Ladder angst...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:46

De ene heeft schrik van spinnen, de andere van krappe ruimtes, en ik? Van ladders...

Bijna 7 jaar geleden viel ik van een ladder en brak ik mijn rug op 2 plaatsen.
Sindsdien heb ik doodse schrik van op een ladder te staan en het loopt echt de spuigaten uit.

Zo heb ik mijn huis gekocht zonder de zolder en bovenverdieping te zien.
Juist ja, er waren nog geen vaste trappen en enkel ladders.

Zo heeft het 5 jaar geduurd eer ik op een klein laddertje met 2 treden durfde te staan om mijn ramen te lappen.

Zo durf ik ook niet op een stoel of dergelijke gaan staan uit angst dat deze omvalt.

Nu hebben wij dus een vaste trap in huis richting eerste verdieping
(duurde ook een paar uur voor ik daar op durfde te lopen, schrik dat deze naar beneden ging vallen),
maar voor naar de zolder te gaan is het nog steeds met een gewone ladder.

We willen deze zolden gaan renoveren maar manlief wil nog geen vaste trap plaatsen omdat deze nieuwe trap anders om zeep geholpen wordt door al het bouwmateriaal dat naar boven zal gaan verhuizen.

Het is dus zover: ik MOET die ladder op :\

Ik weet alleen niet hoe ik over deze angst heen geraak...

bfsunshine

Berichten: 2673
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:49

Zou je niet via je huisarts aan een soort trainingsprogramma mee kunnen doen? Volgens mij worden dat soort trainingen wel gegeven.

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:49


jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:52

Relax, adem in adem uit. Elke keer weer een treetje hoger. Net zo lang tot je boven bent.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:52

Ik heb het ook een beetje, voel me nooit veilig als ik op een ladder of trapje sta. Niet dat ik er slechte ervaringen mee heb ofzo. Maar het idee dat je niet 'vast' staat krijg ik gewoon de kriebels van.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:59

Ladders zijn bij mij ook niet echt favoriet. Wat je zou kunnen doen is beginnen met de eerste trede. Gaat dat goed pak je de tweede. Is dat nog te spannend ga je eerst een paar dagen door totdat je de eerste trede ok vindt. Dus letterlijk stapje voor stapje vooruit. Leuk hoef je het niet te vinden maar als je al omhoog durft zou natuurlijk super fijn zijn.

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:03

me vader heeft zonweringbedrijf en ik moet ook wel eens mee ook wel eens tot de derde verdieping,djati's best hoog, ik vond het ook eerst eng maar ben er gewoon op gegaan en dan vind je het helemaal niet meer eng dus je moet gewoon erop gaan dan is je angst zo over.

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:03

me vader is ook een keer van de ladder gevallen had ook heupen gebroken en alles maar hij is er ook gwn weer op gegaan

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 18:32

Die handleiding :')

Ik durf nu dus op de eerste 3 treetjes te gaan, daar blokkeer ik echter.
Over die 3 treetjes heb ik nu 2 jaar gedaan, dit moet toch sneller kunnen? :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:34

Je hebt zoldertrappen te koop die normaal in zo n luik passen. Als je die tijdelijk monteert heb je in ieder geval een steviger trap dan een ladder. Ook veiliger met het omhoogtillen van bouwmateriaal.

En logisch dat je er schrik van hebt, je bent er flink gewond door geraakt.

Om een idee te geven, misschien de investering waard voor de veiligheid en jou gemoedsrust.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... iuxJZHInIM

http://www.gortergroup.com/nl-nederland ... 00-mm.html

http://www.doehetzelf-dakbedekking.nl/Houten-zoldertrap

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Ladder angst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:53

Ik ben niet eens van een ladder gevallen en heb ook angst... Keukentrapjes hetzelfde verhaal. Het enige trapje waar ik op stap is die van Ikea, die ik gebruik om te paard te komen. Daar stap ik alleen maar op naast mijn paard, niet als ie "los" staat...

Af en toe moet ik de zolder op via de vlizotrap. Dat doe ik met trillend lijf en alleen maar omhoog kijkend. Naar beneden vind ik nog veel enger. Zodra ik naar beneden kijk, is het mis.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:57

Ik heb niet zozeer angst om op een ladder te gaan staan, maar meer om de hoogte hoe hoger ik ook kom hoe meer ik begin te trillen als een rietje van angst. Het helpt me niet om dan juist niet naar beneden te kijken want geen idee hoe ik het doe maar zie toch elke keer de hoogte weer.

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:04

Misschien een idee zoals ik het nu doe met mijn zoontje. Hij is twee en heeft juist helemaal geen angst voor ladders/trappen ed. Maar dat is nu het gevaarlijke, hij zal zo van de trap salamanderen als hij niet oplet.

Dus ik loop vlak achter hem naar boven en voor hem uit (achterwaarts) omlaag, zodat, mocht hij slippen, ik hem gewoon opvangen kan.

Kan jou vriend, als jij naar boven gaat, niet vlak achter je komen of onderaan de trap de trap vasthouden zodat hij jou dan zou kunnen opvangen als je zou slippen? Idem voor naar beneden, dan hij voorop. En dan hoef je niet meteen helemaal naar boven als je niet wilt, maar gewoon beginnen met een aantal treden. Als je vriend geen tijd heeft, kan je altijd een ander vertrouwd persoon strikken om te oefenen :-)

Ik vind ladders niet echt eng, alleen als ze niet al te zeker staan op de grond, dan wil ik wel graag dat iemand hem vasthoudt. Als ik de dakgoot op 8 meter hoog moet schoonmaken, dan wil ik niet a la Even Apeldoorn bellen reclame met Ralf Imbar aan de dakgoot hangen als de ladder weg mocht glijden. Maar als iemand hem vasthoudt gaat het best. En altijd gewoon drie onderdelen vast als je wilt verplaatsen, dus van de twee handen + twee voeten altijd maar 1 loslaten om verder te gaan.

Succes met oefenen