Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 08:08

Ik maak lange dagen in de collegezalen, vaak van 08.30-18.00
Vaak krijg ik 's middags een dip, dan is cola mijn 'wondermiddel'.
Maar om nu iedere dag cola te drinken is niet bepaald goed voor de lijn en voor mijn tanden :P
Gister probeerde ik een dagje zonder cola, helaas viel ik 's middags bijna in slaap. Snel blikje cola gekocht vóór het volgende (enorm belangrijke) college en ik kon er weer tegen aan! Ik had weer volop concentratie en ik kon goed opletten.
Nu durf ik niet snel van de cola af te stappen of wachten tot dat moment dat ik weer uit mezelf wakker blijf. Mijn studie is behoorlijk pittig en ik heb mijn concentratie volop nodig!
Koffie lust ik niet, energiedrank (evt mengen met water) lijkt me nog veel slechter :P
Heeft iemand dé tip voor een hele dag te kunnen concentreren én wakker te blijven?

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..


Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:11

Belang is vooral wat je de hele dag eet.
Eet alles volkoren, geen suikerhoogtes maken, want dan krijg je dips.
Stukje zwarte chocolade helpt om je suiketspizgel stabiel te krijgen.
Tussendoor eten, goede gezonde snacks helpt ook enorm.
En veel water drinken.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:12

Hoe laat ga je naar bed en hoe laat sta je op? Voldoende nachtrust belangrijk. En je eetpatroon en voeding kan je ook helpen. Je kan dus beter uitzoeken waarom je moe wordt dan op zoek naar een middeltje wat je over die dip heen trekt.

Sven 26-05-2010 & Lars 10-11-2014

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 08:17

Ik ontbijt 's ochtends meestal met twee a drie donkerbruine boterhammen met kaas of pindakaas. In de eerste pauze (rond 10 uur) stuk fruit. Middagpauze ook twee of drie boterhammen met kaas. Rond 3 uur weer een stuk fruit. 's Avonds rond 18u normaal diner en rond 20u (tijdens studeren) vaak nog iets van cracker ofzo. Tussendoor drink ik idd veel water, maar 's middags moet ik toch echt aan de cola. Dit is globaal.
Zwarte chocolade (zo puur mogelijk neem ik aan?) is wel een goede tip :) hopelijk eet ik het dan niet allemaal achter elkaar op :=


Meestal slaap ik rond 23u (tenzij ik eerder moe ben, dan ga ik eerder slapen) en ik sta om 6u op.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..


zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:26

Dat zou ik eerst eens proberen wat meer slaap te krijgen, je zit nu aan de 7 uur maar voor veel mensen is dat wel te weinig.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 08:33

Voor mij is 7 uur slaap normaal tot veel. Ik ben niet anders gewend en als ik langer ga slapen, dan voel ik mij alleen maar vermoeider ipv fitter. Soms slaap ik wel langer, maar dat is alleen als ik merk dat ik het echt even nodig heb (dan de volgende dag maar minder fit.. ik ga niet vechten om wakker te blijven 's avonds :P). Een vriendin van mij moet 9 uur slapen, dat kan en moet ik dus echt niet doen ;)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:40

Maar hangt dit echt af van voedsel en slaap? Een collegedag van 's ochtends tot 's avonds is gewoon vermoeiend. Je moet constant opletten en naar een stem zitten (letterlijk, je kan niet even benen strekken) luisteren. Ik had gelukkig niet zoveel van die marathon collegedagen, maar hoe gezond ik ook at, tijdens zulke dagen had ik toch ook echt mijn blikje cola nodig. :+

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:44

De eerste paar dagen heb ik dat ook altijd als ik meer nachtrust wil halen, na een aantal dagen zal je fitter worden.

Je eetpatroon is wel goed, even aangenomen dat je diner ook gezond eten is.

Mijn tip hierin: koop een blender en ga aan de groene smoothies als ontbijt in plaats van de boterhammen. Op google en hier op bokt zul je wel recepten vinden. Tis erg lekker en je krijgt er energie van. Probeer je fruit om 3 uur te ruilen met een boterham met jam of iets dergelijks.

Mocht je dat blikje cola echt nodig hebben kun je mischien ook proberen om in plaats daarvan een mueslireep oid te nemen.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:48

Je lichaam went ook aan de kick van cola. Als het dat na tijden ineens niet krijgt zal je lichaam aangeven dat het wat mist en krijg je dus een dip. Je zal er dus echt door heen moeten.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:46

Lastige kwestie eigenlijk! Drink je 'gewone' cola of light? Niet dat light per se veel gezonder is, maar het is wel interessant om te weten of het de cafeïne is of de suiker die je 'nodig' hebt :)

Je lust geen koffie zeg je, dat was mijn volgende aanrader geweest, maar misschien kun je zwarte thee eens proberen - het heeft niet een even sterk effect, maar misschien is het net genoeg om je even 'op te peppen' tussen de colleges...

Heb jij dagelijks zulke marathondagen? :oo Als het echt vijf dagen per week is, dan is zo'n blikje cola per dag niet zo gezond inderdaad. Maar misschien als het maar 1 of 2 dagen is, valt het wel mee... Colleges zijn ook gewoon best vermoeiend en er is niet zo heel veel dat je eraan kunt doen behalve koffie gaan drinken maar dat verschuift je probleem alleen maar :')

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:05

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie en ben sinds kort begonnen met het suplement dmea. Het helpt enorm goed om mijn concentratie te verhogen.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 12:13

Jeps, diergeneeskunde in Antwerpen: meestal 5 dagen in de week van 08.30-18.00 colleges en dan nog de hele avond studeren.. Dus mocht jouw dierenarts in België gestudeerd hebben; nu weet je hoe die collegedagen eruit zien ;)

Ik drink 'gewone' cola. Ik ben niet zo'n light-fan, behalve met boter etc. Vaak vullen de 'gewone' producten beter en in light stoppen ze vaak meer rotzooi. Cola 'zero' vind ik dan ook weer zo'n apart geval. Ik wil nog een keer kijken of dat nu echt beter is dan de gewone variant.

Die groene smoothies is wel een idee! Ik las laatst ook iets over koolhydraten etc. maar om nu helemaal geen brood meer te eten, vind ik te drastisch. Ik hou te veel van brood daarvoor :) Dankjewel voor de tips en het meedenken!

Wat is dmea? Ik heb nu multivitamine pillen om te kijken of dat iets helpt.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:20

Ik heb geen goede oplossing voor je probleem.. Maar om je tanden te sparen kan je met een rietje drinken. Dat heb je daarvoor nu iig een tijdelijke oplossing :)

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:24

je zou kunnen uitzoeken of je een suikerdip hebt of werkelijk extra caffeine nodig hebt. Anders zou druivensuiker of iets anders ook voldoende zijn.

Aan de andere kant vind ik 1 blikje cola/dag nog niet zo rampzalig als je verder ook voldoende drinkt. (dus zuren verdunnen na het drinken van de cola of kauwgum voor extra speeksel)

There is beauty in everything, even the things that scare us.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:26

Ik denk dat druivensuiker nog wel slechter is dan dat blikje cola, buiten het feit dat het enorm aanzet.
Volgens mij wil TS het in dit geval juist zonder suikers oplossen.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 12:32

Druivensuiker geeft échte pieken en dat zou ik eerder gebruiken als je bijna flauwvalt en slapjes voelt.. Dat heb ik niet, ik val gewoon bijna in slaap :P

Inderdaad, ik ben opzoek naar iets verantwoords, gezonds én wat je glazuur niet zo aantast.
Met een rietje drinken vind ik wel een goed idee haha :P maar meestal neem ik zelf een flesje cola mee dus dat gaat niet zo fijn. Ik probeer meestal max een half flesje per dag leeg te drinken en dan met intervallen drinken (niet achter elkaar op drinken).

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Ik heb het ook heel erg! Zit nu op de kunstacademie. Begin 's ochtends om 8:30 met meestal praktijkvakken tot 12:10. Dan ben ik uit (ja korte dagen) maar zodra ik thuis ben na een reis van 1,5 uur moet ik huiswerk maken. Dit doe ik tot het avond eten en daarna ga ik meestal weer verder met huiswerk/vrij werk of ga ik sporten. Probeer zo min mogelijk cola te drinken maar het lukt niet zo := Het is gewoon een intensieve opleiding.
Wil elke avond om uiterlijk 22:30 op bed liggen (ik sta ook rond 06:00 op) maar dat lukt echt niet altijd.
Wat wel helpt is gewoon geen cola meenemen. Neem altijd een flesje water mee en ik probeer dan niet naar de kantine te gaan.

Zero en light vind ik echt heel vies, dat drink ik dus ook niet. Ik drink altijd Cherry Cola :')

Overigens is ontbijt hier echt een probleem, ik krijg 's ochtends gewoon niks weg.
Eet thuis meestal een appeltje of een banaan en dan neem ik brood mee voor in de trein.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 12:39

Water heb ik standaard mee, die vul ik ook regelmatig. Ik probeer netjes 1,5 tot 2 L water per dag te drinken. Geen cola meenemen, dat heb ik geprobeerd. Bij minder belangrijke colleges gaat het goed, daar let ik wel op maar niet volledige concentratie. Maar er zijn een aantal vakken waarbij ik echt zo ontzettend op moet letten, die zijn vaak van 16.00-18.00. Dan haal ik toch maar weer een blikje uit de automaat, want ik heb liever een blikje cola dan dat ik me niet kan concentreren bij dat college ;)

Cherry cola, volgens mij kennen ze dat hier niet :P ik vind dat net ranja met cola. Lekker zoet maar ik zou dat niet iedere dag kunnen drinken.. Goed dat je iig brood meeneemt in de trein. Ik kan er niet over meepraten, ontbijt gaat er bij mij altijd juist goed in :) (behalve op enkele wilde stapavondje na.. :') )

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Anoniem

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:57

Ik herken het ook hoor.. ik heb af en toe presentatiedagen op het werk, en dan een paar dagen op een rijtje. Dan moet ik hele dagen presentaties aanhoren, en daar word ik ook ontzettend duf van. Je hersenen moeten namelijk veel meer verwerken op dat soort dagen. Ik drink dan eigenlijk nooit cola of water, maar pak altijd thee of koffie, dus caffeïne, maar neem ook vaak wat mee om te doen tijdens het luisteren / aantekeningen maken. Bijvoorbeeld dat ik toch iets van werk te doen heb op de computer zegmaar.

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:36

Groene smoothies deden het bij mij ook zeer goed. Nu ben ik sinds kort ook overgestapt op speltbrood en ook hier ben ik zeer tevreden over! Nu ook bijna geen last van die dipjes tussendoor op school.
Dit kwam ik laatst ook tegen;

Tarwedip
Een van de nadelige aspecten van tarweproducten is dat het in het lichaam een sterke stijging en daarna een sterke daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Eerst heeft men dus heel veel energie, maar plots zakt die energie ook helemaal weg en ervaart men een dip (en de behoefte om te 'snacken'). Ook heeft tarwe nog eens een verslavende werking in je hersenen. Dat zit ‘m vooral in de gluteneiwitten.
Bron: http://missnatural.nl/alles-over-spelt/

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:44

Ik weet niet wat je de rest van de dag binnen krijgt maar juist het vermijden van suiker geeft je veel meer energie.

Je moet dan alleen wel door een periode heen waarbij je periode dus moet "afkicken".

Dat betekend niet dat je nooit geen suiker meer mag.
Maar iemand die veel snoept en een liter cola drinkt zou daar veel meer energie van krijgen.

Verder voor TS: Kies sowieso voor trage koolhydraten. Dus volkoren producten.
Deze zorgen ervoor dat je gedurende de dag energie hebt.
Snelle koolhydraten zoals een wit broodje geven je direct energie maar is snel uitgewerkt waardoor je daarna ineens nog veel meer moe bent.

Je zult niet alleen je "dip" moment moeten aanpakken. Maar je energie behoefte / levering van de hele dag zodat het in balans is.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

Anoniem

Re: Concentratie en wakker blijven: colaverslaafd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:58

De tip die je als eerste kreeg komt denk ik voor jou het dichtste in de buurt van wat het "handigst" zou zijn. Bepaalde soorten voedsel (en dat is meer dan je denkt!) zorgen voor een gigantische rush, je suikerspiegels stijgen waardoor je een stuiteraanval krijgt, om vervolgens weer keihard in te storten. Bij mij duurt dat een stuk minder lang. Als ik een blikje cola of een blikje Red Bull drink ben ik 20 minuten niet te genieten zo druk, en dan kan je me echt opvegen. Bij jou duurt dat ritme blijkbaar wat langer.
Het verschil zit hem in "snelle en langzame" suikers. Als je een dip hebt, door een lange schooldag, omdat je moe bent, omdat je hebt gesport, omdat je niet genoeg hebt gegeten en te snel op staat (noem maar wat) grijp je automatisch naar snelle suikers. Bijvoorbeeld een blikje cola, een druivensuiker tablet. Hierdoor krijg je een rush, word je actief, maar na een tijdje stort dat weer in.
Langzame suikers zijn wel aanwezig in je voedsel, maar minder duidelijk. Ze worden minder snel in je bloed opgenomen waardoor je geen rush voelt, maar je lichaam geleidelijk de energie krijgt die ze nodig heeft.
Ik kan je aanraden eens een kijkje te nemen op deze site. Het klinkt heel suf en het is voor jou misschien niet als het dieet doel bedoeld, maar er staan een hele hoop tips op waarmee je, je bloedsuikerspiegel gebalanceerd kunt houden (onder andere een hele lijst met tussendoortjes die je wél zou kunnen eten tijdens zo'n collegedag)

http://www.gi-dieet.nl/

En een snelle tip voor de vermoeidheid is wellicht een Supradyn Extra Forte tablet. Je hebt ze in bruistabletten vorm of in gewone pillen, de bruistabletten werken bij mij wat sneller en lijken wat effectiever. In principe zijn het gewoon geconcentreerde ladingen vitamines, en dan ook gelijk alles wat je nodig hebt. Ik krijg er iig energie van!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, BritHittepit, gaucho, lambiek_lief, marleen_usar, Spirit en 41 bezoekers