Welke trainingsmethode best passend bij biomechanica paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Welke trainingsmethode best passend bij biomechanica paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 13:15

Omdat het op zich interessante topic klassiek en academisch tijdelijk is gesloten en hierin ook regelmatig de biomechanica van het paard aan de orde kwam, deze vraag:
Welke dressuurmatige methode/ benadering sluit het beste aan bij de anatomie en biomechanica van het paard, en waarom? Daarbij komen nog twee vragen: Wat zijn volgens jullie de belangrijkste aanknopingspunten wat betreft biomechanica van het paard in relatie tot dressuurmatige training? En denken jullie dat paarden zo verschillend kunnen zijn qua bouw en bewegingsmechanisme dat je per paard moet bekijken welke methode bij hem zou passen, of dienen de uitgangspunten van dressuurmatige training voor elk type, ras, maat paard universeel te zijn, zoals het Skala bijv.? Ben benieuwd!

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Welke trainingsmethode best passend bij biomechanica paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:32

ik heb toevallig net een stage van 3 maanden afgesloten op een bedrijf waarbij de eigenaar ook enorm rekening hield met de biomechanica van het paard. Wat bij mij als eerste opviel, is dat hij met zijn handen best hoog rijd zoals je misschien niet gewent bent. Daarnaast heeft hij me ook uitgelegd (en gevoeld) hoe je moet zitten als je een bocht/wending maakt. Daarnaast doen ze heel veel rechtrichten en houden ze zich vooral zo dicht mogelijk bij de academische/klassieke rijkunst. Ik vond het enorm interesant, maar wat ik allemaal geleerd heb in de 3 maanden even kort omschrijven is zo lastig!

Over je vragen:
de belangrijkste aanknopingspunten betreft biomechanica van het paard en de relatie met de dressuurmatige training zoals iedereen die tegenwoordig kent: het paard zet zijn rug vast, waardoor de biomechanica "stopt" het paard zijn spieren in de rug vast waardoor hij niet meer kan buigen, hij buigt wel voor ons gevoel maar dit gebeurd eigenlijk niet. dit zijn 1 van de dingen die ik uitgelegt heb gekregen. de rug gaat vast staan omdat de ruiter niet goed meezit in de bocht/wending, waardoor de spines(als ik het goed schrijf) in de rug niet universeel op de goede manier kunnen buigen.

kwa training van het paard: ik denk dat ieder paard anders is, je kan niet 1 training maken en dan maar denken dat ieder paard hetzelfde erop reageert. ieder paard is anders. je kan de basis van een trainingsmethode nemen, maar ieder paard is anders en daar zal je je aan moeten passen, evenals de training die je hiervoor aan moet passen.


als je echt nog meer wilt weten over de biomechanica van het paard, en het trainen hiervan etc. wil je gerust even in contact brengen met de eigenaar van mijn stagebedrijf, die verdiept zich hier namelijk compleet in en traint ook op de academische rijkunst manier, en houd ook enorm rekening met de biomechanica, zeer interessante man om over dit gebied te praten!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:49

Van uit de eeuwen voor ons heeft men de hedendaagse Klassieke dressuur ontwikkeld, deze ontwikkeling is altijd gebaseerd geweest op de in de in de verschillende perioden beschikbare paarden en de op dat moment aan het paard gestelde eisen.

Dat wat we vandaag als Klassieke Dressuur (zo noemen we het nu) kennen is gebaseerd op het gemiddelde hedendaagse paard en de eisen die we daar nu aan stellen.
We hebben heden ten dage een relatief groot, lang gelijnd paard waarvan we zowel verzamelde als uitgestrekte bewegingen willen hebben en dat bepaald dus de dressuur methode.
Met de ontwikkeling naar ons moderne paard én de eisen die we er aan stellen is het Scala der Ausbildung opgesteld, zij horen bij elkaar.

Het beoogde resultaat van de KD en zijn Scala is een soepel, gemakkelijk, licht te rijden paard met veel vermogen dat zo lang mogelijk kan werken zonder problemen op te lopen door het gevraagde werk.
De dressuurmatige training in de KD is, door vallen opstaan wijs geworden, zoveel mogelijk op de biomechanische eigenaardigheden van het moderne paard afgestemd.