Gemengde weides. Wat vinden jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 14:19

Hoi allemaal,

Ik heb jullie ervaringen en meningen nodig.
Wat vinden jullie van gemengde weien? Dus merries met ruinen door elkaar?

Zeggen jullie 5 merries 1 ruin. Of 5 ruinen 1 merrie.

Of 50/50.

Bij ons op stal staan in princiepe ruinen en merrie apart.
Mijn ruin heeft op de vorige stal wel gemengd gestaan en ik had hier eigenlijk geen problemen mee.

Maakt het nog uit of de merrie of ruin in minderheid dominant is of juist onderdanig. Volgensmij niet toch?


Wat zijn jullie ervaringen en meningen hier over.

greetzzz

Nieuw Profiel :)


lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:30

mijn merrie staat met 4 ruinen in de wei

groetjes lemanthia

F6 +2 F7 + 2 F8+1

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:31

Wij hebben verschillende groepen, groep alleen ruinen, groep alleen merries en gemengd. Mijn merrie staat met nog 5 merries en 1 ruin maar de verhoudingen zijn ook wel anders geweest, hangt van de karakters van de paarden af. In de ruinen groep hebben we er bijv 1 die nog dekt en dat vind ik niet wenselijk bij mijn merrie. Die wordt prompt hengstig als ze bij hem in de buurt staat dus dat schiet niet op ;)

Soms moet je uit je comfort zone stappen, om je doel te bereiken.
B+11, L1+10, L2 +2

emily2105

Berichten: 345
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Best

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:34

volgens mij maakt het niet zo veel uit. Het ligt er echt aan per paard. Natuurlijk als er een hengst is zet je die niet zomaar bij merries, maar volgens mij gaat het nu echt over ruinen en merries. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat het mis ging. In het wild in een kudde staan ze tenslotte ook gewoon door elkaar.

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:35

Hier staan er in verschillende weides dit:

3 merries 1 ruin
merrie ruin
vier merries 2 ruinen

Ik heb op andere stallen gestaan waar alles bij elkaar werd gegooid, jong/oud ruin/merrie nu is het hier meer 'eigen' groepjes maken. Al ligt de planning er om enkele grote weiden te maken voor alle paarden samen.

Ik heb overigens nog nooit problemen mee gemaakt.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 14:39

het gaat echt over merries en ruinen geen hengsten :) hahaha en logisch der wijs ook groepjes gemaakt naar behoefte van de paarden dus niet een dunne bij een hoop dikke. om het maar even bot te zeggen.

Nieuw Profiel :)

lauraatjxx

Berichten: 210
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:39

Mijn pony stond eerst in een wei met 4 ruinen en 2 merrietjes daarna met alleen maar ruinen en nu staat hij met 1 ruin en 1 merrie in de wei.. nooit problemen gehad :)

felicidad por la victoria

lalaaala
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:40

Ik heb voorheen een ruin een merrie gehad.
Toen heb ik mijn ruin verkocht en een merrie gekocht.
Aankomend weekend komt onze ruin terug. Dus staan er twee merries en een ruin. :)

Mando

Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:41

Bij ons staat ook alles gemengd.
Vroeger hadden we een pony groep die was het rustigste maar nu de mijne nog de enige pony is staat hij gewoon met van alles op het land.

Dit is ook de paddockgroep dus dat is wel fijn.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:43

Bij ons op stal wordt er eigenlijk niet naar het geslacht van het paard gekeken. Tenzij het een hengst is natuurlijk, maar die hebben we sowieso niet op stal. Er wordt bij ons meer gekeken of het paard qua karakter in een groep past.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:47

Gemengd is vaak beter voor een paard, helemaal zou mooi zijn als je ook verschillende leeftijden in de groep hebt, dus bijvoorbeeld niet alleen maar oudjes of jonkies.
Waarom? Omdat in principe in de natuur (ja ik weet het dit zijn geen wilde paarden) de paarden ook gemengd staan en de jonkies weer leren van de ouderen en zo een paard het meest sociaal kan leven.

Bij ons staan merries en ruinen door elkaar, van de leeftijd van 6 tm 20 jaar, gaat prima, nooit geen probleem gehad, staan 2 verschillende weides, er word ook wel gekeken naar wat er wel of niet bij de groep past.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:48

Hier is eigenlijk ook altijd gemengd geweest. Momenteel 3 ruinen en 2 merries.
Maar heel wisselend geweest alleen 3 merries, 2 merries en 1 ruin, 2 ruinen en 2 merries en 1 merrie en 3 ruinen. Nooit echt veel problemen gehad. Alleen 1 ruin is vrij dominant tegenover nieuwe paarden maakt niet uit welk geslacht maar dat is met passende introductie goed op te lossen. Vind het wel fijn alles bij elkaar. De merries zijn over het algemeen wel rustiger en de ruinen speelser. Dus de merries kunnen samen naar de "kleuters" kijken als die het weer in hun koppie krijgen. Alleen als de merries hengstig zijn is er wat meer onrust maar niet zo erg dat je ze uit elkaar zou moeten halen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:50

Ik denk niet dat iedere ruin met merries kan. Sommige ruinen dekken en dat vind ik als merrie-eigenaar toch niet erg prettig. Natuurlijk is het deels de natuur, maar als ik een bewuste keuze maak om mijn merrie niet te laten dekken (vanwege de leeftijd) vind ik het niet prettig als er iedere hengstigheid een ruin bovenop springt.
Mijn merrie staat in een gemengde groep. Er staan 2 merries en 5 ruinen, met verschillende leeftijden. De jongste is 1,5 jaar en de oudste dacht ik 23 jaar.

Frekja R.I.P. Flýtir Hæmir F

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:54

Mijn merries staan ook in een gemengde groep en dat gaat prima.
De leeftijd varieert van 4 tot 20 jaar.

Odette&Fenna

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:57

Ik heb een echte merrie en die gaat niet goed samen met een andere merrie. Ruinen is ze dol op!

Wij hebben nu 5 merries en 3 ruinen.
De pony's lopen bij elkaar merrie en ruine.
Mijn merrie ook met de ruin, en zo gaat het goed.

Er heeft een half jaar en B pony bij mijn nerrie ingelopen en die besprong haar steeds: allemaal kleine beschadigingen van de hoefjes (mijn merrie is 1.64)

Nu staat die ruine bij een andere merrie en heeft even goed duidelijk gemaakt dat ze daar niet van gediend was en sindsdien doet hij het niet meer!

Wij houden ze mooi 2 aan 2, pony's bij elkaar. Ook makkelijker voor de kinderen, hoeven die niet tussen de grote paarden.

Herinner je gisteren, droom van morgen, beleef vandaag...

If you can dream it, you can do it!

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:04

Liever een overschot aan vrouwen dan aan mannen, zodat mocht er een claimende ruin tussen zitten er geen gevechten komen.

Mijn merrie staat nu standaard met 1 ruin, die 2 zijn verliefd en knappen echt op als ze bij elkaar staan.
Verder wisselt het of er wat bij staat. In de paddock niet want anders eet mijn paard niet, in de weide kijken we tegen het voorjaar wel weer.

jopaardjo

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:05

Ik heb de enige ruin op stal, en hij staat met 6 merries, gaat prima!

blub

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 15:10

dus als ik het zo een beetje lees is het een kwestie van aankijken of het gaat.

Nieuw Profiel :)

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:18

bij ons staan 3 merrie's met 2 ruinen, gaat prima. Bij onze vorige stal stonden 3 merrie's met een stuk of 8 ruinen en dat ging totaal niet goed, dus het ligt er aan.

Love is our resistance

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:20

De mijne staat op het land en paddock met 3 ruinen en 3 merries. Even aantal dus.
De andere paddock bestaat uit 3 merries en 2 ruinen.
Het gaat erg goed. Leeftijd varieerend tussen 3,5 en 20 jaar oud.

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:24

bij ons staan merries en ruinen eigenlijk apart maar als ze goed met elkaar kunnen mogen ze ook best samen
pas hebben we een ruin tussen de merries gezet omdat hij even opgevoed moest worden! die merries waren drachtig!

eigen paard is goud waard
Spoiler:
Een paard zonder ruiter is een nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is maar een mens.


Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:30

Bij mij wordt er gekeken naar de paarden zelf en niet het geslacht, er zijn allerlei kleine groepjes daardoor, wel en niet gemengd. Mijn merrie staat met met nog 2 merries en een ruin. Op de stal hiervoor stond ze altijd met alleen merries. Ze is wel vaker hengstig heb ik het idee.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:40

Bij ons word alles bij elkaar gegooid en als het niet goed gaat dan worden er groepjes gemaakt :)
Op dit moment staan ze met 3 ruinen en 1 merrie :)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:14

Bij ons staan de merries en ruinen samen.
We hebben nu wel 2 groepen, sommige paarden liggen elkaar niet zo en dat is in een minder grote ruimte niet zo handig.

loenloen
Berichten: 210
Geregistreerd: 09-05-11

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:17

Waarom niet, mijn ruin staat met drie merries op de wei :) Gaat hartstikke goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Akshay, joyce83, karinmanon en 35 bezoekers