Twijfels, overstap naar de L2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Overstappen naar de L2?

Ja
24 (48%)
Nee
25 (51%)

Totaal aantal stemmen: 49


MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:03

Hallo beste bokkers,

Ik zit al een tijdje te wikken en wegen, en ik weet het gewoon niet zo goed.
Ik heb nu met mijn paard nu 13 winstpunten in de L1. Nu heb ik erge twijfels of ik zal overstappen naar de L2. Iedereen in mijn omgeving zegt dat we het makkelijk aankunnen. Mijn instructrice zegt dat als het een komende periode zo goed blijft gaan we het kunnen proberen.

Echter zegt mijn vader dat hij denkt dat het beter voor mij is om nog een tijdje in de L1 te blijven, ervaring opdoen en lekker een tijdje goede punten rijden.

Zelf twijfel ik erg, we kunnen namelijk alle oefeningen in de L2 behalve het 10 meter wijken, we halen net de 8 meter ongeveer. Wijken is echt mijn zwakke punt. Mijn paard kan het wel, maar ik heb er gewoon moeite mee. Schouderbinnenwaarts doen we dan weer stukken makkelijker. Het zit hem echt in het wijken.

Nu weet ik dat als je alleen niet zo goed kunt wijken, je dan wel gewoon een L2 proef kan rijden. Maar ergens twijfel ik gewoon. Ik wil wel graag naar de L2, maar ik ben bang dat ik te snel en te veel wil. Mijn vader zegt ook dat ik niet te snel moet willen en rustig aan moet doen.

Mijn punt: De ene helft zegt dat ik het moet doen, en de andere zegt nog even wachten. Zelf weet ik het gewoon niet.

Graag jullie ideeën.

Groeten, Marieke

(Ik weet niet zeker of het hier goed staat)


Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:08

mijn paard haalde ook de 10 meter niet hoor :) Wijken is maar één onderdeel, als de rest goed gaat zou ik gewoon over gaan. Tot in den treuren in een klasse blijven voor de ervaring is niet zo mijn ding :)
Ik reed trouwens op elke L2 wedstrijd winst, gewoon zorgen dat je het zwakke wijken compenseert door andere onderdelen sterk neer te zetten.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:35

Welke punten scoor je nu gemiddeld op wedstrijd?

Zelf ben ik altijd van mening beter wat langer door kan rijden in een klasse en bij overstap meteen weer leuk mee kan doen voor winstpunten, dan te snel gaan en weer een slechte start hebben. Zo rijd ik bijna alle klasses vol tot 30 winstpunten en moet ik minimaal een aantal keer boven de 64% hebben gereden (eigenlijk zelfs 65%) voordat ik de overstap maak. Hierdoor heb je ook minder twijfels en wat meer rust voor jezelf, wat ook zorgt dat het leuk blijft.

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:41

@Aranel Ik twijfel er opzich ook over omdat ik eigenlijk alles wel kan behalve het wijken. Ik weet niet, mijn gevoel zegt gewoon 'twijfeltwijfel'

@Haike Mijn lijstje tot nu toe:
09-06-13 PSV de Langenberg - 187 / 184 pnt. (L1)
07-07-13 Zaanse ruiters (kringkampioenschappen - 174 / 171 pnt. (L1)
20-07-13 CH Schoorl - 177 / 190 pnt. (L1)
01-09-13 Manege de Eenhoorn te Diemen - 188 / 198 pnt. (L1)
22-09-13 RV de Vennen - 173 / 182 pnt. (L1)
29-09-13 RV Bentveld - 176 / 182 pnt. (L1)
13-10-13 RV Any Dale - (L1) Afgelast ivm slechte weer
03-11-13 Manege de Eenhoorn te Diemen - 180 / 184 pnt. (L1)
10-11-13 PSV De Langenberg - 196 / 181 pnt. (L1)
Het is heel wisselend zoals je ziet. Laatste tijd gaat het wel beter, zoal thuis als op wedstrijd.


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:55

Gezien dit lijstje zou ik nog niet overgaan, zit wel rond het winstpunt maar nog niet zo bevestigd dat ik overstap zou aandurven. Moet rekening houden in l2 toch weer strenger zijn dus altijd lager uitkomt, helemaal dan als ook nog niet alles goed genoeg is, zoals je aangeeft over het wijken.

Zorg dat je in l1 dikke punten gaat rijden, dan kan je straks in l2 weer goed verder. Want weken met 170 thuis komen is ook niet leuk of motiverend

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:58

Dat je de tien meter wijken niet redt zou ik niet als obstakel zien. Echter geef je wel zelf aan dat je het spannend vindt en er eigenlijk nog niet klaar voor bent... Wat is er verkeerd aan om nog wat extra wedstrijdjes tedoen in de L1? Dan kun je een beetje zelfverzekerheid opbouwen en als je dan over gaat dan kun je gewoon lekker rijden i.p.v. steeds denken dat je het zelf niet aan kunt! ;)

When nothing goes right,

go left.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:59

Ik heb ook pas de overstap gemaakt.
Vind de jurering echt niet strenger bij de L2, rij nu dezelfde punten als in de L1. Zou het dus gewoon doen als ik jou was, blijven hangen is ook niet leuk! Haal ongeveer dezelfde punten als jij, ook toen ik over ging. En nog nooit een wedstrijd zonder winst thuisgekomen!

Marian_lara
Berichten: 189
Geregistreerd: 19-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:03

ook ik kan me vinden in de woorden van je vader en rij nog even een tijd door in de l1 .zorg er voor dat je mooie punten rijd en met plezier( niet dat je dat nu niet doet ) je paard rondstuurt en dan komt vanzelf het moment dat je bevestigd krijgt/ziet dat je( over) kunt naar de l2.

schoentjes voor mijn 1 PK dat zal mooi wezen , nu loopt ze op blote voeten.

GittekeZ1
Berichten: 773
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:09

Ervaring is ook een belangrijk onderwerp
ik denk dat je vader rekening houd met je karakter en je het beste kent
Als je wedstrijden nog spannend vind gewoon nog even blijven plakken
Mijn dochter mocht pas over met dubbele winstpunten in een rubriek :+
of tot ik vond dat ze een ontspannen rondje had gestuurd

Anoniem

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:13

Gezien je punten zou ik nog even in de L1 blijven.. Het is maar net aan winst en soms ook nog niet. Ik vind dat je toch wel constant een dikke winstpunt moet halen voor je over kunt naar een volgende klasse.. Je hebt geen haast toch? Nog lekker even door oefenen en wedstrijdervaring opdoen en dan komt die L2 vanzelf :)

noukie175

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:16

Wijken is maar 1 onderdeel, als je daar een 4 voor hebt maar je kunt dit compenseren met andere onderdelen is het geen punt.

Maar als ik jou lijstje zo zie zou ik nog even wachten.. Iig totdat je beide proeven dik een wp hebt. 181 is het randje.. 13wps is ook nog niet zo heel veel, kun je beter lekker thuis oefenen op L2 nivo en dan op wedstrijd nog een aantal keren L1 starten. :)

Butterfly (verkocht): L1 + 14
Gypsy Eyes (verkocht): M1 + 5

nikiet

Berichten: 503
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:18

Gewoon doen!
Je merkt vanzelf wel of je het red en vallen de punten tegen kan je altijd nog verder oefenen. Tevens leer je er ook alleen maar van.
Mijn ervaring is ook dat de L2 veel rustiger is qua overgangen. Je kan lekker blijven doorzitten en dat gaf mij veel meer rust!
Ik had ook in de L1 wel eens net aan winst, maar reed nog geen maand later 200punten in de l2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:20

nikiet schreef:
Gewoon doen!
Je merkt vanzelf wel of je het red en vallen de punten tegen kan je altijd nog verder oefenen. Tevens leer je er ook alleen maar van.
Mijn ervaring is ook dat de L2 veel rustiger is qua overgangen. Je kan lekker blijven doorzitten en dat gaf mij veel meer rust!
Ik had ook in de L1 wel eens net aan winst, maar reed nog geen maand later 200punten in de l2...


Als ik zie hoe beroerd sommigen nog doorzitten gaat dit lang niet voor iedereen op helaas :+

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:22

Start desnoods een keer HC in het L2 dan kan je zelf merken of je het wat vind of niet.
Gezien je punten welke niet constant zijn zou ik nog even wachten en nog een paar proefjes in de L1 rijden om toch de ervaring op te doen.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:24

lucifertje schreef:
Start desnoods een keer HC in het L2 dan kan je zelf merken of je het wat vind of niet.
Gezien je punten welke niet constant zijn zou ik nog even wachten en nog een paar proefjes in de L1 rijden om toch de ervaring op te doen.


Officieel ag je niet hoger hc starten dan klasse die je rijdt dacht ik? Oefendressuur mag wel

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:28

Tja voor allebei wat te zeggen....
Zou nog iets door oefenen totdat je wijken beter onder controle hebt en je zelf er ook een beter gevoel over hebt. Ook al is het idd maar 1 onderdeel je moet er zelf wel vol achter staan om over te gaan naar het L2. Ti's wel handig als tie vrij stabiel een proefje kan lopen. Eventueel ergens een oefen proefje mee starten aks je die mogelijkheid hebt.
Zou ook niet lang in die L1 blijven hangen hoor. Vind zelf ook wel dat je vanzelf leert als je overgaat waar je aan moet werken.
Om door te oefenen totdat je steeds hoge punten in L1 rijdt is ook beetje paard afhankelijk. Heb zelf nml een paard waar ik nooit hoge punten mee kan en zal rijden omdat ze geen ruime gangen heeft wat me altijd punten kost.
Succes met je keuze!

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 22:31

Ik ga het woensdag nog even bespreken met mijn instructrice. Ik denk dat wat mijn instructrice zegt, ik ga doen. Zij kent mij toch wel het beste in mijn manier qua paardrijden en niveau. Als ze twijfelt ga ik gewoon nog wat wedstrijdjes in de L1 rijden, zo niet, dan ga ik het gewoon proberen.

nikiet

Berichten: 503
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:33

Relaxed schreef:
nikiet schreef:
Gewoon doen!
Je merkt vanzelf wel of je het red en vallen de punten tegen kan je altijd nog verder oefenen. Tevens leer je er ook alleen maar van.
Mijn ervaring is ook dat de L2 veel rustiger is qua overgangen. Je kan lekker blijven doorzitten en dat gaf mij veel meer rust!
Ik had ook in de L1 wel eens net aan winst, maar reed nog geen maand later 200punten in de l2...


Als ik zie hoe beroerd sommigen nog doorzitten gaat dit lang niet voor iedereen op helaas :+



Uhmm ja dat is ook wel waar haha. Weet natuurlijk niet hoe dat bij TS is....

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:36

Owh, stem ik is het 50% en 50%, handigg.....

~ Sluypenberg's Verona ~ Lucky Lady ~ KHS Cherokee ~
Verona : dressuur M2+2 L-springen+4 L-cross

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 22:41

@Nikit Ik volg nu speciaal zitlessen in Limburg bij John Swaab en Pieteke de Reus :D Mijn paard gooit hoog op en zit niet het lekkerste van de hele wereld, maar is wel te doen. Als ze het loslaat in haar rug, wat ze nu steeds regelmatiger doet. Zit ze heerlijk.

Ik heb best een ingewikkeld paard, ze is afstandelijk, vlot, snel gespannen en af en toe stijfjes. Maar als je haar eenmaal los hebt 'gewerkt' is ze echt fantastisch. Het loswerken gaan nu ook steeds makkelijker. Heb vaak mijn handen vol aan m'n paard :+ Op wedstrijd is ze echter een super betrouwbaar paard ben ik achter gekomen. Ik reed mijn eerste B-proefje zonder dat ze ook maar ergens van op keek, oortjes rustig naar de zijkant hangend. Het is eigenlijk echt een wisselvallig paard.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:46

Hier hetzelfe dilemma gehad. Wijken ook niet ons sterke punt, maar lichtrijden-doorzitten was ook een puntje. Ik reed in de L1 wel altijd 195\200 plus en dat was ook de rede dat ik ben overgegaan. Nu wijken wisselend, ene keer wel goed andere keer niet maar wel altijd 185+.
Gezien jou lijstje zou ik nog wel even L1 blijven tot de punten over net algemeen nog hoger worden. Maaf alleen om het wijken zou ik niet blijven hangen.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:52

haike schreef:
lucifertje schreef:
Start desnoods een keer HC in het L2 dan kan je zelf merken of je het wat vind of niet.
Gezien je punten welke niet constant zijn zou ik nog even wachten en nog een paar proefjes in de L1 rijden om toch de ervaring op te doen.


Officieel ag je niet hoger hc starten dan klasse die je rijdt dacht ik? Oefendressuur mag wel


Artikel 109 – Rubrieken al dan niet voor promotie en hors concours starten
1. Indien een wedstrijdorganisatie met instemming van de jury een
combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, mag dat worden toegestaan, met inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse
waarin men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger
, dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen klasse. Indien de combinatie zowel voor klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als eerste te worden verreden.

Anoniem

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:35

Je hebt gelijk Lucifertje. Je mag HC 1 klasse hoger of lager starten.
Je mag enkel geen HC starten als je geen startkaart hebt (wat ook veel gedaan wordt)

Gezien je punten Marieke zou ik nog even wachten met overgaan naar een hogere klasse, je laatste 2 wedstrijden zijn kwa punten al wat omhoog gegaan. Probeer dit zo vol te houden en dan in het nieuwe jaar over?

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:40

In de L1 duurde het best een tijdje voor ik goede punten reed. In de L2 echter, vlogen we er doorheen.

Had er ook wel mee te maken dat ponylief zenuwachtig werd van het steeds switchen tussen lichtrijden en doorzitten. In de L2 voornamelijk doorzitten behalve middendraf dus werd ze veel relaxter van.

Wij kunnen het vanaf hier niet oordelen hoe je rijd.

Misschien eens HC L2.
Of anders dit jaar lekker even L1 blijven, en volgend jaar L2. :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Twijfels, overstap naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 14:11

Dankjewel! Ik zie dat de meningen aardig verdeeld zijn. Ik denk nog een paar wedstrijdjes in de L1, ligt eraan wat mijn instructrice zegt, en dan over naar de L2. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, Mizsz_Kitty en 32 bezoekers