Trechterborst, nuss-bar operatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:32

Ik ben onlangs doorgestuurd naar de cardioloog, die mij heeft verteld dat ik een trechterborst heb.
Ook wel pectus excavatum genoemd.

Binnenkort heb ik een CT-scan om te bekijken of het 'diep' genoeg is, dat er iets aan gedaan moet worden: de nuss-bar operatie.

Ik heb wat verhalen op internet gelezen en word er eerlijk gezegd een beetje bang van. Ik vroeg me af of iemand hier zelf, of als je iemand kent, zo'n operatie heeft gehad?
Ik wil graag horen wat de ervaring was, qua operatie maar vooral het herstel en de verbetering natuurlijk.

Ik hoor het graag!

Never give up.


Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:38

Ik ken het alleen van tijdens mijn stage. Toen had ik twee jongens gezien die ook een nuss-bar hadden gekregen.
Je krijgt dan fysiotherapie in het ziekenhuis. Je krijgt ademhalingsoefeningen en moet met een apparaatje oefenen om je longinhoud te vergroten. Verder ga je ook actief bezig met wat past bij wat je kunt op zo'n moment (beetje lopen en vlak voor je ontslag misschien wat fietsen).
Ik heb er wel goede resultaten mee gezien!

09/10/2023 <3

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:03

Ik ken het (nog) niet, maar mijn dochter heeft ook een pectus, dus ik ga wel even volgen! Sterkte!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:22

Wat is de aanleiding om het eventueel te laten opereren?

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 00:42

Ja, dat had ik ook gehoord, het is niet 'eventjes' een operatie..
Maar ik heb as maandag pas duidelijkheid, waar ik nu ook best wel mee worstel. Ben er best bang voor, als het dadelijk niet nodig zou zijn, zit ik me nu voor niks druk te maken. Maar we zullen zien.

xMarieke, door de trechterborst heb ik heel veel verschil in mijn beide borsten waar ik emotioneel veel last van heb. Maar het is verstandig om eerst mijn borstkas 'goed' te laten zetten, en eventueel verkomen van problemen die ik ervan zou kunnen krijgen.

Never give up.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:23

Een trechterborst kan op je longen en hart drukken, waardoor die ook minder ruimte hebben. Met dus alle gevolgen van dien. En natuurlijk de esthetische waarde. Bij vrouwen valt het vaak minder op dan bij mannen, omdat we borsten hebben. Maar ook dan kan het opvallen.
Ik heb 't trouwens ook in enige mate. M'n onderste ribben steken bijna net zo ver uit als m'n borsten (heb niet zo'n grote maat :o ). Het lijkt sterk hier op: Klik. Je zou het kunnen rechttrekken met zware buikspieroefeningen, maar daar merk ik na bijna een jaar nog niets van helaas.

09/10/2023 <3

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:21

Mijn vriend heeft het ook, maar geen klachten ervan. Het schijnt een pijnlijke operatie te zijn, dus als er geen medische noodzaak is, zou ik het niet doen...

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 19:58

xMarieke Kan het dan niet zo zijn dat hij er nu nog geen last van heeft (ik namelijk ook niet), maar dat dat later wel kan komen?
Of heeft hij een CT-scan gehad en is vandaaruit gezegd dat het 'niet ernstig genoeg' is?

Never give up.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:34

Ik heb zo'n operatie gezien, als co-assistent..
Je hebt inderdaad de week erna echt veel pijn, je krijgt dan ook pijnmedicatie en ligt in het ziekenhuis.. Maar daarna is iedereen er heel blij mee..
Je kunt er inderdaad last van krijgen in de loop van de tijd.. En de meesten vinden het cosmetische resultaat ook prettig

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:37

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar als je naar z'n sportprestaties kijkt, lijkt het me sterk dat hij er last van zou hebben :) Het zou natuurlijk in de toekomst kunnen veranderen. Een vriend van hem had de operatie wel gehad en die heeft het hem afgeraden vanwege de pijn.

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 23:48

Tanya, weet je misschien wat meer over het herstel ná de week in het ziekenhuis? Daar kan ik helaas echt niks over vinden.
Misschien dat jij dat ook wel weet xMarieke, van de vriend van je vriend, haha.

Never give up.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:01

Daar durf ik niks over te zeggen, maar als jij een afspraak maakt met de chirurg die dat gaat doen, kun je dat natuurlijk vragen.. En dat consult is vrijblijvend, je kan dan altijd nog bepalen of je het wel of niet wil.

Heb nog wel dit gevonden, waar ze aanraden om zeker de eerste maanden rustig aan te doen.. Zal een lang herstel zijn..
http://pectusexcavatumnederland.wordpre ... -operatie/

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Trechterborst, nuss-bar operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 17:19

oh, dankjewel voor de site. ik heb ook een consult met de cardioloog, helaas is dit pas volgende week en ben ik natuurlijk al 'nieuwsgierig' naar meer informatie.

Never give up.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, _Mirjam, GoogleAdsense, OmgiliBot, power1997 en 113 bezoekers

cron