Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 22:34

http://www.kwpn.nl/

Het KWPN maakt zich al jaren sterk voor de vereenvoudiging van de regelgeving omtrent de export van paarden. Zo voerde het KWPN samen met de Holland National Horse Foundation (HNHF) een zeer actieve lobby voor het wijzigen van de regelgeving rondom de erkenning van de laboratoria die bevoegdheid hebben om gezondheidstests ten behoeve van export uit te voeren. Vooralsnog was alleen het CVI in Lelystad het aangewezen instituut om deze tests uit te voeren.

Vanuit de hippische sector leefde een sterke wens tot aanpassing van de regelgeving zodat ook andere laboratoria erkenning kunnen verkrijgen - en dat is nu een feit.
Hierdoor wordt marktwerking in de hand gewerkt, wat een gunstig effect zal hebben op de prijzen van de tests en eveneens op de doorlooptijd.

Het vereenvoudigen van regelingen omtrent export staat hoog op de agenda van het KWPN en de HNHF om de concurrentiepositie van Nederland als paardenexporteur op peil te houden. Door het bezoek van de Directeur-Generaal van het ministerie van Economische Zaken Hans Hoogeveen aan de Hengstenkeuring in 2012 kwam het een en ander in een stroomversnelling. Op de Kaderdag van het KWPN in mei van dit jaar deed Hoogeveen al een toezegging dat er een gunstige wijziging op handen was. Voorzitter van het KWPN en de HNHF Siem Korver: “Het is van belang dat dit soort zaken blijvend onder de aandacht van de betreffende instanties in Den Haag wordt gebracht. In dit geval werd de praktische relevantie voor exporterend Nederland op het gebied van paarden onder ogen gezien, waarna in Den Haag gewerkt werd aan de benodigde wetswijziging. We blijven in gesprek met Den Haag om de belangen van onze achterban zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.”

Met ingang van vandaag kunnen andere laboratoria dan alleen CVI Lelystad erkenning aanvragen. Ook het transport van sportpaarden is hierbij gebaat.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"



Telpeva

Berichten: 14691
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:06

Efficiënte doorbraak voor mensen die voor de slacht fokken, dierentransporteurs en voor de buitenlandse slachthuizen :o Of ben ik dan een pessimist

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:18

Telpeva schreef:
Efficiënte doorbraak voor mensen die voor de slacht fokken, dierentransporteurs en voor de buitenlandse slachthuizen :o Of ben ik dan een pessimist

Dit gaat niet over slachtpaarden.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:40


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41548
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:42

janderegelaa schreef:
Telpeva schreef:
Efficiënte doorbraak voor mensen die voor de slacht fokken, dierentransporteurs en voor de buitenlandse slachthuizen :o Of ben ik dan een pessimist

Dit gaat niet over slachtpaarden.


Ik neem aan dat die ook gewoon onder te exporteren paarden vallen? Of weet jij iets wat wij niet weten :D?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 02:22

Telpeva schreef:
Efficiënte doorbraak voor mensen die voor de slacht fokken, dierentransporteurs en voor de buitenlandse slachthuizen :o Of ben ik dan een pessimist

Nee, maar wel slecht geïnformeerd als je serieus denkt dat "fokken voor de slacht" voor brood op de plank zorgt.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:38

Slachtpaarden gaan niet naar bestemmingen waar bloedonderzoek gedaan moet worden. Dus daar gaat dit niet over.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:45

Katja schreef:
Slachtpaarden gaan niet naar bestemmingen waar bloedonderzoek gedaan moet worden. Dus daar gaat dit niet over.

Precies, sport en fokpaarden voor buiten Europa.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:34

De opmerking van Telpeva schaar ik onder de categorie 'klok gehoord, maar weet niet waar de klepel hangt'

Ten eerste fokt er niemand voor de slacht. Een veulen fokken en opfokken totdat het rijp is voor de slacht, is vele, vele malen duurder dan wat een volwassen paard opbrengt voor de slacht.

Ten tweede gaan, zoals Katja al zei, gaan slachtpaarden niet naar de landen waarvoor de gezondheidstestesten voor nodig zijn. Bloedtesten en monsters van oa de geslachtsdelen worden niet genomen als het paard binnen de EU blijft.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41548
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:38

Grappig. Ik ken een aantal fokkers dat voor de slacht fokt :).

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:42

Dan ben je enorm in de zeik genomen door de mensen of ze hebben heel veel geld waar ze graag vanaf willen. De kosten van fokken wegen niet op tegen de opbrengst van de slacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41548
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:45

Ze doen het daadwerkelijk. Hoe het gefinancierd wordt, geen idee.

Maar dat doet er niet toe :). Het gaat in het bericht dus om sport- en fokpaarden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:47

Een niets zeggend bericht. :(:)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:43

luckyfarm schreef:
Ik ben net bezig om een paard naar de US te importeren vanuit Nl. Dan adviseren ze om het bloed op 4 ziektes te controleren voordat het paard geexporteerd wordt. Anders wordt dit paard niet in de US geaccepteerd. Dit kan in Lelystad of Bose (Dsl.).

http://www.horseservice.nl/NL/export.php

http://www.horseservice.nl/NL/pdf/Bloed ... lystad.pdf

Heb er erg in dat de (bloed)testen die op het gezondheidscertificaat vereist zijn vooralsnog uitsluitend bij CVI Lelystad gedaan mogen worden en niet door Bose in Dld!
Er staat dat andere laboratoria een erkenning mogen gaan aanvragen.
Dat betekent niet dat die labs ook meteen erkend zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:57

Duitsland mag ook. Dat doet Klatte ook als zij de paarden vervoeren want dan komen ze in quarantaine in Duitsland.

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:02

Als ze vanuit Duitsland vertrekken inderdaad wel.
Maar als ze uit Nederland vertrekken zullen de tests bij CVI vandaan moeten komen zolang er nog geen andere laboratoria erkend zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:52

Het vorige paard dat ik vanuit NL. naar de US heb laten vliegen, heeft het bloedonderzoek in Bose gehad. (de dierenarts stuurt buisje op en de uitslag wordt teruggestuurd naar Nl.).

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Doorbraak voor hippische sector op gebied van export

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:58

Je kunt Bose gewoon gebruiken voor export naar de VS. Ze zijn daar een stuk sneller dan in Lelystad.

Telpeva

Berichten: 14691
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:35

Katja schreef:
Slachtpaarden gaan niet naar bestemmingen waar bloedonderzoek gedaan moet worden. Dus daar gaat dit niet over.

Ondanks dat sommige de opmerking blijkbaar dom vinden ben ik toch blij dat ik hem gepost heb, ik was in de veronderstelling dat export regels in alle gevallen hetzelfde zouden zijn, heel interessant om te lezen dat dit dus niet zo is. Weer wat bijgeleerd :D

Ondanks dat het dus off topic is omdat het blijkbaar niet om slachtpaarden gaat, wou ik hier toch op reageren omdat ik hier ook op gequote ben:
Over dat het fokken voor de slacht niet voor zou komen, ik ken zelf zulke fokkers en ik zie het gebeuren :)

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, anjali, DeGelukkige4, Elitedeux, gonniee, GoogleAdsense, Joesje, JoyenUnory, Marije112, Monique1963, Rubio, veerledec, YvonneV en 67 bezoekers