moeite galop aan de longe, drie jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 22:05

Sinds de zomet ben ik bezig met mijn drie jarige aan de longe. Hij pakt alles super op en wilt heel graag aan het werk. De galop blijft echter een probleem. Zowel links- als rechtsom heeft hij er heel veel moeite mee. Ik bouw het nu zo op dat we hele korte stukjes galop doen (dus enkele sprongen en weer terug, half rondje draven en weer galop) maar misschien dat er bokkers zijn met tips om de galop verder te trainen met andere oefeningen?

When nothing goes right,

go left.


Nelson17

Berichten: 538
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:58

Mijn Shetlander heeft er ook moeite mee. Volgens mijn instructrice komt het door de balans.. Ik moet hem gaan rechtrichten aan de lange lijnen daar schijnt het beter van te worden. Ik merk wel dat als ik bezig ben met rechtrichten en dan vraag ik galop het een stuk beter gaat! :)
Misschien dat rechtrichten ook iets voor jouw paard is en anders misschien les nemen mer lange lijnen oid?

                                                        Don't dream your life, live your dreams
[RIJ-ITP] My dreams came true

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:00

Galop aan de longe is ook gewoon verschrikkelijk lastig voor zo'n jong beestje. Mijn 4-jarige kan het ook nauwelijks. Ik zou hem lekker de tijd geven, die balans komt vanzelf een keer.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 23:06

Die tijd krijgt 'ie in ieder geval, het is niet voor niks dat ik hem nog niet onder het zadel wil :D Ik wil hem voornamelijk sterker maken in zijn basis gangen. Aan de lange lijnen wil ik nog niet; we zijn enkel nog bezig aan de longe en als dat goed gaat wil ik meer met hem gaan doen. Overigens loop ik al mee met hem in galop dus hij hoeft niet in een krap cirkeltje te lopen...

When nothing goes right,

go left.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:08

Hoe longeer je? Enkele of dubbele lijn? Bijgezet of niet?
In een longeerkraal of in de hele bak?
Voor zo'n jong dier is het vaak van belang om vaart te kunnen maken voor de galop. Dat gaat bijna niet met longeren, omdat daar vaak de ruimte niet voor is. Zeker niet in een kraal, dat is vaak te klein.
Rechtuit galopperen daar heb je met zo'n jong dier vaak veel meer aan.
Ik weet niet of hij ook al onder het zadel is en je dit bv. buiten kunt oefenen?
Je kan ook in de bak met hem meelopen zodat hij de ruimte heeft om te kunnen galopperen. Gewoon over de lengte van de hele bak, dus geen klein rondje.
In het begin vind ik zelf het het belangrijkst dat hij luistert naar de galophulp en dat hij ruimte krijgt om het te doen. Hoe hij erbij loopt, vind ik niet zo van belang, dat komt later wel. Dat kun je ook heel mooi opbouwen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:09

Rytir schreef:
Die tijd krijgt 'ie in ieder geval, het is niet voor niks dat ik hem nog niet onder het zadel wil :D Ik wil hem voornamelijk sterker maken in zijn basis gangen. Aan de lange lijnen wil ik nog niet; we zijn enkel nog bezig aan de longe en als dat goed gaat wil ik meer met hem gaan doen. Overigens loop ik al mee met hem in galop dus hij hoeft niet in een krap cirkeltje te lopen...


Ok ik lees dit nu na mijn bericht.
Dit is al goed.
Ik denk dat het een kwestie is van geduld hebben veel oefenen en kracht en balans krijgen voor je paard.
En dat krijgt hij door het veel te doen.
Hebben jullie een zware bak?

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 23:17

Nee, we hebben een super eb- en vloed bak. Ik zet deze nog wel af omdat hij nogal hangt aan 'begrensingen' en 20x 60 door het zand surfen red ik niet :D Hij doet super zijn best en werkt goed mee. Ik geef hem alle tijd maar wat ik al in mijn op postte; misschien zijn er tips om hem net even wat sterker te maken. Mij maakt het namelijk geen donder uit dat hij er wat langer over doet; ergens in het komende voorjaar wil ik hem pas zadelmak maken mits hij er aan toe is :D

When nothing goes right,

go left.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:23

Je zou wat balkjes kunnen gaan draven om zijn balans beter te maken. Dan zal hij ook betere balans in galop krijgen. Veel wisselen met aanspringen in galop, kort laten galopperen en weer draf, dan weer aanspringen en aanspringen en langer laten galopperen is ook wel goed om te doen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:34

Feiltelijk verbeter je de galop niet in galop, maar in stap en in draf. Zoals eerder gezegd, rechtrichten, en dat kan je juist met een jong dier super aan de lange teugel doen door zijn achterhand sterker te maken met wat zijwaarts onderstappen. Maar ook stap-draf overgangen en overgangen binnen de stap en de draf maken de achterhand sterker en uiteindelijk de galop beter. Ik heb ook problemen met mijn galop gehad bij mijn fries, door me te concentreren op het sterk maken van de achterhand en het rechtrichten kon ik na een aantal maanden eigenlijk probleemloos galopperen. In die maanden heb ik de galop heel bewust niet aangeraakt, eerst sterk worden, daarna pas de galop.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

deempjeXxXx
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-11-13

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:32

mijn verzorg shetje is 8 en heeft ook nog moeite met de longeerlijn te galopperen ik ren met hem mee en ga steeds een stap naar achter en uit eideliijk lukt het

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:03

Idd gebrek aan balans. Veel longeren vind ik niet zo geschikt voor jonge paarden. Zeker galop aan de longe is belastend.
Ik longeer mijn 3,5 jarige enkel als ik vermoed dat er voor het rijden wat overtollige energie uit moet (ze is wel al onder het zadel, heb haar ingereden gekocht). En hoewel galop voor haar een vanzelfsprekendheid is, werk ik haar vooral in draf.

Lange lijnen of aan de hand kan je juist goed gebruiken voor het rechtrichten. Inderdaad wat zijwaarts werk en achterbeen goed laten ondertreden.

Wat ik vroeger met de jonge Friezen deed was vooral op buitenrit galopperen. Zij hadden ook vaak moeite met galopperen in de bak, te weinig balans en te weinig ruimte. Nu hadden we vlakbij een bos met mooie lange rechte lanen. Dus hop naar buiten en op zo'n lang pad galop vragen.
Het vertrek was vaak wat chaotisch maar daarna hadden ze alle ruimte om hun evenwicht te zoeken zonder aan bochten te moeten denken.
Deed hen vaak goed.

En als galop de eerste maanden geen optie was, dan was dat maar zo. Galop komt vanzelf wel eenmaal ze hun balans gevonden hebben.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 22:11

Dat is fijn, weer een stukje omhoog geschopt! :+

Ik rijd hem nog niet, ik ben vooral bezig met de basis. Als hij vier is ga ik hem denk ik pas inrijden. Vandaar dat ik nu alleen aan de longe werk. Lange lijnen zie ik nog niet zo zitten gezien alleen al de longe lastig is :Y) Hij is niet vervelend en ook niet gemeen, hij wil heel graag werken!

When nothing goes right,

go left.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:12

gewoon een jonkie niet longeren maar erop kruipen.
Mijn ex paard van 5 deed het ook niet geweldig aan de longe (heb het zelf zelden gedaan dus kan het ook niet goed...dus ja en een slechte longeur moi dus:P en een paard wat er geen ervaring mee heeft..geen succes)

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: moeite galop aan de longe, drie jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:22

Persoonlijk vind ik grondwerk erg belangrijk met jonge dieren. Met onze 3 jarige hebben we veel werk gedaan met balkjes. Gewoon balkjes lopen en dit uitbreiden naar verschillende hoogten links en rechts. Door dit werk worden ze alert op hun 4 benen en maak je ze nog sterk en soepel ook. Dit werk komt ook ten goede in de galop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers