Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 12:38

Ik overweeg de aanschaf van een zilco sl sportz, voor mijn shet, die straks voor een 'flakt' wagen komt (soort boerenwagentje) en sporadisch een keertje lichte stukken boom uit de wei mag halen.

Ik dacht aan deze vanwege het anatomisch borstdeel en omdat het gewoon een goed merk is.
http://www.driveout.se/zilco-sl-sportz/45-0
Bij een breed borstdeel (ivm drukverdeling, want het is toch wat meer gewicht dan een sulky) ben ik bang dat deze tegen de luchtpijp gaat drukken, vanwege haar lage halsinzet.

Maar hoe werkt dat nu in de praktijk? Heb ook wel een foto gezien, waarbij het onderste deel van het borstdeel niet 'aanlag' en dus de druk alleen op de bovenkant kwam, wat dus niet de bedoeling is.

Zijn er meer mensen met een dergelijk tuig en zo ja, hoe bevalt het in de praktijk?


Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:26

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, wil deze graag ook aanschaffen in de toekomst

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:10

HAR-->AR

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:57

Ik was niet tevreden met het Zilcotuig voor shetlanders. Ik zou de SL sport met de anatomische borsttuigen krijgen voor het tweespan. Ik kreeg eerst gewone borsttuigen. Het gehele tuig paste totaal niet op mijn grote maats shetten en ik vond het ook wat fragiel. Helaas was het niet mogelijk om bepaalde tuigonderdelen in een grotere maat te bestellen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een imperial riding kunststof. Dat wil niet zeggen dat het bij een andere shet ook niet goed zit.
Druk op de luchtpijp valt reuze mee. Kijk maar eens naar de anatomie van een paard. De luchtpijp ligt vrij diep. Shetten hebben een lage halsaanzet maar de meeste mensen hebben hun borsttuig te laag hangen. Beter iets boven de schouder.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:32

Ik heb de de anatomische borst van zilco in pony maat voor mijn pony van 1,20 en 1,32. Ligt echt super op beide!! Ik wilde daarom ook zo'n borst in shetlander maat voor mijn kleinere pony, en die paste echt totaal niet bij hem en heb ik terug gestuurd. Het hangt dus heel erg per paard af of het goed past, dit is niet bij elk paard het geval namelijk.
Ik vind het hele fijne borsten, mooi breed en veel schouder vrijheid, maar de meningen over anatomische borsttuigen verschillen heel erg.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 08:21

Inderdaad verschillende meningen dus. Het is dan zaak om het terug te mogen sturen. Heb nog eens verder gesurft en gezien dat de tuigen in nederland toch best wel goedkoper zijn dan hier; waarschijnlijk omdat de zweedse kroon nogal hoog staat op het moment.

Kwam daarbij de ideal web tech tegen, die mij ook wel erg aansprak, maar dus zonder anatomisch borstdeel. Zal ook eens met het betreffende bedrijf overleggen.

Ik heb het tuig nodig voor een zg. Flaktwagen
http://www.youtube.com/watch?v=Srh5zF1kxds

De bomen bewegen onafhankelijk van elkaar (dus geen U) dus heb ik een schoftje nodig dat hier een zg wagenschoft heet. In Nl kan ik dat onderscheid niet vinden, maar de bevestiging van de ogen van de zilco zou voor beiden goed zijn. Volgens mij bij de ideal web tech ook, zo op de foto's te zien.
(de ogen zitten dan min of meer vast/bewegen minder)

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:48

Ik rijd inmiddels al 4 jaar met mijn zilco. Bevalt super en tuig ziet er ook nog steeds mooi uit.

Alleen vind ik op de plaatjes de shet versie van het tuig wel veel smaller uit zien.

Kijk anders ook eens bij lessing die zit in Duitsland die hebben ook een kunststof tuig met
voorgevormde borst alleen is die iets minder heftig dan van zilco.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 11:00

Maisie, wat bedoel je met minder heftig?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:18

Even zoeken.

Dit is de zilco:

Afbeelding
Zoals je ziet zit er best een behoorlijke bocht in.

En dit is lessing:

Afbeelding
Deze is dus een stuk minder gevormd.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:28

Vind die borsten echt 10x niks. Nog nooit een Zilco gezien die ook mooi aansluit.
Ze zijn té extreem gebogen.
Kunnen ook blessures vanaf komen op de langere duur.

Het gaat op 2 punten drukken. De leveranciers vertellen je dan dat je de springriem aan moet snoeren ( :? Vrijheid... juist) zodat deze op zijn plek blijft.

Onderkant laat vaak wat los, want als het paard goed trekt, gaat het op 2 plekken duwen, de schouders dus en de onderkant gaat omhoog. (Beeld het in, of pak eens zo'n borst vast)

Het is mooi voor de mens, met het verkooppraatje 'meer vrijheid'.. maar als het ware beperkt het meer dan vrijheid.


2span is al helemaal niet aan te raden.
Ze hebben dan te weinig vrijheid om zich te bewegen. Als het ware opgesnoerd in die borsttuigen dan.
Als ik zie af en toe op foto's/filmpjes wbt hoeveel ruimte ze nodig hebben in echt scherpe bochten.

Die hierboven van Lessing is een stuk mooier, en verdeelt de druk beter.


Afbeelding

http://i.ebayimg.com/t/Carriage-Driving ... ~60_35.JPG

Afbeelding

http://www.carriagedrivingessentials.co ... /d-427.jpg

Zullen vast wel een enkel paard hebben die er echt baat bij heeft. Maar voor die van mij wil ik 't absoluut niet.
Vond het er altijd mooi uitzien, maar daar ben ik op teruggekomen na advies van meerdere.

Verder vind ik Zilco toptuig. Zelf ook even gehad voor mijn grotere pony. :j alleen van dit soort extreme borsten geen fan.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

wittequint

Berichten: 40
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:45

ik heb voor mijn welsh pony ook de zilco met de anatomische borst gehad,zelfde als van maisie. Met aanmeten zag het er super uit sloot mooi aan.
helaas met rijden het tegen over gestelde,gaat wijken aan de onderkant en beweegt niet met de pony mee. mijn pony ging er zelfs onregelmatig mee lopen
in de bochten,dus nu weer de het "normale" borsttuig van zilco en dat gaat super.
voor mij dus nooit meer zo'n extreem voorgevormd borsttuig.

Quint o.h.z. Dressuur M2 +9 Mennen ZZ Dressuur + 7 Vaardigheid Z + 4
Bart Blom o.h.z. Dressuur L +18 L2 +10 M1 + 10 Mennen L Dressuur+ 11 M Dressuur + 24 Z dressuur +21 ZZ dressuur +19 Vaardigheid M +12 Z + 7 SGWM klasse 3 + 15
Albrecht's Hoeve's Lars o.h.z. Dressuur B +11 L + 10 L2 + 13 M1+10 M2 +1 Mennen L Dressuur +5 M Dressuur + 19 Z dressuur +23 Vaardigheid L + 2 M+9 SGWM klasse 3 Indoor Reservekampioen L2 dressuur Drenthe 2015 + Clubkampioen Bronneger 2015 pony's

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 15:52

Verschillende meningen .Interessant, vooral omdat jullie het allemaal goed onderbouwen.

Voor die drukpunten en het los laten van de onderkant was ik idd wat bang, Melanie
Dan zou die lessing ook nog een optie kunnen zijn (begrijp nu wat je bedoelt maisie)
Ik zal daar eens op googlen

Verder dacht ik ook nog evt aan deze:
http://www.divoza.com/collectie/paard/m ... lspan.html

Temeer omdat hier dus de ogen 'vast' zitten, wat ik eigenlijk nodig heb voor mijn wagen en omdat de prijs nog binnen mijn marge valt.

edit: bedankt wittequint. Ik vroeg mij dus ook af of het echt zo fijn werkt als het verkooppraatje zegt. Maar daarover dus verschillende meningen.
Denk eigenlijk dat ik het dan liever niet riskeer.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:55

M lessing had ik ook besteld, die was echt slecht bij mijn pony, ook terug gestuurd.

Zilco is absoluut geen slecht tuigenmerk, ze zullen heus wel over hun producten hebben nagedacht. Dat het niet voor elk paard geschikt is en past staat er ook duidelijk bij!!
Mijn pony past het perfect zonder aangesnoerde springriem, zal vanavond wel wat fotos plaatsen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 16:04

Manda, ik begrijp idd dat de ervaringen heel verschillend zijn. Maar gezien ik mijn tuig wrs vanuit nl laat komen (toch wel een aardig prijsverschil) overweeg ik dan toch de ideal web tech .. denk dat die dan misschien eerder passend is....

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:08

Zilco is een goed merk. Borsttuig is alleen niks. Ideal heeft er ook een, vind ik ook niks.

Zilco heeft ook de normale borsttuigen. Zijn top :j

Ideal is ook super fijn tuig.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:13

Ik heb de ideal leathertech voor Janouk, al vele jaren met veel plezier, vooral omdat je hem kan samenstellen uit verschillende maten. Janouk heeft bijv. een groter hoofd dan Cob, etc.
En het borsttuig ergonomisch ligt bij haar als gegoten. Wij hebben laatst nog gereden met het normale borsttuig, maar ze loopt echt veel fijner op het ergonomisch borsttuig.
Het is echt heel afhankelijk van het model van je paard wat fijn ligt en wat niet fijn ligt.

Lastig omdat het naar Zweden gestuurd moet worden. Maar ik stem voor de Ideal.

AfbeeldingUploaded with ImageShack.com
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-11-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 16:14

alweer bedankt... fijn zoveel onderbouwde uitleg van jullie. Helpt echt met nadenken. Janouk, het zou bij mij dan wel om de ideal met gewoon borstdeel gaan.

Zij hoeft geen snelheid te ontwikkelen, maar wel wat meer kracht kunnen zetten met trekken. (ze mag soms helpen met werkzaamheden hier )

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:16

Janouk heeft een zware hals, die diep uit de borst komt en weinig ruimte voor een normaal borsttuig.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 16:21

Ja ok, echt een hele zware aanzet heeft mijn pony niet. Het beeld lijkt iets vertekent bij het tuigje wat ze nu heeft omdat dat niet passend is, vrees ik
Hieronder het slachtoffer. Ff clicken op de foto, dan zie je het filmpje dat ik bij aankoop maakte
Afbeelding

wittequint

Berichten: 40
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:56

het merk zilco is super hoor niks mis mee. ik ging juist voor de anatomische borst omdat ik ook dacht dat dit perfect voor de pony was
met meer ruimte voor bewegingen enz. heb de borst ook netjes laten passen door de leverancier van het tuig. helaas beviel het in praktijk
een stuk minder,heb het met en zonder springriem gebruikt enz. heb nu de nomale borst van zilco en die bevalt me een stuk beter.
maar er zullen zeker pony's/paarden zijn waar de borst prima zal werken.

Quint o.h.z. Dressuur M2 +9 Mennen ZZ Dressuur + 7 Vaardigheid Z + 4
Bart Blom o.h.z. Dressuur L +18 L2 +10 M1 + 10 Mennen L Dressuur+ 11 M Dressuur + 24 Z dressuur +21 ZZ dressuur +19 Vaardigheid M +12 Z + 7 SGWM klasse 3 + 15
Albrecht's Hoeve's Lars o.h.z. Dressuur B +11 L + 10 L2 + 13 M1+10 M2 +1 Mennen L Dressuur +5 M Dressuur + 19 Z dressuur +23 Vaardigheid L + 2 M+9 SGWM klasse 3 Indoor Reservekampioen L2 dressuur Drenthe 2015 + Clubkampioen Bronneger 2015 pony's

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:43

Ik vind de borst idd ook niet geschikt voor alle pony's. Die van mij is best breed gebouwd en
daar ligt het wel mooi op maar op mijn smallere pony's zou ik het nooit doen.

Afbeelding
hier zie je dat het borsttuig ook aardig aansluit in galop. Springriem
zit ook echt niet aangesnoerd.

Mijn man reed (pony is verkocht) met de eurotech versie van ideal.
Afbeelding
Deze is iets minder gevormd dan die van zilco.

Webtech is ook een prima tuig het nylon word wel snel een beetje viezig omdat het stof er in
gaat zitten.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 19:45

Mooie foto's zie ik hier voorbij komen.:)... Ik probeer dus idd te kijken naar mijn situatie, mijn pony en mijn doel.
Maar ik neem graag daarbij de info mee, die ik hier krijg.


janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:54

Ik heb geen kunststof tuig, maar is er ervaring hoe het zich houdt bij hele koude natttigheid?
Bij jou in zweden is de omstandigheid heel anders dan hier. Min 20 is bij jou toch vaker aan de orde. Is kunststof tuig dan niet stug, glibberig in sneeuw.
Voor mijn gevoel is leer beter bestand tegen die weersomstandigheden.
Maar ik kan het verkeerd hebben.
Ik heb in finland gereden met rendieren bij min 35 en toen hield het leren tuig zich prima. Ik zou niet graag met kunststof leidsels rijden in de sneeuw met min 35

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaring met een zilco sl sportz, met anatomisch borstdeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:37

Ik denk zeker dat zilco wel tegen die tempraturen kan. Het word idd wel wat
stugger met de kou.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

wittequint

Berichten: 40
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:53

zit zeker verschil in het merk. wij hebben een zilco en een kieffer kunstof tuig.de zilco blijft in de winter soepeler dan de kieffer.
vind het bij koude temperaturen met optuigen altijd wat stugger maar eenmaal op de pony weer gewoon soepel. bij de kieffer duurt dit
langer.

Quint o.h.z. Dressuur M2 +9 Mennen ZZ Dressuur + 7 Vaardigheid Z + 4
Bart Blom o.h.z. Dressuur L +18 L2 +10 M1 + 10 Mennen L Dressuur+ 11 M Dressuur + 24 Z dressuur +21 ZZ dressuur +19 Vaardigheid M +12 Z + 7 SGWM klasse 3 + 15
Albrecht's Hoeve's Lars o.h.z. Dressuur B +11 L + 10 L2 + 13 M1+10 M2 +1 Mennen L Dressuur +5 M Dressuur + 19 Z dressuur +23 Vaardigheid L + 2 M+9 SGWM klasse 3 Indoor Reservekampioen L2 dressuur Drenthe 2015 + Clubkampioen Bronneger 2015 pony's


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nathalie25, Youri123 en 53 bezoekers