Buiten zetten in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:17

Oke, mijn titel is niet heel duidelijk maar ik wist even niks anders }:0

Ik heb een vraag voor de mensen die enkel een wei en/of een paddock hebben voor hun paardje, dus geen mogelijkheid tot binnenbak.
Sinds vorig jaar verhuisd en sindsdien geen binnenbak meer ter beschikking hier, enkel een weide en paddock.
Het probleem is nu dat ze dus niet buiten kunnen als de grond kei hard bevroren is. Niet op de wei en de paddock is vaak hetzelfde verhaal...
Ik probeer wel iedere dag met ze over de oprit te wandelen maar met school heb ik daar ook geen hele dag de tijd voor.
Verder heb ik 1x per week les en kan ik door de week wel naar een binnenpiste maar dus niet dagelijks ( door school, vader die laat thuis is van werk, te voet gaan met paard aan de hand is geen optie ).

Nu is mijn vraag, hoe doen de mensen dit? Die dus ook geen binnenpiste ter beschikking hebben in de winter en waar de weiden en paddocks onbegaanbaar zijn?


little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:24

Zorgen dat de bak gesleept is voordat het gaat vriezen. Dan is hij mooi recht en kunnen de paarden er toch op lopen.

Bij de poort van de wei waar het modder is ga ik zelf aan het harken zodat er daar ook geen grote gaten zitten maar gelijk is.
En dan kunnen ze ook veilig de wei op.

Kost extra werk, zeker als het overdag weer net dooit dan sta je in de avond weer alles te herhalen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:27

Hier gaan ze altijd overdag op de paddock (20x40 meter) 's winters, ook met vorst en sneeuw.
De dag voordat het gaat vriezen de bak glad trekken en dan kunnen de paarden er gewoon in.
Juist als je ze een dag of enkele dagen binnenhoudt, gaan ze uit hun dak als je ze dan een keer buiten zet met kans op blessures.
Ook kun je er nog zout in strooien.

Anoniem

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:31

Als de wei keihard bevoren is, trappen ze 'm niet kapot. Dus dan kunnen ze er toch gewoon op?
En de paddock kun je gladharken voor 'ie opvriest.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:33

Jammer genoeg is de wei nu al kapot gelopen en zijn er dus stukken waar ze verkeerd op kunnen staan.

De bak glad trekken heb ik nog niet aan gedacht, die is inderdaad heel slim! Jammer dat ik dat niet zelf kan, papa eens lief aankijken of hij het achter een weekje of 2 wil doen.
Nu staat de paddock wel al onder water, zou de auto er nog door komen dan?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:35

Het vriest toch nog niet? Of dat over 2 weken wel zo is weet nog niemand :)
De bak glad trekken kun je alleen de dag voor het vriest doen. Of nu doen en geen paarden meer op zetten kan ook natuurlijk :+

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:35

Hark kopen en handjes uit de mouwen ;)
Idem voor de wei, gladmaken voor die tijd en evt opvullen met zand waar nodig.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:38

Vorig jaar was de bak ook erg nat geregend voordat de vorst in viel.
Daar kon je dus ook niet met de tractor in.
Toen hebben we zelf met een band de bak zo goed mogelijk glad getrokken. :D

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:45

Dank je voor de tips! Hopen dat hij droog genoeg is voordat het vriest dan. Bedankt

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:46

Paarden zijn niet van suiker, die kunnen ook op een bevroren ondergrond lopen. :Y)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:48

Mijn paarden staan 24/24 en 7/7 buiten. Zelfs als de weide in putten aanvriest wat nu bij mij zeker gaat gebeuren als het zo nat is geweest, is dat heel jammer. Dan zijn ze zelf heus wel voorzichtig. Ik en er nog nooit geen problemen mee gehad.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:49

Het is niet zo zeer dat ik er schrik voor heb, eerder mijn vader. Ik heb zoiets van joh niet zeuren paarden zoeken wel uit hoe ver ze kunnen gaan.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:50

Op zekere hoogte wel.
En een beetje ongelijk lig ik ook niet wakker van.
Maar als er echt van de kraters in de wei/paddock zitten vind ik het toch minder fijn worden.
Die vriezen dan toch wel weg ongelijk en scherp op.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 23:55

Kraters niet echt maar je kent het wel ze lopen en spelen wat en schuiven uit waardoor het gras zich ophoopt en dat wordt hard.. Kan geen kwaad?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:01

Wat ook wel zo is, is als je paddock van zand is en een beetje droog opvriest, dat ze dan in de loop van de dagen de hobbels er toch uitlopen en de paddock vlakker wordt. Niet als het echt kraters zijn gok ik. Maar ik weet niet hoe goed jouw paddock is...je zegt dat hij nu onder water staat natuurlijk. Maarre, als je paarden altijd de hele dag buiten staan, dan kijken ze wel goed uit hoor als het bevroren is...en meestal bevriest de grond niet in 1 keer stijf en kunnen ze de boel dus wel gladlopen idd. Succes!

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:01

Inderdaad zorgen dat je de grond voor vlak voor het gaat vriezen zo goed mogelijk recht trekt. De paarden in de winter praktisch 24/7 binnen laten staan lijkt me geen fijn plan en zo lang de ondergrond inderdaad enigzins vlak is (enig verschil is geen punt maar inderdaad geen hele erge kraters door de hele weide) kunnen ze er prima op wanneer het vriest!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 00:01

Dank je!

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:18

KimD schreef:
Paarden zijn niet van suiker, die kunnen ook op een bevroren ondergrond lopen. :Y)

Ja. Maar het is wat minder leuk als ze over een bevroren maanlandschap lopen en daar 4 gekneusde stralen aan overhouden.

Daarom hebben wij 1 weide afgesloten en gereserveerd voor wanneer het vriest. Zodat ze die niet kapot lopen wanneer het dooi is.

TS, hebben je paarden ijzers?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:20

Ik liet de paarden toen ze nog thuis stonden dag en nacht buiten. Hierdoor liepen ze zelf het grootste deel wel echt plat in de paddock. Zodra het aangevroren was ging de wei open (die was nog veel platter en daardoor konden ze daar beter bewegen), een bevroren wei wordt niet kapot gelopen. Wel weer op tijd dicht doen voordat het gaat dooien.

Paarden kunnen echt wel goed uit de voeten op een bevroren onregelmatige ondergrond, mits je ze daar wel veel hebt staan. Op die manier kennen ze de bodem, en gaan geen rare dingen doen waardoor ze zich kunnen verstappen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-11-13 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:24

Regen en dooi hangen meestal samen, maar inderdaad: regen is ook een punt om de paarden van de wei af te halen.

Grootste modder was bij ons altijd net bij aanvang van het dooien. De diepe grond is nog bevroren, maar de bovenlaag niet. En dat geeft echt een zooitje.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:27

Dat is inderdaad drama. Daarom dus meerdere weides. Eentje voor wanneer het regent (staan ze nu), eentje voor wanneer het vriest en 2 kleintjes voor wanneer het weer gaat dooien. Die liggen een stukje hoger, en zijn droger. Daar is het pad rondom de weides zelfs nog moddervrij.

En in het voorjaar alles wat kapot is restaureren (doorzaaien e.d.) Dan gaan ze op het pad en de wei voor vriesweer. Aangezien die dan het minst gesloopt is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:37

Ik had een paddock met goede drainage (puin met zand), en daarop konden ze echt het jaar rond staan. Een deel van die paddock had geen puin onderlaag, en dat deel was drama met veel regen, en met vorst. Waar het water goed weg kon, bleef de grond recht, ook met regen, en daardoor ook met vorst.

Daarnaast waren er ook 2 weides, maar daar kwamen ze echt alleen op met vorst of met droog weer.

Het is wat met die paarden in de winter... blij als het weer zomer wordt!

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:42

Wat voor bak heb je? Gewoon een bak met zand of van die stoffe snippers?
Hier namelijk ook alleen een buitenbak en weiland. Boer die erg zuinig is op het land dus met wat te veel regen kunnen ze hier het land al niet meer op.. Winter dus al helemaal niet. Afgelopen winter hebben wij ook met de sneeuw de paarden gewoon de hele dag in de bak gehad. Er was altijd wel iemand op het terrein die ze in de gaten houd, en in veel gevallen weten ze zelf heel goed wat wel en niet kan. Maar wij hebben dus snippers. Ze zijn echt ideaal!

Verder, als je paarden ijzers hebben, regelmatig even ijsvrij maken. Het ijs vriest namelijk aan de ijzers vast waardoor er klompen ontstaan en je paard geen grip meer heeft en zich dus JUIST gaat verstappen..

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Buiten zetten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 16:56

Paarden hebben inderdaad ijzers en de paddock is aan een kan puin met zand als onderlaag en de bovenlaag zand en de andere kant van de bank is enkel zand ( ook de onderlaag ) en aan die kant is het meestal een modderpoel

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:11

KimD schreef:
Paarden zijn niet van suiker, die kunnen ook op een bevroren ondergrond lopen. :Y)

Behalve als je er 2 hebt die hoefbevangen zijn/geweest en dus beduidend pijnlijk lopen over die maanlandschappen.

Ik hark de paddocks met de hand als de paarden op stal gaan en er wordt vorst voorspeld. Niet zo'n leuk werkje, maar goed voor de konditie :D
De grote paddock is gladgetrokken en daarna afgesloten zodat al het blad en eikels/beukenootjes straks makkelijk bij elkaar te harken is en te verwijderen.
Als het flink gevroren heeft (en overdag niet meer ontdooid) dan mogen ze hier op lopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, laura_estee, Utixo, YandexBot en 80 bezoekers