hij vertikt het om te Flehmen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dynamite23

Berichten: 71
Geregistreerd: 31-05-12

hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 22:19

hoi,

ik ben bezig om mijn Shetlander van 23 Flehmen te leren,
voetje/Jambette kan hij al en wou nu veder gaan met andere kunstjes.
Flehmen leek mij een goed idee, maar hij vertikt het om het te doen!
ik heb het al geprobeert met
-Merriepoep
-waterdruppeltjes op zijn neus
-citronella geurtje
-snoepje/wortel boven zijn neus.

die laatste werkt altijd de eerste keer op die dag.
dan doet ie het een beetje en beloon ik gelijk,
maar als ik het daarna nog een keer probeer doet hij het niet meer.
hij gaat er dan naar happen en als hij hem niet te pakken krijgt loopt hij weg, of gaat hij met zijn neus de andere kant op staan.

heeft iemand tips voor mijn lieve shetlander, want ik zou hem het super graag willen leren!


groetjes,

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:18

Misschien gewoon met je hand wat over zijn bovenlip wrijven, beweegt hij die dan? niet omhoog natuurlijk, maar gewoon bewegen? Daar zou ik dan al op clickeren en belonen en dan gewoon opbouwen ;) zo heb ik het aangeleerd!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:54

Je paard vertikt het niet, hij weet gewoon niet wat de bedoeling is.
Beloon elke kleinste poging, verwacht niet dat hij ineens zijn lip volop krult. Sommige paarden hebben het heel snel door, bij andere duurt het iets langer. Iets doen met de lip verdiend al een beloning (behalve echt bijten ;) ), hij moet eerst weten dat het over zijn lip gaat.

SOML
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Flevoland

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:33

Misschien helpt het als je je handen wast met lavendelzeep vlak van tevoren. ( Daardoor is het bij mij 1x gelukt. )

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:10

ik heb er ook een aantal weekjes over gedaan. heb niet iedere dag een half uur op dat flehmen zitten hameren overigens hoor.. heb ook wel vaak gehad dat ik het een weekje liet voor wat het was en dan weer eens af en toe mee pakken en zodoende hij steeds meer met zn lippen begon te flapperen vaker vragen en dan gaan ze het steeds meer door hebben.. komt goed!

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:16

Bij mij hebben ze dat beiden in een half uur maximum geleerd. Bij mij was het gewoon voor het kleinste overdreven belonen en dan hadden ze het al snel door :).

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:19

Ja paars snapt het gewoon niet denk ik. Beloon in het begin elk kleine poging. Daarmee motiveer je hem en word hij enthousiast. Mijn ervaring is dat paarden sneller leren als je het elke dag een kwartiertje traint dan wanneer je een uur achter elkaar gaat trainen. Dan verliezen ze de concentratie en het enthousiast zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:16

Ik heb het geluk dat mijn pony al fleemt bij het ruiken van iets wat hij niet kent, bijvoorbeeld mijn telefoon. *D

Maar je kan inderdaad proberen een snoepje boven zijn neus te houden, zodat hij daar met zijn lip naar beweegt. Dan beloon je dat en dat kun je uitbouwen naar het echte flemen/lachen.

Dynamite23

Berichten: 71
Geregistreerd: 31-05-12

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:48

dank jullie wel voor de tips! ik ga het proberen! x

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:51

gebruik je een clicker? Waarmee beloon je?

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:31

Klinkt misschien cru, maar ik heb hem met een hooitje in zijn neus zitten porren net zo lang totdat ie zijn bovenlip optilde om hem te pakken. Uitgebreid beloont en na een aantal keer begon ie te flemen. Toen heb ik hem op commando gezet maar dat had ie al vrij snel door.

Dynamite23

Berichten: 71
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 16:31

sallandval schreef:
gebruik je een clicker? Waarmee beloon je?


ik gebruik mijn stem en voedsel :)
een clicker kan ik in de buurt niet vinden,

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:29

Je stem is ook hoed, zolang je steeds hetzelfde woord gebruikt voor je beloont ;) bv. 'Goed zo!'

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:24

Dynamite23 schreef:
sallandval schreef:
gebruik je een clicker? Waarmee beloon je?


ik gebruik mijn stem en voedsel :)
een clicker kan ik in de buurt niet vinden,


Dan is het wel belangrijk dat je zeker weet dat je paard doorheeft dat je stem het brugsignaal is. ls je paard zich namelijk vooral beloond voelt door het brokje dan wordt het moment dat hij het brokje opeet bekrachtigd/versterkt en dat is juist het moment dat 'ie stopt met flehmen.

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:12

Ik denk dat je beter eerst een ander kunstje gaat leren en hem dan probeert te leren fhlemen

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:34

Het is een ook een kwestie van geduld, je moet niet verwachten dat je paard in één keer de oefening begrijpt en vlekkeloos uitvoert. Misschien begrijpt hij jou aanwijzingen niet waardoor hij niet gaat flemen.

Dat je je stem en voedsel gebruikt is goed en verder zou ik gewoon elk klein dingetje belonen en dat steeds meer uit gaan bereiden en dan lukt het uiteindelijk vast wel, het kost misschien alleen wat meer tijd dan de andere kunstjes.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:38

Klikker kopen helpt met je timing. Aan de bovenlip friemelen wil nog wel eens werken om reactie te krijgen. Vanuit die beweging kan je gaan uitbouwen.

ElisaAppie6

Berichten: 350
Geregistreerd: 10-03-13

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:20

Ponys gaan flemen van rare geurtjes.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:57

tamary schreef:
Klikker kopen helpt met je timing. Aan de bovenlip friemelen wil nog wel eens werken om reactie te krijgen. Vanuit die beweging kan je gaan uitbouwen.


Haha, nou alleen een clicker kópen zal niet helpen ben ik bang ;) . Een stemhulp kan in het begin net zo goed maar het goed aanleren van de stemhulp (evt later de clicker) is een stap die je niet kunt overslaan.

Dat doe je door een keer of 10/20 de (liefst korte) stemhulp te geven en daarna (niet tegelijkertijd) meteen iets lekkers te geven (snoepje, schijfje wortel of appel). Als je merkt dat het paard een reactie geeft (aandacht op jou, oortjes naar voren en/of afwachtende blik) dán pas kun je er van uit gaan dat hij snapt wat de stemhulp betekent.

Senna012

Berichten: 671
Geregistreerd: 28-06-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:28

Je shetlander die vertikt het niet, hij snapt misschien de bedoeling niet echt!
Je moet bij je shetlander eigenlijk het 'knopje' weten te vinden om het aan te leren want flemen is over het algemeen niet moeilijk om aan te leren.
Je paard hoeft ook niet meteen zijn lip omhoog te houden je moet het flemen ook oefenen, oefenen en oefenen.
Je kan het ook makkelijk aanleren door aan het ruiken aan een bepaalde geur, dit is handig als je paard eigenlijk nergens van fleemt!
Je kan proberen appel, shampoo of appelmoes op de bovenlip te smeren en dan kan je kijken wat er gebeurt. Probeer het gewoon met zoveel mogelijk dingen.Je moet ook elke klein stap belonen!
Je kan alles proberen waar echt een geur aan zit, oefenen daar gewoon mee en heb er ook vertrouwen in.
Oefen, oefen en oefen ook.
Veel succes :)

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: hij vertikt het om te Flehmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:20

Je kunt hem gaan kriebelen op de neus of soort van 'spelen' met de neus van je shet. Een soort van omhoog pushen. Bij elke kleine vooruitgang gewoon belonen met iets lekkers. Stukje wortel, appelpartje of gewone biks.