Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:37

Ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen. Ik heb dit paard nu 4 jaar. Toen ik haar net had was het al een behoorlijk moeilijk paard. Maar ook heel apart gedrag. Als ik erop reed dan stond ze gewoon ineens stil vanuit stap, draf, galop het maakte niet uit. Ze deed haar hoofd tussen haar voorbenen en bleef gewoon staan. En zonder echt te schoppen kreeg je haar niet meer voorruit. Dit is er gelukkig wel redelijk uit ik rijd inmiddels M2 met haar. Maar toch blijft dat terughoudende erin zitten. Alsof ze tegen een muur aanloopt zeg maar. In de proef kan ze nog steeds ineens stilstaan. Ze duwt dan iets in je teugel waardoor jij been geeft uiteraard en boem ze staat stil. Ze is 1 maand geleden nagekeken door de fysio. En ook de tandarts komt netjes 1 x per jaar. Ik heb al verschillende poeders geprobeerd. Waar ze wat veller van word of juist poeders voor "innerlijke" rust. Zadelmaker komt ook 1 x per half jaar om te controleren en eventueel op te vullen. Ik heb ook al veel verschillende manieren rijden geprobeerd maar ook dit wil niet baten. Soms loopt ze top soms helemaal niet. Maar of ze goed of slecht loopt die rem blijft er op. Thuis en op wedstrijd. Dit doet ze overigens ook aan de longeerlijn. Met bijzet, zonder bijzet, dubbele longe. Ik stop zoveel tijd en energie in haar maar ik krijg er maar niks uit.

Nog een beetje info over het paard.

Merrie
10 jaar
1.70
kwpn
heeft 1 veulen gehad

Wie o wie heeft enige suggesties??


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:38

misschien blind?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:40

Soms denk ik idd dat ze slechtziend is. Ze ziet wel want ze reageert goed.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:40

Ze schrik ook nooit ergens van vind helemaal niks eng.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:41

Misschien eens een onderzoek doen naar de ogen?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:41

Heeft ze een dergelijk gedrag ook in de wei? Ik vind het 'hoofd tussen voorbenen' een opvallend iets. Misschien een probleem met het evenwichtsorgaan?

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:41

Ja dat zou ik kunnen doen. Vanwaar deze suggestie? Heb je er ervaring mee?

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:42

Niet helemaal tussen de voorbenen maar wel achter de teugel en redelijk laag

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:43

snissje schreef:
Ja dat zou ik kunnen doen. Vanwaar deze suggestie? Heb je er ervaring mee?


Ja , een klein beetje.
Mijn merrie is maanblind , dus zit je in een parcours en ziet ze ineens de hindernissen niet meer enzo
en dan even later wel weer

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 20:47

Oke. Ze heeft dit gedrag niet in de wei. Maar mijn instructrice zei laatst ook dat ze meestal in het begin van het rijden een beetje last heeft van haar coördinatie. Vooral in het draven.

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:52

Er zijn paarden die lichamelijk de dingen super voor elkaar kunnen krijgen, maar het psychisch niet bol kunnen werken. Het zou kunnen dat jouw paard ook zoiets heeft.

Ik heb een dressuurpaard meegemaakt dat uitblinkte in het Z2 en er werd al iets meer mee geoefend zodat de overstap naar intermediaire binnenkort zou volgen. Maar hij klapte dicht. Het ene moment reed ie de sterren van de hemel het andere moment was het gevaarlijk om er op te zitten. Heel veel mee geplaard, complete medische check en zelfs een half jaar volledige weiderust. Maar geen diagnose en geen verbetering. Uiteindelijk is hij naar een meisje gegaan dat leuke proefjes met haar te kleine pony reed en heel erg toe was aan een paard. Hij heeft haar onder begeleiding van de eigenaresse geweldig braaf naar het Z2 geholpen en toen begon de ellende overnieuw. Daarna is het nog een hele tijd een heerlijk paard geweest om lange bosritten mee te maken.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:00

Ja ik ben idd ook bang dat dit het geval is.

Anoniem

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:13

Ik ga misschien iets heel raars zeggen maar zijn de knieën (achteraan) al eens nagekeken? En dan niet door een fysio maar echt door een DA en met voltes op het harde & zachte en buigproeven en dergelijke?

Het gedrag wat jij omschrijft kan mijn pony zijn .. Weet niet of ze ook vaak boos kijkt of haar hoofd boos in de lucht gooit als je wil dat ze vlotter draaft (en dan even daarna gooit ze alles dicht)? Indien dat wel zo is dan is het net mijn pony :+

Ik ben er zelf nog niet uit, maar in de zomer is gebleken dat zijn knieën niet goed zijn, echter moest ik mij daar volgens de DA geen zorgen om maken want hij liep niet kreupel (zelfs niet licht onregelmatig) en dus zou hij er geen last van hebben. Maar over dat laatste ben ik nu momenteel aan het twijfelen .. dus ik ga het verder laten uitzoeken en ben toch wel benieuwd naar de uitkomst.. Volgens mij is het bij mijn pony niet een kwestie van niet willen lopen, maar niet kunnen lopen .. en dat is toch wel een verschil natuurlijk ;)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:18

deed ie dat voor dat ie een veulen heeft gekregen, of nadat ie een veulen heeft gekregen.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:19

Nee met haar hoofd doet ze nooit.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:19

Dat weet ik niet want E heeft het veulen gekregen hij ee vorige eigenaar. Toen ik haar net had was het veulen er net af

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:22

Mijn merrie heeft dit gedrag ook maar dat is gewoon een variant op staken bij haar. Is verder ook een behoorlijk hormonale, kattig reagerende tante. Medisch is/was daar niks aan de hand (ook op de foto niet) en met duidelijk en consequent, wat aanvallend rijden doet ze het niet. Zit ik niet zo lekker in mijn vel en ga ik te afwachtend of onzeker rijden dan heb ik het zitten.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

listiglistje

Berichten: 14397
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:23

ik denk dat je er hier op Bokt niet achter komt....het kan vanalles zijn!

- hormonaal
- psychisch/karakter (soort van aangewend staakgedrag als het te moeilijk wordt of er teveel van gevraagd wordt)
- lichamelijk (ks, bekken, artrose, beengebreken you name it (en je hoeft het niet altijd aan de buitenkant te zien...daarvoor zou je haar door moeten lichten)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:28

Zeker zoiets als kissing spines zou zomaar kunnen en kan het gedrag verklaren. Kan je haar door een DA na laten kijken?


lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:28

Het kan zoveel zijn, van hoofdpijn tot maagpijn tot iets wat aangeleerd is maar waarvan de oorzaak al weg is. Misschien kun je de reactie (liefst meerdere keren) filmen?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:29

Ja ook daar heb ik aan gedacht. Maar zou ee fysio dat niet hebben kunnen opgemerkt?

listiglistje

Berichten: 14397
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:29

snissje schreef:
Ja ook daar heb ik aan gedacht. Maar zou ee fysio dat niet hebben kunnen opgemerkt?

die kan er niet inkijken.....

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:30

Ja dat zou ik wel kunnen doen.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt altijd "tegen de muur" erg apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:30

Nee dat is waar! Maar zijn ze daar niet op die manier gevoelig op dan?

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:31

Nee niet alle weet ik uit ervaring, ken dr die slechter werden na osteopaat, op foto werden gezet en ks hadden

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Ipsilonka, kosseh, Nientsje, xKatinkii en 32 bezoekers