Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 11:44

Ik heb weinig kaas gegeten van trailers/trekken/laadvermogens etc.
En daarom roep ik jullie hulp in...


Het gaat om een
- Opel Astra 1.6 Turbo
- Mag maximaal 1400 kg trekken

Trailer:
- Netto gewicht 800 kg
- Totaal gewicht (?) 2000/2400

Pony:
-Weegt 375 max 400 kg


Bestuurder:
Bestuurder 1: Heeft E/B rijbewijs
Bestuurder 2: Heeft alleen B rijbewijs

Zou dit kunnen? Of ontbreekt er nog belangrijke info om dat te kunnen zeggen?


__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:46

wat is je vraag nu precies?

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:47

Nee, want voor zover ik weet moet je gewoon uitgaan van het totaalgewicht...

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:47

bestuurder 1 mag er legaal met 1 pony meer rijden besturuder 2 niet ivm totaalgewicht hoger dan wat auto mag

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."


Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Ik heb ook een auto die 1400 kg mag trekken en heb een trailer van ledig 620 kg en een maximaal toegestande massa van 2000 kg. Ik heb mijn trailer teruggekeurd naar 1400 kg zodat ik de trailer met B rijbewijs mag blijven rijden.

In jouw geval mag dus alleen persoon 1 die B+E heeft met de combinatie rijden. Dit omdat ze kijken naar de maximaal toegestane massa op papier én je met de combinatie boven de 3500 kg zit. Bij rijbewijs B kijken ze NIET wat er ín je trailer staat. Heb je B+E dan kijken ze wél naar wat er in de trailer staat.

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:51

persoon 1 met BE rijbewijs mag hier mee rijden en persoon 2 zonder E rijbewijs niet mits je auto de kogeldruk van een 2 paards trailer aankan.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 11:52

Bij B rijbewijs mag combinatie aanhanger+auto niet boven de 3500 kg uitkomen toch?

Want als ik uitga van die max. gewicht 2000 + 1403 (=autogewicht), zit ik op 3403. Dus dat zou dan nét kunnen.

Ik begrijp niet goed waar ik dus vanuit moet gaan? Van het nettogewicht? Of totaalgewicht? Want er komt dus maar 1 pony in te staan. (Help, it's like rocketscience :)) )


Sappos: Dat verduidelijkt de boel... Dus bij B+E kijken ze wel naar hoe de trailer beladen is, en bij B niet?

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:54

Maar heb je daar ook de totale massa van je auto mee? Dus lege gewicht + wat die maximaal mag laden? Want met alleen een B rijbewijs moet je van de auto en de trailer allebei het maximale bij elkaar optellen en dat mag dan niet boven de 3500 kg uitkomen.

Tiahastrona

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:56

Je auto mag het niet trekken. Ook niet als trailer leeg is, het gaat nl om het totaal te laden gewicht

Paardloos


Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:01

Dit zijn de specificaties van de auto (ik keek scheef, hij is dus wat lichter)
Gewicht 1308
Aanhangermassa geremd/ongeremd 1400 kg/ 680 kg

Maar als ik Tiahastrona volg, dan mag de hele combinatie dus niet?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-11-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:01

Foccussed nee want in die berekening kijken ze naar de maximaal toegestane massa van je auto :P Zo zijn ze dan ook wel weer. Bij mij ledige auto 1261 kg. Maximaal 1800 (nog iets). Auto + trailer = 1800 + 1400 = 3200 dus zit er ruim onder :)

Ja want bij je BE rijbewijs mag je sowieso boven die 3500 kg trekken. Natuurlijk moet je met deze combinatie niet 2 grote paarden in de trailer duwen want dan trekt/remt je auto niet en als je een keer op de weegbrug komt te staan ben je de banketstaaf :)

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:04

Oh chips, maximaal gewicht van de auto (inc. laadvermogen is dat zeker?) zou dan rond de 1800 kg zijn.
Dus dan kan het inderdaad niet.

Het zou gaan om een hele slanke pony van max 400 kg.

Dus als ik het dan goed begrijp zou ik, wanneer bestuurder met B rijbewijs rijdt, een 1,5 paards trailer met een max. laadvermogen van 1700 kg moeten huren?

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:04

buiten de wettelijke vraag moet je sowieso nog kijken naar de kogeldruk, want die ligt bij een tweepaards wel hoger. Ikzelf zou er sowieso niet mee willen rijden, tenzij de wegligging erachter echt perfect is.
Je hebt op het ledig gewicht van de trailer (die in praktijk vaak wat hoger ligt) + paard maar 200 kilo 'over' op wat de auto mag trekken. Wat als je wat steviger moet remmen?
Zet de trailer eens op de weegbrug om het daadwerkelijke gewicht te meten.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:15

Als de auto 1400 kg mag trekken mag, wat voor rijbewijs je ook hebt, de auto niet meer trekken dan 1400.
Op het moment dat jij een trailer van 800 kg hebt, mogen de paarden + spullen die er in doet niet meer dan 600 kg wegen.

Alleen onder de 750 kg mag je rijden met een B rijbewijs.
De trailer weegt al meer dan 750 kg dus mag je nooit rijden met B rijbewijs.

Indien je er dus 1 pony in hebt en een persoon met een BE rijbewijs kun je veilig op pad.

Succes!

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:16

Tiahastrona schreef:
Je auto mag het niet trekken. Ook niet als trailer leeg is, het gaat nl om het totaal te laden gewicht


Dit klopt!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:23

liespower94 schreef:
Alleen onder de 750 kg mag je rijden met een B rijbewijs.
De trailer weegt al meer dan 750 kg dus mag je nooit rijden met B rijbewijs.


Dat is dus níet waar.

Coentjuh schreef:
Tiahastrona schreef:
Je auto mag het niet trekken. Ook niet als trailer leeg is, het gaat nl om het totaal te laden gewicht


Dit klopt!

Niet als je BE hebt. Dan wordt gekeken naar wat de aanhanger daadwerkelijk weegt.

Sabbientje schreef:

Voor de juiste informatie zie de quote. Antwoord op je vraag, alleen de persoon met BE mag hem rijden, want je totale gewicht komt >3500kg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:42

OMG, wat staat er weer een boel onzin in de reacties. Gelukkig ook de nodige goede info, maar soms goed en niet goed in 1 zin, filter dat er maar eens uit ;)

Er spelen twee aparte factoren:
1) mag de chauffeur rijden met de combinatie? Oftwel is E achter B nodig?

Het goede antwoord komt van Melinde
Merlinde schreef:
Maar heb je daar ook de totale massa van je auto mee? Dus lege gewicht + wat die maximaal mag laden? Want met alleen een B rijbewijs moet je van de auto en de trailer allebei het maximale bij elkaar optellen en dat mag dan niet boven de 3500 kg uitkomen.

De toegestane totale massa (TTM) staat op het kentekenbewijs van de auto en van de trailer, maar omdat het om een tweepaardstrailer gaat kun je er vanuit gaan dat de TTM van beide opgeteld boven de 3500 kg uitkomt.

Er is dus BE nodig om deze combinatie te rijden.


2) mag de trailer achter de auto?

Hier is de eerste zin van liespower94 de juiste
liespower94 schreef:
Als de auto 1400 kg mag trekken mag, wat voor rijbewijs je ook hebt, de auto niet meer trekken dan 1400.
Op het moment dat jij een trailer van 800 kg hebt, mogen de paarden + spullen die er in doet niet meer dan 600 kg wegen.

Alleen onder de 750 kg mag je rijden met een B rijbewijs.
De trailer weegt al meer dan 750 kg dus mag je nooit rijden met B rijbewijs.


Indien je er dus 1 pony in hebt en een persoon met een BE rijbewijs kun je veilig op pad.

Succes!

In tegenstelling tot het rijbewijsgebeuren gaat het hier namelijk om het werkelijke gewicht. Zet de beladen trailer op de weegbrug, blijft het onder de 1400 kg die de auto mag trekken dan is het goed. De 2e zin is niet correct (boven de 750 kg mag ook zolang de TTM van de combi maar onder de 3500 kg blijft) en de laatste zin is in dit geval ook van toepassing.


Het is mogelijk om met B te rijden door de aanhanger te laten terugkeuren. Nadeel is dan wel dat je niet het huidige laadvermogen kunt gebruiken als je een keer een chauffeur met BE en een auto die 2 ton mag trekken hebt. Maar je zult zelf wel in kunnen schatten of het realistisch is dat je in de nabije toekomst met 2 paarden op stap wilt.

Als bestuurder 2 ook regelmatig met een aanhanger op pad gaat is het imho niet gek eens te kijken of het geen optie is om voor die E op te gaan. Je leert best wel wat met zo'n cursus (heb al zoveel fout zien gaan met aanhangers, niet altijd te voorkomen door een cursus maar toch) en BE is soms best handig.

Succes verder :)
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 12-11-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:44

Rex_Rolfo, onwijs bedankt voor de duidelijke post!

Terugkeuren is niet aan de orde, de trailer is namelijk niet van mijzelf. Maar een E rijbewijs halen kan natuurlijk wel... Stom dat ik daar zelf nog niet eens aan gedacht heb.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:07

Focussed met jouw rijbewijs mag je met deze auto wel een trailer trekken van 1400 kg. Dus als je een eigen trailer koopt en deze evt terug keurt naar 1400 kg.

Zelf rijd ik zonder E rijbewijs. Ik heb minipaardjes waardoor ik nooit de 1380 kg van mijn trailer ga gebruiken. Daarnaast mag mijn auto dit niet trekken dus heeft het geen zin om deze op een gewicht van 2000 kg te houden. Ik wilde wél de ruimte van een tweepaardstrailer zodat ik er een marathonwagen en 2 pony's in zou kunnen vervoeren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Auto mag 1400 kg trekken - 2 paards trailer van 800 kg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:43

Met B-E mag je het rijden, alleen denk ik dat je met je kogeldruk niet uitkomt, of je moet hulpveren plaatsen onder je auto. Astra mag denk ik 75kg kogeldruk hebben, tweepaardstrailer moet je uitgaan van 100kg. Je kan het anders even checken op www.autoweek.nl bij specificaties.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:31

Coentjuh schreef:
Tiahastrona schreef:
Je auto mag het niet trekken. Ook niet als trailer leeg is, het gaat nl om het totaal te laden gewicht


Dit klopt!

Dit klopt allebei niet!


tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:37

Daarbij zal ik altijd een trailer laten nawegen op een weegbrug. Het gewicht op papier geldt voor een lege trailer zonder matten, tussenschot enz. Mijn tweepaardstrailer op papier 700. In werkelijkheid 900 kilo dacht ik... Of was het nu 950. :? Nou ja maakt niet uit. Trailer is zwaarder dan wat op papier staat

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:57

@ sflj:

Ik heb het wel zo geleerd, dan zijn de regels veranderd?!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:24

Per 19/01/2013 zijn de regels betreffende het rijbewijs inderdaad veranderd. In geval van B zonder E is de eis dat de lege auto zwaarder moet zijn dan de MTM van de aanhanger komen te vervallen. Ook is er een aanpassing in wat wel mag met E achter B voor mensen die na die datum hun E hebben gehaald. Dat zal gedaan zijn om die BE vrachtauto's (trekker = auto, oplegger = aanhanger) te ontmoedigen.

Deze wijziging heeft echter niet te maken met het gewicht dat de auto mag trekken. Hierbij geldt het werkelijke gewicht van de aanhanger. Aan alle eisen moet voldaan worden, dus EN EN
- chauffeur moet rijbewijs voor de combi hebben (MTM < 3500 kg of BE)
- aanhanger mag niet zwaarder zijn dat wat de auto mag trekken
- kogeldruk niet hoger dan op het kentenbewijs van auto vermeld
- lading in/op aanhanger mag uiteraard niet meer zijn dat met die aanhanger vervoerd mag worden

Er is veel onduidelijkheid over, schijnbaar zelfs bij een instantie die het zou moeten weten zoals RDW. Ook daar vaak de verwijzing naar rijbewijs, wat een aparte kwestie is, losstaand van het gewicht dat de auto mag trekken.

Deze link gaat er over
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=17558
heb 'm nog niet 100% uitgeplozen, moet even weg. Wel al gezien dat ook hier veel verwarring is......
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 12-11-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers