dankjewel of dank u wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275


Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 11:37

vanuit een ander topic vind ik dit toch wel een interessante discussie.

wat verwachten jullie van de kinderen/jongeren?
moeten ze vanuit respect dank u wel zeggen of is dankjewel al genoeg?

ik heb 2 kinderen en ik leer ze allebei om dankjewel te zeggen.
dit doen ze dan ook netjes als ze wat krijgen.
ook tegen vreemden is het hier dankjewel.

is dit volgens jullie onrespectvol of moet het kunnen?

even toevoeging:

mijn kinderen zijn nu 2 en 4, maar als ze ouder zijn en meer gaan begrijpen zal het wel dank u wel worden voor ouderen en in bepaalde situaties zoals iemand anders al zei.
Laatst bijgewerkt door Malima op 12-11-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Ik geloof dat ik het toch wel belangrijk vindt dat kinderen leren om mensen met u aan te spreken.
Ik vind dan ook dat het dank u wel hoort te zijn.

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Interessante discussie, ik lees mee. Mijn dochter zegt ook dankjewel trouwens. Vooralsnog vind ik dat prima, wie weet wanneer ze wat ouder wordt dat ik de nuances aan kan gaan brengen. ;)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Dank u wel naar vreemden.. Het is een beetje onduidelijk als ze anders wel u moeten zeggen en bij het bedanken ineens 'je' of mogen ze altijd 'je' zeggen?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:40

Ik ga voor 'u' tegen vreemden en ouderen, zoals opa en oma, de buurvrouw etc. 'Je' mag voor eigen ouders of andere bekenden die zelf zeggen dat 'je' mag.

Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:42

In de opvoeding zal mijn dochter de normen en waarden en de bijbehorende respect leren.
Daarbij hoort ook het verschil tussen dankjewel en dankuwel en dit op juiste manier leren toepassen.

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:42

Ik ben 15 jaar. Ik zeg dankjewel als het een persoon is waar ik altijd 'je' tegen zeg, mijn ouders, veel familie, vrienden. Ik zeg dankuwel tegen mensen die echt veel ouder zijn of die ik minder goed ken, opa en oma bijv.

Bedoel je dat jouw kinderen altijd 'je' zeggen, tegen iedereen? Op veel scholen wordt dat namelijk niet toegestaan, sommige docenten spreken leerlingen er echt op aan als ze 'je' zeggen.

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 11:44

vergeten bij te voegen, later als ze ouder zijn vind ik wel dat ze u moeten zeggen tegen vreemde ouderen.

op school mag hij zover ik weet gewoon je zeggen, maar hij zit nog maar in groep 1.

ik kwam tot deze discussie aangezien er in het topic over sint maarten over werd gevallen dat kinderen aan de deur dankjewel zeiden.

zelf vind ik dit geen probleem bij zoiets om dankjewel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:44

Als een mij onbekend kind mij aanspreekt met "je" zou ik dat niet netjes vinden. Binnen de familie vind ik tutoyeren geen enkel probleem. Als mijn zusje moeder zou worden zou ik het niet fijn vinden om door haar kind(eren) met "u" aangesproken te worden. Dat heb ik zelf ook nooit hoeven doen met mijn ooms, tantes, opa's en oma's.

Als volwassenen onderling ben ik doorgaans vrij informeel ingesteld, ik gebruik "u" alleen bij volstrekt onbekenden of in uiterst formele situaties.

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Ik heb zelf altijd geleerd om u te zeggen tegen iedereen die ouder is dan ik. Zeg pas je als mensen aangeven dat ze dat liever hebben. Ben blij dat mijn ouders het mij zo geleerd hebben (spreek hun ook aan met u) en zou het zelf ook zo doen als ik ooit kinderen zou hebben.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:50

Tegen vreemde mensen is mij altijd aangeleerd ze met u aan te spreken, naar familie opa oma of buurvrouw of buurman is het gewoon je :)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:51

Ik leer 'dank u' aan, maar het is hier niet misplaatst om ook u tegen bekenden te zeggen. Ik roep bijv. ook regelmatig naar mijn vriend 'dank u' omdat het hier gangbare spreektaal is :+

Anders zou ik beginnen met dank u en het pas later naar je recht gaan trekken denk ik ipv andersom.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:52

Nicole schreef:
Tegen vreemde mensen is mij altijd aangeleerd ze met u aan te spreken, naar familie opa oma of buurvrouw of buurman is het gewoon je :)

Dit inderdaad :j

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:52

Als ik over mezelf spreek: Bij onbekenden u, tenzij even oud of jonger dan mij :+
Als ik mensen iets langer ken en ik mag ze dan zeg ik 'je' wil ik graag die afstand bewaren hou ik het bij 'u'.

edit uitzonderingen daargelaten, tegen m'n werkgever blijft het 'u' terwijl ik tegen stagebegeleiders ook wel 'je' heb gezegd..
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 12-11-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:53

Ik roep gewoon harstikke bedankt

Dank u wel vind ik te neerbuigend als of ik onderdanig ben
Dankje wel vind ik dan weer zo onbeschoft

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:53

Als de mensen zelf niet willen met U aangesproken te worden hoor ik vaak U is zo oud je mag gerust Je zeggen, maar gaat uit automatisme :')

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:54

Winged schreef:
Nicole schreef:
Tegen vreemde mensen is mij altijd aangeleerd ze met u aan te spreken, naar familie opa oma of buurvrouw of buurman is het gewoon je :)

Dit inderdaad :j


Zo heb ik het ook geleerd. Tegen vreemden die ouder zijn zeg ik u. Tegen bekenden of leeftijdsgenoten zeg ik je. Vaak geven mensen zelf wel aan dat ze liever met je aangesproken willen worden, maar het staat wel zo netjes om daar niet meteen zelf vanuit te gaan.

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 11:56

ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zelf ook altijd u zeg tegen vreemden en ouderen dan mij, maar ik kan mijn kinderen van nu nog niet wijs maken het verschil tussen u en je dus heb ik ze dankjewel geleerd.

als ze ouder zijn zal ik ze ook leren het verschil tussen u en je, maar voor nu vind ik dankjewel voldoende.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:56

Ik heb altijd geleerd om tegen iedereen u te zeggen. Op de basisschool moest ik ook de leraren aanspreken met u en ik mocht ook geen 'doei' zeggen, want dat was niet netjes. Op de middelbare heb ik ook altijd u gezegd tegen iedereen, ook al zeiden veel anderen gewoon je.

Ik vind het zelf wel netjes om u te zeggen tegen mensen die wat verder van je af staan. Als ik kinderen zou krijgen, dan zou ik ze ook aanleren om u te zeggen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:57

Malima schreef:
ik kwam tot deze discussie aangezien er in het topic over sint maarten over werd gevallen dat kinderen aan de deur dankjewel zeiden.


Serieus? Het gaat toch om het bedankje.. Bah wat een mensen heb je toch. Heb altijd het gevoel alsof die respect af willen dwingen.

Ik zeg tegen vreemden altijd u en dus ook dankuwel, want dat is mij zo geleerd. Maar kom op zeg.. Kleine kinderen, die blij zijn met hun snoepjes en dan bedanken, en dan is het nog niet goed? Mijn broertje van 5 zegt ook nog 'dankjewel' en ik zie echt niet in wat daar mis mee is. Er is eerder wat mis met de mensen die per se van een klein kind 'u' willen horen.

Anouk_17
Berichten: 1276
Geregistreerd: 02-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:58

Mijn dochter is 1. Ben allang blij dat ze dankjewel zegt als ze wat krijgt van ons, familie of bijvoorbeeld in een winkel. Tegen vreemde zegt ze dan wel dankjewel mevrouw of dankjewel meneer en bekende gewoon alleen dankjewel (naam)
Ze is nu nog te klein om te begrijpen waar en tegen wie het gepast is u te zeggen. Daar starten we later wel mee.

Ken een gezin waar de kinderen u moeten zeggen tegen hun ouders. Daar keek ik wel van op.

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:00

Op die leeftijd kun je nog niet verwachten dat een kind weet wanneer hij dankjewel of dankuwel moet zeggen (vooral bij een kind van 2). Het is zelfs vaak zo dat de ouders dan nog moeten zeggen: ''En wat zeg je dan?''

Je kunt ze ook gewoon: ''bedankt'' leren, haha! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:00

Ik heb altijd geleerd om vreemden en ouderen aan te spreken met U. Tenzij er gezegd word dat ik je mag zeggen. Maar heel af en toe ontglipt het mij wel eens. En als klein kindje heb ik dat al geleerd.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:00

ten eerste is ten alle tijden nog de frase dank U wel in het zaken leven van toepassing.
en als ouder moet je ze op de toekomst voorbereiden.
Iets aan geleerd is wezenlijk nooit meer afgeleerd, ook niet als ze ouder zijn!

ten tweede, als ik van een kind, hoe oud het ook is dank je wel, dan is mijn eerste gedachte, heb ik met jou op school gezeten??

Nogmaals, iets wat aangeleerd is, krijg je moeilijk eruit, en in later stadium merk ik toch dat dank U wel meer respons krijgt, als dank JE wel!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:02

Ik moet opeens denken aan de 'Professor' - lang niet gezien, geband wellicht? - die in zijn Bokt-posten iedereen zéér formeel aansprak. De meesten die met hem in de clinch lagen, ergerden zich kapot eraan, maar hij bleef hardnekkig beleefd en iedereen met 'U' aanspreken. :D
Maar dat terzijde; als een heel jong kindje tegen mij 'dankjewel' zou zeggen zou dat mij niet storen. Van oudere kinderen verwacht je wel dat ze het onderscheid kunnen maken en geleerd hebben ouderen enig respect te tonen ( of gewoon beleefd te zijn) met de U-aanspreekvorm.