Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:58

Er zijn al een heleboel forums over katten die buiten lopen, maar ik kan niet echt iets vinden over dit onderwerp.

Wie heeft nog meer een raskat (ik heb een Maine Coon) en laat hem/haar lekker buiten lopen?
Hoe bevalt dit, en heb je hierbij ook nare dingen meegemaakt? (stelen, aanrijdingen etc.)

Wij wonen zelf aan de rand van een dorp met weinig verkeer veel ruimte en direct aan een dijk met weilanden etc....
Onze boerderijkat loopt buiten, onze Maine Coon (nog) niet.


Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:00

Ik zou het nooit doen, daarvoor zijn mijn katten mij teveel waard, maar ik woon dan ook in een woonwijk. Er lopen bij ons in de wijk wel Coons en Noren los.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Anoniem

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:02

Ik zou dat echt niet doen, zulke katten zijn zo geliefd, beetje pech ben je hem zo kwijt..

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:02

Hier lopen onze 2 ras katten (silver shaded Brits korthaar) gewoon buiten
We wonen aan een onverharde (fiets) weg.
Ze hebben altijd wel veel bekijks!
Sommige mensen stoppen zelfs :D
De nachten zijn ze altijd binnen, dat zijn ze zo gewend
Heel soms lukt dat niet (als het erg warm is) en slaap ik er slecht van..

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:04

Hier in de buurt zijn vorig jaar 2 main coons gestolen. Kwamen ook los buiten en zijn beide op een dag niet meer terug gekomen. Vermoeden is diefstal omdat de buurvrouw van de eigenaren een auto op het eind van de straat zag staan die dag. Die is vaker gezien op een korte periode en nadat de katten weg waren is de auto nooit meer gezien.

Aaron
Elmar
Lucky

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:05

De mijne ook niet.. ten eerste omdat ik sowieso niet wil dat ze overlast bezorgen.
Ten tweede omdat ze echt te suf zijn om voor een auto aan de kant te gaan en ik echt geen vloerkleedje wil vinden bij thuiskomst, en ten derde idd omdat ze nogal gewild zijn..

Maar als je t wel wilt, dan doe je t toch? :j

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Ik heb nog 2 maine coons en een HTK.
Ze lopen buiten met pijn in mijn hart. Een van mijn katten is een jaar of 3 geleden doodgereden en dat is echt afschuwelijk.
De mannen schreeuwen me echter dol, ik heb ze een jaar lang binnen gehouden in de hoop dat het beter zou worden maar ze moeten duidelijk gewoon hun energie kwijt.
Ik laat ze buiten en roep ze weer binnen, wil niet dat ze continu in en uit kunnen lopen en ze gaan dus ook niet naar buiten als ik er niet ben.
Als ze er niet om zouden vragen zou ik ze zelf niet meer naar buiten doen, ik vind het doodeng met al dat verkeer. Stelen gaat niet gebeuren, daarvoor zijn ze veel te schuw naar vreemden. Als hij erg aanhankelijk is zou ik het niet doen!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

Mijn vriend heeft een witte(horende) Coon. Kat is van zichzelf een beetje skittisch en vliegt bij het minste of geringste terug het huis in. Had laatst een aanvaring met een mix staff/boxer/pitt. Hond greep de nietsvermoedende kat in dr kraag. Ze vloog toen ie losliet als een speer naar binnen. Die dikke kraag is ook dr redding geweest, hond ging nl schudden. Baas van de hond had het beest redelijk snel onder controle. Ze komt als ze buiten is vrij vaak buurten maar we blijven het een heikel onderwerp vinden. Mooie lieve grote witte kat. Wie wil die niet hebben. Ze wordt ook altijd beloond als ze zelf binnen komt lopen. 'S nachts buiten=nachtmerries en niet slapen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:15

Niet doen! Er schuilt teveel gevaar om een kat los buiten te laten.


Belle Fae - Honden, lifestyle & moederschap
BLOGINSTAYOUTUBE
PetStudio.nlFurrPosters.nl

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:16

Raskat of niet vind ik er niets mee te maken hebben. Als ik het plezier zie van mijn katten (twee perzen, waarvan de één al is overleden) buiten dan gun ik dat elke kat. Ik snap dat het mensen erom gaat dat hun kat misschien wel wordt meegenomen omdat het een raskat is bijvoorbeeld. Ach dat risico heb je altijd, dat het bij een raskat wat groter is houdt mij niet tegen en de katten zelf zeker ook niet!

Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:16

Lusitano schreef:
Ik heb nog 2 maine coons en een HTK.
Ze lopen buiten met pijn in mijn hart. Een van mijn katten is een jaar of 3 geleden doodgereden en dat is echt afschuwelijk.
De mannen schreeuwen me echter dol, ik heb ze een jaar lang binnen gehouden in de hoop dat het beter zou worden maar ze moeten duidelijk gewoon hun energie kwijt.
Ik laat ze buiten en roep ze weer binnen, wil niet dat ze continu in en uit kunnen lopen en ze gaan dus ook niet naar buiten als ik er niet ben.
Als ze er niet om zouden vragen zou ik ze zelf niet meer naar buiten doen, ik vind het doodeng met al dat verkeer. Stelen gaat niet gebeuren, daarvoor zijn ze veel te schuw naar vreemden. Als hij erg aanhankelijk is zou ik het niet doen!


Op zo'n manier wilde ik het ook proberen idd. Gewoon elke dag even een poosje.Eventueel naar behoefte wat langer....
Het binnen houden van een kat vind ik zo onnatuurlijk!
Mijn kat is wel lekker speels en snel. (sneller als onze boerderijkat) dus ik verwacht niet dat hij meer moeite heeft met verkeer als een gewone kat.
Het stelen zit me meer dwars... We wonen dan wel in een suf dorp in het oosten... maar ja, daar wonen natuurlijk ook slechte mensen!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:19

Onze HTK-kat loopt buiten, zorgt prima voor zichzelf en als we dit een dagje niet doen (met bijvoorbeeld oud en nieuw) dan breekt hij de hele tent af. Onze andere 3 katten (Brits Korthaar, Ragdool x Sibeer en Sibeer) lopen ook buiten, maar alleen als we erbij zijn. Onze tuin is afgesloten en ze kunnen er dus moeilijk uit, de eerste 2 klimmen nooit en lopen altijd een beetje door de tuin te struinen. De laatste is een echte doerak en loopt alleen buiten aan een tuigje, deze zal zeker de tuin uit gaan als we haar los zouden laten lopen.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:21

onze coon kan net als de andere twee HTK katten gewoon naar buiten als ze wil door het kattenluik maar dat doet ze eigenlijk zelden of nooit. Zomers wil ze wel eens een rondje tuin en erf doen maar nu met het slechte weer blijft ze op de drempel van het achterhuis (woon in boerderij) alsof ze bang is voor vieze pootjes :P
. Ze is overigens ook erg schieterig bij harde/enge geluiden en dan schiet ze als een raket door het luik weer het veilige huis in :j

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

Dat is waar, ik heb toevallig twee MC's, maar een HTK-exemplaar mag van mij ook niet naar buiten :n

Overigens? Kattenluik? Daar past net een oor doorheen... :') Gaat niet lukken voor ze..

Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:22

Geryon schreef:
Raskat of niet vind ik er niets mee te maken hebben. Als ik het plezier zie van mijn katten (twee perzen, waarvan de één al is overleden) buiten dan gun ik dat elke kat. Ik snap dat het mensen erom gaat dat hun kat misschien wel wordt meegenomen omdat het een raskat is bijvoorbeeld. Ach dat risico heb je altijd, dat het bij een raskat wat groter is houdt mij niet tegen en de katten zelf zeker ook niet!


Ja, ben ik met je eens!
Al moet het natuurlijk in de praktijk ook kunnen!

Maar ik ben blij te horen dat er nog meer mensen zijn die hun raskat naar buiten doen!!!

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:25

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:26

Cer schreef:
Dat is waar, ik heb toevallig twee MC's, maar een HTK-exemplaar mag van mij ook niet naar buiten :n

Overigens? Kattenluik? Daar past net een oor doorheen... :') Gaat niet lukken voor ze..


Hahaha, geweldig! :P We laten vant voorjaar een speciaal door mijn man zelfgemaakte Maine Coon proof kattenluik in onze bijkeuken metselen! :-) Daar past het 2de oortjes dus ook door!
(maar alleen als hij het ook daadwerkelijk leuk vind buiten)


Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:31

Overigens, mijn katten kwamen en komen wel buiten.. Op het balkon (maar dat is wel een tikje krapjes) en tegenwoordig in de tuin van mijn ouders, waar hij niet uit kan. Dus ideaal :j

Daarom wonen ze ook niet meer bij mij, omdat ik alleen maar een appartementje heb, en dat vind ik echt sneu voor ze..

Yris

Berichten: 157
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:37


Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:37

Overigens ben ik begonnen met ze te leren komen op een fluitje, binnen. Vervolgens ben ik eerst met ze gaan wandelen in de buurt achter (waar ik ze liever heb dan aan de andere kant ivm verkeer) en daarna mochten ze pas alleen. Ik ben gestopt met 'uitlaten' ivm met de honden en eigenaren aanvaringen die ik heb gehad. Ben echt verrot gescholden omdat ik met mijn katten wandel en honden daar helemaal woest van worden. (die kleine HTK van mij volgt honden om ze te slaan, dus dat snap ik nog wel)

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:37

Bij mij komt er geen kat meer los buiten, dat is te vaak misgegaan. Ben er op die manier 8! Verloren. (Doodgereden, doodgeschoten, vergiftigd, gestolen). Is er niet 1 ouder geworden dan 2 jaar. Daarna kwam ik met mijn nieuwe kat op een flat te wonen, die liet ik dan altijd op de afgesloten gallerij lopen en liet ik de voordeur gewoon op. Bij mij komen ze alleen nog maar in een afgesloten tuin buiten. Ben nu even katloos, maar wel weer hard opzoek naar een nieuwe coon.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:39

Lusitano schreef:
Overigens ben ik begonnen met ze te leren komen op een fluitje, binnen. Vervolgens ben ik eerst met ze gaan wandelen in de buurt achter (waar ik ze liever heb dan aan de andere kant ivm verkeer) en daarna mochten ze pas alleen. Ik ben gestopt met 'uitlaten' ivm met de honden en eigenaren aanvaringen die ik heb gehad. Ben echt verrot gescholden omdat ik met mijn katten wandel en honden daar helemaal woest van worden. (die kleine HTK van mij volgt honden om ze te slaan, dus dat snap ik nog wel)

Beelddenker }>

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

annewill

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:41

Ik persoonlijk zou het nooit doen. Die van mij lopen achter het huis (draadje op de schutting). Mijn tante heeft een berg ras katten, lopen allemaal los. En het is helaas al tot 2x toe gebeurd dat er een auto is gestopt, kat opgepakt en weg ermee. Helaas ook al regelmatig gebeurd dat ze door gereden worden. (hardleers).

Ik ben vorig jaar 5 kilo kwijtgeraakt, ik heb ze dit jaar terug gevonden.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:44

Hier een Sibeer en een kruising coone met Noorse boskat, ze komen op het balkon die volledig afgezet is met een net, maar echt buiten :n
Mijn vorige Sibeer kwam wel buiten, die heb ik kunnen ophalen bij de dierenambulance koud en stijf dus nee ze komen hier echt niet meer buiten.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:45

Ik heb 2 Siberische katten, een poes en een kater (beide gecastreerd).
Ze komen wel buiten, vooral het mannetje wilt met mooi weer echt heel graag naar buiten. We wonen in een (rustige) woonwijk. Ze zijn wel gechipt en het mannetje luistert heel goed en hij gaat nooit heel ver weg. Als ik hem roep komt hij heel hard aangerend.

Het vrouwtje is wat teveel doorgefokt en zij kan amper springen. Ze zou ook nooit buiten de tuin kunnen/mogen, want ze is echt een beetje zwakbegaafd.. :P Maar gelukkig kan zij niet over de lage schutting heen springen en zij blijft dus altijd in de tuin. Ze mogen niet naar buiten als we niet thuis zijn en ook niet als het al pikkedonker is. En ook mogen ze niet aan de voorkant eruit (straatkant), maar alleen aan de achterkant. Gelukkig kunnen ze ook heel goed binnen blijven, want het zijn echt mooi weer katten, met slecht weer willen ze niet eens naar buiten. :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers