Graffiti: Kunst of vandalisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:07


Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:10

Ik vind het heel gaaf! Ze doen er niemand kwijt mee, en het maakt veel saaie gebouwen wat leuker om te zien.

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:16

Floor_x schreef:
Ik vind het heel gaaf! Ze doen er niemand kwijt mee, en het maakt veel saaie gebouwen wat leuker om te zien.

Ben ik het zeker mee eens. Maar ik vind lang niet alles even mooi! Vind je dat de simpele tags ook tot de kunst hoort?

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:18

Oeh, die ga ik thuis even invullen! Vind het vaak ook prachtig, maar simpele tags niet, of als het bijv op historische gebouwen is

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:19

Als er echt een verhaal mee vertelt wordt vind ik het wel kunst. Het moet ook wel een beetje strak zijn vormgegeven. Sommige grafitti ziet eruit alsof het door een kind van 5 is gespoten, daar ben ik niet zo weg van.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:19

Ik heb de enquete ingevuld, kon echter de foto's niet zien dus heb overal nee geantwoord, heb dit wel bij opmerkingen gezet.. Graffiti kan echt wel kunst zijn, maar dan niet op treinen etc.

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:22

Balou_k schreef:
Ik heb de enquete ingevuld, kon echter de foto's niet zien dus heb overal nee geantwoord, heb dit wel bij opmerkingen gezet.. Graffiti kan echt wel kunst zijn, maar dan niet op treinen etc.

ooh dat is lastig, via wat heb je de enquête ingevuld?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:24

Ligt eraan, enkel simpele woorden/ gekrabbel vind ik niet mooi, als er echt bewust is nagedacht over wat er gemaakt word en dit (deels) ook beeldend is, én netjes afgewerkt; dan vind ik het wel mooi.

Wat ik hier in de omgeving steeds vaker tegen kom is dat graffiti-gevoelige plekken als zijnde kunstproject worden gespoten, zodat het ook mooie graffiti is, ipv bovengenoemde gekrabbel. Dit bijvoorbeeld op een stuk blinde muur langs een fietspad, of een viaduct of tunnel.
http://www.fctwente.nl/blog/2008/03/heu ... kunstwerk/ Deze bijvoorbeeld fiets ik regelmatig langs

Ook is bijvoorbeeld bij de waterzuivering in Hengelo een aantal gebouwen zo bespoten dat er word weergegeven wat er in dat specifieke gebouw gebeurt. Dit is goed zichtbaar vanuit de trein.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 11-11-13 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:25

Ingevuld :) Ik vind graffiti wel kunst! :)

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:26

Rintah schreef:
ligt eraan, enkel simpele woorden/ gekrabbel vind ik niet mooi, als er echt bewust is nagedacht over wat er gemaakt word en dit (deels) ook beeldend is, én netjes afgewerkt. dan vind ik het wel mooi.

wat ik hier in de omgeving steeds vaker tegen kom is dat graffiti-gevoelige plekken als zijnde kunstproject worden gespoten, zodat het ook mooie graffiti is, ipv bovengenoemde gekrabbel. dit bijvoorbeeld op een stuk blinde muur langs een fietspad, of een viaduct. ook is bijvoorbeeld bij de waterzuivering in Hengelo een aantal gebouwen zo bespoten dat er word weergegeven wat er in dat specifieke gebouw gebeurt. dit is goed zichtbaar vanuit de trein.


Ik vind dat graffiti vaker op deze manier ingezet moet worden! worden veel saaie objecten veel mooier van!

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:27

Ashleydk schreef:
Ingevuld :) Ik vind graffiti wel kunst! :)


super bedankt!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:27

Ik heb hem voor je ingevuld.
Het lastige met graffiti is dat het smaak afhankelijk is. Er zaten foto's tussen die ik niet mooi vond maar wel kunst is. Ik zou het niet mooi vinden om dat overal te zien.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:29

Graffiti is kunst (tenminste als het fatsoenlijk gespoten is :D ), als het op plaatsen is aangebracht waar graffiti mag komen. Als graffiti is aangebracht op privé-eigendommen, bv de rolluiken van een winkel, is het puur vernieling. Ik ga ook niet met een rode verfborstel het huis van mijn buurman bekladden omdat ik dat kunst vind en hij er dan maar mee moet leven :D .

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:29

belle_boef schreef:
Ik heb hem voor je ingevuld.
Het lastige met graffiti is dat het smaak afhankelijk is. Er zaten foto's tussen die ik niet mooi vond maar wel kunst is. Ik zou het niet mooi vinden om dat overal te zien.


Dat is precies waar ik op doelde met deze enquête! Dat het ook kunst kan zijn zonder dat het wordt mooi gevonden. Bedankt voor het invullen.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:36

JORINAMH schreef:
Rintah schreef:
ligt eraan, enkel simpele woorden/ gekrabbel vind ik niet mooi, als er echt bewust is nagedacht over wat er gemaakt word en dit (deels) ook beeldend is, én netjes afgewerkt. dan vind ik het wel mooi.

wat ik hier in de omgeving steeds vaker tegen kom is dat graffiti-gevoelige plekken als zijnde kunstproject worden gespoten, zodat het ook mooie graffiti is, ipv bovengenoemde gekrabbel. dit bijvoorbeeld op een stuk blinde muur langs een fietspad, of een viaduct. ook is bijvoorbeeld bij de waterzuivering in Hengelo een aantal gebouwen zo bespoten dat er word weergegeven wat er in dat specifieke gebouw gebeurt. dit is goed zichtbaar vanuit de trein.


Ik vind dat graffiti vaker op deze manier ingezet moet worden! worden veel saaie objecten veel mooier van!


klopt, ik heb bij mijn vorige post ook nog een voorbeeldje toegevoegd. anti graffiti wordt het ook wel genoemd.
http://www.maphpaintproductions.nl/muur ... i_graffiti

http://www.maphpaintproductions.nl/case ... g-enschede Deze vind ik ook erg gaaf! hierv oor was dit viaduct gewoon grijs, met wat lelijk gekrabbel-graffiti

JORINAMH
Berichten: 69
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 15:43

Rintah schreef:
JORINAMH schreef:
Ik vind dat graffiti vaker op deze manier ingezet moet worden! worden veel saaie objecten veel mooier van!


klopt, ik heb bij mijn vorige post ook nog een voorbeeldje toegevoegd. anti graffiti wordt het ook wel genoemd.
http://www.maphpaintproductions.nl/muur ... i_graffiti

http://www.maphpaintproductions.nl/case ... g-enschede Deze vind ik ook erg gaaf! hierv oor was dit viaduct gewoon grijs, met wat lelijk gekrabbel-graffiti


inderdaad super mooi. Bedankt voor de link. Kan ik goed gebruiken in mn onderzoek :D

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Graffiti: Kunst of vandalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:52