Probleempaard ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 22:52

Ik heb een jaarling met spoelwormen. Af en toe zit er een kwak in de mest en ze schuurt heel vaak haar kont/staart. Helaas gaat het niet lukken om deze pony een wormenspuit toe te dienen, want ze is nogal getraumatiseerd. Het is al een wereld van verschil met toen ze hier kwam, maar een halster om, of haar hoofd vast houden is nog nicht im Frage en ik ga het niet forceren. Iemand een suggestie hoe ik toch een wormenspuit binnenkrijg? Vermengen met appelmoes of wortels vind ik ook geen optie.


ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:57

Je hebt een wormenkuur in de vorm van tabletten.
Mijn vorige pony at ze zo uit de hand.

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:57

Waarom zou je het niet willen mengen met voedsel? Lijkt mij de prettigste manier voor het paard. Maar goed ik heb gelukkig vier pony's die het goed toelaten. Maar dat wist ik niet van te voren. Zou het anders echt door voer gedaan hebben. Maar misschien hebben meer ervaren bokkers betere ideeën.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:58

Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-11-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt


sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:59

Hier stond er ook eens één die geen wormspuit accepteerde (was verder hartstikke mak maar bij een wormspuit ging ze me toch steigeren!). Ik heb een pavo koek in eenhapsbrokken gedeeld en daar de pasta over verdeeld zodat ze alles binnen kreeg. Ging prima!

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:59

Sorry, maar lijkt me typisch gevalletje van jammer van je trauma, maar zonder deze spuit ben je er volgend jaar niet meer. Zou niet klooien met door het voer, want wie weet komt dan maar de halve dosis binnen. Dus verzamel maar een paar poppetjes om je heen en stop die spuit erin. ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:00

Ps. Dat schuren met de staart duidt meer op aarswormen, net als de wormen in de mest... Zitten er gele puntjes om de anus? Daar werkt Pyrantel tegen, maar ook dat zit in een spuit...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 12-11-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:01

Ik zou voor tabletten gaan!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:03


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:05

Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:08

Die Equarell-pillen zijn op basis van ivermectine, en laten spoelwormen daar nou juist vaak resistent op zijn gebleken. ;) Maar zijn het wel spoelwormen TS? Heb je het ergens laten onderzoeken?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:19

Hier staat er een die je met geen mogelijkheid ontwormt krijgt, op dingen hebben we al geprobeerd, we mikken het nu in een emmer slobber. Dan gaat het nog met hangen en wurgen, maar het gaat er in ieder geval wel in.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:22

Je hebt nu toch ook wormenkuren die lekker smaken naar appeltjes bijvoorbeeld? Als je die door bijv. slobber doet, eet ze het wel op denk ik zo?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:24

Eerst uitzoeken welke wormen.

klikt als aarsmaden, idd gele vlekjes om anus en soms op staart. Ontwormen helpt hier maar matig tegen en dan met name de mannetjes die je pakt. Dit omdat ze in einde van darm leven en niet door lijf reizen. Wat wel heel belangrijk is, is hygiëne. Eieren gaan volgens de experts dood van gewone handzeep dus regelmatig onder staart schoonmaken (ik deed babydoekje), maar ook de omgeving. Ik sprayde elke week alle pleinen en stallen met handzeep en water is nieuwe gifspuit en eens per maand alles goed met borstel erbij. Dus er zit veel werk aan, maar beste kun je overleggen met dierenarts en eerst bekijken wat nodig is en dan de opties bekijken. Evt pasta door slobber. Evt met wat geurend iets als sinaasappel olie of een appel geraspt. Maar dat scheelt per paard.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:26

Sientje schreef:
Sorry, maar lijkt me typisch gevalletje van jammer van je trauma, maar zonder deze spuit ben je er volgend jaar niet meer. Zou niet klooien met door het voer, want wie weet komt dan maar de halve dosis binnen. Dus verzamel maar een paar poppetjes om je heen en stop die spuit erin. ;)


Absoluut :j

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:37

Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Als je dan het risico dat je paard ter plekke dood neer valt voor lief wilt nemen... zou dat een optie kunnen zijn. Ivermectine is bij paarden, in tegenstelling tot koeien of schapen, eigenlijk alleen maar oraal 'veilig' toe te dienen... Bovendien is dus de werking van ivermectine bij spoelwormen zeker niet gegarandeerd, en bij aarsmaden trouwens ook niet.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:47

lailapri schreef:
Eerst uitzoeken welke wormen.

klikt als aarsmaden, idd gele vlekjes om anus en soms op staart. Ontwormen helpt hier maar matig tegen en dan met name de mannetjes die je pakt. Dit omdat ze in einde van darm leven en niet door lijf reizen. Wat wel heel belangrijk is, is hygiëne. Eieren gaan volgens de experts dood van gewone handzeep dus regelmatig onder staart schoonmaken (ik deed babydoekje), maar ook de omgeving. Ik sprayde elke week alle pleinen en stallen met handzeep en water is nieuwe gifspuit en eens per maand alles goed met borstel erbij. Dus er zit veel werk aan, maar beste kun je overleggen met dierenarts en eerst bekijken wat nodig is en dan de opties bekijken. Evt pasta door slobber. Evt met wat geurend iets als sinaasappel olie of een appel geraspt. Maar dat scheelt per paard.


Is dat niet een beetje een overkill mbt aarsmaden? Op onze stal werd ons hengstje besmet door een pony van buitenaf... Was met 1x pyrantel klaar hoor. ;)

Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 23:57

Ik heb nu twee keer een uitgebreid bericht getypt als reactie op jullie tips, maar ik snap Bokt natuurlijk weer niet, dus weet niet waar ze zijn gebleven. In deze laatste poging beperk ik me dus tot 'bedankt!'

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:06

Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Ivermectine enting lijkt me niet verstandig, hiervan is bekend dat deze als bijwerking koliek kunnen veroorzaken ! Ik ken een pony bij wie dat gebeurd is.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:07

Hoop vooral dat je een mestmonster gaat inleveren bij een dierenarts of lab... ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:08

Maxielover schreef:
Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Ivermectine enting lijkt me niet verstandig, hiervan is bekend dat deze als bijwerking koliek kunnen veroorzaken ! Ik ken een pony bij wie dat gebeurd is.



Opmerkelijke tip van iemand die 'in het vak' zit. Is bij paarden inderdaad echt niet verstandig om te doen, qua denkbaar scenario valt koliek van voorbijgaande aard nog wel mee...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 13-11-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:13

Sientje schreef:
Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Als je dan het risico dat je paard ter plekke dood neer valt voor lief wilt nemen... zou dat een optie kunnen zijn. Ivermectine is bij paarden, in tegenstelling tot koeien of schapen, eigenlijk alleen maar oraal 'veilig' toe te dienen... Bovendien is dus de werking van ivermectine bij spoelwormen zeker niet gegarandeerd, en bij aarsmaden trouwens ook niet.

Er is ook bijna geen dierenarts die het wil spuiten. Het moet heel langzaam en dan nog heb je de kans dat je paard dood neer valt.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:18

janderegelaa schreef:
Er is ook bijna geen dierenarts die het wil spuiten. Het moet heel langzaam en dan nog heb je de kans dat je paard dood neer valt.


:j

Er zullen nog wel wat 'algemene'/landbouwhuisdieren-dierenartsen zijn die dat dan ook bij een paard toedienen... etc. En koeien en schapen kunnen er echt prima tegen. Heb beide lopen. Maar 't is beter als het in geval van paard gewoon niet gebeurt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:28

Ik spuit mijn wormenkuren altijd gewoon over haar brokken. Ze eet altijd alles op.


Aphrodite001
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Hardenberg

Re: Probleempaard ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 00:35

Ivermectine injecteren bij paarden is verboden, dus een fatsoenlijke DA zal dat niet doen.
Bovendien ben ik nu de enige die de pony kan benaderen, dus zou ook geen optie zijn.
Toen ik haar kocht (ophaalde) had ik er een DA bij om haar te sederen om halster om te doen en haar te transporteren (en meteen chippen, enten en ontwormen, maar volgens de DA moest ik niet ontwormen), maar dat werd een vreselijk drama. Ik ga dus niet voor elke ontworming een DA inschakelen.
Over voeding vind ik geen optie, omdat paarden zelfs 'lekkere' pasta's niet lusten en je er dus geen controle hebt over hoeveel er binnen komt en onderdoseren kan leiden tot resistentie.
Het zijn per se spoelwormen, zoveel kennis heb ik er wel van. Aarsmaden zijn kleiner en komen in Nederland nauwelijks voor. Vooralsnog heb ik al een pluk van die viezerikken in een potje, dus zal ze zeker nog aan de DA laten zien.
Ik ga dus voor de pillen of korrels en zal daarnaar informeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, GoogleAdsense, Mutti, ogidni, sandra1312, SUSANNEx, wiifke en 92 bezoekers