Bang geworden na vallen/paard bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 08:52

Hoi allemaal,

ik heb wel een hoop onderwerpen gelezen maar ik zou toch graag even aan jullie willen vragen wat ik nou moet doen.

Sinds kort heb ik een ander bijrijdpaard. Het is een volbloed (vader is krunch de breve als iemand het wat zegt) en een behoorlijke hittepetit. Ik ben dit absoluut niet gewend, reed altijd op koudbloeden of zeer makkelijke pony's of paarden. Dit paard is ja om het zachtjes uit te drukken nogal snel van slag. Haar reactie is dan bokken, en hoog ook!

Ik ben er nu in een maand 2 keer afgevallen en behoorlijk hard, was helemaal blauw. Hierdoor ben ik erg bang geworden. Vorige week heb ik voor het eerst les gehad met haar. Omdat ik zo nerveus was ging het bij het opstappen alweer mis, gelukkig had mijn instructrice haar vast en daardoor ging het goed anders had ik er weer naast gelegen.
Ik ben echt nooit een held geweest maar nu ben ik echt bang. Ik moet vrijdag weer rijden en maak mij er nu al druk om.. ;(

Het is verder een lief paard en ik heb het daar naar mijn zin maar ja om nou steeds op te moeten stappen met een knoop in mijn maag...

Ik ben nu zo aan het twijfelen of ik er mee door moet gaan, want nu wordt paardrijden ipv iets leuks iets engs. Dat wil ik echt niet.

Het lessen zal zeker helpen en de instructrice weet ook heel goed hoe ze met bange ruiters moet omgaan maar ja ik rijd maar 2 x in de week op het paard en dat is denk ik te weinig om echt een band op te bouwen.

Dilemma.. -O-

Hebben jullie advies? vast bedankt.

gr I-Lo


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:59

Paardrijden is je hobby toch? En een hobby moet leuk zijn. Als het dat niet is, plus nog het risico dat je er iets aan over houdt door het vallen, dan zou het voor mij heel duidelijk zijn. Er zijn ook genoeg brave paarden in de wereld die je kunt rijden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Koekeroekus

Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:01

Ik zou zeggen, geef niet op !!! Het kan een half jaar duren voor dat je een band hebt met je paard. Mijn verzorgpony liet me ook alle sloten, struiken en bomen van dichtbij zien. (Rij voornamelijk buiten.) ik heb er toen ook een instructrice bijgehaald en inmiddels kunnen we al weer zonder kleerscheuren een buitenritje maken. En ook met twee keer in de week kun je een band opbouwen. Dat duurt gewoon even. Blijf lessen zodat je wat zekerder wordt en longeren hem eventueel voor dat je gaat rijden, dan is ook de ergste frisheid er een beetje af.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:03

Ik zou lekker stoppen met het rijden van dit paard, voor je het weet lig je in het ziekenhuis met zulke capriolen.

Als het paard echt wilt blijven verzorgen zou ik voorlopig effe longeren tot er weer een beetje vertrouwen is.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:07

Ik zou echt niet een bijrijdpaard willen rijden dat regelmatig bokt.. Als je het leuk vind zou je misschien kunnen beginnen met grondwerken/parelli. Dat is heel leerzaam en je krijgt een leuke band met het paard. Misschien dat je dan na een tijdje weer wilt rijden. en anders zoek je toch een andere? Dat is nu juist het grote voordeel van bijrijden ipv een eigen paard kopen. Je zit er niet aan vast en als je je er niet prettig bij voelt kun je om je heen kijken naar een betere match.

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 09:08

Bedankt allemaal, ja we laten haar al los rennen of longeren voor ik erop ga maar dat hielp niet echt. Het is echt geen kwade opzet want het is een lief dier maar ze is snel van slag. Erg vervelend. Ik wil aan de ene kant niet opgeven maar ja wat nou als ik val en breek iets? Dan zit ik toch mooi, kan niet naar mijn werk en mijn huishouden niet doen. Er is voor beide kanten iets te zeggen. Wil niet opgeven maar ja wil ook niet meer vallen...

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 09:09

Ja Troi daar had ik ook al aan gedacht. Ik heb er nog geen ervaring mee maar heb begrepen dat dat goed kan werken voor de band met het paard. Maar ja ook wat je zegt, een andere zoeken kan ook.

Koekeroekus

Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:10

Bij ieder paard heb je kans dat hij schrikt en dat je valt en iets breekt. Paardrijden is nou eenmaal niet de meest veilige sport. Het blijven onredelijke dieren.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:15

TS als jij je er niet happy bij voelt is het waarschijnlijk het beste om te stoppen. Natuurlijk is er bij elk paard een risico maar het ene paard past nu eenmaal beter bij je dan de andere. Dat heeft iedereen en is heel normaal.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:19

Koekeroekus schreef:
Bij ieder paard heb je kans dat hij schrikt en dat je valt en iets breekt. Paardrijden is nou eenmaal niet de meest veilige sport. Het blijven onredelijke dieren.


Ja, maar er zit natuurlijk een gigantisch verschil tussen de verschillende paarden. De ene presteert het om volledig van de zeik te raken van 1 fluitend musje waar de ander rustig langs de grootste sissende vrachtwagencombinaties sloft.. Je moet matchen met het karakter van een dier vind ik. Niet per se meteen al, in het begin is het toch ook een wenproce,s maar als je na een paar maand nog steeds er geen brood in ziet dan zou ik echt wat anders zoeken.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:22

ik zou ermee stoppen als ik jou was.
dit paard past kwa karakter gewoon niet
bij jou , je bent jezelf nu aan het dwingen dingen te doen die je neit wilt.
ik zou zeggen ; ga lekker weer op wat rustigere dieren rijden !

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:33

Inderdaad, verongelukken kan altijd nog... Gewoon op een paard gaan zitten die je wel vertrouwt, dit paard overlaten aan iemand die er mee om kan gaan. Vroegah ging ik ook wel overal op zitten, tegenwoordig ben ik heel blij met mn "huisvrouwenpaard" ;-) Het is me het risico echt niet meer waard. Zeker als ie echt zo snel van de kook raakt en dan zulke uithalen heeft is dit misschien meer een paard voor een handiger ruiter.

I_Lo
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-13

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 10:06

Jullie hebben gelijk, dit werkt idd niet. Maak me nu al druk dat ik er vrijdag op moet. Dat is niet goed idd.
Geef mij maar een huis tuin en keuken paard haha. Eentje zonder zoveel moeilijke knopjes hihi.
Nou ja misschien dat ik vrijdag nog 1 x ga lessen, kijken hoe het gaat en als het weer zo'n drama wordt dan weet ik genoeg. Wil graag in 1 stuk blijven ;-) Bedankt allemaal.

WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:08

Verstandig. Je moet als hobbyruiter gewoon een foutje kunnen maken vind ik hoor. Helemaal geen probleem om toe te geven dat een paard een maatje te groot is. Een keer wegspringen moet gewoon kunnen, maar zo hoog bokken, dan ging ik er denk ik ook niet meer op >;)

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:09

Hier op bokt worden regelmatig bijrijders gezocht, mn mensen boven de 18 zijn redelijk gewild. Ik zou een advertentie zetten en jezelf melden in die topics. Wel even je woonregio toevoegen in je profiel dat is zinvol voor als mensen je zouden willen benaderen.

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

Kan je niet 1 keer in de week les nemen en de andere keer longeren? Ik denk namelijk wel dat je hier veel van kan leren maar je moet de risico's wel inperken. Ook zou ik de tijd nemen om vertrouwen op te bouwen.

cl3riss3

Berichten: 63
Geregistreerd: 29-09-11
Woonplaats: wijk bij duursteden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:22

ik heb sins kort ook een nieuw bijrijdpaard ook een volbloed. Ik had op het begin ook moeite met der. zij was me aan alle kanten gigantisch aan het uit testen. ( 1 ding scheelt zodra ik op der zat was ze redelijk braaf ) maar vooral in de omgang is ze anders dan elk ander paard dat ik gewend was. ik weet dat ze onder het rijden moeilijk kan zijn en ze neemt me soms dan ook vlink in de zijk.( paard met karakter :P ) Ik had het zelfde gevoel als jou maar ik had in me hoofd ... hier leer ik alleen maar van. Niet elk paard is makkelijk en soms ik ga met een knoop in me buik errop. alleen ik heb voorgesteld dat ik niet wil opgeven.

Ik rij haar nu ongeveer 2 maanden en nu begin ik te merken dat zij me vertrouwd en begint te herkennen.
Het vertrouwen vanaf mijn kant is er nog niet helemaal. Maar hopelijk komt dat ook goed. Mijn probleem is als ik er net wil op stappen die knoop. als ik eenmaal zit is die gelukkig wel weg en zet ik het van me af

Maar goed dat is mijn verhaal. ik wou en zou niet opgeven. ( ondanks die knoop in me maag ) Voor iedereen ligt dat weer anders.. Ik weet niet of het al genoemd is maar kan je door middel van grondwerk niet het paard leren kennen ? en proberen een band op te bouwen. Het rustig de tijd geven om te wennen/ vertrouwen te kweken. Tuurlijk staat je eigen veiligheid voorop. Maar misschien leuk om eerst grond werk te proberen. wil dat nou niet... heb je het geprobeerd maar helaas
Laatst bijgewerkt door cl3riss3 op 12-11-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:23

ik zou eerst naast het paard gaan werken. loswerk, grondwerk, longeren, werken aan de handen zo eerst het vertrouwen terug wennen. Nerveus op een paard stappen werkt gewoon niet. Als jij vantevoren al weet dat het fout zal gaan gaat het ook absoluut fout. Levensgevaarlijk om dat door te zetten.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:32

Het is geen volbloed ;) max een halfbloed als krunch de vader is (die overigens hele coole paarden geeft die ik ervan ken)
Dat ter zijde, "moet" je rijden (is dat de afspraak?) of kun je evt ook verzorgen/longeren zoiets en alleen met begeleiding rijden?
Er zo op stappen zou ik niet doen als je zo bang bent voelt het paard feilloos aan.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:38

Ik viel en mijn elleboog draaide er uit, man wat een pijn. Ik verzorgde een pony, maar durfde 6 jaar niet te rijden. Tot ik veulen kocht, daar heb ik een paar jaar naast gelopen. Tot ik er op mocht, pffff was dood eng. Maar via grondwerk kreeg ik het vertrouwen, bij alles wist al wat hij zou doen. Ik zou als ik jou was ook gewoon lekker gaan grondwerken de rest komt vanzelf wel.

cl3riss3

Berichten: 63
Geregistreerd: 29-09-11
Woonplaats: wijk bij duursteden

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:54

ashley5760 sorry afstamming zij mij niets :P. Maar goed wat ik bedoelde met mijn verhaal is dat ik haar gevoel goed snap. Alleen een band opbouwen met een paard ook al een hoop vertrouwen kweekt.

Ik heb ook de vraag of het de bedoeling is dat je 2x per week MOET rijden, of je ook andere dingen mag doen?

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:56

stoppen met dat paard, dit wordt alleen maar erger, als je eenmaal bang wordt......ga snel weer op zoek nr een braaf paard om he vertrouwen weer terug te krijgen

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:33

Tjaaaa, paarden zijn niet echt lieve dieren, paarden zijn eigenlijk vrij gevaarlijk , als je statistieken bekijkt gebeuren er bij het paardrijden meer ongevallen dan bv met een brommer/scooter, das iets dat de meeste mensen eigenlijk niet beseffen.
Ik hoorde ooit een trainer in een circus zeggen dat hij het eigenlijk veiliger vond met de leeuwen te werken dan met de paarden, en eigenlijk iedereen weet dat een leeuw gevaarlijker is dan een paard, maar daar zit nu juist het gevaar, je aandacht je waakzaamheid is bij paarden heel dikwijls op een laag pitje, want het paard is toch zoooooo lief, en hij gaat dan even net op je teen staan oeps gebroken teen.
Normaal gesproken vind ik dat je als je wil leren paardrijden je ook een deel lef moet hebben, goede les krijgen en veel kennis over hoe paarden denken, leven en leren, ......
In veel manége's zie je te veel mensen enkel lief, lief en nog eens lief met hun paarden omgaan, en ze beseffen niet dat er dus ook nog een heel ander soort paard bestaat, eigenlijk de meer echte paarden, naar mijn mening moet dit in het leerproces mee opgenomen worden, meestal is dat echter niet het geval.
Het is ook daarom dat heel veel mensen die jaren en jaren op een manege gereden hebben, alles ging daar heel goed en zonder veel problemen, ze reden daar zelfs de zogezegd moeilijkere paarden, die zelfde mensen gaan nadien ofwel een eigen paard kopen of rijden op een bijrijdpaard, soms schrikken die mensen dan ineens van oeiiiiii wat is hier mis, dit paard is helemaal anders dan die brave manege paardjes, en toch gaat het in de meeste gevallen hier ook om een braaf en betrouwbaar, maar net iets heviger paard.
Paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet, ieder paard is anders, het zijn idd levende wezens en kunnen soms heel onverwachts reageren, maar de fout zit nooit bij het paard, het paard is gewoon zo als hij is, en de mens moet zich er een deel aan leren aan te passen, en zijn gedrag er naar richten om toch die controle te verkrijgen.
Maar idd als ik zie wat jouw problemen nu zijn, en jouw ervaring enkel met meer koudbloudtype paarden , is dit zeer zeker niet de goede match, dit kan heel gevaarlijke toestanden gaan opleveren.
zoek een net iets braver paard, jouw kennis en kunde, moet eerst bijgewerkt worden voor je aan deze uitdaging toe bent.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:47

Ben wel benieuwd waar de informatie vandaan haalt dat er meer ongelukken gebeuren met paarden dan met brommers ;-) (zie ook dat je in belgie woont trouwens, dat zal daar vast anders zijn)

Het enige wat volgens mij een keer is bewezen is dat, ongelukken met paarden zeer vaak zeer ernstig letsel tot gevolg hebben, in vergelijking met ongevallen in het verkeer.


Afijn, ontopic:
Ik zou allang gestopt zijn, haha!

Je kan zeggen 'ik wil niet opgeven' maar is het opgeven of gewoon beseffen dat het jou tak van sport niet is, zo'n sensibele bokker?
Wat als je er morgen afdonderd en in een rolstoel beland, dat is toch ook niet wat je wilt? En natuurlijk kan het bij elk paard gebeuren, zeer zeker waar, maar het ene paard is het de vraag WANNEER je je rug een keer breekt, en bij de ander is het de vraag OF.
Vindt ik nogal een groot verschilletje.

Er zijn zoooveeeel paarden die een bijrijder zoeken en waarmee je geheid zoveel meer plezier van gaat krijgen dan dat jij nu al angstig bent om erop te gaan.
Schouders eronder, gewoon erkennen dat het jou tak van sport niet is.

Eerlijk is eerlijk, heb ik ook veel gedaan. Ik ben doodsbang voor bokkers door een paar keer lelijk van een bijrijdpony afgevallen te zijn.

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Bang geworden na vallen/paard bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:35

@ aeolusnr1 wat is dat nu voor vergellijking.. als je alleen ervaring hebt met koudbloeden zijn warmbloeden een stap te ver? Er zijn zat koudbloeden die moeilijker zijn als een warmbloed, warmbloeden zijn wat sensibeler en sneller in reactie meestal maar dat maakt ze niet perse moeilijker of makkelijker naar mijn mening!

@ ts als je er geen plezier in hebt zou ik ermee stoppen. Hoe is het paard bij anderen?

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers