laten testen... Maar mijn hafje heeft dat ook gehad, waren wormen en geen ZE.

Als het ZE is zal je waarschijnlijk met dekens aan de gang moeten.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:07

Ze is 3 jaar oud. Weten jullie of eventuele dekens of middeltjes goed helpen?

En blijkbaar maakt het dus in principe niets uit of je een paard eczeemvrij koopt, omdat dit altijd nog kan ontwikkelen? (als je een jong paardje koopt dan)

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:09

Ik heb in augustus een 5 jarige Haflinger gekocht met ZE. Eigenaren zeiden dat het geen zomereczeem was.. maar ik denk van wel. Ze stond immers onder een eczeemdeken bij hun op het land ( was volgens hun een vliegendeken...)

Ik heb de gok alsnog gewaagd, verder super leuk beestje en zelf vind ik dat ZE iemand niet moet tegen houden om paard van je dromen te kopen. ( Ik weet zelf hoe het is om overal op afgekeurd te worden )

Ik denk dat jou Haf weleens ZE kan hebben. Het hoeft niet natuurlijk, hij kan ook allergisch zijn voor iets anders ( bepaald voer bijvoorbeeld) maar je behandeld ze eigenlijk hetzelfde als ZE. Het kunnen ook wormen zijn natuurlijk.. zie je meestal ook aan de buik dan.. Maar dan zou je dus moeten experimenteren :)

Als hij het in milde vorm heeft, ( mijn Haf heeft het ook in milde vorm) dan zou je met een goede eczeemdeken en speciaal voer ( zo min mogelijk suikers, zetmeel en eiwitten) al een heel eind komen!

Ondanks dat de manen niet zijn geschuurd zou je wel kunnen kijken of haar manenkam groeven heeft, verdikt en hard is. Zo ja, dan is het waarschijnlijk wel ZE.

Je zou ook allerlei bloedonderzoeken kunnen doen.. Maar ik heb dat op aanraden van mijn DA niet gedaan. kost gigantisch veel geld en een echte uitslag of het wel of geen ZE is, is er niet..

Je kan ook kijken naar smeerseltjes etc om de jeuk te verminderen.. maar zou dan eerst beginnen met het voer ( meeste jeuk reacties komen van binnenuit)
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 13-11-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nola12_Oud

Berichten: 72
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:09

Ik heb toen der tijd gewoon een eczeemdeken gekocht, dit werkte zeer goed!
Ook deed ik wel eens wassen met wat spullen van de paardendrogist..

En het voer aanpassen schijnt ook te werken.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:31

Bedankt voor jullie reacties!

TeSs2411: Het houd me niet echt tegen, vindt het nog steeds een leuk beestje natuurlijk haha. Maar ik wist zelf niet zo goed wat de gevolgen waren en of het te behandelen is. Het enige wat ik ervan wist is de verschrikkelijke foto's van compleet kaal geschuurde en bloedende staartwortels. Ik wil gewoon geen beestje wat zichzelf de vernieling in helpt en dat ik machteloos toe sta te kijken....

Bedankt voor de tips iedereen! ik weet er nu in elk geval wat meer vanaf, en dat het in ieder geval te behandelen is, is ook heel belangrijk!

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:39

Een deken en AVS creme werken heel goed tegen zomereczeem. Voor de rest is het al duidelijk toegelicht :)

_KaWi_

Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:38

Ik heb ook een hafje met eczeem.
Wist ik niet met de aankoop maar eerste zomer dat ik hem had ( 2 jaar) begon hij iets te jeuken.
Deze zomer ( 4 jaar ) merkte ik wel dat het steeds iets erger aan het worden is.

Als je mijn haflinger ziet zou je echt niet zeggen dat het een eczemer is.
Maar ik ben ook heel consequent met de deken, vroeg in het jaar op en laat weer af.
Ook probeer ik hem in de ergste maanden 's avonds op stal te zetten.
De vliegjes zijn het meest actief met zons op en ondergang.

Ik vind het wel een extra zorg hoor.
Heel erg opletten met voeding ( zo weinig mogelijk suiker en zetmeel) en ook zo min mogelijk gras.
Maar ik zou het met alle liefde nog een keer doen als het het juiste paard is :j

Anoniem

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:41

Zomereczeem kan altijd de kop opsteken, ook bij oudere paarden. Dus een grens die ligt bij 6 is er niet.

Kimmetjuh18
Berichten: 38
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:56

BlondCowgirl schreef:
Ze is 3 jaar oud. Weten jullie of eventuele dekens of middeltjes goed helpen?

En blijkbaar maakt het dus in principe niets uit of je een paard eczeemvrij koopt, omdat dit altijd nog kan ontwikkelen? (als je een jong paardje koopt dan)


ik gebruik horsol druppels. sindsdien geen last meer.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:49

Ze gaan ook wel eens de staart schuren als ze niet goed ontwormd zijn.

Kimm1990
Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-08
Woonplaats: Lepelstraat

Re: zomereczeem bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:18

Ik heb ook een haflinger met ZE. Vanaf einde van de week ga ik beginnen met speciaal voer voor ZE-paarden. Dat is van Mijten en het voer heet Nova-mix. Ik haal het zelf bij de Boerenbond.
Afgelopen jaar heb ik hem gekocht en heeft hij onder een eczeemdeken gestaan. Heb ook spul van de dierenarts, Z-itch en hiermee kan ik het goed onder controle houden. Ik hoop dat het voer ook mee gaat werken.