Tips hakken laag houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:34

Heee bokkers ;)

Ik had een vraagje, heeft iemand toevallig goede tips om tijdens het rijden je hakken naar beneden te houden?
Ik heb heel erg de neiging om ze op te trekken, vervolgens corrigeer ik mezelf wel weer, maar merk dan na een paar
minuten toch dat ik ze weer optrek...

Tipss?


SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:38

Ik sukkel hier ook nog altijd mee. Beugels lang genoeg zetten zodat je je benen moet lang maken. Voeten niet te veel in de stijgbeugels en het zou al moeten helpen. En héél veel bewust worden van je voeten !

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:39

Bij lange beugels trek je juist eerder je hakken omhoog.

Ik zou met korte beugels beginnen zodat je je hakken wel uit MOET drukken (anders zit je in stoelzit), in de spiegels erg er op letten dat je hakken alsnog onder je bips zijn. Als dat fijn gaat een gaatje langer, en zo verlengen tot de juiste lengte. Hielp bij mij fijn.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Ssmarty

Berichten: 1593
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: In een huisje in Ermelo

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:44

Ik lees even mee :D.
Bij mij gaat het in stap prima, maar zodra ik ga draven gaan ze omhoog..

Bestel nog snel voor Sinterklaas! Touwhalsters, leadropes en meer..
http://www.maascreation.nl/

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:50

@xSlvna

Bedankt, dat kan ik wel proberen ja :) !

hannah41

Berichten: 3466
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:55

Zorgen dat je je beugels op de juiste lengte hebt, dus niet te lang en niet te kort. Meestal ligt dit probleem aan het optrekken van je kuit (klemmen/op de verkeerde manier aansporen), let er dus op de je je been lang houd en je kuit en heup niet optrekt (lekker ontspannen zitten dus!). Verder niet te ver naar beneden drukken, iets over horizontaal is echt genoeg. Als je af en toe even op deze punten let zou dat genoeg moeten zijn. :)

Tinneh
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-01-13

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:16

Bij mij helpt vaak dat ik een heel klein beetje korter zit in de beugels, waardoor ik automatisch in draf en galop mijn hakken naar beneden ga duwen, naarmate de tijd vordert zit je automatisch met je hakken omlaag. :)

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:03

bedankt voor alle tips, ga gewoon even wat dingen proberen :)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:18

je kleine tenen optillen, dan druk je automatisch je hakken uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:21

Morrie schreef:
je kleine tenen optillen, dan druk je automatisch je hakken uit


haha dat heb ik nog nooit gehoord! grappig, ga ik ook maar proberen :)

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:23

Hakken naar buiten draaien wil ook nog weleens helpen...

Maar wat het meeste helpt,"stugge" leren laarzen kopen en mee gaan rijden.
Dan "kun" je namelijk je hakken niet meer optillen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:35

Op zich zou het doel niet per se moeten zijn dat je hakken echt naar beneden zijn. de bedoeling is dat je veert in je enkels zodat je continue druk op je beugels houdt en je zo netjes en stevig zit. het effect van dat veren is dat je hakken inderdaad naar beneden wijzen.

Als je je hakken optrekt dan zet je je kuitspieren vast waardoor vering niet meer gaat.

Wat je dus eigenlijk zou moeten proberen is om heel specifiek erop te letten dat je enkels naar beneden veren als je gaat staan bij het lichtrijden. dan kan je je benen weer ontspannen als je gaat zitten. Net doen alsof je enkels elastiekjes zijn tussen je kuit en je voet. Als je dit niet gewend bent gaat je enkel in het begin wel een beetje zeer doen, maar gelukkig went dit wel. Als dit dan in draf werkt kan je het in galop ook doen. Dan veer je met je enkel mee met de galopsprong.

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:29

@sjouk_L
wat dus eigenlijk vooral het belangrijkste is is dat ik m'n kuitspieren ontspan?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:35

Doe je toevallig aan hardlopen ofzo, of fitness? Pak ook eens wat oefeningen mee waarbij je je kuitspier strekt: dan maak je die langer, waardoor het makkelijker gaat. (En de bovenstaande tips meenemen :) )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:43

_Dreamer, Je kuitspieren zoveel ontspannen dat er vering in de enkel ontstaat. Hierbij moet je er dan aan denken dat je je enkelgewricht zelf ook ontspant. Als je andere buig en strekspieren ontspant heb je nog niks. Verder moet je ook je kuitspier weer niet teveel ontspannen, anders blijven je onderbenen niet op de plek liggen. Maar eigenlijk is het belangrijkst dat je je enkels laat veren, alsof dat inderdaad elastiekjes zijn. Dan merk je vanzelf dat je kuitspier ook kan ontspannen.

Ga eens op de stoeprand staan met je tenen en dan een paar keer op je tenen staan en daarna met je hakken helemaal naar beneden bijna met je hakken op de straat staan. Dan ga je voelen waar je moet bewegen en moet veren om toch op de stoeprand te blijven staan.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:07

Je moet je hakken gewoon vergeten.
De plaatsing daarvan is het gevolg van een goede zit en een juiste beugellengte.

Probeer dit:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:25

Je kan op de trap gaan staan en dan je hakken laten zakken. Dan rek je je kuitspieren. Als je dat een aantal keer per dag doet, moet het vanzelf beter gaan met rijden!

A mind is like a parachute, it only works when it is open


Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:19

ontzetten bedant voor alle tips, hier heb ik tenminste wat aan *\o/*

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:26

Ik laat mijn lessers altijd twee dingen doen als daar het probleem zit:

1) probeer gedurende iedere letter in de bak te denken 'gewicht op de beugel'. De meeste ruiters verdelen hun gewicht voornamelijk over het zitvlak, bovenbenen en knieen. Hierdoor ga je automatisch 'klemmen' waardoorje de hakken optrekt. Werk dit niet:...

2) Beginnen met zonder beugels rijden. Als je lekker hebt gestapt en daarna gedraafd o zelf lekker aan het galloperen bent zonder beugels voelen beugels vaak 'te kort' je zal daardoor automatisch sneller je hakken uitdrukken om meer ruimte te creeeren.

When nothing goes right,

go left.

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:54

eerste kan ik wel proberen ja, wel slim idee haha
tweede is nog niet echt een optie, aangezien ik een jong paard heb dat zelf ook nog d'r balanscontrole zoeken ;)

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:28

Deze heb ik geleerd van iemand. Je moet met he tenen wiebelen en dan druk je je hakken van zelf uit. Ik dacht eerst ook dit werkt niet maar het werkten echt. En je moet natuurlijk wel je beugels op de juisten maat en je benen ontspannen dan gaat het eigelijk ook al van zelf!

XBeumke

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:27

Ik had dit ook altijd was ook altijd mijn beugels kwijt vooral in de galop. Heb gewoon heel veel met korte beugels gereden, ook omdat ik eerst heel bang was te vallen, de instructie op deze manege kon mij dit ook niet leren , opgegeven moment toen ik bij een andere manege reed zeiden ze dat ik mijn beugels langer moest maken was wel wennen toen hield ik me hakken ook omlaag en had ik veel meer grip op de beugels en ik zit nu ook veel rechterop:) . Het is een kwestie van oefenen en er zelf bewust aan denken en een goede instructie.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:38

Dat met de tenen wiebelen werkt inderdaad ook.
Wat je verder kan proberen, is de tip van de trap die ik hier eerder had gegeven, maar dan ook op de fiets.
Probeer jezelf zoveel mogelijk bewust te zijn je houding, blijf je er elke ronde weer van bewust dat je je hakken moet uitdrukken, uiteindelijk wordt het gewenning.

A mind is like a parachute, it only works when it is open

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:54

das ook een slimme, aangezien ik elke dag 7km naar school moet fietsen :)

Never_Mind
Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-06-07

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:34

Ik lees ook even mee, ik heb hetzelfde probleem.
In draf gaat het erop blijven letten wel steeds beter (merk ook dat ik dan m'n benen stiller houd).
Alleen in stap kan ik het gewoon niet, ook niet als ik het probeer.
Op de trap oefenen m'n spieren uit te rekken lijkt me dus een goede tip om uit te proberen! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers