Arm gebroken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 11:07

Afgelopen zondag ben ik van mijn paard gevallen bij het buiten rijden toen mijn paard een paar flinke vreugdesprongen maakte. Hoewel ik dacht dat ik goed viel heb ik toch mijn bovenarm gebroken. Toen ik door de agent naar het ziekenhuis was gebracht waren ze op de spoedeisende hulp net met een ander geval bezig waardoor ik geen dokter heb gesproken. Het hoefde niet geopereerd te worden en er kon geen gips omheen omdat het te hoog zit. Ik kreeg verder ook niet echt info over wat ik wel en niet kon doen en hoe ik moet slapen en douchen. Gelukkig heb ik maandag een vervolgafspraak dus dan zal ik meer te horen krijgen.

Het gekke is nu dat ik bijna geen pijn heb (behalve als ik probeer te slapen) en ik ben daarom nu ook al alles weer aan het doen (behalve paardrijden natuurlijk). Mijn arm hangt wel in een sling dus ik gebruik alleen mijn rechterarm. Ik vraag me alleen wel af of het zo goed zal gaan helen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n breuk helemaal zelf herstelt. Daarnaast vind ik allemaal enge verhalen hier op bokt van mensen die na 7 jaar nog steeds last hebben van hun arm.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? En hoe lang duurde het herstel - wanneer kon je weer paardrijden?

Nog even een ingescande rontgenfoto, ter illustratie:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/580554_584459658258292_833970919_n.jpg

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:11

als ik eerlijk mag zijn vind ik het bot niet mooi op elkaar zitten maar nu heb ik er niet heel erg veel verstand van!

beterschap ermee!

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:13

Ziet er niet netjes uit idd.
Zou als ik jou was contact zoeken met een ander ziekenhuis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:13

Ik vind het raar dat ze niet iets doen, hij staat niet mooi op elkaar.

Ik heb na een val mijn sleutelbeen gebroken, deze zag er zo uit
Afbeelding

Daar hebben ze me 5 maanden mee laten lopen, in de hoop dat het wel recht aan elkaar zou groeien :roll:
Ik reed weer auto en deed alles aangepast, maar het was wel een beperking. Ik ben naar de arts geweest en gevraagd of ze er wat aan wilden doen, toen hebben ze het met een operatie gfixeerd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:16

Ik heb in 2007 mijn bovenarm gebroken. De eerste anderhalve week een drukverband tegen de zwelling, daarna wel een gipsspalk gekregen. Maar echt gipsen kunnen ze het niet, het moet genezen met rust. En rust is in dit geval echt niks doen met die arm, netjes laten hangen in de sling.

De breuk lijkt inderdaad niet mooi te staan, er moet meer lengte in komen. Die lengte krijg je juist door de arm te laten hangen. Het gewicht van je eigen arm trekt dan de breuk recht. En dat geeft dus meteen het belang aan van het echt niet gebruiken van die arm. Meer kunnen ze er gewoon niet aan doen. Behalve een eventuele operatie, maar die leveren vaak meer complicaties op dan dat ze voordeel geven....

Tijdsduur, het zijn langdurige breuken, juist omdat ze niet kunnen gipsen. Drie maanden ben je zomaar zoet. Na drie maanden kon ik uit het gips en beginnen met mijn arm te gebruiken. Toen moest de frozen shoulder nog opgelost worden, dus voordat ik echt weer alles kon was ik wel 4 tot 5 maand verder. En dan had ik een mooiere breuk op een betere plek (net iets lager) dan jij.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:19

keer
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:49

Wat ik zo zie is het niet gebroken maar gescheurd. Inprincipe groeit het gewoon aan en het zit idd te hoog voor gips.
Ik heb zoals mindim ook mijn sleutelbeen gebroken gehad. Ook bij mij ben ik na eindeloos geduld geopereerd en heb ik een plaat op mijn sleutelbeen en een stuk nepbot er tussen.

Mijn advies zou zijn, houd minimaal 6 weken rust met je arm, ga er niet mee zwaaien, sporten etc, je kan meer kapot maken dan het nu is.
Ga op je rug slapen, ikzelf vind dat vreselijk, en verhoog desnoods je hoofdeinde iets. Mocht dat echt niet gaan dan kan je proberen.om op een zij te.gaan liggen met genoeg kussentjes als fixatie.
Als je je sling om hebt, zorg ervoor dat je elleboog je laagste punt is.
Verder, ga zodra het genezen is een paar keer naar de fysio of desnoods de.masseur. Je arm heeft toch een klap gehad samen met je spieren en gewrichten.
Mede doordat ik te weinig mobilisatie heb gehad heb ik denk ik nu zo'n 80% functie van mijn arm over.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:54

lucifertje schreef:
Als je je sling om hebt, zorg ervoor dat je elleboog je laagste punt is.

Bij mijn moest mijn hand juist lager hangen dan mijn elleboog. Juist omdat als je hand hoger hangt, er te weinig gewicht aan je arm hangt. Ik zou de sling dus vooral zo laten als ze hem in het ziekenhuis omgedaan hebben.

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:08

lucifertje schreef:
Wat ik zo zie is het niet gebroken maar gescheurd. Inprincipe groeit het gewoon aan en het zit idd te hoog voor gips.


En dit is precies waarom je geen advies moet vragen op bokt, want iedereen is ineens arts. :')

Als je het niet vertrouwd, ga terug naar het ziekenhuis of je huisarts maar ga alsjeblieft niet hier adviezen vragen aan zogenaamde artsen..

Het is slordig van het ziekenhuis dat ze je met weinig voorlichting en adviezen naar huis hebben laten gaan, maar neem dan zelf je verantwoordelijkheid door te eisen dat je meer wil weten van ze. Het is tenslotte jouw arm, jouw lijf en jij moet er nog mee leven.

Dus bel ze, ga er langs, wat je zelf wil. Alleen niet hier op bokt adviezen vragen.. Daar schiet je echt niks mee op.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:14

lucifertje schreef:
Wat ik zo zie is het niet gebroken maar gescheurd. Inprincipe groeit het gewoon aan en het zit idd te hoog voor gips.
Ik heb zoals mindim ook mijn sleutelbeen gebroken gehad. Ook bij mij ben ik na eindeloos geduld geopereerd en heb ik een plaat op mijn sleutelbeen en een stuk nepbot er tussen.

Mijn advies zou zijn, houd minimaal 6 weken rust met je arm, ga er niet mee zwaaien, sporten etc, je kan meer kapot maken dan het nu is.
Ga op je rug slapen, ikzelf vind dat vreselijk, en verhoog desnoods je hoofdeinde iets. Mocht dat echt niet gaan dan kan je proberen.om op een zij te.gaan liggen met genoeg kussentjes als fixatie.
Als je je sling om hebt, zorg ervoor dat je elleboog je laagste punt is.
Verder, ga zodra het genezen is een paar keer naar de fysio of desnoods de.masseur. Je arm heeft toch een klap gehad samen met je spieren en gewrichten.
Mede doordat ik te weinig mobilisatie heb gehad heb ik denk ik nu zo'n 80% functie van mijn arm over.


Nee hij is niet ingescheurd hij is in 2 stukken gebroken - kijk nog maar eens goed :o Dat scheurtje dat je ziet is omdat het niet netjes vlak is afgebroken.

Thnx voor alle reacties - ik lees ze allemaal hoor, ik kan alleen niet overal op reageren met 1 hand.

@lalidan oh ik zal er maandag eens naar vragen. Ze hebben nu mijn pols hoger gehangen dan mijn elleboog (de verpleger) maar ik had niet de indruk datdaar een gedachte achter zat, wss doen ze het altijd zo.

@painttobbe: mee eens maar aangezien ik maandag de afspraak al heb heb ik geen zin om voor die ene dag 2 uur te wachten voordat ik een dokter kan spreken. *daarnaast verveelde ik me een beetje :+ *

@nindim dat ziet er erg pijnlijk uit!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:38

Ik heb 7 jaar geleden mijn bovenarm gebroken, net onder de schouderkop. Het onderste gedeelte van het bot was in m'n oksel geschoten, dus ik had een heel kort armpje.

Ik moest net als jij in een sling, het bot moest vanzelf weer goed zakken. Ik heb 3 weken liggen krijsen als een speenvarken. Elke keer als het bot ging zakken gingen de spier eromheen spastisch doen. Mijn hemel wat een hel, begin nu weer te zweten als ik eraan denk :+

Het is de bedoeling dat je na 5 á 6 weken naar de fysio gaat, die gaat dan oefeningen met je doen zodat het bot echt goed op z'n plek kan komen. Ik heb dat niet gedaan en mijn bovenarm is nu korter en dikker dan de andere en ik baal hier keihard van ;( Dus; als je naar de fysio moet: GAAN!

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 15:21

klinkt pijnlijk... maar weet je zeker dat je een kortere arm hebt gekregen doordat je geen fysio hebt gedaan, en niet doordat ze het eigenlijk hadden moeten opereren? idd wel erg balen... ik zal de dokter maandag meteen vragen of k er een kortere arm aan over ga houden en of ze mss dan toch kunnen opereren mocht dat het geval zijn.
Hoeveel cm verschil is er in jouw geval?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:25

2cm, het lijkt weinig, maar ik zie het duidelijk! Bij mij is het bot denk ik niet helemaal recht aangegroeit, waardoor mijn arm op de breuk dikker is en dus korter.
Ik zou er zeker achteraan gaan, want het lijkt niet zo belangrijk, maar ik baal er elke dag van.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:32

Ik zie het idd, zat vanochtend op mijn telefoon en was te snel met mijn conclusie, excuses.
Mijn advies voor nu, als ze niks doen vraag dan een second opinion aan ik vraag mij ook af of dit nog goed gaat komen zonder operatie. Hiermee bedoel ik dus wat phormicola zegt, de afwijkende stand van je arm.
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen want hoe langer je er mee rondloopt hoe minder snel je kan revalideren.


Painttobe: Jij geeft nu ook een advies, moet je ook niet doen dan, want daar schiet je toch niks mee op.

Anoniem

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:06

Het nadeel van lang met een breuk lopen is dat spieren en pezen er naar gaan staan. Toen ik uiteindelijk een plaatje kreeg, werden mijn pezen en spieren weer opgerekt tot volle lengte, daar heb ik nog wel het meest last van gehad. Tijdens de breuk was mijn ene schouder echt een stuk korter dan de andere trouwens.

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:13

Hinke schreef:
[quote="
@lalidan oh ik zal er maandag eens naar vragen. Ze hebben nu mijn pols hoger gehangen dan mijn elleboog (de verpleger) maar ik had niet de indruk datdaar een gedachte achter zat, wss doen ze het altijd zo.


Daar zit zeker wel een gedachte achter :)
Je hebt een zo geheten subcapitale humerusfractuur. Door je pols hoger te hangen als je elleboog, maak je je elleboog het zwaarste punt. Dit is ook de bedoeling. Hierdoor worden de botdelen iets uit elkaar getrokken waardoor het a) minder pijnlijk is (binnenste gedeelte van het bot, het merg zit vól met zenuwen en is erg pijnlijk als dat vrij ligt en ergens tegenaan komt) en b) mooier geneest doordat het dus rechter wordt 'getrokken' door de zwaartekracht van je elleboog.
Dus netjes zo laten hangen en je moet denk ik na een week terug komen op de poli?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:14

[MW] humerus breuk in bovenarm ervaringen?
Ik kan je vertellen dat ik nergens meer last van heb. Was in augustus gebeurt en zat in januari weer op mijn paard.
Als de breuk geen bewegingsbeperking veroorzaakt doen ze er inderdaad niets aan.
Goed doorvragen wat wel en niet mag en hou je strikt aan de regels. :j
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 09-11-13 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:17

Ja! Ik heb in april mijn bovenarm doormidden gebroken, en ben wel geopereerd. Een grote plaat met de lengte van heel mijn bovenarm en 12 pinnen.

Heb het al deze tijd erg veel last van gehad.. Nu eigenlijk ook nog steeds constant pijn, van de week ben ik naar de orthopeed terug geweest en de plaat wordt er in januari uitgehaald. Hoop dat je breuk goed geneest!

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:22

lucifertje schreef:
Painttobe: Jij geeft nu ook een advies, moet je ook niet doen dan, want daar schiet je toch niks mee op.


Ik zeg dat ze naar een arts moet ipv naar niet-medische mensen te luisteren op een paardenforum.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:03

renateeee_ schreef:
Ja! Ik heb in april mijn bovenarm doormidden gebroken, en ben wel geopereerd. Een grote plaat met de lengte van heel mijn bovenarm en 12 pinnen.

Heb het al deze tijd erg veel last van gehad.. Nu eigenlijk ook nog steeds constant pijn, van de week ben ik naar de orthopeed terug geweest en de plaat wordt er in januari uitgehaald. Hoop dat je breuk goed geneest!


heftig... dat is dus wel langer dan de zes weken die de verpleger beweerde voor herstel :(

@painttobbe en lucifertje: na mijn ziekenhuiservaring vorige week vraag ik me dat ernstig af hoor, dat je aan een arts zoveel hebt. Ze moeten ook nog maar tijd voor je vrij maken. Overigens hoor ik graag ervaringen. Ik heb hier al een aantal dingen gehoord die ik niet van het ziekenhuis ga horen (oa het lengteverschil in je armen).

@ morganlefay dat zijn nog steeds 4 maanden dus, dat je niet hebt kunnen rijden? Ze hebben me overigens zondag niks vertelt over wat ik wel en niet kon doen, of hoe ik me aan moest kleden en slapen. Ik zal er idd zelf naar vragen morgen

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:21

@mindim ik had nog niet eens gelezen dat ze je niet meteen geopereerd hebben.. dat vind ik echt gek met zo'n breuk. Vertelden ze ook waarom ze niet meteen wilden opereren?

Anoniem

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:35

Ze hoopten dat het vanzelf aan elkaar zou groeien :roll: Aan het eind stond ie nog zo :D
Ze hebben het toen opengemaakt en de botuiteinden waren vervuild met bindweefsel en er waren ook stukjes bot afgeknapt en die waren ingekapseld in mijn spieren. Het zou dus nooit aan elkaar groeien.

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Arm gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:01

....?
Dus je hebt meer aan ervaringen van mensen dan aan artsen..? Ehm oke :roll:

Succes :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:13

TS, ik vind het best een flinke breuk zeg op de foto! Wat raar dat je zo weinig informatie gekregen hebt en geen vragen hebt kunnen stellen. Gelukkig ben je hier al wat op weg geholpen. Ik zou je adviseren om je vragen allemaal op te (laten ;) ) schrijven zodat je maandag bij de arts niets vergeet te vragen. Beterschap en hopelijk hersteld het snel!

Mindim schreef:
Ze hoopten dat het vanzelf aan elkaar zou groeien :roll: Aan het eind stond ie nog zo :D
Ze hebben het toen opengemaakt en de botuiteinden waren vervuild met bindweefsel en er waren ook stukjes bot afgeknapt en die waren ingekapseld in mijn spieren. Het zou dus nooit aan elkaar groeien.


Ik heb jaren geleden ook mijn sleutelbeen gebroken in Australië. De breuk zag er net zoals bij jou uit. Ik moest in een mitella en verder niets. In Nederland terug in het ziekenhuis wilden ze eigenlijk ook opereren, omdat het niet mooi stond. Mijn schouder zelf hing ook erg af waardoor het extra opviel. Maar vanwege de inmiddels botvorming wilden ze het toch even afwachten, omdat opnieuw breken altijd nog kon. Bij mij is het dus wel aangegroeid, maar wel zo scheef net als op de foto. Op zich zie je het niet echt, behalve dat je mijn sleutelbeen niet echt ziet maar een punt die ook duidelijk voelbaar was. Ik wilde liever geen operatie omdat ik er geen klachten aan had, in tegenstelling tot jou, en bang was voor een flink litteken.

Hinke schreef:
@mindim ik had nog niet eens gelezen dat ze je niet meteen geopereerd hebben.. dat vind ik echt gek met zo'n breuk. Vertelden ze ook waarom ze niet meteen wilden opereren?

Mij werd verteld dat een sleutelbeen vaak weer vastgroeit, al kan dat ook scheef zijn. Bij een been of arm wil je dat dus niet hebben, maar bij een sleutelbeen kan ik doorgaans niet zo veel kwaad. Daarom zijn ze vaak niet zo happig er op om gelijk te opereren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:58

lucifertje schreef:
Wat ik zo zie is het niet gebroken maar gescheurd.

Tip; Als je geen benul hebt van de materie geen "advies" posten.
Natuurlijk is de humerus op deze röntgenfoto gebroken.