Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 20:31

Hoi,

Ik heb een vraag zoals in de titel te lezen is.. Mij werd verteld dat wanneer ik met een touwhalster op de openbare weg rijd en mijn verzorgpony bijvoorbeeld op een fietser zou springen of iets geks... De verzekering dan niks vergoed, omdat ik niet volgens de normen (hoofdstel met bit) rijd. Is dit waar....? Dit lijkt mij nogal vreemd, dat je gedwongen wordt met bit te rijden.... Weet iemand hier het antwoord op?? Hoor het heel graag!

What goes around, always comes back around.


paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:32

kan je het beste aan je verzekering vragen. die weten er wel antwoord op

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:33

Bel je verzekering?

"Volgens de norm" is wel erg vaag, aangezien de norm wel eens veranderd. Bitloos wortdt (gelukkig!) al veel meer als "normaal" gezien.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:33

tja... je dient veilig op de weg te gaan, hellaas is bij sommigen dit dus incl. bit...
maar goed, wat experts weten kun je je afvragen :D
je moet iig ruiterbewijs hebben ;) dan wordt het een stuk makkelijker.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:35

Idd je verzekering is de enige die dat zal weten.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat zij aangeven dat je te weinig controle hebt gehad. Net als wanneer je met bijvoorbeeld alleen een halstouw zou rijden. Niet dat ik dat denk, maar dat kan prima in de voorwaarden staan.
Even een telefoontje dus :)

Ruiterbewijs staat hier los van, zonder ruiterbewijs kun je ook gewoon verzekerd zijn. En als je een ruiterbewijs hebt en in de voorwaarde staat dat je met bit moet rijden (of de voorwaarden worden zo uitgelegd) dan verandert je ruiterbewijs daar niks aan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-11-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 20:36

Het gaat niet over mijn paard, maar mijn verzorgpaard.. Dus die valt onder de verzekering van de eigenaar. Zij zegt aansprakelijk te zijn wanneer ik een ongeluk heb. Niemand die het toevallig weet zonder dat ik haar moet vragen welke verzekering ze heeft?

What goes around, always comes back around.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:37

Als zij zgeg verzekert te zijn, dan is het toch goed?
Zij blijft verantwoordelijk, niet jij. Tenzij je zwaar nalatig zou zijn

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:37

Verzekeringen stellen zelf hun regels en voorwaarden op, er zijn geen "algemene". Je zult dus na moeten gaan welke verzekering dat is.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 20:40

Hmmm.. Ik zou denken dat hierover maar 1 duidelijke regel zou moeten zijn, maar tegenwoordig weet je het ook niet met verzekeringen, dus dan toch maar even bellen...

What goes around, always comes back around.

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:45

Qua bit weet ik niet, maar als jij je ouders en de eigenaar van je verzorgpony een avp verzekering (aansprakelijkheid verzekering voor particulieren) hebben ben je verzekerd. Als de pony schade maakt doordat jij hem bijvoorbeeld naar links stuurt, dan ben jij aansprakelijk, maar met een avp verzkering voor verzekerd. Stel nou dat de pony ergens van schrikt en maakt dan schade, dan is de eigenaar van de pony aansprakelijk. Dit heeft te maken met het natuurlijk gedrag van dieren

Slaap zacht Vlokje, mijn kleine kuikenkipje♥ 09/2010 - 04/04/2012

Certa amittimus, dum incerta petimus – we verliezen het zekere, zolang we naar het onzekere streven

Gezocht Shaneequa van 't Ponyparadijs

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:47

In de praktijk ben je als eigenaar vrijwel altijd verantwoordelijk. Bewijs maar eens als eigenaar dat de verzorger het heeft veroorzaakt.
Daarnaast zou het kunnen dat je avp van mening is dat ze niet uitkeren omdat je nalatig bent geweest omdat je geen bit in hebt gehad.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Apollo94

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: Hilversum

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:51

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het natuurlijk gedrag van je dieren. Dus als de bijrijder naar links stuurt en de pony volgt(niet natuurlijk gedrag, bijrijder geeft aan) is de bijrijder aansprakelijk.

En zoals ik al zei weet ik niet hoe het zit met het bit.. En wie stelt, bewijst :p

Dus laten we daar maar niet over beginnen haha

Slaap zacht Vlokje, mijn kleine kuikenkipje♥ 09/2010 - 04/04/2012

Certa amittimus, dum incerta petimus – we verliezen het zekere, zolang we naar het onzekere streven

Gezocht Shaneequa van 't Ponyparadijs

ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 21:04

Tja... Ze vergoeden tegenwoordig het liefst niks, ze zullen in ieder geval hun uiterste best doen zodat je zelf moet betalen, maar ik vind het toch interessant om te weten.. Ik ken best veel mensen die op de openbare weg bitloos rijden en niemand die weet of dat een gevaar is vanwege de aansprakelijkheid..

What goes around, always comes back around.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:31

Apollo94 schreef:
Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het natuurlijk gedrag van je dieren. Dus als de bijrijder naar links stuurt en de pony volgt(niet natuurlijk gedrag, bijrijder geeft aan) is de bijrijder aansprakelijk.

En zoals ik al zei weet ik niet hoe het zit met het bit.. En wie stelt, bewijst :p

Dus laten we daar maar niet over beginnen haha


Je hebt gelijk hoor, dat is de theorie. Maar ind e praktijk is bijna niet te bewijzen of het paard naar links is gestuurd of zelf naar links is gesprongen bijvoorbeeld. Dus in de praktijk zul je als eigenaar vaak achter het net vissen...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:58

Lees dit maar even:

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

En dat je zonder bit niet verzekerd zou zijn = onzin. De gemiddelde medewerker bij een verzekeringsmaatschappij heeft niet eens een idee wat dat überhaupt is ;) .


KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:10

Bij sommige verzekeringen is dat inderdaad zo
ook bij sommige paarden verzekering.
omdat die er vanuit gaan dat jij beslist bitloos te rijden en daarmee dus minder controle over je paard hebt (of dat nou wel of niet is...ik laat mij er niet over uit, maar ze denken het blijkbaar wel)

maar met navraag kom je genoeg te weten :)

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:14

KingYasFenn schreef:
Bij sommige verzekeringen is dat inderdaad zo
ook bij sommige paarden verzekering.
omdat die er vanuit gaan dat jij beslist bitloos te rijden en daarmee dus minder controle over je paard hebt (of dat nou wel of niet is...ik laat mij er niet over uit, maar ze denken het blijkbaar wel)

maar met navraag kom je genoeg te weten :)


En welke verzekeringen heb je met 'sommige' op het oog?

De vraag gaat hier over de AVP verzekering van de eigenaar, dus de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Daar speelt het onderwerp bit/bitloos geheel niet :n .

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:18

Ik weet toevallig dat het voorheen bij Hippo niet verzekerd was. (daarom ben ik toen der tijd overgestapt, of dat nu ook nog zo is, geen idee)
zo heb ik bij de Ohra voor mijzelf gezeten, en daar met heeeeel veel navraag, konden ze zeggen ' volgens mij wel ja', maar 100% zekerheid klonk er niet uit...


Dat het over haar AVP verzekering ging begreep ik ja,
ik wilde meer 'reageren' van, het is niet altijd zo vanzelfsprekend, dus navragen is altijd beter ;)

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:19

:D

De 100% zekerheid van die maatschappij kan ik je wel geven :j .

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 02:09

Dit blijft toch zo een hardnekkige fabel... :=

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:04

ooeveoo schreef:
Het gaat niet over mijn paard, maar mijn verzorgpaard.. Dus die valt onder de verzekering van de eigenaar. Zij zegt aansprakelijk te zijn wanneer ik een ongeluk heb. Niemand die het toevallig weet zonder dat ik haar moet vragen welke verzekering ze heeft?

Ik denk dat de eigenaar niet in de polis heeft gekeken naar de voorwaarden maar gewoon niet wil dat jij bitloos de weg opgaat. Heb je daar al eens over nagedacht?

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:08

In Duitsland is dat zo.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:08

janderegelaa schreef:
ooeveoo schreef:
Het gaat niet over mijn paard, maar mijn verzorgpaard.. Dus die valt onder de verzekering van de eigenaar. Zij zegt aansprakelijk te zijn wanneer ik een ongeluk heb. Niemand die het toevallig weet zonder dat ik haar moet vragen welke verzekering ze heeft?

Ik denk dat de eigenaar niet in de polis heeft gekeken naar de voorwaarden maar gewoon niet wil dat jij bitloos de weg opgaat. Heb je daar al eens over nagedacht?

Dat was precies mijn gedachte! :Y)

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:37

Je moet met een "deugdelijke optoming" de openbare weg op, bereden of begeleidend. Dat begrip is nogal ruim. Hoef met mijn paarden niet zonder zadel en met cordeo naar buiten te gaan, dat is voor mijn paarden niet deugdelijk :-) maar ik kan prima met een touwhalster een buitenrit maken, het is bewust een ruim begrip. Schade die paarden veroorzaken is voor rekening van de eigenaar, valt onder je WA (van de eigenaar), ook op stal en ook zonder optoming, als ze ontsnappen. Wel kan de verzekering in sommige gevallen bepalen dat de eigenaar nalatig is en niet uitkeren.

Lijkt mij dat de eigenaar liever niet heeft dat je zonder bit buiten rijdt. Zou me daar gewoon aan houden, wat de verzekering ook wel of niet uitkeert zonder bitgebruik. Tis niet jouw paard. Ik zou er in ieder geval niet blij van worden als mijn verzorger mij op deze manier ondermijnt.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Onverzekerd bij een ongeval wanneer je bitloos rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:51

ik zou in elk geval een bijrijders verzekering nemen. Dan ben je toch iets meer verzekert
ik weet dat hippozorg die heeft

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Muisssx en 29 bezoekers