regen wind en modder, wat nu ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:50

hoi bokkers,

hier op stal hebben wij enkel een buitenpiste maar ja de winter is weer in zicht en natuurlijk
krijgen we de laatste dagen weer enkel regen wind en vooral heel veel modder!
de piste is gewoonweg 1 grote plas en met een merrie die nog niet is rechtgericht is dit een ramp en
zit rijden er niet meteen in.
Er is een binnenbak in de buurt maar ik heb geen mogelijkheid tot een trailer en te paard is dit zo een 30minuten stappen en in de regen is dat ook niet aan te raden...

hoe doen jullie het met dit weer ?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:52

Gewoon niet rijden ;) En je tot doel stellen dat je volgend jaar wel buiten kunt rijden met je paardje.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:59

Je bak verbeteren. Of als je op een pensionstal staat aan eigenaar vragen om zijn bak te verbeteren. Op het harde aan het werk voor het rechtrichten. En stap, draf oeveningen doen op het harde.
Buitenrijden.
Lange regenjas aan, gaan met die banaan.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:01

Gewoon gaan rijden, ze wennen er vanzelf aan!

Ik rijd altijd in de blubberwaterbak :D op een gegeven moment ploegen ze er gewoon doorheen, GRATIS aquatraining :Y)

We hebben trouwens een hele goede (luxe) binnenbak, maar van buiten in de blubbak wordt mijn paard sterker en hij vind het nog leuker ook!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-11-13 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:02

In ieder geval niet in die bak rijden. Zorg of dat de kwaliteit van de bak verbeterd, je op straat kunt rijden, of dat je het rijden in de winter achterwege laat, of dat je wel met een trailer op pad kunt.

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:03

Hier hetzelfde probleem, ik wacht gewoon tot het weer wat beter weer word en ik de tussentijd maak ik buitenritten als het goed weer is..

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:04

Yelizaveta schreef:
Hier hetzelfde probleem, ik wacht gewoon tot het weer wat beter weer word en ik de tussentijd maak ik buitenritten als het goed weer is..

Ik ook. Maar ik krijg de indruk dat TS niet met het paard over straat kan?

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:13

Angela schreef:
In ieder geval niet in die bak rijden.


Graag een onderbouwing?

Ik heb wel trailer en auto, maar probeer zo vaak mogelijk 'thuis' te rijden.
We maken grachtjrs, dan lopen de ergste plassen weg. Dan valt er gewoon te rijden.
Een regendeken over men zadel als het te erg is en een regenjas en gaan.
Heb ook nog een jonge waar nog veel werk aan is.
Losmaak en inbuig oefeningen gaan overal. Door de modder kan hij perfect doorheen lopen.

Als je nu al stopt met rujden door het weer, kan je wrs pas met geluk in Maart terug rijden.

Niet aanstellen, gewoon aanpassen aan omstandigheden. Over de weg stappen, de natte piste is etc.
Paard alles gewend maken.

Ik vloek ook heel vaak, maar we zijn niet van suiker.
Als de piste bevroren ligt, dan zijn er pas problemen. Dit vind ik allemaal nog overbrugbaar.
Paar dagen of zelfs uren, wind en wat zon en dan droogt alles weeral een beetje op.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:15

Een bak die erg nat is, is ook glad. Een paard dat niet recht gericht is, heeft de balans nog niet, en zal veel eerder onderuit gaan of wegglijden in zo'n bak. Stappen kan nog wel, maar draf en galop zou ik niet doen. Echt rijden is dus niet mogelijk.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:18

ook daaraan wennen ze, ik rijd vanaf zijn 4 al buiten in de blubwaterbak en dat ging prima,
in stap, draf en galop, ondanks dat hij een hele grote slungel met wiebelbenen was....

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:22

Angela schreef:
Een bak die erg nat is, is ook glad. Een paard dat niet recht gericht is, heeft de balans nog niet, en zal veel eerder onderuit gaan of wegglijden in zo'n bak. Stappen kan nog wel, maar draf en galop zou ik niet doen. Echt rijden is dus niet mogelijk.


Ik rij zelf paarden op sliding ijzers, geeft geen problemen.
Nat wil echt niet zeggen glad.
Als de bodem droog niet glad is, is dit dat nat ook niet.

Dat je geen gekke toestanden moet uithalen, akkoord.
Maar door rechtdoor te draven (en zelfs galopperen) gaat het paard echt niet schuiven omdat de bak niet droog is.

Er zijn zoveel mensen die geen binnenpiste hebben.

Ik rij gewoon lekker door, zonder enig probleem.
In het bos is het ook nat en slijk.. Daar galoppeert toch ook iedereen.

En een niet recht gericht paard is ook een moeilijk begrip, daarmee bedoel ik dat daar veel gradaties in zijn.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 01:49

Koper schreef:
Yelizaveta schreef:
Hier hetzelfde probleem, ik wacht gewoon tot het weer wat beter weer word en ik de tussentijd maak ik buitenritten als het goed weer is..

Ik ook. Maar ik krijg de indruk dat TS niet met het paard over straat kan?


ik kan wel met haar over straat maar niet alleen, paard heeft een ander paard nodig om haar te leiden anders schrikt ze snel of draait zich om en gaat in volle snelheid huiswaarts.. heb dus weer elke keer iemand nodig die ook mee kan

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:50

Nou dan ga je met een stalgenoot, want die kan dan vast ook niet in de bak rijden :) En ook buiten kun je veel doen, ook in stap. Pasje wijken, wat tempowisselingen, je word heel creatief in het verzinnen van dingen. En je paard wordt er ook meteen rechter van.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 01:53

Koper schreef:
Nou dan ga je met een stalgenoot, want die kan dan vast ook niet in de bak rijden :) En ook buiten kun je veel doen, ook in stap. Pasje wijken, wat tempowisselingen, je word heel creatief in het verzinnen van dingen. En je paard wordt er ook meteen rechter van.


was het maar zo makkelijk.. heb 1 stalgenootje waarmee ik samen de weg op kan de anderen zijn vaak nergens te bespeuren met dit weer of rijden gewoon niet en doen wat VD.. dit zou ik inderdaad ook kunnen doen maar we beginnen net weer wat op te schieten met het rijden en beginnen goede vorderingen te maken.. ik wil dan ook tegen volgende zomer ons eerste oefenwedstrijdje kunnen rijden..
stalgenootje werkt in shiften en ikzelf zit nog op school wij zien elkaar 1 max. 2 keer in de week..

DolleBokker

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-08-12
Woonplaats: Den Hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 02:02

[quote
[/quote]
Ik ook. Maar ik krijg de indruk dat TS niet met het paard over straat kan?[/quote]

ik kan wel met haar over straat maar niet alleen, paard heeft een ander paard nodig om haar te leiden anders schrikt ze snel of draait zich om en gaat in volle snelheid huiswaarts.. heb dus weer elke keer iemand nodig die ook mee kan[/quote]

Nou, hier beschrijf je dus gelijk een doel waaraan je kan werken als de bak niet te rijden is, steeds meer oefenen dat je zelf met hem op pad kan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 02:28

Eens met DolleBokker. Misschien voor jezelf ook handiger om te denken in mogelijkheden en niet in problemen.

Als je je stalgenoot 2 keer in de week ziet kun je toch 2 keer samen rijden?! En de rest van de tijd kun je andere dingen doen. Zie hierboven.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 02:30

dat kan ik inderdaad proberen :j bedankt voor de tips

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 02:55

Onze bak is ook echt een zwembad!! Wij hebben wel een hele goede bak maar de laatste dagen heeft het zo veel geregend dat hij dit niet heeft gehouden.. Vorige week kon ik nog redelijk over de hoefslag en de bak oversteken tussen de plassen door.. Dat is nu niet meer te doen.. Gelukkig trekt het water bij ons redelijk snel weg dus hoop dat het weer even droog blijft dat we dadelijk weer wat kunnen rijden..

Nu ga ik eigelijk gewoon met hem wandelen in de bossen en tussen het wandelen door wat vrijheidsdressuur enzo.. Kan ook wel rijden in de bossen maar gister had mijn paard een kleine (energie)uitspatting en hij zet een pas verkeerd en door de modderige ondergrond +bladeren vloog ie zo onderuit.. Ging ie ff tegen de grond aan.. Nu heb ik zoiets van laat maar even dat rijden in de bossen haha heb liever dat ie zelf gaat liggen dan dat ie tegen de grond gaat met mij erop ;) dus ik hou nog even een paar daagjes vol dat ie lekker zn energie in de bak zonder bladeren eruit kan gooien haha!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:28

Angela schreef:
Een bak die erg nat is, is ook glad. Een paard dat niet recht gericht is, heeft de balans nog niet, en zal veel eerder onderuit gaan of wegglijden in zo'n bak. Stappen kan nog wel, maar draf en galop zou ik niet doen. Echt rijden is dus niet mogelijk.


En iedereen maar langs het strand op nat zand (want het droge is te rul...) draven en galopperen. Dan is het opeens niet glad? Ik snap dat niet. Een natte bak is niet glad. Gras is glad als het nat is. Zand niet.
Dus: gewoon rijden in die bak.

En een paard is ook niet achterlijk. Na één keer glijden weten ze de volgende keer meteen dat ze die buik- en rugspieren beter moeten gebruiken en hun benen recht onder hun lijf moeten houden. Hé, is dat rechtrichten ook meteen gebeurd... ;)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:11

Sommige zandbodems kunnen wel degelijk glad zijn, als mijn bak zoals het strand was zou je mij niet horen klagen :)
Vorig jaar heb ik mijn paard stil gezet, dit jaar ga ik proberen door te rijden.
Dat betekent zoveel mogelijk naar de binnenbak en op zondag naar buiten.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:22

Rechtrichten kun je ook prima aan de hand doen. Kaplaarzen aan een gaan.

Toen mijn bak nog erg slecht was in de winter, deed ik de rechtrichtoefeningen in stap en ook aan de hand met de kaptoom. En als je paard dan zo de winter doorkomt en je in het voorjaar het weer onder de man verder kunt oppakken, kun je volgende winter wel onder het zadel blijven.

Plus dat ik uit ervaring weet dat een slechte bak niet de hele winter slecht hoef te zijn. Als je idd van die geultjes graaft, zoals iemand al schreef, kan met wat drogere periodes de bak wel weer rijdbaar zijn. Plus dat je idd wel vaak meer kunt doen dan je denkt in een slechte, natte bak. Gewoon aanpassen en roeien met de riemen die je hebt.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:29

Lekker aan de hand wandelen, samen op stap. Leren jullie allebei een hoop van, over elkaar en over de boze buitenwereld.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:33

Wij hebben zelfs geen buitenpiste, enkel weide, dus dat is in de herfst en winter ook niet te doen. Met regenweer rijden wij dus altijd buiten. Als je paard niet alleen buiten kan, kan je daar misschien aan werken, eerst aan de hand gaan wandelen zodat je paard ook alleen weg kan gaan? Eenmaal ze dat kan kan je ook in de binnenpiste verderop gaan rijden :)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:37

Voordat mijn bak was omgezet en er alleen zwart zand boven lag was hij wel degelijk glad als het nat was.
Nu hij omgekeerd is en er geel zand gemengd met de zwarte lig heb ik al veel minder snel een natte bak en is het nat schuift het niet meer.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Re: regen wind en modder, wat nu ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:32

nou ik wil best wel gaan oefenen met aan de hand gaan wandelen maar ik vertrouw het echt niet zo goed ik weet hoe ze het opeens op een lopen kan gaan zetten en de eerste 10 minuten moeten we langs een redelijk drukke baan waar vaak vrachtwagens of tractors passeren..

onze bak heeft inderdaad geultjes zodat het water weg kan maar zoals hier boven gezegd heeft het gewoon zo veel en hard geregend dat de bak het niet meer kan houden.. als de bak te nat ligt hebben we ook een stuk wei dat afgezet is en waar we in de winter op mogen rijden.. geen probleem als het vriest en de bak te hard is maar als het gras nat is zoals nu heeft het ook weer niet veel nut gras is dan gevaarlijker dan de bak of niet ?