Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SRuiter
Berichten: 71
Geregistreerd: 18-12-08

Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:39

Mijn paard, 16 jaar, ruin. loopt sinds een poosje 24/7 buiten, heeft wel een stal waar hij in en uit kan lopen. Normaal gesproken kwam hij wel naar me toe in de wei, gaf ik hem een stukje brood, en liep hij achter me aan naar stal waar ik op kon zadelen.

Nu heeft meneer bedacht dat het niet meer hoeft. Als ik naar hem toe loop, draait hij zich om en loopt hij de andere kant op. Als ik hem een halster om doe (ik kan wel gewoon bij hem komen), en richting de stal loop, loopt hij eerst braaf mee, en begint in eens te rennen en bokken. Daarbij slaat hij soms ook nog richting mij, niet raak ofzo, maar toch. Ik kan hem simpelweg niet houden. Dan loopt hij weer met zijn halster, touw, en ketting onder zijn kin door de wei heen.

Ik ga hem al geregeld wat brengen in de wei, dus het is niet standaard dat wat lekkers dan ook betekend dat hij moet werken. Hij komt ook vaak zat op stal waarbij ik hem een knuffel en eten geef en dat er verder geen verplichtingen zijn. Maar als ik dan wel een keer wil rijden, en hem uit de wei moet halen dan gebeurd dit dus. Nu moet ik zo weg, en heb hem dus vandaag laten winnen. Maar ik weet ook eigenlijk niet hoe ik dit "gevecht" moet winnen. Ik weet wel dat mijn humeur hier niet zo goed tegen kan. :( Heeft iemand tips?

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:41

best dat hij niet meewil, maar hij mag niet gaan doen waar hij zin in heeft.
laat hem maar flink galloperen(neem een longeerzweep mee) en probeer het dan opnieuw.
wil hij weer niet? weer galloperen. dan is hij het snel zat...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:43

Iemand aanspreken om je te helpen? Hoe heb je de ketting zitten? Goed opletten wanneer hij raar begint te doen? Op tijd corrigeren. Zweepje mee? (niet om te slaan uiteraard, maar op moment van raar gaan doen, even kriebelen op zijn billen, iets onverwachts dus)

Anoniem

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:52

Ik zou niks met zweepjes gaan oplossen, hij moet immers respect krijgen voor jou en niet voor de zweep. Hoe groot is je weiland? Anders een keer de rollen omdraaien, wil hij niet komen? Jaag hem maar weg, gewoon op lichaamstaal. Niet keihard opjagen maar gewoon constant laten lopen. In het begin zul je zien dat hij er lol in heeft, als een gek tekeer gaat en er lekker vandoor gaat maar na een tijdje wordt hij rustiger en zal hij dichterbij je in de buurt blijven. Let op de lichaamshouding, een hangend hoofd, likkende lippen betekend acceptatie. Pas je opjagen op hem aan totdat hij dichtbij genoeg is. Vaak gaan ze dan twijfelend lopen, de hals naar je toe draaien, je aankijken. Dan kun je je minder dominant opstellen en hem naar je toe laten komen. Let wel! Dit kan echt een paar uur duren, neem er de tijd voor en geef niet op. Denk ook niet dat het gaat lukken. Vraag desnoods iemand met ervaring die lichaamstaal kan aflezen want dat is wel belangrijk. Bij sommige paarden moet je dit een week zo doen, anderen geven het na 2 dagen al op. Succes :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:55

Vraag 1: hoe lang staat hij in deze setting?
Mijn ruin wilde eerst ook wennen, en op de wei blijven om bij de kudde te blijven en niet het overzicht te verliezen.
Ik heb hem even zijn ding laten doen, en nu gaat hij weer mee....

Dan brengt je bij vraag 2: wat doen jullie samen, en heb je het idee dat hij daar plezier aan beleeft?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:08

Het hoeft ook niet zo te zijn dat hij dat 'schrikeffect' linkt aan een zweepje. Zweepje naast je houden, paard mee nemen, begint hij te klieren (naast je), gewoon met zweepje achter je langs, even kriebelen, en zweepje weer weg. Dat gedrag even verstoren. Of idd ' mee gaan' in wat hij wil. Ga je lopen klieren, oke, ga maar. Maar dan wel net zo lang als jij wilt. Stopt hij? Nog even 5 min doorgaan.
Pak miss een longeerlijn ipv halstertouw. Dan heb jij langer de tijd in te grijpen.
Heb je een stuk dat je kan afsluiten? Zorg dan dat hij daar in komt, sluit het deel af, en laat hem maar gaan. Dan is de lol er zo van af.

Mijn verzorgpaard heeft vaak ook geen zin het land uit te gaan als hij met de hele groep op t land staat. Ik krijg hem dan niet eens te pakken. Ik ga rustig achter hem lopen, kijkt hij naar rechts om te kijken waar ik ben, doe ik ook een stap naar rechts. Ik ' leid' hem naar een deel dat ik kan afsluiten, loop daar net zo lang achter hem aan, totdat hij het op geeft. Gaat dan als een malle aan de kletter in dat stukje. In volle galop, en bokken dat ie daar doet. Maar na 3 min geeft hij het op, kan ik hem zo vastklikken, DAN pas belonen (omdat hij zich laat pakken) en dan t land weer volledig open gooien (met hem aan de lijn), en dan pas terug naar stal.

Wat zijn je mogelijkheden?

SRuiter
Berichten: 71
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 20:59

ik durf hem niet weg te jagen als hij dicht bij me is, omdat hij dus wel eens achter uit wil meppen. maar dan kan ik natuurlijk een longeerzweep pakken. ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Het is gewoon zo frustrerend. Ook omdat hij eerst poeslief mee loopt en dan in eens de knop omgaat, en je dan eigenlijk al te laat bent.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:18

SRuiter schreef:
ik durf hem niet weg te jagen als hij dicht bij me is, omdat hij dus wel eens achter uit wil meppen. maar dan kan ik natuurlijk een longeerzweep pakken. ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Het is gewoon zo frustrerend. Ook omdat hij eerst poeslief mee loopt en dan in eens de knop omgaat, en je dan eigenlijk al te laat bent.


Heb je de overige vragen wel gelezen?

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:46

Kende ook een pony die dat deed, en echt compleet uit het niet met een mega sprint er van door, zelf als je wist dat hij het ging proberen kwam het nog heel onverwacht en onwijs snel. Deze haalde we uiteindelijk maar samen met een ander paard(zijn vriendinnetje) uit het land, als we door het hek waren deden we snel die andere pony weer terug.
Andere taktiek was m vanaf de eerste stap gigantisch aanpakken(eventueel met hoofdstel in en zweepje er bij), dat hij geen stap verkeerd mag zetten en heel streng zijn ook al leek hij nog zo braaf, en vooral bij het hek heel duidelijk tegen m zeggen je denkt er om arnold, waaaag het niet! Maar dat is geen leuke manier want je loopt dan de pony al half op zijn kop te geven terwijl hij nog niks had gedaan. Aan de andere kant als je het niet deed knalde hij er echt elke keer vandoor.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:49

Het is idd een probleem dat best wel lastig kan zijn, ook voor je humeur, maar de fout zit altijd ergens bij de mens, nooit bij het paard, dus nu is het zaak een gepaste houding aan te nemen, het paard idd aan het werk te zetten, en vooral net op tijd ook belonen en alle verdere druk even weg te halen.
Jouw kennis en kunde is duidelijk niet van die aard dat je het zelf zomaar even kan gaan oplossen, ook niet na het lezen van de hier reeds gegeven goede tips, je snapt er een deel van en het andere deel tjaaa dat is dan overbodige ballast, en dat is het zeker niet, elk onderdeeltje van heel het vragen en reageren is even belangrijk.
Zoals er ook reeds door anderen werd aangegeven, is het lezen van het paard , en vooral ook het juist en dadelijk reageren en juist belonen super belangrijk.
Zoek hulp van een goede instructie of trainer, hier zelf aan gaan werken is eigenlijk het paard leren om zo verder te doen.
Zoek hulp.

SRuiter
Berichten: 71
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 21:56

Beetje jammer dat er zo snel conclusies worden getrokken.
Ik ga er van uit dat ik dit zelf kan oplossen, eventueel met hulp van een vriendin, maar het komt vast wel weer goed. Hij heeft vaker van dit soort streken, en vind het een beetje gek dat het probleem altijd bij de mens ligt. Tuurlijk voor een groot deel, maar eigenwijsheid en dominatie is ook zeker een factor. Bedankt voor alle tips, ik ga er wat mee doen.

Anoniem

Re: Dominant paard laat zich niet pakken in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:18

Het probleem ligt altijd aan de mens in die zin omdat jij diegene bent die hier moet veranderen of aanpassen. Het paard doet dat niet voor jou. En als je wilt dat hij je gaat vertrouwen en met je mee gaat lopen zou ik zeker geen longeerzweep gebruiken... Ik zou dan eerder een halstertouw naar zn kont gooien. Maar geen zweep...