Passoa longeerhulpteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:48

Iemand ervaringen met een passoa longeerhulpteugel? Ben wel benieuwd wat volgens huidige gebruikers de voor en nadelen zijn. Het komt op mij over als een vriendelijk hulpmiddel, ben benieuwd of dit in werkelijkheid ook zo is :j

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:55

Je haalt 2 dingen door elkaar :D

Passoa:
Afbeelding

Pessoa:
Afbeelding

Denk dat de zoekfunctie op de laatste meer oplevert. ;)

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 14:18

:= Oeps.. Ik ben tegenwoordig trotse eigenaresse van een IPAD, helaas lijd dit apparaat wat betreft spellingcontrole nog al zijn eigen leven, excuses.

Ik heb het natuurlijk niet over het mixdrankje, lijkt me persoonlijk niet zo'n goed longeer hulpmiddel.. :+

Anoniem

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:54

ik volg even! iemand ervaringen met een pessoa hulpteuge; bij jong paard? (4 jaar, wel ingereden en gelongeerd met bijzettouwtjes en zadel)

Mike_e
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Arnhem

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:01

ik gebruik nu zelf sinds kort een pessoa mijn paard is dan wel 9 maar iemand van stal heeft ook een paard van 4 en gebruikt de pessoa ook maar dan gwn lekker losjes dan kan je hem makkelijk gebruiken en dan langzamer hand kan je hem aanpassen als die er goed op reageerd

Anoniem

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:42

Ik ben ook wel benieuwd naar de werking er van, ik heb het idee dat het nog altijd redelijk in de mond trekt, wat is jullie ervaring daar mee?

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:44

Wij zijn fanatiek gebruiker van de pessoa. Ook bij jonge paarden, wel lekker losjes, zo leren ze mooi te ontspannen en hun achterhand ook mee te nemen. Hij stimuleert de rug en achterhand wat hem helpt om mooi in balans te blijven lopen.
Ook bij de oudere paarden gebruiken we ze, het mooie is bij de pessoa dat je hem op verschillende hoogtes kan instellen en dus ook in dressuurpositie kan trainen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:57

Just_Sannee; wat zijn de belangrijkste aandachtspunten als je hiermee traint?

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:01

Ik vind het wel een fijne manier van longeren. Had verwacht dat mijn super gevoelige pony hiervan zou flippen, maar hij loopt er juist goed op! Ook niks geen geruk in de mond, anders staat ie te strak. Mijn pony zoekt juist naar de houding die fijn loopt en dat is precies de bedoeling..

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:44

Mijn haflinger kan best wat hulp gebruiken om te leren zijn achterhand nog wat beter te gebruiken, ik vraag me af of de pessoa hier geschikt voor is, want denk jij? Just Sanne? Hij is wel erg jong, 3,5 jaar.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:50

Mijn friese merrie reageerde er heel goed op. Het is niet zo dat de pessoa een magisch wondermiddel is waarbij hij al meteen z'n achterhand perfect gaat gebruiken, maar het stimuleert wel degelijk zonder dat er gerukt of geplukt word in z'n mond (mits dat de pessoa goed staat afgesteld natuurlijk). Hij gaat in de juiste houding lekker over de rug lopen.
Ik persoonlijk vind het een heel fijn hulpmiddel aangezien ik niet met dubbele longe kan werken.

Wel zou ik, als je de pessoa gaat gebruiken, eerst oefenen met een longeersingel en daaraan een bandage vastgeknoopt achter z'n billen langs om er aan te wennen.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:08

Goede tip, mijn hafje is kan behoorlijk hysterisch zijn dus zeker geen verkeerd plan even te oefenen. Ik vind de pessoa ook overkomen als een vriendelijk hulpmiddel :j dat kan alleen in de praktijk nog wel eens verschillen. Hulpmiddelen die teveel druk op de mond uitoefenen zijn absoluut niet geschikt voor mijn paard, hoe meer druk hoe minder ontspanning.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:09

Just_Sannee schreef:
Mijn friese merrie reageerde er heel goed op. Het is niet zo dat de pessoa een magisch wondermiddel is waarbij hij al meteen z'n achterhand perfect gaat gebruiken, maar het stimuleert wel degelijk zonder dat er gerukt of geplukt word in z'n mond (mits dat de pessoa goed staat afgesteld natuurlijk). Hij gaat in de juiste houding lekker over de rug lopen.
Ik persoonlijk vind het een heel fijn hulpmiddel aangezien ik niet met dubbele longe kan werken.

Wel zou ik, als je de pessoa gaat gebruiken, eerst oefenen met een longeersingel en daaraan een bandage vastgeknoopt achter z'n billen langs om er aan te wennen.


Hoe weet ik zeker dat ik hem goed afstel?

haikegek
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-08-13

Re: Passoa longeerhulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:17

Mijn paard loopt snel te diep. De achterhand mag ook wat actiever en dragender. Is de pessoa hier ook goed voir te gebruiken en idd hier ook de vraag, hoe weet ik of ik het goed af stel?

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:25

Pfoe, ja daar heb je me even :+ Ik vind het onwijs moeilijk om dingen uit te leggen op papier :+
Ik stel hem altijd in op gevoel. In het begin zeker niet strak zetten (pessoa hoort nooit strak te staan overigens). Ik heb hem sowieso altijd op de laagste stand en zet hem vast tussen de voorbenen.
Het is ook even pielen in het begin hoe je paard er goed op reageert. Begin rustig met een losse pessoa, als ie er goed op reageert kan je hem iets strakker zetten totdat hij op de juiste stand staat. Dit zie je het beste zelf aan je paard.

Als het goed is krijg je ook een gebruiksaanwijzing als je een nieuwe pessoa koopt. Ik zou eventjes iemand die ervaring hebt met de pessoa laten helpen.

Hier een korte uitleg over de verschillende instellingen;
http://www.ej.nl/SupplyImages/pdf/Longe ... teugel.pdf

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:40

Ik gebruik de pessoa ook bij mijn jonge paard (4 jaar). De eerste keer is het handig om alleen het bontje vast te maken en de rest aan de longeerlijn vastklikken (natuurlijk wel zo dat ze er niet in kunnen gaan staan). Mochten ze gaan bokken dan krijgen ze niet iedere keer een ruk aan het bit. Als ze eenmaal gewend zijn aan het bontje kun je de pessoa aan het bit bevestigen en dan tussen de voorbenen door (lage positie). Uiteraard niet te strak instellen.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:47

astriidj schreef:
Ik gebruik de pessoa ook bij mijn jonge paard (4 jaar). De eerste keer is het handig om alleen het bontje vast te maken en de rest aan de longeerlijn vastklikken (natuurlijk wel zo dat ze er niet in kunnen gaan staan). Mochten ze gaan bokken dan krijgen ze niet iedere keer een ruk aan het bit. Als ze eenmaal gewend zijn aan het bontje kun je de pessoa aan het bit bevestigen en dan tussen de voorbenen door (lage positie). Uiteraard niet te strak instellen.


Het zelfde effect als oefenen met een bandage :j
Met bandage oefenen is makkelijker en veiliger omdat je dan de rest van de meuk er niet aan hebt hangen en dus ook geen risico hebt dat ze er toch wel per ongeluk gaan in staan. Zeker als paard van TS nogal hysterisch kan zijn zoals ze zelf aangeeft.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:08

Ik ben inderdaad voorstander van de bandage :j . Bedankt voor de info, hier heb ik wat aan. Ik denk dat ik er zometeen gewoon een bestel, ben benieuwd.

*\o/*