Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:12

Ik zit al lang met deze vraag in mijn hoofd en ik hoop er verschillende meningen op te krijgen (die uiteindelijk wel een geheel vormen :o )

Ik ben altijd een dubbelspan haflingers gewend waarmee ik meeging mennen (als groom) en enkelspan in de winter bij de mencursus.

Maar sinds ik Woezel heb moet ik me in alles aanpassen.

Woezel is een shetlander van (laatst gemeten) 113 cm. Zou een kruising Shet x haflinger zijn

Hij staat nu voor een marathonkoets voor minishetlanders van 120 kg

Gisteren ben ik nog met een goede vriendin gaan mennen en ik gokte op 7 km maar uiteindelijk hadden we 8,6 km gedaan.
Woezel is op dit moment nog niet getraind, hij heeft twee maanden stil gestaan en daarvoor (van april tot september) voor een sulky gestaan waarmee ik niet echt aan het werk durfde met hem omdat hij durfde te bokken wat achteraf aan de sulky lag.

Woezel was ook niet gewend om twee mensen te trekken, die nu wél op de koets staan wegens 4 wielen.

Stel nu dat ik hem systematisch zou trainen tot de zomer wat zou zo'n shetlander eigenlijk aankunnen qua lengte.

Ik zou graag meedoen met tochten uit de buurt (we wonen aan het nationaal park hoge kempen en er worden regelmatig tochten georganiseerd door verschillende verenigingen) Hierbij ben ik van plan om de "trekpaard tocht" te doen die meestal een pak korter is dan de gewone tocht.

Zou Woezel bv 20km aankunnen in de bossen met 2 man op de koets.


Ik weet dat dit van paard tot paard verschilt maar gewoon in theorie.

En de volgende vraag: HOE kan ik het beste gaan trainen? Ik ben al gaan google maar een goed antwoord vind ik niet. Doe je dan beter 4 korte ritten en 1 lange? Of 5 korte ritten waarvan twee snel en zwaar en de andere rustig en lang? Of kan je het beste een zware trek wandeling maken waarbij hij voornamelijk stapt maar echt zwaar moet ploegen of kan je het best galop training doen? Bv galop , draf, galop, draf en een stuk stappen voor bij te komen en terug ...

Ik zou graag ervaringen hebben van de meeste ervaren menners onder jullie.
andere hun tips zijn zéker ook welkom :D

Merci voor het antwoord.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:16

20 km moet hij makkelijk kunnen. Als ik mijn mini train voor een bepaalde afstand ga ik gewoon stukken rijden en dat bouw ik dan op. Eerst 5 kilometer dan na een paar keer 7 en zo verder. Tussendoor goed longeren wil ook helpen. Je moet gewoon goed naar je pony kijken en rustig opbouwen.

Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:34

Ja? oh en hoe groot is jou mini dan? Of maakt dat op zich geen verschil uit?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:38

Mijn mini is iets meer dan 90 centimeter.. Wij reden van de zomer wel eens drie uur achter elkaar op hoog tempo. Geen idee hoeveel kilometer het was maar het was wel ver.

lobkew

Berichten: 608
Geregistreerd: 09-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:44

20 kilometer moet met een beetje training wel lukken. Wij hebben hier ook een shetland pony. Ik hoop hem van het voorjaar menduarance te starten.


Wij doen onze training eigenlijk vrij simpel.
Om de dag proberen wij hem aan het werk te zetten. Hier in houden wij wel rekening dat als we ervoor zwaar hebben .getraind we daarna het wat rustiger aan doen. Wij doen om genoeg afwisseling te houden wel elke keer iets anders: mennen, longeren(met sprongetje soms), springen ad hand, fietsen, wandelen. 1keer in de 2de weken doen we interval training. We pakken altijd verschillende ondergronden mee, ook een keer een iets zwaardere, maar dat niet te vaak. Heuveltjes kun je ook goed spieren mee kweken. Wij nemen wel altijd op hoeveel km + km p uur.

Veel succes met trainen.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:49

Ik lees even mee.
Sinds dit jaar heb ik een shetlander van 18 gekregen die 14 jaar voor de kar gelopen heeft.
De kar heb ik ook erbij.
Hij was van een oude man die alleen maar bieten of andere dingen op de kar ging halen, dus kleine afstanden.
Ik maak er ritjes mee.
Toen ik menles had, ik had nog nooit gereden, gingen we best vaak ver weg.
Dus ik ben echt benieuwd hoever jullie gaan.
Dit is allemaal nieuw voor me, maar ik vind het hartstikke leuk.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:50

Ik wissel de trainingen inderdaad ook af. Ik longeer ook wel eens verderop op een veldje met een heuveltje. Is echt leuk!! Ik doe ook vrijspringen ed.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:51

Vuistregel voor met paard en wagen in het (rulle, heuvelachtige) bos: paard kan dan 1x z'n eigen gewicht trekken. Met een kar van 120 kg en 2 lichte personen zit je dan op 240 kg minimaal. Weegt jou Shet dat?

Zo ja, dan kun je verder.

Gouden regel bij (m)endurance is: eerst de afstand vergroten, dan het tempo opvoeren.

Extremen opzoeken is zeker in het begin niet aan te raden, dus geen snelle tempi- en zwaar laten 'ploegen' want dan kom je in het anaerobe verbrandingsgebied, en dan vraag je om verzuring.

Train dus op constant tempo. Een simpel opbouwschema is 1 minuut stap, 1 minuut draf, en dat een aantal keren afwisselen. En dat uitbouwen naar 1 minuut stap, 2 minuut draf, 1 minuut stap, 3 minuten draf, etc. Net zolang tot je rustig een half uur continu kunt draven.

Verder is aan te raden om de andere dag te trainen. Spieren hebben tijd nodig om op te bouwen.

Ieder paard, mits wat hij heeft te trekken past bij zijn eigen gewicht, kan tochten van 30 km aan, en dat dan ook nog eens in max 3 uur, dus met een gemiddelde van 10 km/u.

Kijk eens op het TEN-forum hier (endurance en trec), daar staan veel topics over trainen voor lange afstanden. Is ook toepasbaar op aangespannen rijden.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-11-13 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:51

Ik ken een mini van 70 cm, die 30 km loopt, nouja draaft.

Ze hebben het opgebouwd met menlessen, en na het behalen van de diploma, zijn ze er lekker opbouwend er op uit gegaan. Diertje trekt een marathonwagen met 2 volwassenen en een kind van 12 kilo.

Na 30 km is het paardje echt moe, maar houd het prima vol tussen de grote paarden :D

lobkew

Berichten: 608
Geregistreerd: 09-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:07

Het schema wat Ibbel noemt passen wij ook toe.

Equiindra

Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:21

Mijn shetlander was eerst niks gewend, we hebben toen veel geoefend in het land tot dat ze helemaal gewend was aan de kar. Daarna hebben we elke keer als we weg gingen een klein stukje erbij gedaan. Op een gegeven moment werd ze gespierder en kon ze veel meer aan dan toen we net begonnen.

Ik denk dat als je gaat trainen en elke keer een stuk erbij doet dan kan je shetlander vanzelf meer aan :)

Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:22

Merci voor jullie antwoorden.

Zoiezo ben ik ook niet zo voor diepe modderige ondergronden omdat daar de koets op den duur ook niet mee gediend is, ik men liefst in het bos op gladde wegen, (geen modder dus)

Ik ga het zo doen zoals jullie zeggen, alleen kan ik niet om de dag mennen. Daarvoor moet mijn partner erbij zijn en dat gaat alleen op zondag, maar longeren is geen probleem.

Tenzij ik een groom kan vinden door de week natuurlijk.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:31

allerbelangrijkste: blijf goed naar je eigen pony kijken en je eigen situatie kijken.
Want schema's zijn leuk, maar die zijn algemeen. Niet ieder paard past in zo'n schema. Als jezelf ongeregeld traint, niet goed voert naar de hoeveelheid werk, te zware ondergrond tegenkomt, etc etc, dan moet je je schema aanpassen aan de omstandigheden (weer, ondergrond, huidige conditie van je paard).
net als een mens, is het ene paard sneller op conditie dan het andere paard.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:31

Ik verplaats dit topic van AR-ITP naar AR.

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:22

Trainen trainen trainen!! Ik rijd met mijn minishet van 80cm de Epervierdsaagse dat is 4 dagen zo'n 20/25km per dag op onverhard heuvelig terrein.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:36

LS_fotos: dat lijkt me zo gaaf! Wat heeft hij dan voor gewicht te trekken?

Ik volg even :) Ik ben met mijn pony (ook om en nabij de 1.15) aan het opbouwen maaaaar die is nog heel jong, dus gaat heeel langzaam en zand o.i.d. kan ik nog echt niet aan denken, rij ook vrijwel niet in de bak. Sowieso is dat voornamelijk nog stappen met hier en daar stukje draf dus aan mee rijden met ritten hoef ik voorlopig niet te denken :D
Mijn ritjes zijn nu meestal zo'n 5 a 8 km. En dan dus grootste gedeelte stap en ik rij vrijwel alleen maar over verhard (alleen onze oprit is zandweg maar absoluut niet mul)
Ritje meestal maar 1 a 2x per week, dag erna altijd longeren (niet te intensief) en nog een keertje rijden of intensiever longeren/lange lijnen of fietsen ofzo.


Maar goed ik zou het gaaf vinden 'ooit' met menendurance mee te rijden, alleen vaak is dat wel mulle ondergrond en dan zou de pony maar de helft van zijn gewicht kunnen trekken, stel dat hij zo'n 250-300 is, ik weeg 60, tweewieler 90 (oid? geen idee eigenlijk) en dan zit ik er dus al. En ze hebben grooms verplicht bij die menendurance, dus zou dus nooit mee kunnen rijden :(

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:23

Een pony trekt in mulle ondergrond (en bij de meeste mendurance wedstrijden valt die ondergrond wel mee, voornamelijk normale bospaden) 1 keer zijn eigen gewicht. Bij de mendurance vind ik 1 tot max anderhalf keer eigen gewicht ideaal.
Ik sluit me bij Ibbel aan: eerst de afstand uitbreiden, daarna het tempo. In de eerste instantie stap je meer als dat je draaft. Als je pony dat zonder problemen aan kan (bij terugkomst op stal oogt hij nog monter, eet en drinkt goed, mest en plast) dan breid je de cyclussen draf steeds verder uit. Mijn shetten liepen toen we nog wedstrijden liepen, met twee tussenstopt 50 a 60 km in draf en galop met max 5 km stap erin. Daar heb ik zo'n 5 jaar naar toegewerkt. Voor dat ik mendurance reed, reed ik recreatief ook ritten van 20-30 km tussen de paarden.
Momenteel staan ze zo goed als stil mar de conditie is er nog gewoon. Gewoonlijk als ik ga rijden, rij ik een km of 10 (tegenwoordig in enkelspan) in een uur a 5 kwartier. Afgelopen zomer nog regelmatig ritten van 25 a 30 km gedaan (paardenvierdaagse, shetlandmenrit enz)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:38


Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:37

Dank jullie wel voor jullie adviezen hier heb ik veel aan.

Woezel is nu na de tochten nog heel monter en eet en drinkt a volenté plast ook gewoon.

Het doet me goed te lezen dat ze dat wel degelijk aan kunnen.

Nu draaf ik voornamelijk in het bos en als het zwaar gaat worden (als ik zo op voorhand zie dat het zwaarder wordt) zet ik hem even in een galopje om daarna als het een lichte ondergrond is te stappen. Zo train ik hem, ook doe ik nu nog vrij veel verharde weg om hem te laten lopen zonder echt af te matten. (vind het belangrijk dat hij er nog plezier in heeft)

En langzaamaan wil ik dat dan verlengen.

Ik ga jullie tips zeker volgen!

Zou handig zijn als ik iets had om mijn kilometers te meten.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:58

Afstandmeten.nl

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:01

Je kan een kmteller van een fiets vaak ook wel op een menwagen monteren :)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:58

Als ik jou was zou ik wel even je wagen wegen zodat je zeker weet dat hij niet veel meer gewicht mee moet trekken. Vaak geven verkopers namelijk een lager gewicht aan.
En die 20km is prima te doen met training maar daar is al genoeg info over gegeven.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:07


Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 07:52

Bedankt Janouk we zijn het aan het installeren :)

En mijn koets wegen is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet enkel weegbrug's zijn in de buurt van de snelweg waar ik dus niet met mijn pony naartoe zou gaan, en ik heb geen trailer, we zijn de koets gaan halen met een gehuurde aanhangwagen, dat kost veel geld en tijd genoeg om zo eentje terug te halen voor 5 min aan wegen. Als je me begrijpt. ;)

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Hoeveel km kan een getrainde shet gemiddeld aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:49

Misschien dat je vier gewone personenweegschalen bij elkaar kan verzamelen (familie/vrienden)?
Je zet dan alle banden op een weegschaal en telt de weergave van de weegschalen bij elkaar op.
Hoef je ook niet met je wagen op pad!