hoe zit het nu met hooi ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 23:37

Ik loop eigenlijk tegen het volgende probleem op:

Ik wil net als alleen andere mijn paarden correct voeren.
Ik wil ze niet te dik hebben en niet te mager.
Ik voer al hooi ik een slow feeder zodat ze er langer over doen

maar toch lukt het me niet mijn paarden stabiel in gewicht te krijgen ze schommelen bij de vleet alle 2
nu zat ik te denken aan hooi analyse. Ook is er vandaag mest afgenomen om te kijken naar wormen.

Want dat zou ook kunnen verklaren waarom ze jojo en.

maar waar kan je nu het beste je hooi laten annaliseren? wat zijn de kosten en kan ik aan de hand van o een analyse bepalen hoeveel kg hooi ik mijn paarden kan en mag geven ?

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **


makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:44

Hoi

Je kan je hooi zeker laten analyseren maar dan zou je wel de hele partij op moeten kopen.
Want zoals bij mij heb ik niet genoeg opslag ruimte dus koop ik partijtjes en daar zit echt kwaliteit verschil in!!
Ik vind het ook moeilijk hoor de winter ze zijn toch frisser kouder dus ze hebben meer nodig!!
Erg moeilijk daar een balans in te vinden!!
En mijn paard is ook spichtiger als het eerder donker is allerter ed
Ik gebruik voer netten en soms zijn ze wel leeg soms niet.
Ik denk dat ik het goed doe maar toch strijd ik ook weer tegen het afvallen!!!
Ik probeer wel te zorgen dat ze meer dan op gewicht is voor de winter zodat ze tegen een stootje kan in de winter!!

Succes ermee

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 10:01

Wij hebben dus waarschijnlijk wel genoeg voor de winter. Een grote party

Maar ik zou dus niet weten hoeveel ik er van mag voeren kg droge stof is namelijk iets anders als kg hooi

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:51

Je kan je hooi zeker laten analyseren maar zoals makkie79 al zegt, iedere baal kan anders zijn! maar als je een redelijke partij heb, of het altijd bij de zelfde boer koopt, kan je uiteindelijk wel aan de baal zien of hij een beetje voldoet aan je eisen. ik haal altijd mijn balen bij de zelfde boer, maar de ene keer krijg ik een mooie droge, en de andere keer wilt hij wel eens wat natter zijn, daardoor weet ik wat ik aan moet passen aan het voeren.

Door je hooi te laten analyseren, krijg je een richtlijn wat er ongeveer kwa droge stof etc in je balen zitten. Ik zeg uit voorhand richtlijn, omdat iedere baal altijd wel wat verschild, het ene deel land kan altijd net even iets meer bemesting hebben gehad dan de andere kant. Door deze richtlijn kan je wel makkelijker je voeding van het hooi afstemmen aan je paarden en het controlleren!

Anoniem

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:54

Kijk even bij www.wateetmijnpaard.nl daar kun je, je hooi laten analyseren. Maar het is zoals de anderen al schrijven wel van belang dat je hooi uit een zelfde partij bestaat, anders heeft het niet zoveel zin.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:58



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:18

Levita30 schreef:
http://www.wateetmijnpaard.nl is in der daad handig. Verder is dit misschien interessant om te lezen, het geeft je praktische handvatten hoe je bij kan sturen met ruwvoer. Want ook als je een analyse hebt, wat ga je daar dan mee doen? Je weet dan alleen wat je hebt maar nog geen oplossing voor je probleem. http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/105-afvallen

Ik heb naar aanleiding van mijn eigen hooi analyse, een supplement op maat laten maken. Lijkt in eerste instantie erg duur, maar uiteindelijk geef je niets wat niet nodig is en je vult de tekorten prima aan.

Het probleem met veel "complete supplementen" is dat je dan vaak van sommige mineralen echt veeeeeel te veel geeft. Ik heb intussen geleerd dat voor de koper/zink/ijzer/mangaan verhoudingen redelijk belangrijk zijn en dat bijna AL het ruwvoer tekort aan selenium bevat. Dit komt door de bodem in eigenlijk heel Europa.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:26

Als je dat doel hebt, is het zeer goed om je hooi te laten analyseren, ik zal het zeker ook doen. Ik wil TS alleen waarschuwen van te voren na te denken over wat je met de uitslag wil en kan. Als je iedere maand een paar baal koopt van verschillende partijen heeft het geen zin. Als je voor een jaar voorraad van 1 partij hebt liggen kan het wel rendabel zijn als je tenminste de kennis hebt of inschakelt om een rantsoen daarop aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:37

Levita30 schreef:
Als je dat doel hebt, is het zeer goed om je hooi te laten analyseren, ik zal het zeker ook doen. Ik wil TS alleen waarschuwen van te voren na te denken over wat je met de uitslag wil en kan. Als je iedere maand een paar baal koopt van verschillende partijen heeft het geen zin. Als je voor een jaar voorraad van 1 partij hebt liggen kan het wel rendabel zijn als je tenminste de kennis hebt of inschakelt om een rantsoen daarop aan te passen.

Ben ik helemaal met je eens. En inderdaad als je verschillende partijen/balen koopt dan is analyseren zinloos en bijzonder kostbaar!

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 15:35

het is 1 partij hooi van hetzelfde land ik ben me bewust dat dit onderling nog iets kan verschillen.
maar voor ik dit laat doen hoe weet ik dan het volgende
ik weet het droge stof gehalte per kg hoe zet je dit dan om naar kg hooi ?

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:21

Hooi heeft gemiddeld een drogestof percentage van 85%. Dat betekend als je bijvoorbeeld 8 kg hooi voer, je 8 x 0.85 is 6,8 kg drogestof voert. Of andersom als je 5 kg droge stof wil voeren moet je 5 / 0.85 is 5,9 kg hooi voeren.

Zo kun je makkelijk berekenen hoeveel je je paard moet voeren. Een paard heeft minimaal 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer nodig. Stel je paard weegt 600 kg, zou hij 9 kg droge stof uit hooi moeten krijgen. Wanneer je hooi dus een droge stof percentage van 85% heeft is dat 9 / 0.85 is 10.6 kg. Voer je voordroog met een drogestof percentage van 70% moet je 9 / 0.7 is 12.9 kg voeren.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 18:04

levita30 ik snap even je berekening niet

mijn paard weet 400 kg
volgens de berekening van ( volgens de ene 1,5 % volgens een andere 2% op 100 kg lichaamsgewicht
zou mijn paard rond de 8 kg hooi moeten hebben,

als ik dan 8/0,85 zou mijn paard
9,5 kg moeten krijgen

terwijl als ik hem nu 18 kg geef ( dit binnen 24 uur toch echt op is )
en hij dus nog steeds niet vet is nu kan het ook zo ijn dat hij een worm besmetting heeft maar het mest onderzoek is daarvoor nog niet bekent
zou ik de 18 gewogen kg om willen rekenen naar droge stof gehalte hoe doe ik dat dan ?
18 X 0,85 ? toevallig ?
en dan krijg hij 15 kg droge stof binnen of reken ik dat verkeerd

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:12

Ik geef hooi van eigen land (komt altijd goed door de analyse) maar ik krijg mijn 2 warmbloeden er ook niet vol (en rond) van, zelfs niet bij onbeperkte hoeveelheid. Mijn ijslander en quarterxhaf daarentegen worden moddervet van hetzelfde hooi. Paarden zijn allemaal in orde (tanden ed). Enige verklaring is dat bepaalde paarden niet op hooi alleen de winter doorkomen.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 19:05

dat had ik dus ook vorig jaar stond mijn paard modder vet van het hooi wat van hetzelfde land af komt.

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:37

hutch84 schreef:
levita30 ik snap even je berekening niet

mijn paard weet 400 kg
volgens de berekening van ( volgens de ene 1,5 % volgens een andere 2% op 100 kg lichaamsgewicht
zou mijn paard rond de 8 kg hooi moeten hebben,

als ik dan 8/0,85 zou mijn paard
9,5 kg moeten krijgen

terwijl als ik hem nu 18 kg geef ( dit binnen 24 uur toch echt op is )
en hij dus nog steeds niet vet is nu kan het ook zo ijn dat hij een worm besmetting heeft maar het mest onderzoek is daarvoor nog niet bekent
zou ik de 18 gewogen kg om willen rekenen naar droge stof gehalte hoe doe ik dat dan ?
18 X 0,85 ? toevallig ?
en dan krijg hij 15 kg droge stof binnen of reken ik dat verkeerd





1,5 % van het lichaamsgewicht van het paard wordt aangehouden als minimale hoeveelheid drogestof die een paard per dag nodig heeft om gezond te kunnen leven. De maximale opname van een paard is rond de 2,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof.

jouw paard heeft dus minimaal 6 kg droge stof (1,5% van 400kg) nodig uit ruwvoer, van hooi met een droge stof percentage van 85% is dat 6 / 0.85 is 7 kg

theoretisch zou jouw paard maximaal 10 kg droge stof (2,5% van 400 kg) op kunnen nemen uit ruwvoer, van hooi met een droge stof percentage van 85% is dat 10 / 0.85 is 12 kg

Jouw paard neemt zoals je zegt 18 kg op, dat is in der daad 15,3 kg droge stof. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

1 jouw paard kan gewoon meer op
2 het drogestof percentage van jouw ruwvoer ligt lager dan 85%
3 jouw weegschaal doet het niet goed en je paardje krijgt geen 18 kg ;-) grapje hoor

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 16:57

ha ha ha punt drie hoop ik dan maar op.. maar tja ik weeg met zo een naald wegeer war je het dus echt vrij aan moet hangen en ook al is hij al wat jaardjes oud hij werkt wel.

het zal dus draaien om punt 1 of 2

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:14

Haha! Of een combinatie van punt 1 en 2 en misschien punt 4 het gewicht van je paard?????

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 17:38

gewicht van mijn paard is te mager
daarom heb ik nu ook het boekje gekregen paard en voer. zodat ik mij er verder in kan verdiepen en uitrekenen hoe en wat.
ik zou er erg graag mee vlees op zien.

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:59

OKe! Opgelost! Want die berekening houd natuurlijk geen rekening met te zwaar of te mager! Als jouw paard beter in zijn spieren zit zou hij misschien 480 wegen en baseer je daar de hoeveelheid ruwvoer op. Wanneer je dus een rantsoen berekening maakt moet je uitgaan van het gewicht in de juiste conditie. Stel dat een paard te dik je, de exta kilo's die het paard heeft hoef je niet te voeren, de kilo's die jouw paarde te weinig heeft wel!!.

Voor jouw paard is het dus super goed dat je onbeperkt voert toch is het dan vreemd dat hij niet aankomt bij deze opname. Dat is eigenlijk alleen mogelijk als hij medisch iets mankeert, het zeer arm ruwvoer is of je paard heel veel arbeid levert.

Als hij dus medisch goed is, geen wormen, goed gebit, geen infecties of andere ziekten en niet heel extreem veel werkt, ligt het aan de kwaliteit van het ruwvoer. Dan is de voederwaarde heel laag, het energie gehalte en eiwit.....

Dan zou je dus opzoek moeten naar ruwvoer van fijnere kwaliteit (niet grofstengellig maar zachter met meer blad) en een groenere kleur.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: hoe zit het nu met hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-13 18:19

de medische gesteldheid zijn we dus ook mee bezig
mijn beide paarden worden dus niet vet mijn bij gift aan ruwvoer.

beide krijgen ze bijna 20-30 kg ( praat niet over droge stof haar over het gewicht van het hooi want in het net zit

tanden zijn gecontroleerd was niet dramatisch en worden volgende week bij gewerkt omdat de dierenarts dan een groepje in de beurt had
spieren enz zijn gecontroleerd door osteopaat wederom geen erge blokkades,
algemene gezondheid goed
arbeid voor een 5jarige 5 x er week minimaal een half uur 3 kwartier rijden rijden/ trainen of longeren
2 dagen vrij bewegen in de cirkel.

hij krijg per dag
halve schep spelt
halve schep recreatie muslie
halve schep olie rijke brok

scheutje zonnebloem olie

dan krijgen onze paarden nu om de dag een emmer geweekte bietenpulp bij dit houdt in ongeveer 2,5 voerschep vol...

de enige optie die ik nog open moet houden is wormen dit onderzoek is maandag gedaan en heb ik nog geen uitslag van

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers