shetlandachtige merrie (onbekende afkomst) opnemen bij NSPS?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

shetlandachtige merrie (onbekende afkomst) opnemen bij NSPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 14:14

Hoi,

aangezien ik geen gelijkend topic kon vinden probeer ik het nu even zo.
Ik heb sinds augustus een pony van 0.94 m, uiterlijk gelijk aan een shetlander.
Ze is mij ook verkocht als "shetland merrie""
Afbeelding
Alleen bij inzien van paspoort zag ik dat door onbekende afkomst (geen vader of moederlijn bekend) heeft ze nu een paspoort van het appaloosa stamboek.
Nu vind ik de pony en haar karakter belangrijker dan een papiertje dus heb de pony zonder stamboek papieren gekocht.

Nu ben ik met haar aan het rijden en vind aangespannen zo leuk dat ik met haar graag wedstrijdjes en ritten van het NSPS mee zou gaan rijden, maar ik heb begrepen dat ze daarvoor wel als "shetlander" geregistreerd staan.

Nu is mijn vraag dan ook, kan ik haar laten opnemen in het (hulp) NSPS stamboek?
Ik wil niet met haar gaan fokken oid, maar alleen om mee te kunnen doen met aangespannen rubrieken en menritten van het NSPS.

Ik hoop dat er hier mensen zijn met kennis hiervan of ervaring hiermee.
ook over de kosten, aanvraag procedures, zaken waar ik rekening mee moet houden, ect.
Alle informatie is welkom.

Groetjes Leonie

Gezelligheid kent geen tijd ;)



JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:39

Heel kort: nee, ze kan niet worden opgenomen/aangemeld worden bij het NSPS. Ook niet in het registerstamboek.

Waarom niet?
Omdat pony's bij het NSPS vól papier moeten hebben, en 100% NSPS moeten zijn. Betekent: vader én moederlijn op papier, en beiden moeten NSPS shetten zijn.

In jou geval kan je je dus helaas niet bij het NSPS aansluiten.
Of je moet DNA onderzoek willen laten doen (zie de site van het NSPS voor meer info) maar 1. dan heb je nog geen zekerheid of beide ouders bij het NSPS bekend zijn en dus op papier kunnen komen) en 2. daar zitten best flinke kosten aan verbonden. Mocht dan blijken dat jou pony uit NSPS geregistreerde ouders komt, dan moet ze eerst nog door de stamboekopname komen (ook daar zitten weer kosten aan verbonden).

Wel zou je bijv. mee kunnen doen met de 'shetlandermenritten' die via bokt worden georganiseerd, en 1x per jaar is er ook de Shetlandmendag in Voorst, ergens in augustus. Dat is een menwedstrijd speciaal voor Shetten, met vaardigheid/behendigdheid, marathon, speel-uw-spel en het NK ringsteken voor Shetten.

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: shetlandachtige merrie (onbekende afkomst) opnemen bij NSPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 14:48

@JoyCiej007 : bedankt voor je reactie (had net al PBtje gestuurd, dus de vragen daarin zijn nu al beantwoord ;)) Jammer dat ze ook niet in het sport register zou kunnen worden opgenomen.
Maar het is niet anders, ze gaat er niet om weg in elk geval. Wellicht dat ik toch nog eens die DNA optie overweeg, maar wat je zegt dat is ook geen garantie.

En voor de Shetlandmendag in Voorst hoeft ze ook geen officiele NSPS papieren te hebben dan? want dat klinkt wel heel erg leuk.

Gezelligheid kent geen tijd ;)

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:52

Nee, shetlandmendag in voorst is opengesteld voor alle 'shetlandachtige' pony's. met en zonder papier. dus ook AMHA'tje, minipaardjes, NMPRS'ers, mini-appaloosa's, etc. etc. Zolang de stokmaat maar niet te hoog is.

Daarnaast zijn er echt nog veel meer activiteiten en wedstrijdjes waar je ook aan mee kan doen met een pony die geen afstamming heeft ;)

Edit: site is nog niet aangepast, maar je moet je wel echt héeeel erg op tijd opgeven (echt enkele maanden van te voren wel), aangezien het een zeer populaire wedstrijd is, en er ieder jaar toch wel een flinke wachtlijst is.
http://shetlandmendag.nl/

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:59

Oh sorry..................... :o

Ik lees nu iets wat voor mij 'nieuw' is, nl. dat sportregister......... :oo
Citaat:
I&R pony's (zonder afstamming) kunnen worden opgenomen in het sportregister t.b.v. het kunnen deelnemen aan sportactiviteiten georganiseerd door het NSPS.


Dus dan zou je je pony via I&R moeten laten overschrijven naar het NSPS (krijgt pony dus ook een NSPS paspoort ipv. een NAS paspoort, maar dat maakt verder niets uit, het is niet het paspoort maar het afstammingspapier wat je pony tot een stamboek/ras doet behoren) en dan laten opnemen in het sportregister om zo deel te kunnen nemen aan de sportactiviteiten.

Citaat:
I&R-pony's die aan de raskenmerken voldoen worden opgenomen in het sportregister en ontvangen een groen Bewijs Van Inschrijving..

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 15:00

*\o/* *\o/* dus toch wel *\o/* *\o/* ik ben bijna blij nu
ga t stamboek van de week eerst wel even bellen of dit idd klopt, zo ja dan kunnen we dus toch meedoen met de wedstrijdjes als ik het goed begrijp?

Gezelligheid kent geen tijd ;)

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:09

Als ik 't zo begrijp wel ja......... al zou ik wel even idd contact opnemen met stamboek en hen je vraag voorleggen.

Volgens mij zijn dan de vereisten:
- zelf lid zijn/worden van het NSPS
- pony moet door opname-inspectie komen om te kijken of hij/zij voldoende rastypische kenmerken vertoond en geen gebreken heeft.
- krijgt dan groen bewijs van inschrijving, dus papier zonder afstamming
- kan dan worden opgenomen in sportregister, waarmee je dus enkel en alleen aan sommige sportactiviteiten van het NSPS mee kan doen (dus géén keuringen etc.).

kijk ik dan bij de tarieven van het NSPS, dan zie ik:
- registratie pony vanuit ander stamboek in sportregister NSPS: € 17,=
- opname inspectie voor inschrijving sportregister: € 27,50
- lidmaatschap per jaar: € 67,50.

Kom je grofweg aan een €100,= voor nu, en daarna jaarlijks 67,50 als contributie + inschrijfgelden voor de activiteiten.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:24

Hoe oud is je pony?

Ik kocht namelijk ook een pony, was niks van bekend verder en die zat ik eens aan haar lip te kriebelen en toen zag ik per toeval een liptatoeage. Informatie over opgezocht en pony blijkt een nakomeling te zijn van bram van de gathe (Als ik het zo goed schrijf). Pony staat wel alleen in het veulenboek omdat ze een flinke onderbeet heeft. Maargoed, toch leuk om meer te weten :j

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetlandachtige merrie (onbekende afkomst) opnemen bij NSPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:10

Ja, met een sportregister pony kan je gewoon mee doen aan shetlandwedstrijden zoals de indoor in Maren-Kessel, de concours rubrieken. En is zelfs het sport predikaat een mogelijkheid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers