recepten omega olie of andere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 17:17

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar de omega 369 of andere soorten die een gezond mengsel vormen. Graag ook met de verhoudingen weetniet of dat gewoon beetje dit en dat kan of dat er van de 1 klein beetje moet en ander meer.

Wil even gaan uitzoeken of het voordeliger is het zelf te gaan maken dan uit de supermarkt of ruitersport.

Thanks. Grtjes !

]


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:49

Als je het zelf wilt maken kun je beter gewoon alleen lijnzaadolie geven. Dat bevat omega 3 en is de belangrijkste omega olie. Omega 6 zit vaak al meer als voldoende in krachtvoer en teveel eraan zorgt voor ontstekingen terwijl omega 3 juist ontstekingsremmend is.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:01

Ik heb zelf een mengsel gemaakt van hennepzaadolie (omega 3, 6 en 9 in de perfecte verhouding plus GLA = ontstekingremmer) en tarwekiem olie (vit. E). Ik sta op het punt om ook teunisbloemolie te gaan bestellen (goed voor huid & GLA).

Ik had ook de Absolute omega bio Raw van Mattisson voorbij zien komen. Bevat: Lijnzaadolie, Hennepzaadolie, Sesamolie, Pompoenpitolie, Bernagie-olie en Granaatappel-olie. Momenteel slecht leverbaar, maar ik vond het wel een mooi product.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 23:13

Maris schreef:
Als je het zelf wilt maken kun je beter gewoon alleen lijnzaadolie geven. Dat bevat omega 3 en is de belangrijkste omega olie. Omega 6 zit vaak al meer als voldoende in krachtvoer en teveel eraan zorgt voor ontstekingen terwijl omega 3 juist ontstekingsremmend is.


Hij krijgt geen krachvoer.

]

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 23:17

Kala schreef:
Ik heb zelf een mengsel gemaakt van hennepzaadolie (omega 3, 6 en 9 in de perfecte verhouding plus GLA = ontstekingremmer) en tarwekiem olie (vit. E). Ik sta op het punt om ook teunisbloemolie te gaan bestellen (goed voor huid & GLA).

Ik had ook de Absolute omega bio Raw van Mattisson voorbij zien komen. Bevat: Lijnzaadolie, Hennepzaadolie, Sesamolie, Pompoenpitolie, Bernagie-olie en Granaatappel-olie. Momenteel slecht leverbaar, maar ik vond het wel een mooi product.


En de verhoudingen ? Mag ook in pb. En waarom juist deze producten?
Ben erg benieuwd :D

]

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 07:54

Colandro schreef:
En de verhoudingen? Mag ook in pb. En waarom juist deze producten?
Ben erg benieuwd :D

De verhoudingen zijn geen geheim hoor ;)
Ik heb nu van de tarwekiemolie en de hennepzaad olie 2x 250ml in 1 fles gegoten. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar hij heeft allemaal van die kleine knullige huid dingetjes. Vit. E is een sterk anitoxidant en zorgt goed voor de huid en hennepzaadolie bevat zóveel goede eigenschappen. Die omega's in de goede verhouding, klein beetje chlorofyl wat zuurstofvervoer stimuleert, ontstekingremmer, lekker... Niet onbelangrijk. ;) Ik wil perse GEEN sojaolie of überhaupt geen sojaproducten.

En dat andere product van Mattisson: Pompoenpitolie is goed voor de prostaat, lijnzaadolie voor de huid en vacht, granaatpitolie bevat heel veel antioxidanten (goed na hard werken), bernagie is de iets lichtere variant van teunisbloemolie (dus ook onstekingremmend door LA en GLA). Bovendien vind ik het product voor wat het is niet zó belachelijk duur. Als ik zie wat voor meuk je aan olie kunt kopen voor paarden wat 2 tot 3x zo duur is...

Wat iemand anders zei, dat je teveel 6 en 9 kunt geven dat klopt. Als je inderdaad bewerkte producten hebt. Teveel gaan op een gegeven moment inderdaad ontsteking veroorzaken. De natuur 'weet' dit. Daarom zitten bij planten zoals de teunisbloem, bernagie (komkommerkruid), hennep, chia, etc dus ook al de ontstekingremmers LA en GLA in. Dat zijn dingen waar je goed op moet letten.
Biologische oliën en eerste persingen zijn altijd goed. ;)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 10:17

Oke top dankje. Denk alleen niet dat met jou producten ik ook goedkoper uit kom.

Ik wil hem olie gaan geven om hem wat beter op gewicht te krijgen.
Misschien voor mij gewoon dan een omega met een gezonde dosering en aanvullen van een olie waar hij wat meer van mag krijgen ofzo?

Waarom perse geen soja producten ?

Bij de paardendrogist zag ik namelijk een omega van 5liter voor 23 euro en dat vond ik wel redelijk vergeleken andere omega's

]

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:30

Colandro schreef:
Ik wil hem olie gaan geven om hem wat beter op gewicht te krijgen.


Je gaf aan dat je hem geen krachtvoer voert. Geef je hem wel op een andere manier vitaminen, mineralen en spoorelementen bij? Wanneer een paard alleen ruwvoer krijgt, loopt hij zeker tekorten op wat de gezondheid van je paard niet ten goede komt. Dat kan natuurlijk ook effect hebben op zijn gewicht.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 10:44

Ja hij krijgt vitaminebrok

]

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 16:37

En wiesenbrok en wat luzerne naast ochtend en middag ruwvoer van de baal

]

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:37

Colandro schreef:
En wiesenbrok en wat luzerne naast ochtend en middag ruwvoer van de baal

Een paard wat geen topdressuur loopt, heeft bijna geen brok nodig en moet het goed doen op ruwvoer (mits goede kwaliteit). Verschilt wel een béétje per ras overigens. Heb je het gevoel dat je paard tekort komt (stijf, nukkig, spierpijn, afvallen), kun je altijd gaan kijken naar een (kruiden)brok.

Olie gaat je overigens niet helpen om je paard op gewicht te krijgen. Als je paard afvalt, zou ik gaan kijken of hij wel de juiste voeding voor zijn lijf krijgt, voldoende rust krijgt tussen de trainingen, het niet te koud heeft of geen wormen heeft. Kan ook zijn dat jouw paard het pispaaltje in de wei is en daardoor telkens weggejaagd wordt bij de baal hooi.

Ik heb mijn paard nu op de Luzernecob van Agrobs voor extra eiwitten (eerste zak). Ik merkte dat hij namelijk wat tekort kwam. Omdat de calcium/fosfor ratio volledig uit balans is van dit voer (kwam ik net te laat achter), ga straks over op de Fetura van Agrobs. Zit net zo lekker in de eiwitten voor spierherstel, maar prima in balans. Ik wil er geen granen in hebben, omdat paarden hier eigenlijk vrij weinig mee kunnen. De zetmeel kan voor bezinksel in de blaas zorgen (= kans op blaas- & nierstenen), plus zetmeel wordt omgezet in suiker en dat vind ik ook niet zo nodig.

Waarom geen soja? Omdat soja een plantaardig oestrogeen bevat. Dat kan disbalans in het lichaam geven en uit onderzoek is gebleken dat hoefbevangen ook met disbalans van de hormonen te maken heeft. Daarnaast wordt soja met zoveel bestrijdingsmiddelen gekweekt en wordt het schroot vaak als loos vulmiddel gebruikt. Kortom, ik hoef het er niet in ;).

Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:57

En waar bestel je de hennepzaadolie?

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 10:36

Oke. Ik wil de olie erbij als een extra om wat aan te zetten.
Verder is hij herstellend van worm. In de weide is geen voer.
Hij krijgt 2x ruwvoer van de baal. En luzerne en wiesencobs en een vitaminebrokje over 5porties verdeeld.
Hij is sinds een maand vn krachtvoer af en nu alles op ruwvoer omdat hij niet gereden word en een paard het moet kunnen halen uit ruwvoer.
Owja tandarts is ook al geweesd. Dus dat is verder ook uitgesloten.

Hennepolie moet je ff google. Miss bij de reform winkel ofzo ?

]

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:45

Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben naar de prijs die Kala betaalt. Ik zag namelijk een fles bij Amazon.de voor een prijs die mij aantrekkelijker lijkt dan wat ik tot nu toe in NL aan prijzen kon vinden. Wie weet heeft Kala een adres met eveneens een goede prijs.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 11:04

Als je het regelmatig gebruikt kan je denk ik grotere voorraad halen.
Olie kan je vaak goed lang houdbaarbewaren.

Er is ook een sojaolie vanuit de paardenwinkel is die ook zo bewerkt ?
Ik wil de mijne ook niet op zetmeel aan laten komen. Bij mij op stal zeggen ze steeds dat ik hem op haver moet doen, maar dat zie ik niet zitten.

]


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:19

Het gaat bij de soja niet om het bewerken, maar gewoon om het feit dat soja plantaardige oestrogenen bevat en daarbij ook nog eens heel vaak GMO. Zie b.v. http://eten-en-drinken.infonu.nl/produc ... ezond.html
Om je paard aan te laten komen kan je ook bietenpulp overwegen, dat is laag in suikers. Het nieuwe product van pavo speedibeet bevat 5% suikers, gewone bietenpulp net iets meer. Maar het zet wel goed aan.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 17:24

Ik zal is even wat meer info over bietenpulp zoeken.

]

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 17:40

Dat weken word lastig omdat ik niet zelf voer. En de wiesencops binnen kwartier geweekt is. Ik zet zelf het voor klaar voor de week.

En ik moet nog ff goed lezen hoe de energie ervan is. Ik hou de bietenpulp iedergeval als optie als hij mager blijft.

]

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:42

Emma_s_girl schreef:
Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben naar de prijs die Kala betaalt. Ik zag namelijk een fles bij Amazon.de voor een prijs die mij aantrekkelijker lijkt dan wat ik tot nu toe in NL aan prijzen kon vinden. Wie weet heeft Kala een adres met eveneens een goede prijs.

Wat ik betaal is niet helemaal eerlijk. Ik werk bij een winkel waar we het verkopen en ik krijg korting. Gister voor 3 verschillende flesjes (lijnzaad-, hennepzaad- en tarwekiemolie, 0,75L in totaal) plus thee €12,- betaald. ;)
(Ze hebben niet de goede hennepzaadolie op de website staan die ik heb meegenomen, maar verkopen we wel in de winkel. Is iets goedkoper dan die op de website staat)

Let er wel altijd op of het biologisch, koudgeperst en/of eerste persing is. Je betaalt wel voor kwaliteit en er wordt ook een hoop meuk verkocht. Duitsland kan inderdaad goedkoper zijn, maar hou ook de verzendkosten in de gaten.

Bij Divoza verkopen ze een mengeling die ook nog wel interessant is, maar die vind ik persoonlijk érg duur. Primeval 3-6-9.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present'.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: recepten omega olie of andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 10:31

Ja die had ik idd ook gezien. Mischien bij een groothandel zulke mix te koop ?

]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse en 6 bezoekers