Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:51

Onze paarden staan aankomende winter overdag heel de dag lkkr buiten en avond binnen maar omdat
er geen gras meer staat moet er wel bijgevoerd worden. Gewoon hooi neerleggen is geen optie waait weg etc.
nu heb ik wel van die hele dure dingen gezien die je op het land kan zetten maar er moeten toch ook wel
andere (lees betaalbare) opties zijn?? Ben benieuwd hoe jullie dit doen...

RDuijn

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:58

Een hooi net met fijne gate

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:01

ik heb een hele poos van die fruitkisten gebruikt, hier noemen ze dat een paloks. Dus bij de fruitboeren eentje vragen, heeft mij toen 20 gekost, ze morsen nog maar lang niet zo veel meer. En ze vertrappelen het niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:02

Fijnmazige hooinetten aan palen of in de schuilstal hangen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:02

Toch valt de prijs van die palletbakken best mee hoor als je ze 2dehands op bv marktplaats zoekt. Zo rond de € 50,- per stuk.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:03

Hooinet.nl ;)

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:03

Hooinetten die je aan een paaltje hangt, kisten (eventueel met een rooster er op, kan ook, dan waait het niet weg en heb je een goede slowfeeder) of een ruif (maar die zijn prijzig).

tata
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:04

Wij gebruiken van die vrachtwagenbanden om hooi in te doen. Of je kunt het in zo'n kuip met een zware steen doen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:05

Als het niet waait gooi ik het op de grond neer.
Wij hebben ook een schuilstal waar het in kan, in een andere wei.
En er is nog ergens een muurtje waar ik het achter kan leggen zodat het ook niet wegwaait.

Maar soms als de wind heel hard staat en vanuit de verkeerde richting waait er inderdaad veel weg. Dat zul je ook hebben met een hooinet enzo.

plutak
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Winterswijk Miste

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:09

Ik gebruikte altijd een palletbak. Dit gaat erg goed. Paar gaten in geboord zodat het water weg kon lopen. En het hooi bleef mooi schoon. Heb hem hier staan als je interesse hebt. Alleen wel erg uit de richting zie ik ;)

Marlou_18
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-11-13

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:17

Je zou natuurlijk ook zelf creatief kunnen gaan doen en iets maken. Is veel goedkoper en je kan er ook nog trots op zijn!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:19

Ik voer het in betonkuipen. Wel in de schuilstal bij het laatste beetje gooit mijn shet de bak om en daar eet hij de restjes van de vloer. Hooizak heb ik ook hangen maar die wordt alleen gevuld bij droog weer anders "moet" hij in de regen eten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:24

Palletbakken, of de metalen buitenkant van de kuub waterbakken. Hooinet, een ouderwetse betonnen drinkbak neerzetten. Of een buiten hooiruif kopen.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:25

Even creatief nadenken en marktplaatsen haha

Dit is onze bak die we vorig jaar klaar hebben gemaakt voor hooi gebruik
Afbeelding

Wat het nu eigenlijk was weet ik niet haha. Maar scherpe kanten weg gewerkt. Aan de zijkant konden ze met hun benen tussen. Hier hebben we aan elke kant een extra ijzeren balkje tussen gemaakt dat ze er niet meer door passen. Tegelijkertijd kunnen we er nu ook voerbakken aan hangen voor het bij voeren van slobber bix etc.
De onderkant was open hier hebben we beton gaas in gemaakt.
En hij doet het nog steeds. Het kan daar soms kei hard waaien op de openvlakte maar dan voeren we gewoon vaker dan 2 keer per dag. Dan gooien we hem niet helemaal vol.

Ook kun je een badkuip pakken......
Gewoon even marktplaatsen dan kom je vanzelf iets tegen wat je kan gebruiken voor hooibakken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Een fijnmazig hooinet (maaswijdte 30mm en materiaaldikte minimaal 4mm) vinden we hier het allerfijnste.

Makkelijk op te hangen tegen een wand of aan een paar palen, heel snel en makkelijk te vullen +:)+

En het hooi ligt niet op de grond dus wordt niet vies, waait niet weg, regen loopt er langs weg, en de paarden doen er lekker lang mee omdat ze wat meer moeite moeten doen om het uit het net te "grazen" in plaats van dat ze het zo naar binnen kunnen stouwen.

http://boktimg.nl/sites/default/files/9 ... bc4971.jpg

Ik zou echt nooit meer hooi los willen voeren....veels te veel verspilling en rommel.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:00

Hey peeps, ideaal al die ideeën! Kan ik zeker wat mee.
Palletbakken lijken mij wel goed, ook de hooinetten zijn idd wel goede optie, alsssss ik handig was zelf iets knutselen, maar laat ik dit de paarden maar niet aan doen hihi. Thnx voor t aanbod Plutak maar idd beetje ver uit de buurt.
Op MP idd v alles te vinden en daar weer van alles van te maken, creatief zijn kan ik dan nog wel :-)
Schuilstal is niet aanwezig op t land daar ze daar overdags buiten staan en voor 5 middag alweer binnen dus warm/droog staan.
Maar van 8.30 - 16.30 wel buiten dus er moet wel wat gevoerd worden... ik ga hiermee aan de slag en meer tips altijd welkom hoor +:)+

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:07

Voor de paarden in de grote kudde hebben we een overdekte ruif gebouwd van hout, staat op pallets. Grote ronde baal hooi erop, aanhangernet eroverheen en klaar. Voor de paarden die met z'n 2en staan hangen er slowfeedernetten aan een stalen constructie. Voor de ezeltjes heb ik een trekkerband liggen waar ik een dak op palen omheen gebouwd heb. En een slowfeedernet in hun open stal hangen.

De trekkerband moet ik niet te vol doen als het hard waait, dan werkt het perfect (dan waait er niks uit).

xLindsayx

Berichten: 216
Geregistreerd: 30-04-07

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:55

hooi kilko's bekijk het even op google

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:16

Ik heb al veel geprobeerd maar meest tevreden met mijn 1000 liter vaten constructie, boven kant deels afgehaald om te verlagen en klaar is kees.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:12

Gewoon een tractorband (die ook vaak als zandbak worden gebruikt), werkt perfect :-)

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:23

Ik heb 2 palen in de grond geslagen en gaas eromheen gespannen. Onderkant dichtrijgen met strotouwtjes en de bovenkant ook werkt perfect

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:34

Ik heb voor 2 paarden, 2 grote hooinetten hangen van www.hooinet.nl. Ik had perfecte ophangmogelijkheden. Maar anders even een kwestie van 2 palen slaan en daartussen hangen.
Ik heb de netten met de kleinste mazen, ideaal!

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 11:26

Veel wijsheid over het voeren idd, en ik denk dat we idd ook soort "slow-feed" gebeuren moeten creëren. Ieder geval genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan en gezien het weer... snel ook! pfff
Vind Callum idee ook wel aannemelijk klinken... heb je hier wellicht foto van hoe dit eruit ziet?
en Kilko's ga ik gelijk's googlen, nooit v gehoord, thnx 4 the tips again *toppi*... Kilko's krijg ik nix op... of bedoel je Kliko's? maar daar snap ik dan constructie weer niet van.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:46

Zal eens ff kijken of ik vanavond een foto kan uploaden voor je en anders morgenmiddag.

Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Hoe of in wát hooi te voeren op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:45

Een kist, ouder traktorband. :)