Het winter drama...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Poowniee
Berichten: 122
Geregistreerd: 28-07-13

Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:52

Zo lang ik paarden verzorg en heb kijk ik ontzettend tegen de winter op. Alles is altijd heerlijk in de zomer, alles rozengeur en manenschijn maar zo snel november aanbreekt krijg ik het benauwd. Op iedere pensionstal is alles in de zomer super, lekker de wei op, schone stalletjes etc maar zo snel het winter word... Vind maar eens een stal waar ze nog op de weide komen of op een paddock maar dan met voldoende ruwvoer. De paarden staan altijd iets meer binnen dan in de zomer, zijn dr stalletjes dan nog altijd zo lekker fris met hele berg stro iedere dag... Ik heb twee paarden verzorg die 24/7 buiten stonden, in de winter een ramp... De paarden zakten tot hun knieeen in de modder, hub schuilstal was een varkensstal door het vele hierin staan, onbeperkt ruwvoer was geen doen... Nu met mijn eigen paard al drie pensionstallingen verder, alles in de zomer super maar al snel het winter word zijn alle beloftes weg... Paarden staan toch meer binnen dan belooft door de extreme regenval... De heerlijke stro stallen zijn hierdoor ook veel sneller vies, er wordt echt veel opgestrooid bij ons op stal, maar de paarden eten er veel meer van doordat ze bijna geen gras meer hebben en ja hierbij krijgen ze ook nog voldoende hooi en worden ze twee keer per week helemaal gemest.... Niemand rijd meer buiten dus de binnenbak is ook veel drukkee en ga zo maar door.

Ik vind de winters een ramp en jullie?
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 12-11-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt


fjordjes

Berichten: 12016
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:53

Ja ik heb er ook een vreselijke hekel aan! Vooral de kou! Geef mij maar de zomer.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)


Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Haha! Heel herkenbaar!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:56

Verschrikkelijk is het! In de zomer doe je ze ook 'gewoon' naar buiten, in de winter moet je de paddock vlakken voordat het gaat vriezen, kijken of het niet te glad is enz.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:01

Goh, ik vind dat de winter ook zijn charmes heeft. Nu ben ik wel gezegend met de paarden aan huis met weiland. Die van mij komen zo veel mogelijk in de namiddag buiten. Al bestaan er ook wel eens dagjes dat ze bij echt slecht weer een dagje op stal blijven.

Het is normaal dat de stallen viezer zijn in de winter dan in de zomer. het ene paard is een grotere viespeuk dan de ander. Pensionstallen doen echt wel hun best om aan al jullie eisen te voldoen maar ergens is er een grens wil je in de zomer ook nog gras hebben of droge paddocks.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:01

heel herkenbaar, wij staan dhz . Altijd bezig met wat (ons lijkt) het beste is voor de pony's .
pas een aantal schuilstallen gemaakt en nu bedenken hoe we de paddock het beste droog kunnen houden.
weidegang nagenoeg niet meer mogelijk, wel een paar stukjes waar ze zo nu en dan uurtje kunnen grasmaaien. Verder proberen we heel veel kuil te voeren. Verdeeld over meerder keren per dag. S'nachts op stal . In de ochtend om half 7 naar buiten en afhankelijk van weer om ong 18 uur naar binnen. Voeten spoelen en drogen elke dag ivm nu nog blubberpaddock. Maar ja je moet wat

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:02

en...nu schijnt dat dit echt een horrorwinter gaat worden :(

snorkel1986

Berichten: 3004
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:03

tja hier gaan ze in de winter op stuk verharde straat met extra kuil eigelijk wel in weer en wind of moet echt hopeloos zijn.. kijken echt per dag.. wat rijden betreft alleen beschiking over buiten bak (binnenbak op 10 min stappen en extra kosten dus ik rij altijd buiten in de bak weer of geen weer..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:04

Herkenbaar.
Onze stal heeft alleen een buitenbak. Dus zodra het slechter weer word, rij je in de regen. Met sneeuw is rijden gewoon helemaal niet mogelijk. (vooral niet als je paard ijzers heeft)

Tel daar bij op dat mijn man in de strooidienst zit in de winter en ik dan alleen naar de paarden moet. Dat maakt het niet altijd fijn. Mijn overleden paard was altijd heel druk in de winterperiode als ze door sneeuw niet kon rijden, dus niet zo fijn als ik dan alleen stond.

Momenteel twee paarden. Tinker van 10 en een Tuiger van bijna 4. Dus altijd mijn handen vol als ik alleen ben, zal dus alleen maar erger worden als het echt winter word. Vooral de vierjarige is altijd erg jolig.

Uitmesten en opstrooien moet ik zelf doen, dus zorg dat er veel sto in ligt en geef de paarden extra hooi in de avond. Dus daar niet zoveel problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:05

Sinds ik verhuisd ben geen moeite meer mee :D

Paarden op een extreem grote wei die niet zeiknat is en nog steeds van s'ochtends tot s'avonds buiten. Geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:06

dito schreef:
en...nu schijnt dat dit echt een horrorwinter gaat worden :(

Ach joh, ze kunnen het weer niet eens voorspellen voor een paar dagen vooruit :D . Laat je niet gek maken door dergelijke verhalen.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

Och dat zeggen ze elk jaar.

_Kimo_

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

Heel herkenbaar.. Is het bij ons gelukkig wel een doe het zelf stal, dus qua stalling en voer zit het helemaal goed! (daar kan ik gelukkig lekker zelf voor zorgen hihi) maar buiten staan is idd ook een ramp.. Er is zoveel regen gevallen dat t land vol water staat en t krijgt de kans niet om weg te lopen.. En de hele dag tot z'n knieeën in de bagger doe ik hem echt geen plezier mee.. Hier ook alleen een buiten bak die door t vele water dat is gevallen een zwembad is. Erg balen :( De winter heeft z'n charmes, maar voor de paarden is het 10x niks!

snorkel1986

Berichten: 3004
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:10

Sabbientje schreef:
Herkenbaar.
Onze stal heeft alleen een buitenbak. Dus zodra het slechter weer word, rij je in de regen. Met sneeuw is rijden gewoon helemaal niet mogelijk. (vooral niet als je paard ijzers heeft)

Tel daar bij op dat mijn man in de strooidienst zit in de winter en ik dan alleen naar de paarden moet. Dat maakt het niet altijd fijn. Mijn overleden paard was altijd heel druk in de winterperiode als ze door sneeuw niet kon rijden, dus niet zo fijn als ik dan alleen stond.

Momenteel twee paarden. Tinker van 10 en een Tuiger van bijna 4. Dus altijd mijn handen vol als ik alleen ben, zal dus alleen maar erger worden als het echt winter word. Vooral de vierjarige is altijd erg jolig.

Uitmesten en opstrooien moet ik zelf doen, dus zorg dat er veel sto in ligt en geef de paarden extra hooi in de avond. Dus daar niet zoveel problemen mee.


en speciale sneeuw ringen in de ijzers werkt dat bij jou niet? (via agradi vallen prijzen nog wel mee vind ik..) en anders hoeven vet op onderkant hoef (plakt de sneeuw niet makkelijk) of ijzerloos (moet wel kunnen)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:14

Horror winter kan 2 kanten op.
1. Een hele koude winter met sneeuw en echt koud
2. Of een warmere winter met alleen maar regen, regen regen .

Mijn paarden staan bij andere mensen aan huis, ideaal.
Kunnen wel naar buiten, en de wegen waar we kunnen rijden zijn altijd gestrooid dus kunnen we ook op buitenrit of wandelen.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:15

snorkel1986 schreef:
en speciale sneeuw ringen in de ijzers werkt dat bij jou niet? (via agradi vallen prijzen nog wel mee vind ik..) en anders hoeven vet op onderkant hoef (plakt de sneeuw niet makkelijk) of ijzerloos (moet wel kunnen)

Die heb ik gehad. maar dan wilde ik nog niet op mijn paard zitten hihihhihi
Die hield niet van koude voeten. Dus die ging springen als een gek.
Ik deed dan wel losgooien en wandelen in de bak met die ringen.

Mijn vorige merrie kon helaas niet ijzerloos.

Nu gelukkig geen last meer van ijzers. Beide paarden lopen op blote voeten.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:16

Wees blij dat we niet van die stormen zoals in de filipijnen hebben.
Sinds ik die beelden heb gezien denk ik, ach het valt hier allemaal reuze mee

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:26

KarinLF schreef:
Wees blij dat we niet van die stormen zoals in de filipijnen hebben.
Sinds ik die beelden heb gezien denk ik, ach het valt hier allemaal reuze mee


Sorry, maar dit vind ik appels met peren vergelijken. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat die mensen daar meemaken, maar dat betekent toch niet dat wij de winter hier niet vervelend mogen vinden?

Fenore van Gipsy Spirit

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:30

Tis maar hoe je het bekijkt.
Tel je zegeningen (ben overigens niet gelovig :D )

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:35

Heb ook een hekel aan de kou en sneeuw.. Maar prutsmuts staan de paarden nog altijd de hele dag op een prima land. T is wat modderig maar verder genoeg mooi gras. Alleen een buitenbak die 9 van de 10x lekker te rijden is. Snel en makkelijk droog, zomers een stuk of 10 paarden op het land, nu 2 en denk dat daar het verschil wel zit. Als het zo blijft kunnen ze bij ons makkelijk tot december het land op. Ze staan bij ons standaard 's avonds op stal, en van 10 tot 17/18 uur op het land.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:36

Heeeeeeeeeel herkenbaar! Zie er ook al een hele tijd tegenop en het komt steeds dichterbij.

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:54

Vind t ook vreselijk, ben nog steeds op zoek naar de beste manier om de buitenbak sneeuwvrij te krijgen. Ze komen wel iedere dag buiten maar ideaal is anders. En dan het emmers water slepen pfffffff.. Hoop dat dat horrorverhaal meevalt, kou is nog niet zo erg maar die sneeuw! Zo lekker ff zeuren voordat er ook maar iets aan de hand is haha.

~Lougino~Danko~

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Het winter drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:04

Hmmm ik vind het toch ook zijn charme hebben. Geen insecten, dazen en horzels.
Hier staan de paarden wel aan huis, met een grote schuilstal. Er is wel modder op bepaalde plekken, maar er is meer dan genoeg droge grond (veel steen onder de grond)
Een slowfeeder hangt tussen de bomen op een 'bergje' in de wei, waar het dus niet modderig wordt en twee hangen in de schuilstal. Als ik de netten twee keer per dag goed vul, hebben ze onbeperkt hooi.
Voor de watervoorziening heb ik een automatische geisoleerde verwarmde bak. Geen omkijken naar.

Het is wel meer werk, omdat ze met regen en wind graag in de stal staan te eten (ze kunnen immers volkomen zelf kiezen) en dan daar dus meer mesten en omdat ik de netten moet vullen, maar daardoor heb ik ook meer 'contact' met de paarden en dat is ook wel leuk.
In de zomer worden ze hier nl niet gevoerd. Dan ga ik er ook wel vaak heen, maar dat is toch anders/minder intensief.

En straks hoop ik natuurlijk een slee achter de shet te binden :)

Toen we nog reden, was rijden in de diepe sneeuw trouwens ook leuk.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:45

Och...nemen zoals het is (2x p/w uitmesten vind ik wel heel summier trouwens,ik ben gewend om elke dag een schone stal te geven).
Hier staan ze 24/7 buiten,deel is afgezet vanwege de extreme regenval de laatste tijd.Sta wel op zandgrond maar wel dit is wel het laagste punt.Wij krijgen dus ook van de buren en de openbaren weg :+

Maar goed,als het een paar dagen droog is dan verdwijnt dat ook wel weer.
Verder is een deel van de paddock betegeld,net als de schuilstal.Geen blub daar dus en ze kunnen daar lekker even uitlekken :P
Ook nog 2 uurtjes p/d op het gras totdat het op is...en de kou.Ik vind elke winter een horrorwinter :o Bolletjes bikken,bevroren water.Pak sneeuw...bevroren grond,ijs...blegh.

Maar goed,mijn jongens kunnen zich wel vinden in de lage temperaturen en de sneeuw...leven ze zich helemaal uit.Niet eerlijk misschien omdat het IJslanders zijn :D

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:46

Pfff herkenbaar, ik vind heen rijden dan al een ramp (sta op 30 minuten afstand, dus auto krabben en verkleumen omdat de kachel pas laat op gang komt...). Gelukkig sta ik volpension dus niet dagelijks de ''plicht'' om heen te gaan.

Hier ook natte bak (tevens paddock...). Droogt wel redelijk snel op maar hij kan het nu ff niet meer aan met al die regen ;( en pony heeft watervrees dus heb al een maand niet kunnen lessen.... :(

Verder voor pony een prima stalling :) Verlichte buitenbak, kan lekker op buitenrit :) (hoewel, in december met al dat vuurwerk is dat ff niet meer verantwoord....)

En van januari tot en met juni OVERAL vachthaartjes tegenkomen.... zelfs in mijn handtas....:') Word weer flink roskammen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 35 bezoekers