Hengstveulen aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 09:48

Goedemorgen,

Een maand terug heb ik een hengstveulen gekocht en in de opfok gezet totdat hij gecastreerd kon worden i.v.m. mijn merrie thuis. Helaas heb ik hem twee weken terug in moeten laten slapen door een ernstige wond die hij in stal had opgelopen. Ik ben nu rustig aan het rondkijken voor een nieuw maatje en heb een nieuw veulen op het oog en dit is ook een hengst. Ik ben bang dat als ik hem niet aan huis heb het weer mis gaat. Het was domme pech, maar het zit wel in mijn hoofd. Denken jullie dat het mogelijk is om de paddock in 2 te delen met afstandshouders aan beide kanten om hem dan thuis te zetten en te castreren zodra het kan? Uiteraard is er wel de mogelijkheid voor het veulen om met een andere pony te spelen. Ik bekijk eerst alle opties voordat ik iets beslis. Graag hoor ik jullie mening.
Mvg

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:04

Je wil hem dus alleen zetten tot hij gecastreerd is?

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:04

Nee dat staat er niet :)

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:06

xoxsannexox schreef:
Goedemorgen,

Een maand terug heb ik een hengstveulen gekocht en in de opfok gezet totdat hij gecastreerd kon worden i.v.m. mijn merrie thuis. Helaas heb ik hem twee weken terug in moeten laten slapen door een ernstige wond die hij in stal had opgelopen. Ik ben nu rustig aan het rondkijken voor een nieuw maatje en heb een nieuw veulen op het oog en dit is ook een hengst. Ik ben bang dat als ik hem niet aan huis heb het weer mis gaat. Het was domme pech, maar het zit wel in mijn hoofd. Denken jullie dat het mogelijk is om de paddock in 2 te delen met afstandshouders aan beide kanten om hem dan thuis te zetten en te castreren zodra het kan? Uiteraard is er wel de mogelijkheid voor het veulen om met een andere pony te spelen. Ik bekijk eerst alle opties voordat ik iets beslis. Graag hoor ik jullie mening.
Mvg


Dus, alleen.. Zonder fysiek contact..

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:08

Ja en daar onder staat dat het veulen wel met een andere pony kan spelen(ruin). Alleen aan de andere helft staat een merrie.

Iorrr

Berichten: 4033
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:09

Gewoon bij je merrie inzetten en castreren met een maand of 8, kan er niets gebeuren en hebben ze contact met elkaar ;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:09

Wat ontzettend triest van je hengstje.

Maar ik zou het mezelf nu niet te moeilijk maken en kiezen voor een merrietje.
Doe je jezelf EN je dieren denk ik een groot plezier mee :j

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:12

Shirley schreef:
Maar ik zou het mezelf nu niet te moeilijk maken en kiezen voor een merrietje.
Doe je jezelf EN je dieren denk ik een groot plezier mee :j


Buiten dat zou ik er nooit voor kiezen om een hengst thuis te laten opgroeien. Naar mijn mening en ervaring is het voor jonge hengsten veel beter om in een koppel op te groeien. Daar krijgen ze betere manieren van.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:13

Ja, maar ik nam niet aan dat dit 24/7 was.. In dat geval, mijn fout.. Maar ik persoonlijk vind dat een veulen (ongeacht het geslacht) 24/7 contact moet kunnen hebben met soortgenoten (ongeacht de leeftijd)

Mja, ik zat met hetzelfde dilemma.. Wij hebben ook een hengstveulen gekocht.. We kunnen hem 30 nov ophalen.. Maar bij ons op stal mocht ik geen hengst zetten.. Ook geen jonge.. Dus wij hebben dezelfde keus gemaakt als jij met je vorige hengstje.. (Vind t heel erg voor je wat er gebeurd is) maar als het je helpt: het was een ongeluk.. Dat kan ook thuis gebeuren.. 9/10 keer gaat het goed.. Je kunt t ook nog een kans geven..
Voor hoe lang zal t uiteindelijk zijn? Een half jaartje? Dan kun je m laten ruinen en naar huis brengen.. Zo gaan wij het iig doen..

Maar als hij bij jou thuis kan staan, zie ik niet in waarom niet.. (Tenzij de merrie dan weer alleen staat..)

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:16

Je kan m best thuis houden, heb ik ook gedaan, met een jonge speelse pony en een oudere ruin. Ik heb m pas met 2 1/2 gecastreerd en meneer heeft prima manieren geleerd.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:18

Hoeveel dieren heb je thuis staan?
Als je enkel merrie, de ruin en dan je hengstenveulen hebt.
is het weer sneu voor je merrie dat zij achter de draad moet omdat je een hengstenveulen erbij wil ;)
ook kun je kijken wanneer wil je castreren, nog voor een jaar? (dan kan hij de merrie misschien wel helemaal niet dekken)
Als je graag wil dat hij ook een beetje hengst oogt en hem dus lang hengst laat, is het weer helemaal niet mogelijk natuurlijk... Denk dus aan alle paarden op je stukje land, want alles aan de kant zetten voor je veulen is ook sneu voor de rest :)

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:18

De merrie heeft voorheen alleen gestaan ivm verhuizing. Hij zou idd ongeveer een half jaar ergens anders moeten staan totdat hij gecastreerd kan worden. Hoeft geen hengst uiterlijk te krijgen.Dit zou ook zo bij mijn andere veulen zijn geweest. Wat betreft fysiek contact ben ik het volledig met jullie eens! Zoals ik al zei ben ik mijn opties aan het bekijken en beslis ik nog niks totdat de juiste oplossing er is. En een merrie zou idd het meest handige zijn, maar als je op een pony valt qua karakter en uiterlijk moet je dat dab laten gaan omdat het geen merrie is? Ik zoek dan liever naar een andere goede oplossing.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:25

Heel eerlijk ?
Ja :j

Karakter en uiterlijk zouden bij mij alleen doorslaggevend (kunnen) zijn bij een volwassen dier, niet bij een jonkie dat zich zowel geestelijk als lichamelijk nog volledig moet ontwikkelen ...

In deze fase zou ik kiezen voor de meest praktische en prettige situatie voor alle betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door Shirley op 11-11-13 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:26

Overigens heb ik nog 2 andere opties.
1. Veulen kan bij een vriendin staan met 2 andere ruinen, alleen moet zij dit overleggen met haar vriend en is dit nog niet zeker. Dit heeft mijn voorkeur!
2. Bij de boer waar hij nu staat. Ik ga hier vanmiddag heen en vraag na wat daar de mogelijkheden zijn, omdat hij daar nu ook tussen merries staat.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:27

Maar dan staat jouw merrie nog steeds alleen ?

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:28

Bedankt voor je reactie shirley. Ik ben het niet met jou eens, maar ieder zijn eigen mening. Ik ga op zoek naar de beste oplossing voor het veulen en die kies ik. Ik zal ook zeker niet kijken naar wat voor mij het beste is. :)

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:29

Nee in bovenste tekst staat dat er nog een ruintje staat. Die is niet van mij en staat er tijdelijk voor gezelschap totdat ik een eigen maatje heb voor mijn merrie.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:30

Dat mag :D

Veel succes in elk geval !

lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:30

Neem aan dat het gewoon kan en bij je merrie zetten kan ook geen kwaad mits je op tijd castreerd.
Overigens zal je merrie hem beter op voeden dan een kudde jonge veulens.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:18

lieverties schreef:
Overigens zal je merrie hem beter op voeden dan een kudde jonge veulens.


Je kunt ze beter in de kudde hebben.
Dan is er beweging i.p.v. een dooie merrie die zich al druk maakt bij het minste of geringste. :(:)

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:33

Ik zou ook voor opfok kiezen, met je vorige veulen was het een ongeluk, je moet er niet vanuit gaan dat dit weer gebeurt. Voor een veulen is een opgroeien in een groep het beste, vind ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:12

Iorrr schreef:
Gewoon bij je merrie inzetten en castreren met een maand of 8, kan er niets gebeuren en hebben ze contact met elkaar ;)


Met een maand of 8? Hier heeft een hengstveulen van bijna 6 maanden een merrie drachtig gekregen := Zou dat dus niet riskeren.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:16

Mijn beesten gaan nooit naar de opfok. Die groeien op in een kleine kudde thuis. 2,3,4 paarden. Oudere ruin en leeftijdsgenoot erbij en geen probleem hoor. :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:36

Gewoon bij je merrie in en kijken hoe het gaat. Misschien gaat dat nog paar maanden prima en dan voedt zij (en andere pony) hem meteen mooi op.
Als ie echt vervelend wordt kan je hem castreren, of eerst nog even met die andere pony samen zetten tot ie sterk genoeg is om te castreren. Lijkt me geen probleem.

Mijn hengstje heeft ook tot 11 maanden bij mijn merrie (niet de moeder ofzo) gestaan. Omdat ik die voorlopig hengst wil houden is hij met zijn maatje nu samen verhuist, maar het ging nog prima hoor bij mijn merrie. Zij heeft hem super goed opgevoed. Hengsten opfok zou ik zelf nooit voor kiezen, ze zetten altijd alleen maar hengsten van dezelfde leeftijd bij elkaar, daar leren ze dus nooit manieren. Voor juiste opvoeding moeten ze in groepen staan met verschillende leeftijden (en geslacht....)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstveulen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:47

Gewoon weer naar de opfok. Daar zijn de jonge dieren het beste af.
Zeker niet bij de merrie alleen zetten. Daar doe je zo'n diertje geen plezier mee.